Emne: Højttalere til 18 m2 stue ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Greenduck Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 65
|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror desværre ikke du vil blive 100% tilfreds med nogle som helst højtalere, medmindre du måske også kigger lidt på din forstærker og CD-afspiller og om der måske skal foretages udskiftninger der. jeg har personligt en idé om at man ikke bare skal "nøjes", men hvis man har gjort et godt hjemmearbejde, hvilket jeg helt sikkert vil mene at du har gjort, så syntes jeg man nogle gange kan blive nødt til at stille sig tilfreds. Der er jo en risiko for at de næste højtalere spiller endnu værre end de nuværende. Ment på den måde, at det kan være du mener at bassen så mangler noget, og så var det måske alligevel bedre at mellemtonen eller diskanten manglede en smule.
Opgraderede jo selv mine Dali Concept 1 højtalere til et sæt Dali 104 for lidt over en "plovmand". Jo, jeg kan da godt høre at det kunne blive bedre og der mangler måske også lige det sidste i "begge ender" (bas/diskant), men jeg vil ikke mene at jeg kan tillade mig at være utilfreds med den lydforbedring jeg trods alt har fået for så små penge. Det kan lige så godt være mit rum der smadre lyden pga. dårlig akustik.
Har du energien til det kan du da give det et forsøg ved at lytte til lidt flere højtalere, men tror desværre du skal en klasse op prismæssigt.
Hilsen Jakob
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at låne en anden forstærker og se om det er det er galt og helst en stor kraftig forstærker masser af overskud til at trække højtalerne perfekt.
F.eks har jeg læst her på hifi4all at vælger man ikke det rigtige anlæg til et sæt dali 850 så for man en påtrængende,metalisk diskant.
Ved ikke hvor det står henne men jeg mindes at du have noget ret beskedent signal og højtalerkabel, måske du også skulle prøve at kigge i den retning ? måske brugt, monster kabel har ofte en rund blød og fyldig lyd lidt alla stor amerikanske højtaler som f.eks jbl med en stor kraftig forstærker.evt am denmark dem som stadig er på forsiden af hifi4all.
Ud over de tips så er et anlæg ikke bedre end det svageste led og man siger at akustikken er noget af det vigtigste, så har du en stue uden tæppe og kun en sofa så kan lyden godt være lidt kold, mindre blød pga af mangel på tæpper,gardiner, med mere.
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beskrivelsen passer meget godt med mine erfaringer at Cambridge er lidt steril og langt fra engageret i musikken.
Tricket med at beskylde en Creek forstærker på at være nede i den klasse er unfair, en Creek er da meget meget bedre.
Nu var Epos tidligere nogle absolut fantastiske højtalere som stadig har tilhængere der dog sværger til de ældre modeller ES11/ES14. Nyere typer skulle være ok men har ingen erfaring med nuværende Kina produceret bortset fra jeg har læst lidt negativt i udlandet.
De skal klart spilles til" hvis du skal være sikker på endelig ydelse.
I det hele taget vil jeg bare gentage, glem Cambridge grejet og køb noget der kan spille musik, dernæst behøver højtalerne ikke være særlig dyre.
Så alt ialt, det er en ommer, forfra igen
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2012 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med sådan et sæt http://www.dba.dk/forstaerkersaet-luxman-m363-og/id-80484242 /
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=211966
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=211495 prøv lige at læse testen !
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=38&zoneid=3
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=209991
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
|
Hej Henrik
Jeg har lige et lille fif du kan afprøve med de Epos højttalere. De er jo ikke så høje, så jeg vil anbefale dig, at prøve at putte noget under højttalerne foran, sådan at de tipper lidt bagover. Bare et par grader. Så kan det da være, at der en bedre sammenhæng i overgangen mellem diskant og den øverste bas. Selvom det er en demo model du har, så skal de metaldomer lige have en masse musik i en 50-100 timer. Så kan det være de bliver mere afslappede at lytte til. 
|
|
|
Hej Allan,
Det lyder godt det med, at metaldomerne skal have en masse musik i 50-100 timer, for at nå deres optimale/"rigtige" niveau. For selv om det er en demomodel, kan det vel godt tænkes, at de ikke har spillet i 50-100 timer, tænker jeg, ligesom du også er inde på.
Mht. tippet om at putte noget ind under højttalerne, så har jeg prøvet, men jeg synes ikke rigtig, det gav nogen effekt.
Jeg satser på, at højttalerne bare skal spilles til 
Mvh
Henrik
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Greenduck skrev:
Jeg tror desværre ikke du vil blive 100% tilfreds med nogle som helst højtalere, medmindre du måske også kigger lidt på din forstærker og CD-afspiller og om der måske skal foretages udskiftninger der. jeg har personligt en idé om at man ikke bare skal "nøjes", men hvis man har gjort et godt hjemmearbejde, hvilket jeg helt sikkert vil mene at du har gjort, så syntes jeg man nogle gange kan blive nødt til at stille sig tilfreds. Der er jo en risiko for at de næste højtalere spiller endnu værre end de nuværende. Ment på den måde, at det kan være du mener at bassen så mangler noget, og så var det måske alligevel bedre at mellemtonen eller diskanten manglede en smule.
Opgraderede jo selv mine Dali Concept 1 højtalere til et sæt Dali 104 for lidt over en "plovmand". Jo, jeg kan da godt høre at det kunne blive bedre og der mangler måske også lige det sidste i "begge ender" (bas/diskant), men jeg vil ikke mene at jeg kan tillade mig at være utilfreds med den lydforbedring jeg trods alt har fået for så små penge. Det kan lige så godt være mit rum der smadre lyden pga. dårlig akustik.
Har du energien til det kan du da give det et forsøg ved at lytte til lidt flere højtalere, men tror desværre du skal en klasse op prismæssigt.
Hilsen Jakob
|
|
|
Jeg tør/orker heller ikke rigtig blive ved med at prøve højttalere, for det er jo netop, som du skriver her, at jeg så ikke kan være sikker på, om ikke noget andet er "galt", måske med mindre jeg kravler op i en anden prisklasse, som du er også er inde på.
Om anlægget skal kigges på, ved jeg ikke endnu. I første omgang satser jeg på, at højttalerne bare lige skal spilles til . Jeg er jo glad for Cambridge-anlægget, såå....synes det lyder rigtig godt i sig selv, hvis man kan sige det sådan.
Mvh
Henrik
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Prøv at låne en anden forstærker og se om det er det er galt og helst en stor kraftig forstærker masser af overskud til at trække højtalerne perfekt.
F.eks har jeg læst her på hifi4all at vælger man ikke det rigtige anlæg til et sæt dali 850 så for man en påtrængende,metalisk diskant.
Ved ikke hvor det står henne men jeg mindes at du have noget ret beskedent signal og højtalerkabel, måske du også skulle prøve at kigge i den retning ? måske brugt, monster kabel har ofte en rund blød og fyldig lyd lidt alla stor amerikanske højtaler som f.eks jbl med en stor kraftig forstærker.evt am denmark dem som stadig er på forsiden af hifi4all.
Ud over de tips så er et anlæg ikke bedre end det svageste led og man siger at akustikken er noget af det vigtigste, så har du en stue uden tæppe og kun en sofa så kan lyden godt være lidt kold, mindre blød pga af mangel på tæpper,gardiner, med mere.
|
|
|
Mht. at låne en anden forstærker, så mener jeg ikke, det er det, der er galt, for med Creek-forstærkeren i Tapeconnection spillede højttalerne på præcis samme måde, som de gør nu. Også dernede syntes jeg, at fløjter og oboer manglede lidt. Så det tyder ikke på, det er forstærkeren. Jeg satser på, at det er fordi, at højttalerne lige skal spilles til, sådan som Allan er inde på.
Mht. kabler så er jeg ikke vild med, at skulle bruge penge på dem. Min kat har nemlig en kedelig tendens til at gå og bide i mine kabler (inkl. strømkablerne ), og jeg har allerede måttet udskifte mit DVI-kabel til computerskærmen, fordi det lille bæst til en mis havde bidt det i stykker . Så jeg kan lige i ånden se, at jeg går hen og bruger kassen på kabler til anlægget, hvorefter Musse så går bananas på kablerne.
