Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juli 2026 | 10:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ny god pladespiller, max 3000-4000 kr. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 01:08 | IP-adresse registreret  

A127 er ikke helt sikker på hvad du prøver at sige med din snak om undergrænse, folks profil, x-factor og blegnende sol. Mht. sammenligning havde jeg en 1210'er mk2 side om side med min rega rp-3 før jeg valgte, så tag det nu roligt og indse at det ikke er alle der er enige i din smag og bare må vente på at få 30 år's pladespiller erfaring så de kan "se lyset"
Til top Vis Marskal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marskal

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Har man ikke det rette gear er alle katte grå. Sjovt som folk altid skriver at de naturligvis sammenlignede, og valgte det bedste. Med dine 1-værelses HT ( Studio ) vil du ikke kunne høre forskel alligevel, spild af penge for en SL-1200, lige godt med en Rega til 3.000.

Måske det er en generationskløft her. Voksende op i 70érne dengang det hed Hi-Fi, specs var king, mærker som Pioneer, Marantz, Sansui mf konkurrerede på at udvikle det ultimative cost-no-issue. Dengang var Hi-Fi markedet enormt, dengang betød Hi-Fi High Fidelity (ikke high fiction )

I fattig 80érne begyndte det at gå ned af bakke, der skulle spares, CD blev opfundet. Idag hedder det ikke længere Hi-Fi, eller gør det har det meget lidt at gøre med dengang vinyl var på toppen. Bortset fra husaltre til 40.000 +, er dagens marked præget af IKEA produkter med ringe værdi, kvalitet og substans. Uanset hvor flot du maler en sæbekassebil, er det stadig en sæbekassebil

"Hi-Fi" magasiner forsøger at overleve, og skamroser udstyr der end ikke ville kunne blive omtalt i et Hi-Fi magasin i 1978. Pladespillere er idag for de flestes vedkommende uden specs - de er for ringe til at blive sat på tryk. Man roser design istedet i mangel af bedre.

Dette er ikke "smag" men kolde specs og lyd. Lyd som godt nok er subjektivt - men kan man ikke høre halvdelen af detaljerne i musikken, eller baggrundsrummel overdøver, er det subjektive væk. Du kan jo ikke høre halvdelen af musikken med din opstilling - men hører man Madonna plader, er der alligevl ikke meget at hente, bass-enhance etc giver en fin virkning som opvejning af små impotente højttalere - det er 2012 hvor de flerste bruger minianlæg, MP3, øretelefoner etc -  det er tidens musik lavet efter.

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 02:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Det var næsten forudsigeligt, at denne tråd ville blive kapret af A127 der med sin enorme erfaring og viden om pladespillere, nu
har set lyset efter at have prøvet ja 5-6 pladespillere. Jeg havde så ikke helt forudset, at han ville patronisere de mennesker
der havde et andet syn på virkeligheden end ham selv, men man kan da så heldigvis blive klogere.

Man bliver så til gengæld ikke klogere af at læse de mere og mere skingre indlæg fra benævnte person, men underholdt det
bliver man.

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

Goodie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 November 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Har man ikke det rette gear er alle katte grå. Sjovt som folk altid skriver at de naturligvis sammenlignede, og valgte det bedste. Med dine 1-værelses HT ( Studio ) vil du ikke kunne høre forskel alligevel, spild af penge for en SL-1200, lige godt med en Rega til 3.000.

Måske det er en generationskløft her. Voksende op i 70érne dengang det hed Hi-Fi, specs var king, mærker som Pioneer, Marantz, Sansui mf konkurrerede på at udvikle det ultimative cost-no-issue. Dengang var Hi-Fi markedet enormt, dengang betød Hi-Fi High Fidelity (ikke high fiction )

I fattig 80érne begyndte det at gå ned af bakke, der skulle spares, CD blev opfundet. Idag hedder det ikke længere Hi-Fi, eller gør det har det meget lidt at gøre med dengang vinyl var på toppen. Bortset fra husaltre til 40.000 +, er dagens marked præget af IKEA produkter med ringe værdi, kvalitet og substans. Uanset hvor flot du maler en sæbekassebil, er det stadig en sæbekassebil

"Hi-Fi" magasiner forsøger at overleve, og skamroser udstyr der end ikke ville kunne blive omtalt i et Hi-Fi magasin i 1978. Pladespillere er idag for de flestes vedkommende uden specs - de er for ringe til at blive sat på tryk. Man roser design istedet i mangel af bedre.

