| Forfatter |
|
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ps køre med SD feet på TD321. 1966
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
1966
Jeg skulle mene, at din Denon pu har den mest faste bas af de 3 du har. Og du har ret i, at den medfølgende måtte godt nok er tung, men kunne være lidt hårdere. Det kunne hjælpe på bassen. Så her kan du da hente noget med en anden måtte.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
|
Allan.
Tallerkenen på SL1200 vejer 1,8 kg. men ellers er jeg enig i det du skriver omkring dæmpning.
carsten |
|
|
Ok, der lidt forskel på modellerne her. Det er jo bare godt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da godt med en Thorens tråd, men skulle den ikke også dreje sig om mange af de fine nye modeller der er på markedet.
Som f.eks TD 295 mk 4, den er da flot, og den er halvautomatisk, hvilket må kunne udkonkurrere langt hovedparten af de manuelle pladespillere der sælges idag.
Hvilke erfaringer har i med dem ??
Se: http://www.thorens.com/turntables/drives.html __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allanowich nu bruger jeg ikke Denon på TD321 men på TD2001 via Densen mc riia og goldring på min Sony PS-6750 via
Thorhauge mm rør riia og dobbelt kork plademåtte og ja der kan hentes noget ved at skifte de 2 plademåtter ud på de 2
Thorens pladespiller mener bare ikke at kork passer godt på de 2 som det gør på min gamle sony.1966
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Hej Lencoborn nej fyn.
Du skal finde den artikel i H.F. nr.5 90 (24.årgang, maj 90,kr. 33,50 incl.moms .
Den første CD der blev udgivet var i nr.4 94 (27.årgang 31/3 - 11/5 kr.64,50
Nå, nu må jeg hellere få lagt de gamle H.F. på plads igen.
carsten |
|
|
Grave grave grave.... Sådan. Takker for din lyst til at researche.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
1966
Ok, nu så jeg ikke lige i din setup liste, at du havde mere end én pladespiller.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann
Der er da også denne her drønflotte Thorens TD309  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
|
Hermann
Der er da også denne her drønflotte Thorens TD309 
|
|
|
Ja den er da flot, mindst ligeså flot som den mere traditionelle model 295. Gad vide hvordan man monterer et støvlåg på den, for et sådant er rart at have. Det har undret mig at så mange stadig holder fast i det manuelle princip, for der er da mange der er halv eller fuldautomatiske. Thorens var vel oftest tilbage i 80erne halvautomatiske, og det virkede da fint.

__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 12 Februar 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lencofyn skrev:
CARS10 skrev:
|
Hej Lencoborn nej fyn.
Du skal finde den artikel i H.F. nr.5 90 (24.årgang, maj 90,kr. 33,50 incl.moms .
Den første CD der blev udgivet var i nr.4 94 (27.årgang 31/3 - 11/5 kr.64,50
Nå, nu må jeg hellere få lagt de gamle H.F. på plads igen.
carsten
|
|
|
Grave grave grave.... Sådan. Takker for din lyst til at researche.
|
|
|
Har du været ude at fiske sild.
carsten
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2012 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann
Det er da muligt, når man tænker på den lidt høj pris den koster, at der er et støvlåg til den. Måske i form af en slags osteklokke. Den vil godt nok blive støvet uden. Efter min mening vil automatik kun støje i aktion, men ikke når den blot spiller. Men for og i mod det minder lidt om tonekontroller på en måde. Nogle ønsker dem, andre ikke. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej i tråden. 1966, din TD2001 er jo et virkelig smukt klenodie! Har desværre aldrig set/hørt den live, men er for mig den
flotteste og "rigtigste" af dem alle, da det ophængte sub-chassis er bedre isoleret fra omverdenen end i "vores" almindelige
TD 316 til og med TD 312, hvor subchassiset er frit på højre- og bagside. Desuden var den (lidt?) dyrere og blev introduceret
da en "High End" CD-afspiller (den skulle vel bare have skuffen placeret i midten) kostede DKK 2.500,- Så den fik vel aldrig
sin fortjente udbredelse, og er således både smuk OG sjælden! Er det flydende ophæng lige så godt som eller bedre end det
på TD 321'eren? Monteret med forskellige arme og PU'er kan det være svært at sammenligne lyden, men hvordan er din
fornemmelse af forskellene?
Tallerknen på 321'eren har en karakteristisk egenlyd når den dimses eller knipses. Denne lyd høres også selv om måtten er
på - meget dæmpet i forhold til uden - men umiskendeligt til stede. Har selv tænkt på at lime noget (tyndt) på indersiden af
kanten, men lyden kommer slet ikke fra kanten men næsten kun fra den vandrette del! Og pga. motor/rem er der ikke
mange millimeter at give af, hvis der skal noget på her, så det tænker jeg lidt videre over. Tweaket med "noget" mellem
inder- og ydertallerken er naturligvis helt rigtig set! Teoretisk set skal der noget/køkkenrulle imellem her! Det gør jeg i
morgen!
Allanowich: Følger der en spec. plademåtte med til Polypush'en, eller er hvad er det du har dobbeltklæbet? I morgen vil jeg
også selv prøve at dobbeltklæbe måtten til tallerknen. Er der nogen der har erfaring med ruskind? Micro Seiki havde en
pladespiller med ruskind som eller på plademåtten. Og såvidt min hukommelse lød det ikke mindre end vildt godt! Men det
skal jo være noget virkelig blødt og fint, som ligger helt fladt og giver jævn kontakt over hele fladen, så det er ikke bare
hvad som helst man klipper hul i til centertappen...
Herman: Enkle og effektive forbedringer, eller spørgsmål desangående vedrørende de nyere og meget flotte Thorens er
mindst lige velkomne. Men du har jo selv en overordentlig lækker klassiker stående ser jeg!!!
|
| Til top |
|
| |
Sherman Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 14 Februar 2012 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIYLars skrev:
Tallerknen på 321'eren har en karakteristisk egenlyd når den dimses eller knipses. Denne lyd høres også selv om måtten er på - meget dæmpet i forhold til uden - men umiskendeligt til stede. Har selv tænkt på at lime noget (tyndt) på indersiden af kanten, men lyden kommer slet ikke fra kanten men næsten kun fra den vandrette del! |
|
|
Jo da, et enkelt lag 1 mm asfaltfolie på indersiden af kanten ændrer helt klart lyden fra "pling" til "plok", når man slår på den - den ringer ikke mere. Det kan lige være der for remdrevet. Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2012 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan ikke betale sig, at dæmpe den tallerken. Lyden fra højttaler samt pick uppens sporing, har ingen jordisk chance for, at få den til at "ringe", som når man knipser/slår på den. Hav en god måtte/sug på den. Dæmp bunden og/eller stil den i en sandkasse, det vil virke positivt. Det er kun en ret let tallerken, der vil nyde godt af mere masse for mere stabil gang. Dog minus B&O.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Februar 2012 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIYLars skrev:
Hej i tråden. 1966, din TD2001 er jo et virkelig smukt klenodie! Har desværre aldrig set/hørt den live, men er for mig den flotteste og "rigtigste" af dem alle, da det ophængte sub-chassis er bedre isoleret fra omverdenen end i "vores" almindelige TD 316 til og med TD 312, hvor subchassiset er frit på højre- og bagside. Desuden var den (lidt?) dyrere og blev introduceret da en "High End" CD-afspiller (den skulle vel bare have skuffen placeret i midten) kostede DKK 2.500,- Så den fik vel aldrig sin fortjente udbredelse, og er således både smuk OG sjælden! Er det flydende ophæng lige så godt som eller bedre end det på TD 321'eren? Monteret med forskellige arme og PU'er kan det være svært at sammenligne lyden, men hvordan er din fornemmelse af forskellene? