Emne: Højttalere til 18 m2 stue ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 28 Januar 2012 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
Tak for de gode råd.
gasolin: Dine links virker ikke.
Jeg tror, jeg vil prøve et par Rega RS 1 i sort pianolak fra Tapeconnection:
http://www.tapeconnection.dk/Hoejtalere.aspx?id_category=44& amp; amp; amp; amp;product_number=1620540
Hvis de spiller med samme sprudlende livlighed som RS 5'erne, vil det være et super godt køb.
De koster 2.195 kr./stk. + standere.
(Ved nøjere gennemgang af min økonomi kan jeg se, at der ikke er råd til at give 10.000 kr. for højttalere alligevel i denne omgang. Derfor RS1'erne. ) |
|
|
ved ikke hvorfor mine links ikke virker men det var til Amphion Argon 2 Anniversary sættet er anmeldt her på hifi4all
|
| Til top |
|
| |
jj79 Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 28 Januar 2012 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
I tilfælde af stander med god bund er der også et godt tilbud her på Chorus 807 - dem har jeg også selv haft og med en god kraftig forstærker som din, skal de nok gi fuld valuta for alle pengene.
Vil dog anbefale en xtz stand istedet, da den originale er dyr og ikke specielt køn forfra.
http://www.hifi-freaks.dk/webshop/product_info.php?&prod ucts_id=283
|
| Til top |
|
| |
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 28 Januar 2012 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Leise Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 259
|
| Sendt: 28 Januar 2012 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
Tak for de gode råd.
gasolin: Dine links virker ikke.
Jeg tror, jeg vil prøve et par Rega RS 1 i sort pianolak fra Tapeconnection:
http://www.tapeconnection.dk/Hoejtalere.aspx?id_category=44& amp; amp;product_number=1620540
Hvis de spiller med samme sprudlende livlighed som RS 5'erne, vil det være et super godt køb.
De koster 2.195 kr./stk. + standere.
(Ved nøjere gennemgang af min økonomi kan jeg se, at der ikke er råd til at give 10.000 kr. for højttalere alligevel i denne
omgang. Derfor RS1'erne. ) |
|
|
De RS1'ere spiller saftsusme også godt  __________________ Nuforce & B&O
Jitter is something audiophiles worry about to make themselves feel superior to somebody who simply plugs an optical cable into his computer and enjoys music
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
EDIT: Må gerne slettes.
|
| Til top |
|
| |
chris09 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik,
Jeg synes det er vigtigt at du tager din forstærker og din cd afspiller med, når du skal lytte på de højtalere du gerne vil lytte på. Det er rigtig vigtigt at du hører det sammen, da 2+2 ikke altid giver 4 når det gælder hifi.
Håber du har mod på at gøre det.
Hvis ikke så køb dem online - der har du 14 dages returret, og prøv dem hjemme.
Når du er sikker på højtalerne, så skal du nok også finde et par standere.
Mvh
Christian
|
| Til top |
|
| |
kristianflindt Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 25
|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et sæt Heco Celan XT301 til salg lige nu. Vi kan lave en god handel hvis det er :)
Jeg bruger dem lige nu på ca. 10-12m2, men det er sgu for småt til dem! De spiller rigtig dybt af en stander højtaler. :) De er i
piano sort, og kun 10 måneder gamle :)
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers tak, Kristian - jeg har lige købt et sæt Epos m16i højttalere hos Tapeconnection i Århus.
De stod til noget med 4.200 stykket, men jeg fik dem til 6.000 kr. i alt, da det var en demomodel.
Højttalerne står dog fuldstændig som nye, der er intet spor af brug på dem.
Så det var en god handel, synes jeg.
Jeg lyttede til lidt forskelligt dernede.
Først var jeg omkring et sæt Rega RS5.
Dem hørte jeg også første gang, jeg var dernede, og jeg var ret vild med dem dengang.
Denne gang synes jeg dog, der ligesom manglede et eller andet.
Eller rettere sagt: Der var ligesom noget galt.
Men jeg kunne ikke sætte fingeren på, hvad det var.
Så lyttede jeg til Rega RS 1, altså standerhøjttaleren.
Det var som om, at stereoperspektivet var bedre på RS 1'eren end på RS 5'eren.
Men selvfølgelig lød RS 1'eren "lille", efter først at have lyttet til RS 5'eren.
Der manglede lidt bas.
Havde jeg først hørt RS 1'erne, uden at have hørt RS 5'erne forinden, tror jeg dog sagtens, jeg ville have kunnet leve med lyden.
Så skiftede vi til et sæt Epos m16i, og her blev jeg overrasket.
De lød virkelig godt!
De var mere detaljerede end Rega RS 5, uden dog at nå niveauet for Dali Ikon 6 MK2'erne, og der var mere bas i end hos RS 5'erne.
Bassen var samtidig usandsynlig stramt doseret, og veldefineret.
Det gav nogle dejlige cello'er og basser i klassisk musik.
De var en fornøjelse at lytte til, de højttalere.
Lyden var lidt mørkere i det end hos Rega RS 5, og mellemtonen manglede lige lidt i fht. Rega'en.
På Rega RS 5 giver mellemtonen nogle meget dejlige fløjter og oboer, når man lytter til klassisk musik. Der kan Epos'en ikke helt være med. Til gengæld manglede Rega'en Epos'ens styrker, som jeg beskrev før.
Både Epos'en og Rega'en kværnede derud af med en skøn spilleglæde :)
Jeg skiftede frem og tilbage imellem de to højttalere nogle gange, og hurtigt gik det op for mig, hvad det var, der havde været galt med Rega RS 5:
Det virkede som om, at orkesteret spillede under øjenhøjde foran mig, hvor orkesteret spillede meget mere i lyttehøjde ved Epos'en. Måske fordi jeg er 1,90 høj, at det var et problem med Rega RS 5??
Epos'en lød virkelig godt som sagt, og den mistede aldrig grebet, heller ikke i travle passager i musikken.
Ved Epos'en var der også ligesom en lidt bedre sammenhæng i lyden end i Rega RS 5.
Nå, men for lige at få lidt mere ud af min lytte-session, lyttede jeg også til hhv. DLS M66 og Dynaudio DM 3/7.
Ingen af højttalerne synes jeg dog, var noget særligt, tværtimod var der tendens til buldrende bas i dem begge.
Jeg kan meget bedre lide de højttalere som Rega RS 5 og Epos'en, hvor der er knap så meget bas i, men hvor den til gengæld er doseret perfekt.
Mellemtonen på DLS 66'eren og på Dynaudio 3/7'eren var begge mere end godkendt - lidt på linje med Rega'ens og som sagt lidt over Epos'ens.
En af de ansatte ved Tapeconnection kører hjem til mig med Epos m16i-højttalerne efter arbejdstid, da de ikke har kasser til højttalerne længere, og derfor ikke kan sende dem til mig med posten. Det kan man da kalde service, at en af medarbejderne sådan futter fra Århus til Randers og afleverer højttalerne.
Summa summarum: Jeg har købt et sæt Epos m16i, og er godt tilfreds med lyden i dem, bortset fra mellemtonen, hvor jeg føler, jeg er gået lidt på kompromis. Ikke at mellemtonen er dårlig, men den var bare lige en tand bedre på nogle af de øvrige højttalere, jeg lyttede til. Til gengæld har Epos'en en masse styrker, der gør, at jeg samlet set synes, det var den bedste højttaler af dem, jeg lyttede til.
Nu skal det blive spændende, at få højttalerne hjem, for så at lytte til dem herhjemme.
Jeg håber godt nok ikke, der bliver tale om endnu en fuser, når jeg lytter til dem med min "lyse" forstærker og CD-afspiller.
Heldigvis har jeg 7 dages returret, og de sædvanlige to års garanti.
Tak til Tapeconnection i Århus for god service.
Mvh
Henrik
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris09 skrev:
|
Hej Henrik,
Jeg synes det er vigtigt at du tager din forstærker og din cd afspiller med, når du skal lytte på de højtalere du gerne vil lytte på. Det er rigtig vigtigt at du hører det sammen, da 2+2 ikke altid giver 4 når det gælder hifi.
Håber du har mod på at gøre det.
Hvis ikke så køb dem online - der har du 14 dages returret, og prøv dem hjemme.
Når du er sikker på højtalerne, så skal du nok også finde et par standere.
Mvh
Christian
|
|
|
Hej Christian, det er helt sikkert vigtigt, at lytte til højttalerne over ens eget anlæg.
Men det er bare så bøvlet, at skulle pakke sin forstærker ned, og så tage den med.
Nu har jeg som du kan se ovenfor prøvet at købe et par højttalere, hvor der er returret.
Så må jeg prøve højttalerne herhjemme, og så forhåbentlig komme til den konklusion, at de lyder lige så godt på mit anlæg, som på det anlæg jeg hørte dem på i butikken.
Mvh
Henrik
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
tillykke med de nye kasser henrik.
håber de også behager dig i dit eget setup ;)
måske bliver de endda bedre.
|
| Til top |
|
| |
pnnh Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 938
|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med dem.Det bliver spændene at høre hvad du synes om dem.Når du får dem tilsluttet hjemme.Har ikke hørt dem du har købt.Men har hørt Epos Epic 5 som jeg syntes lød rigtigt godt.
|
| Til top |
|
| |
Greenduck Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med de nye højtalere Henrik!
Det var ærgeligt du måtte af med Ikon'erne, men hvis du ikke var 100% tilfreds med dem, ville du nok aldrig blive det. Du ville nok kunne blive meget tilfreds med dem, men man vil nok altid føle at der manglede noget.
Håber de nye højtalere opfylder dine ønsker og krav :)
Meld gerne tilbage.
Hilsen Jakob
|
| Til top |
|
| |
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at høre du er kommet lidt videre, selvom det var ærgerligt at Dali'erne ikke fungerede for dig.
Er dog overrasket over at du syntes Epos M16i er på linje med DLS M66, når sidstenævnte nu engang er over dobbelt så dyr.
Det kunne være man skulle prøve at lytte til dem, næste gang jeg er i Århus.
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med dem. Jeg havde egentlig skrevet lidt længere oppe, at du skulle tage et lyt på noget Epos, men så bagefter at du havde lyttet til Epic 5 tidligere uden den store begejstring, så jeg valgte at tage det tilbage. Jeg var meget tæt på købe M16i/M22i da jeg var på jagt for nogle år siden, men endte med Elac da jeg forelskede mig i deres diskant. Købte efterfølgende M12i som kontorhøjttaler. Rigtig fine højttalere de laver og super finish i det prisleje. Endnu en gang tillykke
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 05:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak skal I have 
Musik har jeg ikke haft tid til at lytte så meget til, men umiddelbart lyder højttalerne, som de gjorde nede i Tapeconnection, hvilket er opmuntrende. Til gengæld er de godkendt mht. film. Min kæreste og jeg så The Bourne Ultimatum i går aftes, hvilket Epos'erne klarede i fin stil. Jeg var ellers lidt nervøs for, om der ville mangle bas, men det gjorde der slet ikke. Soundtracket til filmen er rigtig godt, det er meget elektronisk med dybe lyde i, hvilket Epos'erne som sagt klarede helt fint.
Der er flere af jer, der har skrevet om Epos Epic 5, som jeg tidligere har lyttet til uden den store begejstring. Det nager mig, at jeg ikke fik lyttet til dem i denne omgang. Altså, at jeg ikke fik sammenlignet de to Epos højttalere. Jeg kan jo se, at Epic 5 får super anmeldelser rundt omkring. Til gengæld er det beroligende for mig, at du, Anda8000, tidligere har været tæt på at vælge netop de højttalere, jeg har købt her! Det betyder jo, at jeg ikke er den eneste, der har lyttet til de her højttalere, og fundet, at de er rigtig gode.
Der er næsten ingen reviews af Epos m16i rundt omkring, kun et overvældende positivt i Stereophile, men så også et rimelig negativt i tech radar:
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/608epos
http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audi o/hi-fi-and-av-speakers/epos-m5i-407620/review
Det kan være, jeg lige vender tilbage, når jeg har lyttet noget mere til Epos'erne.
Jeg har som sagt en uges returret, så det er med at udnytte tiden.
Mvh
Henrik
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 05:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jacobjron skrev:
Godt at høre du er kommet lidt videre, selvom det var ærgerligt at Dali'erne ikke fungerede for dig. Er dog overrasket over at du syntes Epos M16i er på linje med DLS M66, når sidstenævnte nu engang er over dobbelt så dyr. Det kunne være man skulle prøve at lytte til dem, næste gang jeg er i Århus. |
|
|
DLS M66 lyder rigtig godt og er helt tydeligvis mere robust bygget end Epos'en.
De er også tunge som ind i helvede :)
Så det er skam kram, DLS M66'erne.
Men lige præcis til min smag var Epos'erne bedst.
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 05:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS. Hørte Monitor Audio BX 2 dernede også, hold da lige op hvor lyder de godt!
|
| Til top |
|
| |
Jens-B Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 665
|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, BX2 er fabelagtig til prisen.
Men tillykke med dine nye ht. Håber, du bliver glad for dem.
Mvh
Jens
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg haft lejlighed til at lytte til en del musik i dag på mine nye højttalere, og jeg er ikke helt tilfreds. Spørgsmålet er bare, om jeg overhovedet kan tillade mig, at være lidt utilfreds! Men det kommer vi til.
Den gode nyhed er, at højttalerne lyder præcis, som de gjorde i forretningen.
Dermed kan jeg så også konstatere, at den Creek-forstærker, der blev brugt til testen i Tapeconnection, rent lydmæssigt minder meget om min Cambridge - akkurat som de sagde i Tapeconnection, at den ville. Så ingen kedelig overraskelse her.
Højttalerens styrker er, som jeg tidligere har beskrevet dem.
Men, men, men.
Højttalerens svaghed er også præcis, som jeg tidligere har beskrevet det.
Eller rettere sagt: Jeg skrev, at det var mellemtonen, der er svag i fht. i de andre højttalere, jeg testede i Tapeconnection.
Men nu er jeg kommet i tvivl om, hvorvidt der i stedet ikke er tale om, at det er diskanten, der er hård i det. 
Fløjte og oboe lyder ikke blødt, skrøbeligt og lækkert, som de skal gøre i klassisk musik.
De lyder tværtimod lidt, ja, ligegyldige.
Jeg kan ikke "føle" dem sådan rigtigt.
Selvfølgelig kan jeg høre, når fløjter og oboer spiller, men det rører ikke noget i mig.
Intet overhovedet.
Det gør det, når jeg spiller det samme stykke musik på f.eks. Rega RS 5.
Om det så er tale om mellemtonen eller diskanten, ved jeg ikke. 
Men sådan er det.
Og så er det, vi kommer til det med, om jeg kan tillade mig, at være utilfreds.
For højttalerens styrker og svagheder herhjemme i stuen er som sagt præcis, som de var i forretningen.
Og som min kæreste siger, stil dig nu tilfreds, hvor meget kan du egentlig "tillade" dig at kræve af en højttaler, når man tænker på, at det "kun" er 6.000 kr., du har betalt for dem.
Hvad mener I?
Er man tvunget til at nøjes lidt?
Jeg tænker også, jamen hvis jeg ikke skal købe disse højttalere, så er jeg fuldstændig blank mht. hvad jeg så skal købe, for de her er nu engang dem, der faldt mest i min smag - på trods af deres svaghed mht. en hård diskant eller mellemtone, eller hvad der nu er "galt".
Skal jeg levere dem tilbage og fortsætte søgningen?
Det orker jeg næsten ikke, må jeg indrømme.
Kommer man ikke også til et punkt, når man allerede har lyttet til adskillige højttalere, hvor man er nødt til at stille sig tilfreds og glæde sig over de mange styrker, den højttaler man har valgt, vitterligt har?
Mvh
Henrik
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik
Jeg har lige et lille fif du kan afprøve med de Epos højttalere. De er jo ikke så høje, så jeg vil anbefale dig, at prøve at putte noget under højttalerne foran, sådan at de tipper lidt bagover. Bare et par grader. Så kan det da være, at der en bedre sammenhæng i overgangen mellem diskant og den øverste bas. Selvom det er en demo model du har, så skal de metaldomer lige have en masse musik i en 50-100 timer. Så kan det være de bliver mere afslappede at lytte til.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|