Dette er ikke "smag" men kolde specs og lyd. Lyd som godt nok er subjektivt - men kan man ikke høre halvdelen af detaljerne i musikken, eller baggrundsrummel overdøver, er det subjektive væk. Du kan jo ikke høre halvdelen af musikken med din opstilling - men hører man Madonna plader, er der alligevl ikke meget at hente, bass-enhance etc giver en fin virkning som opvejning af små impotente højttalere - det er 2012 hvor de flerste bruger minianlæg, MP3, øretelefoner etc -  det er tidens musik lavet efter.

Hehehe, og det kommer fra en som spiller på JBL L100A, en højttaler som er lys i toppen og bevidst hævet i mellemtonen for at tilgodese rockmusik ala 70'erne...

Jeg ville til enhver til vælge ProAc studio 125 - på alle måder en bedre højttaler.

Til top Vis Goodie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Goodie

Labcoil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Min første P2 blev købte jeg brugt i 1988 af en passioneret mand. Dvs den var godt spillet til. Denne P2 er i dag ved Ejer
nr.4, har haft et hårdt live og spiller som ny. ( fik godt nok en af mine brugt rem i ca 2005).

Alt det " rage Rega ned " ville gjorde mig lidt sur hvis tiden siden 88 ikke var gået med P2 til i dag P7 med mange timer
musik uden at kunne genkende bare lidt af det der blive kritiseret.

Men når men er i den grad " rådgivningsresitant " og har et så stor udvalg af bidrag man kan fælle tilbage på med Copy og
Paste tør og gider man jo ikke at kaste sig i diskussion.

Man kan jo bare nyde Musik.

P.S hele LP samling bliver opbevaret i IKEA Møbler. Passer perfekt og holder. ( og der er flere end 250 Stk )
Til top Vis Labcoil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Labcoil

Major Tom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2010
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

A127, Du glemmer at fortælle at Rega 250/251 eller 300/301 tonearmene er way ahead fremfor det stykke bøjede blik der
sidder på SL-1210. Det kan faktisk både måles og høres
Til top Vis Major Tom's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Major Tom

Kemil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2011
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Jeg ved altså ikke hvad A127 har på sin agenda, måske har han købt sin Technic for dyrt. Lige pt. hvad jeg kan se, så koster en xy år gammel sl1210 ca. 3500- 3700 kr som brugt.

Efter min personlige mening er den altså ikke det værd. Der jo gået mange år siden den blev udviklet og derefter solgt. Uanset hvad man mener, så har teknologien altså udviklet siden da.

Som en siger så er man gået væk fra DD når man udvikler nye pladespillere, teknologien er der ikke endnu - og da slet ikke dengang.

Kinesiske motorer, Tjaa. De virker vel også !!?? 

Til top Vis Kemil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kemil

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Jeg syntes ikke at den ser godt ud i gold udgaven. Lidt smagsløst og for meget bling og glimmer, men det er selvfølgelig en smags sag.

carsten

Ja, der er lidt "kineser" over den og den er sikkert heller ikke solgt i særligt mange eksemplarer. Den kunne være  sikkert et hit for mange arabere, når man nu ser hvor vammelt de indretter sig.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 11 Februar 2012 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Major Tom skrev:
A127, Du glemmer at fortælle at Rega 250/251 eller 300/301 tonearmene er way ahead fremfor det stykke bøjede blik der
sidder på SL-1210. Det kan faktisk både måles og høres

Bøjet blik er nok ikke lige den rette betegnelse for den arm, men som tidligere beskrevet herinde, så kan (og bør) armen skiftes til en bedre. Når jeg skriver om SL1200 herinde, er det om værket og ikke om den originale arm.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2012 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Glemte at sige at jeg vil give A127 ret i mange af hans betraktninger omkring SL1200 men ikke alle. 

carsten

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2012 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Kemil skrev:

Jeg ved altså ikke hvad A127 har på sin agenda, måske har han købt sin Technic for dyrt. Lige pt. hvad jeg kan se, så koster en xy år gammel sl1210 ca. 3500- 3700 kr som brugt.

