| Forfatter |
|
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 26 Januar 2012 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anbefaler også en SL-1200 MK II, ikke så meget pjat, det funger hver gang, og holder livet ud.
Armbord kan købes på Ebay eller evt her:
http://www.kabusa.com/frameset.htm?/m1200.htm
Hellere en brugt SL-12XX MK2 end en ny Rega. Du får meget mere substans og noget evt at bygge viddere på, man kan ikke bygge videre på en sæbekassebil, det vil altid være en sæbekassebil.
Se evt blå avis - her en god inkl 25 plader til en tusse: http://www.dba.dk/pladespiller-technics-sl300/id-79348275/
Mener godt man kan finde en velholdt SL-1200 MKII der har spillet privat til 2.000.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 26 Januar 2012 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser at SL-1200 nu er oppe i 1.000 Euro, gav selv godt 450 euro i 2008, prisen kan kun gå en vej efter de er holdt op med at producere SL-1200. Måske du skulle overveje en brugt privat til 2.000, den er stort set uopslidelig, få ting kan gå i stykker, reservedele er billige og meget tilgængelige.
Hvis du er seriøs og forventer at spille vinyl i mange år frem, er det pengene værd - anbefaler til at starte en AT-120 PU som både er god og rimelig i pris.
|
| Til top |
|
| |
Marskal Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 28 Januar 2012 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja technics og rega er gode spillere, men en smagssag. Havde en 1210 mk2 hjemme før jeg valgte den nye rega rp3.
Så for at bruge A127's subjektive og lidt farvede ordvalg, vil jeg sige:
Hvis du er seriøs og forventer at spille vinyl i mange år frem, er rega
pengene værd.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 28 Januar 2012 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil vædde mit ene ben på at den Rega aldrig vil holde lige så mange år, som 1200'eren.Det er fakta, basta. Slut prut finale.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Major Tom Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 29 Januar 2012 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Jeg vil vædde mit ene ben på at den Rega aldrig vil holde lige så mange år, som 1200'eren.Det er fakta,
basta. Slut prut finale.
carsten |
|
|
Så skal man leve med den skod arm i alle de år
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2012 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det vil jeg ikke anbefale, den skal skiftes til en ordenlig arm. Selv har jeg udskiftet den med en SME 3009R. Kan anbefales.
carsten
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 29 Januar 2012 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spiller på en god gammel Lenco L78 p.t. Den har selvfølgelig fået en anden arm og en god pickup. P.t FR64 fx og en Ortofon Rondo Bronze. Den spiller faktisk helt fornuftigt. Nu skal den så bare over i en god solid plint og så kan den sikkert spille mange år endnu.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Major Tom
Når folk begynder at kalde det en skod arm holder jeg op med at læse, meget kan man lære ved at se billeder og læse Rega tråde, men ikke om vinyl.
Har gennem de sidste godt 40 år med vinyl været gennem alt fra rejse grammofon til SME Plinth 2000 med 12" SME arm, Stanton EEE, JBL forforstærker, JBL amplifier, JBL studie monitors - hele gearet.
SL-1200 II er den eneste spille jeg har prøvet der til fulde står distancen, den eneste spille jeg kender der er upåvirket og med kul sort baggrund når jeg skruer godt op - du kan sige som englene synger - desværre så jeg først lyset i 2008 ( anede ikke den eksisterede ). Denne blev til helt tilbage i 1978 da vinyl var på toppen og udvikling var cost-no-issue. Den ultimative spille forevner - der bliver ikke investeret de summer længere i R&D.
Mht denne tråd - man kan fint bestille en brugt via nettet fra en privat til 2-3.000 ( der er langt op til de 7.000 fra ny ), få sælger til at sende nogle nærbilleder. Er den velholdt ok - den er alligevel stort set uopslidelig og bygget som en panserkrydser, dette er ikke en Regea der begynder at falde fra hinanden efter det første år. Der er stort set ikke noget der kan gå i stykker, bygget til at holde næsten evigt - er der noget, koster det under en tusse at få spareparten hjem, det kan fixes selv.
Er man typen der er vil ha det bedste og originalt, køber man naturligvis fra sprit ny - medens det stadig er muligt - selv skyndte jeg mig i 2008 at bestille en hjem fra ny, det kunne ikke gå stærkt nok.
Held og lykke på Færøerne
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 30 Januar 2012 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det kan bruges - er min egen erfaring, anlæget ( det hed det dengang ) er som: 1) Pladespiller, her anbefaler jeg en SL-1200 MKII, der er måske andet derude, men et sikkert valg. Den mest perfektionistiske spille jeg kender. Man kan eksperimentere med diverse PU, + muligheden for at sætte anden arm på skulle der gå ekstrem hobby i den. Et one-stop valg. Eneste spille jeg kender der ikke henfalder til rummel og selvsving når der skal spillles højt. 2) Forstærker. Det kan gøres dyrt og billigt. Den billige løsning er at finde en analog Marantz, Sansui, Pioneere fra ca 1978 - fordelen er de har alle 1-2 phonoindgange ( RIAA ). Den dyre er at finde en ny rørforstærker. Dette er den mest problematiske del - eksempelvis er den ene kanal nu delvist gået på Marantzen , er pt i tænkepause, en integretert nyere Marantz er midlertidigt sat op, forskellen er ret tydelig. Kan man finde en ok analog til 1-2.000 kan man køre på det og håbe det holder. Anlogt fra nål til HT må være målet. 3) Højttalere, lige så vigtigt som valg af PU, dårlig HT, dårlig lyd. Stol ikke på når de bilder dig ind at 2 x 6" bass er ligeså godt som én 12" bass, at 8 kg spiller bedre eller lige op med en 20kg. Sangen fra de varme lande om man idag har computere til at beregne kabinet etc, meget bedre og som skulle opveje den åbenlyse fysiske umulighed - nej nej nej, lyd kan ikke beregnes men skal høres. Lyd har i høj grad noget at gøre med masse og volumen. En af vennerne har i nogle år rost og været glad for sine ( 8kg ) HT ( har lykkelig glemt mærket ), men da de kom her på prøve viste det sig det meste af musikken simplethen forsvandt .... 2 x 6" bass. Man kan købe sig fattig, eller købe sig rig. Et par gamle JBL studie monitors som eksempelvis 4335 eller de meget populære og anvendte L100 Century/L100A fra slut 70 er ikke nødvendigvis det eneste der duer, men man véd det er kram. Der blev lavet mange varianter, undgå de modeller med gummi ophæng - det smulderer med tid. Gav selv 3.000 for et par L100A i sin tid i dba, de holder næsten evigt, vi er nu uadskillige - købt i DK og sendt ubeset til Spanien. Mange studier har/havde denne, mange af dine plader er indspillet med en JBL L100 / L100A / 4312 - produceren mixede mange af dine plader med en L100 Century /A/4312. Efter min mening er vinyl analogt fra nål til HT, det kan gøres billigt eller som en herregård - husalter eller minimalistisk. Til slut et billede af L100A, som her i stuen godt nok fylder lidt mere end et par Dahli fra HifiKlubben ( i breden ), og naboen er klar over de står der, men sikken en forskel. Love at first sight ? ... ja, men husk der skal en kvalitetsspille til at føde musikken, JBL 100 xx / 4312 ol. er nådesløse ! SL-1200 love at first sight ? - ikke sikkert du opdager det, uden en rigtig HT ingen detaljer.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2012 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når vi taler om de gode pladespillere fra Technics, må vi ikke glemme SL1100 og SP10, men de fås nok ikke inden for prisrammen. Husk også at hvis du køber en SL1200/1200 mk.II, i det mindste at dæmpe pladetallerkenen på undersiden med et lag acryl fugemasse, fordi disse tallerkener har tendens til at ringe, men også hulrummene inde i plinten nyder godt af denne forbedring, som er dejlig nem at udføre.
carsten
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2012 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare til oplysning.
Der er en SL1300 til salg på den blå for 450-KR. Den ville jeg skynde mig at købe hvis jeg var dig.
Der er også en SP10 til 11000-KR. Min drømme pladespiller.
carsten
Ps. Er trådstarter stået af eller hvad, syntes ikke rigtig der er nogen respons.
|
| Til top |
|
| |
Kemil Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 04 Februar 2012 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikkert !!. Jeg var selv gået kold i denne tråd hvis jeg var ham. Han bad om råd om at købe en NY pladepiller, ikke alt det bavl og hype om Technis SL12xx spillen.
Giv nu manden et seriøst råd
Ps. Forstår altså ikke at en diskotekspladespiller har den interesse !!??
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2012 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kemil.
Vi gav jo netop manden et seriøst råd, ogat du mener det er bavl må stå for din egen regning. Der er jo ingen grund til at købe en ny pladespiller i den pris klasse, der helt klart aldrig vil nå Technics SL1200 til sokkeholderne. Jeg syntes din holdning er lidt nedladende, når du skriver diskotek pladespiller. Den er ikke udviklet til at være en disko spille, men blev opdaget ret tidlig af dj's, fordi den er så robust som den er, og kan holde til det brug, hvad mange andre ikke kan, og slet ikke remdrevne. Til trådstarter, hvis det skal være smart så kig på en REGA eller PROJECT, men forvendt ikke samme lyd og holdbarhed.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Marskal Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 04 Februar 2012 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold nu inde med det der "technics lyder bedre end alt" vås. Og ja det er muligt en 1210'er ville kunne holde bedre til at blive trampet på end en rega, men hvem behandler også sin pladespiller sådan
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 04 Februar 2012 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Marskal skrev:
Hold nu inde med det der "technics lyder bedre end alt" vås. Og ja det er muligt en 1210'er ville kunne holde bedre til at blive trampet på end en rega, men hvem behandler også sin pladespiller sådan
|
|
|
Eller også må man indse at DD og rem er to forskellige grene af samme gamle religion. Jeg er også svoren Technics fan, eller rettere sagt DD fan. Det er nemt, vellydene og drift sikkert som bare pokker. Min SL1200 og 1600 MKII begge to er fra henholdsvis 1979 og 19(midtfirs) og de spiller begge som en drøm. 1600 kostede 200 fordi den var "defekt" remmen til automatikken var mør, ny O ring og vupti. 1200 kostede 2500 og skulle dog have skifttet motor styrings IC'en. Men begge værk spiller som en drøm. Når alt det er sagt skal det siges at jeg har været vidt omkring i det lag der hedder vintage middel klasse grammofoner. Og har hørt topklasse modeller og der er en anden grund end penge at jeg ikke har brugt 10K + på grammofon arm og pickup. Det er at jeg ved at lege med instillinger, tweake, har kommet frem til vellyd. Jeg lægger vægt på musikalitet og lader de rigtige audiofile om deres analyserende, altafslørende anlæg. P.T. kører jeg mine plader på en losseplads micro seiki. Og den har sendt min 1200 i skammekrogen. Om det er placebo skal jeg ikke sige, men med samme pickup giver den mig nydelse. Men den hype der er omkring SL 1200 værket er ikke ubegrundet. Det er en hamrende god grammofon. Den er vedligeholdelses fri (stort set) og ja, den er bygget som en kampvogn. Skønt man ikke kaster rundt med den, danser på den, hælder diverse væsker i den.... At DJ's har brugt den i hobetal er jo kun et cadeau til produktet. Før SL'erens tid var det Lenco med en S arm der styrede klubberne. Får den på pulden for det?? Tværtimod, den er en af det mest eftertragtede mellemhjuls grammofoner (der er til at betale for menneskepenge). Man kan tweake sig til lyd nirvana med ganske få midler. Konklusion på dette.... tjah.... Har egentlig ikke noget at konkludere. Andet end at der en grund til at de hifi entusiaster der har en SL1200, til at spinne pladerne med, er tilfredse af en årsag. Vil så i samme åndedrag sige til trådstarter at man skal ikke være bange for brugtmarkedet. Man får utrolig meget for pengene. Og da en grammofon ikke er det mest hypermoderne stykke isenkram, kan man se sig ud af mange problemer på egen hånd. En anden god måde er at læse udenlandske hifi sider. DK er et lille land og der er flere erfaringer at trække på i feks. USA, Tyskland, England osv.... Go jagt.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2012 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bravo Lencofyn, godt beskrevet.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Kuritsu Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 09 Februar 2012 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stop et øjeblik.
Ingen seriøse pladespiller konstruktører bruger "direct drive" de bruger remtrukket.
Det er der mange gode forklaringer på én af dem er hér http://www.turntablebasics.co/advice.html
og hér
http://ffden-2.phys.uaf.edu/211_fall2002.web.dir/thomas_chap man/DIRECT%20VS%20BELT.htm
wow and flutter og vibrationer. Jeg orker ikke en lang diskusion men dette er faktum!
Vedr topic:
Project Debut III med AT-95 til 2895,- er den mest vindene pladespiller i prilejet
Kris
|
| Til top |
|
| |
Kuritsu Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2012 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
"prislejet"
|
| Til top |
|
| |
Audio-Kjaer Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 206
|
| Sendt: 09 Februar 2012 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kuritsu skrev:
Stop et øjeblik.
Ingen seriøse pladespiller konstruktører bruger "direct drive" de bruger remtrukket.
|
|
|
Det er ikke korrekt !
Tyske Brinkmann bruger dd. i to af hans modeller ( bl.a. ... Bardo )
Mvh.
__________________ VINYL ... For the Joy of Music !
|
| Til top |
|
| |
Kuritsu Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2012 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Det er ikke korrekt !
Tyske Brinkmann bruger dd. i to af hans modeller ( bl.a. ... Bardo )
Mvh.
[/QUOTE] OK så, men som der bliver nævnt i den test af Bardo på Brinkmann's hjemmeside af "Hifi World" så er 99,9% af alle seriøse pladespillere med remtræk og han nævner også hvorfor! Anyways så var min pointe også mere rettet mod "SL1200 statements" mvh Kris
|
| Til top |
|
| |