Hm, lidt dyrere kabler kunne jeg nu godt overveje. Jeg vil lige kigge på de forslag, du kommer med 
Mht. akustikken så er min kæreste ikke vild med gulvtæpper, og gardiner kan jeg ikke få pga. katten.
Måske jeg bare skulle udstoppe katten én gang for alle! 
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvickly skrev:
|
Beskrivelsen passer meget godt med mine erfaringer at Cambridge er lidt steril og langt fra engageret i musikken.
Tricket med at beskylde en Creek forstærker på at være nede i den klasse er unfair, en Creek er da meget meget bedre.
Nu var Epos tidligere nogle absolut fantastiske højtalere som stadig har tilhængere der dog sværger til de ældre modeller ES11/ES14. Nyere typer skulle være ok men har ingen erfaring med nuværende Kina produceret bortset fra jeg har læst lidt negativt i udlandet.
De skal klart spilles til" hvis du skal være sikker på endelig ydelse.
I det hele taget vil jeg bare gentage, glem Cambridge grejet og køb noget der kan spille musik, dernæst behøver højtalerne ikke være særlig dyre.
Så alt ialt, det er en ommer, forfra igen
|
|
|
Cambridge er absolut lidt steril i det, det kan vi godt blive enige om . Men jeg synes faktisk, det lyder godt. Dog måske fordi, jeg ikke har hørt ret mange andre mærker af forstærkere. Det kan jo godt være, at hvis jeg hører en Vincent-forstærker, eller hvad det nu kunne være, så vil jeg tænke, hold da op, hvor lyder det bare meget bedre end mit Cambridge-anlæg.
Mht. Creek-forstærkeren hos Tapeconnection så konstaterer jeg bare, at den heller ikke kunne spille højttalerne sådan, at oboer og fløjter kom til at lyde godt. Også dernede var de hårde i klangen. Derfor tyder det ikke på, det er mit anlæg, der er problemet, men måske snarere at højttalerne ikke er spillet til, sådan som du og Allan er inde på. Derfor vil jeg lige give det en chance, før jeg evt. begynder at skifte anlægget ud.
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
hvad med sådan et sæt http://www.dba.dk/forstaerkersaet-luxman-m363-og/id-80484242 /
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=211966
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=211495 prøv lige at læse testen !
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=38&zoneid=3
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=209991
|
|
|
Tak for forslagene 
Jeg vil lige give det hele en chance, for det kan jo tænkes, at det bare er højttalerne, der ikke er spillet til endnu.
Men når det er sagt, så er jeg da villig til, også at kigge på mit anlæg.
Men sikke en hovedpine det kan blive, hvis jeg skal til at lave udskiftninger dér også!
Nu klapper jeg lige hesten i første omgang 
|
| Til top |
|
| |
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes bestemt du skal overveje muligheden for at dit Cambridge grej i lige så høj grad kan være "skurken". Ikke et dårligt ord
om cambridge, jeg har ikke lyttet særlig meget til det, men det er helt sikkert mange (og især dyrere) forstærker der kan gøre
det meget bedre.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at finde en der har en rigtig fornuftig forstærker, ikke bare en god forstærker for det har du, som vil låne den ud til dig mod en gang java og kage eller en pizza (det samme kunne du gøre med cd afspilleren) så ved du nemt om det er forstærkeren der trænger til udskiftning, for finder du en der har noget accuphase,meridan,mark levinson, classe audio,det dyre holifi,densen og så videre og lyder det godt ved du det er din forstæker der ikke er for god men lyder det stadig væk ikke optimalt så det måske højtalerne (der kunne du evt også gør det at du finde en der har noget højtaler der lyder p....... godt, lyder det godt ved du det er dine højtalerne der skal skiftes ud, men er problemet der stadig så det igen som mange tro dine cambridge forstærker den er gal med)
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej trådoretter hvilken musik spiller du når du oplever problemet med toppen ?
Ps køb noget legetøj til katten ;-)
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm, jeg synes faktisk, jeg får helt ondt i ørene, når jeg lytter til andet end klassisk på de nye Epos højttalere. Først troede jeg kun, det var et problem, når jeg lyttede til AC/DC, men nu har jeg sat Depeche Mode's "Violator" på, som jeg ved, er suverænt godt produceret. Alligevel lyder det af l**t. Alt for "lyst" - det er ikke værd at høre på, selv ikke ved lav volumen.
Mærkeligt at samme problem ikke er der, når jeg lytter til klassisk. Der kan jeg fint høre en hel CD, uden at blive træt i ørerne.
Det kunne være rart, at høre mine højttalere på et andet anlæg.
Aj, skal jeg virkelig til at sætte mit Cambridge-anlæg til salg.
Jeg har haft det under en måned og gav 9.000 for det 
PS. Katten har legetøj, men den er alligevel slem med de kabler!
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er kun til den bider igennem ledningen og får stød.
kommer du fra lylland eller sjælland
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
klypstefan skrev:
det er kun til den bider igennem ledningen og får stød.
kommer du fra lylland eller sjælland
|
|
|
Hehe, ja!
Jeg kommer fra Østjylland (Randers)
|
| Til top |
|
| |
pnnh Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 938
|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ærgeligt du har det svært med komme ud til folk.Du ikke kender.For ellers kunne du komme en tur forbi og høre Elac og Focal Chorus.Trukket af en Creek forstærker.Men ved ikke hvordan klassisk lyder på dem.Da jeg ikke hører det.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du skal bruge er de rigtige højttalere. Jeg har en fornemmelse af at du springer på det sæt højttalere med høj imponator-
effekt fremfor de mere tilbagelænede da de måske kan lyde lidt "kedelige" på detaljerigdom?
Mit bud er at du bør gå efter højttalere der har ry for at være musikalske. Dvs Spendor, Rega (kan være den er en bedre all-
round højttaler end valgte Epos? musiksmag har også meget at sige for det der skal formidle den), Harbeth, ProAc o.l.
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
klypstefan skrev:
| det er kun til den bider igennem ledningen og får stød. kommer du fra lylland eller sjælland |
|
|
Hehe, ja!
Jeg kommer fra Østjylland (Randers) |
|
|
ok. jeg kommer fra sjælland så kan ikke tilbyde et lyt.
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg flere gange fået anbefalet Spendor, Rega, Harbeth og ProAc, så jeg har kigget lidt på priserne.
AmforaMusik i Lemvig har et sæt Spendor SA 1 brugt til 7.500 kr. - jeg gætter på, det er prisen pr. stk., så den samlede pris bliver 15.000 kr.
Rega har jeg som sagt lyttet til hos Tapeconnection i Århus, både RS 1 og RS 5.
teknifi Hi-Fi import på Frederiksberg har Harbeth P3ESR til 7.000 kr., igen sikkert pris pr. stk., så den samlede pris bliver 14.000 kr.
KT Radio, også på Frederiksberg, har ProAc Studio 130 til 11.999 kr.
Det første problem mht. de højttalere er, at det kun er Rega'erne, jeg kan komme til at lytte til. Lemvig og Frederiksberg er for langt væk for mig.
Så det bliver lidt et sats, hvis jeg skal til at investere i noget af det.
For det andet ligger alt udover Rega'erne en del over mit budget på ca. 9.500 kr. Så skal jeg til at kigge på finansiering, hvis det er, og jeg har allerede i år lånt penge til Cambridge-anlægget hos Hi-Fi Klubben. Så det bliver presset økonomisk, hvis jeg skal til at låne flere penge.
En løsning kunne være, at jeg købte et sæt højttalere, som jeg så kunne bruge et år eller to, mens jeg sparede op til "de helt rigtige" højttalere.
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
Det du skal bruge er de rigtige højttalere. Jeg har en fornemmelse af at du springer på det sæt højttalere med høj imponator- effekt fremfor de mere tilbagelænede da de måske kan lyde lidt "kedelige" på detaljerigdom?
|
|
|
Det synes jeg, gjaldt Dali Ikon 6 MK2, men ikke de her Epos'er, jeg har nu.
De er netop tilbagelænede, synes jeg, i sig selv med en lidt mørk lyd.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|