Efter min personlige mening er den altså ikke det værd. Der jo gået mange år siden den blev udviklet og derefter solgt. Uanset hvad man mener, så har teknologien altså udviklet siden da.

Som en siger så er man gået væk fra DD når man udvikler nye pladespillere, teknologien er der ikke endnu - og da slet ikke dengang.

Sikke noget pjat, der er en SL1200 mk.II til salg på den blå, til 1700- og det er da et godt tilbud.

carsten

Kemil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2011
Sendt: 12 Februar 2012 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:
Kemil skrev:

Sikke noget pjat, der er en SL1200 mk.II til salg på den blå, til 1700- og det er da et godt tilbud.

carsten

Okay. Den havde jeg ikke set, sorry. Men bemærk at sælger betegner den som en diskotekspladespiller !.

Ikke flere ord herfra.

Til top Vis Kemil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kemil

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 12 Februar 2012 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Kemil

Den er blot meget populær i de kredse. Den har jo hurtigt opstart. Men det er en fin hjemme spille.  Køb du den bare uden betænkeligheder.

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2012 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

A127 jeg studser lidt over dine mærkelige og personlige udtalelser og snak om mit anlæg (og opstilling??? hvordan skulle du kunne vide noget om det?). Men under alle omstændigheder bidrager du til noget morskab så keep em coming. Slap nu af, og kom ud af fortiden

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2012 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Kom ud af fortiden, undskyld men er din Rega ikke også fra fortiden mht. konstruktion. Jeg tænker på ERA her og andre af de gamle, før DD blev "opfundet". Sjovt når man følger lidt med herinde, så kan man læse om problemer med remen, med motoren, med ophænget, med tallerkenen osv. De problemer har jeg aldrig læst om, når det drejer sig om DD pladespillere. 

carsten

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2012 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

CARS10 jeg hentyder ikke til konstruktionen på min pladespiller, men til A127's lidt sjove "alt var bedre i gamle dage" mentalitet, og efter min mening lidt forfejlede analyse af de unge nu til dags som med deres utilstrækkelige proac højttalere alligevel ikke kan høre detaljerne fra de madonna plader de (mig) åbenbart hører hehe

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Februar 2012 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Kom ud af fortiden, undskyld men er din Rega ikke også fra fortiden mht. konstruktion. Jeg tænker på ERA her og andre af de gamle, før DD blev "opfundet". Sjovt når man følger lidt med herinde, så kan man læse om problemer med remen, med motoren, med ophænget, med tallerkenen osv. De problemer har jeg aldrig læst om, når det drejer sig om DD pladespillere. 

carsten

Så har du aldrig hørt om Goldmund?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Februar 2012 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

Men jeg havde købt den her.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=212669

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2012 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Dette er ikke et spørgsmål om man hænger i fortiden for at hænge i fortiden, men et spørgsmål om lyd og kvalitet.

Som nu omtalt mange gange ( men det siver ikke rigtig ind ), blev det bedste Hi-Fi produceret i slut 70érne, ikke fordi de var mere kloge, men fordi udviklingsbudgeterne var enorme - der blev udviklet produkter cost-no-issue, dvs det ypperste. Konkurrencen var benhård, og alle havde fokus på specs. Priserne var ret høje, og folk var rede til at betale hvad det kostede. Et par højttalere kostede let en månedsløn. SL-1200 MKII er det eneste Hi-Fi produkt tilbage fra dengang, omend Technics nu har stoppet produktionen, men fås stadig fra ny i butikkerne så længe lager haves. Dette produkt blev udviklet med et enormt udviklingsbudget cost-no.-issue lige inden fattig 80érne begyndte og der gik discount i Hi-Fi - et budget ingen idag kan retfærdiggøre  at gøre efter.

Idag må det ikke koste noget, der er ingen volumen tilbage i vinyl og Hi-Fi, dvs det er små udviklingsbudgeter, produktionsvolumen er lav ----> der udvikles ikke mere i high-end, alt er optimeret til kostpris.

