Emne: Højttalere til 18 m2 stue ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
pnnh Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 938
|
| Sendt: 23 Januar 2012 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med højtalerne.Godt du også lige kom til TC.i Århus og lyttede til nogle andre mærker end dem de har i hifi klubben.Og du købte selvfølgelig dem der lød bedst i dine ører.
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 23 Januar 2012 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Greenduck & CianDK, tak for jeres kommentarer 
pnnh, tak skal du have - jeg kommer til at se, at jeg fuldstændig overså din tidl. kommentar til mig med anbefalinger. Det er jeg ked af - det må du undskylde 
|
| Til top |
|
| |
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
| Sendt: 23 Januar 2012 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
Sonic skrev:
Personligt synes jeg Dali er en røv kedelig højtaler fatter altså ikke i drenge gider bruge
penge på dem, enten har i ikke hørt andre højtaler der er gode ellers kan i bare stille jer tilfreds med middelmådighed, tag
feks et sæt Snell de gør de fremragende på en charmerende vis eller Aether audio de mindste havde jeg på prøve det var
bare overfede, ellers er der jo Acoustic force osv osv men Dali bob bob giver jeg ærlig talt ikke meget for har endda selv
haft et sæt for mange år siden. Dem kom jeg hurtigt af med. Drop nu det hifiklubben noget i har gang i de er langt fra hvad
de har været, faktisk er de jo ikke meget bedre en Fona i dag |
|
|
Smag og behag er forskellig, og som du kan se af tråden her, har jeg lyttet til et væld af højttalere.
Det er ikke sådan, at jeg bare har taget det første og det bedste.
I mine ører er den Dali-højttaler, jeg har købt, en dejlig og behagelig højttaler at lytte til.
Du mener så noget andet, formentlig uden overhovedet at have hørt den pågældende højttaler.
Det er jo en ærlig sag, at være forudindtaget - samt en smule nedladende :) |
|
|
Hej det var ikke for at være nedladende men der går bare nogen gnge for meget dali nad i dette forum, er træt at høre om
dali jeg har hørt tonsvis af forskellige dali modeller de spytter jo den ene model ud efter den anden, og det er ikke godt for
slut brugerne da deres hter mister værd. Se hvor mange dali der er til salg hele tiden på ksb. Jeg synes der er mange andre
mærker derude der spiller langt bedre en Dali.
Nå nok om det jeg kan anbefale Aether audio fra USA de er lidt dyre men den mindste model hvor et sæt koster 22000 kr
for et sæt er ganske enkelt genial. __________________
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2012 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så ankom højttalerne, og jeg fik sat dem til.
Førstehåndsindtrykket...ja, hvis vi tager det positive først: Højttalerne virker, som de skal. Og jeg har fået præcis samme lyd, som den jeg faldt for i forretningen. Alligevel er jeg totalt skuffet.
Der mangler simpelthen nerve i de højttalere. De spiller så utrolig fint og pænt og velpoleret, og med en detaljeringsgrad, der er imponerende. Det hører jeg især, når jeg sætter Depeche Mode på - gruppen har så mange små, finurlige lyde i deres musik, og det gengives super godt med de højttalere her.
Problemet opstår, når jeg skifter til f.eks. AC/DC. Så bliver det pludselig meget tydeligt, at vi taler om 0'er og 1'ere, der omformes til lyd :( Det lyder vældig koldt og digitalt; her er ingen varme eller spilleglæde at spore, som der ellers var med Rega RS5'erne fra Tapeconnection.
Samme problem genfinder jeg mht. klassisk musik. Det lyder vældig behageligt, men også - for nu at sige det lige ud - røvhamrende kedeligt. Det er som om, højttalerne mangler bid.
Nu skal det siges, at jeg har et andet problem, som Dali'erne ikke kan gøre for: Jeg solgte min subwoofer, for at få råd til Dali'erne, og nu kan jeg mærke, at jeg i dén grad mangler den. Der mangler simpelthen bund i Dali'erne, synes jeg. Men det gør der reelt ikke - det er udelukkende fordi, jeg er vant til at bruge sub, at jeg kan høre, der mangler noget. De går ellers pænt dybt, Dali'erne.
Alligevel... når det er sagt, så tror jeg ikke, det ville gøre så stor forskel, om jeg koblede en sub på. Lyden ville stadigvæk være grå og kedelig.
Suk.
Det hjælper lidt, når jeg skruer op for volumen på anlægget. Så kommer der en smule mere saft og kraft over musikken; det hele bliver lige leveret med en anelse mere ud-over-kanten power. Men så højt kan jeg ikke tillade mig at spille, her hvor jeg bor.
Summa summarum: Jeg har fået præcis, hvad jeg efterspurgte. En højttaler, der er utrolig behagelig at lytte til. Desværre så behagelig, at det bliver leverpostejkedeligt i længden.
Jeg ved sgu' ikke rigtig, hvad jeg skal gøre - om jeg skal sælge Dali'erne igen. Nu vil jeg først og fremmest lige give det nogle dage, hvor jeg lytter til dem. Det kan jo være, jeg bliver mere glad for dem. Måske er det simpelthen manglen af en subwoofer, der "spiller mig et puds" også. Jeg ved det ikke. Men lige nu tænker jeg godt nok "Pis også, at jeg ikke havde plads til Rega RS5'erne.", samt - "Hold kæft hvor gider jeg bare ikke lytte til musik på Dali'erne".
:(
Mvh
Henrik
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2012 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, nu har jeg lyttet mig igennem Beethovens 5. symfoni, og det gik nu da meget godt :) Det er simpelthen imponerende, så velopløst lyden er. Trompeter især trænger flot igennem, og på de steder i stykket, hvor lyden skal være majestætisk, er den det i høj grad også, selv ved lav volumen på anlægget - trompeterne bare blæser derudaf. Fløjter og oboer lyder også godt. Men uden subwoofer mangler der altså noget tyngde, noget bas. Det skal jeg lige vænne mig til. Jeg har rykket højttalerne så tæt på bagvæggen, som de kan komme (de står 7 cm. ude fra væggen nu)
Jeg var vist lidt hård ved højttalerne i mit førstehåndsindtryk. Måske ender jeg ligefrem med, at holde af Dali'erne, nu må vi se. Det håber jeg godt nok.
Mvh
Henrik
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 Januar 2012 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske skal du have en anden forstærker med tiden. Det kunne være Marantz eller Harman/Kardon. De kan give liv og varme på dine Dali.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2012 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var bestemt en mulighed. Tak for tippet
|
| Til top |
|
| |
Greenduck Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 25 Januar 2012 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest, tillykke med at du har modtaget højtalerne. Men er da ked af at høre du ikke er 100% tilfredse med dem.
Jeg kan godt relatere til dit "problem" da Cambridge + Dali er en kombination som giver en lys og til tider neutral lyd. Der kan godt mangle lidt varme og sjæl. Jeg har haft samme betænkeligheder ved kombinationen, men er blevet utroligt glad for kombinationen.
Noget af din skuffelse vil jeg tro, ligger i den manglende bund som du har været vant til. Dog tror jeg at du vil blive gladere for kombinationen uden subwooferen. Den skaber noget bund, men efter min mening er en subwoofer ikke meget gavnlig for lyden. Jeg syntes hvertfald det i mange tilfælde kan give en lidt rodet/mudret bund.
Som andre har nævnt vil det måske være en løsning at kigge efter en anden forstærker. Intet i vejen med Cambridge som jeg selv er meget glad for, men den spiller musikken med en enorm præcision og klarhed. Så den tilføjer ingen varme eller sjæl. Det er blandet andet det jeg værdsætter ved Cambridge. Især når jeg lytter til musik som Dire Straits, Electric Light Orchestra, Allan Taylor, Agnes Obel og Katie Melua for at at nævne nogle få. Især "Colour To the Moon" af Allan Taylor er et godt eksempel hvor Cambridge/Dali kombinationen virkelig kommer til sin ret, når den fortolker den spanske guitar, efter min mening.
Men jeg håber da bestemt du bliver glad for dem. Du var jo begejstret for dem i butikken, så mon ikke det (forhåbentligt) er et spørgsmål om tilvænning :)
Hilsen Jakob
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2012 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du have, Jakob, du rammer virkelig hovedet på sømmet med din beskrivelse af lyden af Cambridge som lys og neutral og med en enorm præcision og klarhed, og det er præcis dette kombineret med den "nye" lyd af Dali'erne + den manglende subwoofer-bas, der gjorde, at jeg i starten ikke brød mig om resultatet. Men jeg er ved at varme op til det :) (For nu at bruge ordet varme :) ) Og der er i hvert fald rigeligt med bas i højttalerne. Det har jeg konstateret nu her, efter at have lyttet til U2's Achtung Baby. Bassen pumper afsted - det lyder bare anderledes, end jeg har været vant til tidligere, da jeg brugte sub. Jeg tror helt sikkert, du har ret i, at jeg bliver gladest for lyden UDEN subwoofer i det lange løb. Det er skønt, at bassen bare lyder, "som den skal" - altså at det ikke er mig, der subjektivt har sat bassen på det niveau, jeg lige synes, passer mig. Og bassen er super stramt defineret på Dali'erne. Så måske har du ret i, at bassen var mudret før, da jeg brugte sub.
Tak for et opmuntrende indlæg! 
- Tror alligevel det ender med, jeg bliver glad for det her.
|
| Til top |
|
| |
Greenduck Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 25 Januar 2012 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det var så lidt :)
Jeg glæder mig til at høre hvad du syntes om dem om en uges tid :)
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 25 Januar 2012 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa..
Nå først vil jeg sige - at godt du kom omkring og fik lyttet lidt (til trods for dine forhindringer).
Spændende valg du gjorde dig... Som sådan er højttalere fra dali dejlig velopløst, der er godt med detaljer i toppen. Desværre føler jeg ikke bassen
følger med. Det bliver lidt for pænt - lidt ala det du oplever. Nu har jeg ikke lyttet til den for nylig, men pudsigt nok læste jeg en måling på
frequence.dk, hvor en kunde fik målt netop den højttaler. Det viser sig dog også, at den har et gevaldigt dyk i bassen - allerede ved 40/50 hz. Nok
derfor føles den svag, det er nok slet ikke dumt på sigt at investere i en musikalsk lille sub, som kan bidrage under 50hz... ;)
Håber du bliver gladere med tiden ;)...
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Marskal Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 25 Januar 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med anlægget og ja giv det lige en uge før du kommer med endelige dom. Højttalere skal også spilles til, og har det med at ændre karakter til det bedre det første stykke tid. Hvis du alligevel fremover føler der stadig mangler lidt liv og varme, kan du fx. prøve at parre højttalerne med Rega brio R eller måske endda Naim nait 5i. Har ikke hørt kombinationerne, men kunne umiddelbart forestille mig det kunne lyde rigtig fedt.
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 25 Januar 2012 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marskal skrev:
Tillykke med anlægget og ja giv det lige en uge før du kommer med endelige dom. Højttalere skal også
spilles til, og har det med at ændre karakter til det bedre det første stykke tid. Hvis du alligevel fremover føler der stadig
mangler lidt liv og varme, kan du fx. prøve at parre højttalerne med Rega brio R eller måske endda Naim nait 5i. Har ikke hørt
kombinationerne, men kunne umiddelbart forestille mig det kunne lyde rigtig fedt. |
|
|
Det er vel næppe højttalerne der skal spilles til, når nu han har købt brugt? ;)
Vel nok nærmere hovedet, der skal vende sig til den nye lyd.
|
| Til top |
|
| |
Marskal Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 26 Januar 2012 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja selvfølgelig den havde jeg vist lige overset
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 26 Januar 2012 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus
Husk også, at Dali's højttalere tit skal stå ret frem. De skal ikke vinkles mod din lytteplads, ellers bliver det for lyst og ivrigt i diskanten. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2012 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
wamba: Tak skal du have. Jeg er også glad for, at jeg fik lyttet til andre højttalere på trods af mine forhindringer. Tak fordi du bemærkede det. Jeg lå i sengen hele dagen efter, jeg var i Århus, som en anden Maude fra Matador :) Mht. sub så vil jeg lige se tiden an. Det kan jo også være, det er en helt anden højttaler/forstærker-kombo, jeg skal satse på.
Marskal : Tak skal du have. Ja, som Jacob skriver, er det jo brugte højttalere. De er lidt over 1 år gamle, så jeg formoder, de er spillet til. Mht. at parre højttalerne med Rega eller Naim, ja måske. Jeg vil skrive mig det bag øret :) Tak for tippet.
Jacob: Ja, det er i høj grad hovedet, der lige skal vænne sig til den nye lyd. Hvis ellers jeg kan vænne mig til den.
Allan: Højttalerne peger allerede lige frem - jeg ved nemlig godt, at de ikke skal rettes imod lytterens position. Mener jeg læste det i manualen til højttalerne. Tak for rådet dog :)
*
Nu har jeg lyttet til højttalerne igen her til morgen, og billedet er det samme som fra i går: Vældig lyse i toppen (heldigvis uden at være hidsige og harske, som jeg oplevede nogle af højttalerne i Århus være det), og en bund, der til tider er næsten uhørlig i mine ører.
Må se, hvad jeg gør ved det.
Tak for interessen og kommentarerne, alle.
Mvh
Henrik
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2012 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var det en idé, at prøve at sætte en Musical Fidelity V-Dac II ind i stedet for min cd-afspiller, for at få en mere varm lyd?
Jeg lyttede til en V-Dac engang hos Tapeconnection, og så vidt jeg husker, havde den en varm lyd.
Omvendt lyder min Cambridge 840c cd-afspiller tæskegodt, så den er jeg ked af, at skulle koble ud af systemet.
Tror sgu', det ender med, jeg sælger de Dali'er igen. Suk...
Mvh
Henrik
|
| Til top |
|
| |
Grimm.e.ulv Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 26 Januar 2012 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik
Hvilke kabler bruger du? (Både signal- og højttaler- kabel mærke og model)
Hygge Thomas
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Januar 2012 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas,
Jeg har to XLR-kabler fra www.thomann.de imellem forstærker og CD-afspiller. De kostede 40 kr./stk.
Imellem tv og forstærker har jeg et Argon-kabel fra Hi-Fi Klubben.
Højttalerkablet ved jeg ikke, hvad mærke er, men det er fra Hi-Fi Klubben, og var ikke ret dyrt.
Mvh
Henrik
|
| Til top |
|
| |
Grimm.e.ulv Udelukket fra forum

Bruger siden: 18 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 26 Januar 2012 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Henrik
Altid noget det ikke er Nordost:-), men måske er der en mulighed for, at ændre klangbalancen for fornuftige penge. XLR kabler er der desværre ikke mange af, til helt billige penge. Men højttalerkabler findes i alle prisklasser. Prøv evt. at låne noget hos Jan i klubben.
Synes ikke det er den rigtige vej at gå, først at købe den cdafspiller for så, at købe en billig dac.
Kender godt dit setup, men har selv en anden musiksmag og kunne aldrig finde på, at købe Ikon til. En sub vil give dig mere bund, men redder ikke mellemtone og top.
Mvh
Thomas
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|