PU arme bliver lige, og laves i bukket blik, Head Sheel fatning sløjfes - med begrundelse det giver bedre lyd - men reelt er det fordi S-arme og SME fatning er for dyrt at producere. Man bruger remtræk fordi det er billigt at producere - DD er for kostbart.

Det er gennemgående, at dagens low-cost Hi-Fi fabrikanter ( og de der lever af dem ) har gjort et godt stykke arbejde, med alle former for historier der skal glorificere deres produkter, som forklarer hvorfor man har skåret alle produktfeatures fra ( bedre med minimalistisk ), hvorfor specs er ligegyldigt, hvorfor man nu bruger blik, spånplade, plastic og fjerlette produkter i "lydkvalitentens" navn. Og deres følgere slugte det hele - med et forkvaklet forhold til hvad er lyd, kvalitet og sund fornuft deltager i fora som "eksperter". Minimalistisk Hi-Fi; cool,  fedt maaaaan, minimalistisk ROCKS !

Som Carsten skriver, der er en næsten endeløs række af problemer med remtræk ( primært de af nyere dato ) - vinyl er en krævende diciplin der ikke løses ved at smække en lille kinesisk motor under en spånplade. Der kræves en vis masse og teknologi. Men bevares, lytter man til dæmpet musik kan det være ret ligemeget, de 1-værelses HT kommer aldrig rigtig igang men skal sparkes igang, og halvdelen af musikken mangler - hvis de bliver sparket igang overtager baggrundsstøjen fra Regaen.

De fysiske love er stadig de samme - masse, overflade, vægt etc. En 12" bass er stadig langt bedre end en lille 6", uanset hvad sælgeren kommer med af historier, at man idag bruger computerberegnet kabinetdesign etc, som skulle opveje de fysiske love.

Det kræver ikke en studentereksamen at konkludere på det.

Det største problem er folks uvidenhed, og mangel på simpel desk research og sund fornuft. Det ultimative i uvidenhed er, når man hellere vil ha en ny kinesisk 2-vejs 1-værelses HT med 6" bass, istedet for en 3-vejs med 12" bass fra JBL, serien af HT fra JBL som blev anvendt i de fleste lydstudier og stadig anvendes - de fleste plader er mixet med denne serie af HT fra JBL ( hvis man da ellers forstår hvad det medfører ). @ Goodie, læs mere på lektien - lys i toppen etc; der sidder to potmetre til indstilling på fronten på de fleste HT fra JBL fra dengang, men det er jo ikke let at vide når man aldrig har været i nærheden.

Alt i alt er stort set alt produceret efter 1990 under 20.000  ikke værd at eje - pga lovene om kostpris, volumen, udviklingsbudget og efterspørgsel.

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Februar 2012 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Som nu omtalt mange gange ( men det siver ikke rigtig ind ), blev det bedste Hi-Fi produceret i slut 70érne: Udokumenteret påstand.

Idag må det ikke koste noget, der er ingen volumen tilbage i vinyl og Hi-Fi - der udvikles ikke mere i high-end: Udokumenteret påstand.

PU arme bliver lige, og laves i bukket blik: Forhåbentlig løgn, ihvert fald ikke set hér.

Man bruger remtræk fordi det er billigt at producere - DD er for kostbart: Udokumenteret påstand.

der er en næsten endeløs række af problemer med remtræk ( primært de af nyere dato ) - vinyl er en krævende diciplin der ikke løses ved at smække en lille kinesisk motor under en spånplade: Var det meningen, at overdrivelse fremmer forståelsen her???.

En 12" bass er stadig langt bedre end en lille 6": Kommer vel an på til hvad??.

Det største problem er folks uvidenhed: Og så skulle du være en hjælp???.

Alt i alt er stort set alt produceret efter 1990 under 20.000  ikke værd at eje: Det bliver Thorhauge, AudioClassics m. fl. sikkert himmelhenrykte over, at være så heldige at kunne blive oplyst om igennem så glimrende indlæg.

Synes personligt ikke dine indlæg kan bruges til noget som helst for en trådstarter, der søger hjælp til NY (rettet) "grammo", men underholdende, det er det s´gu!!!!

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes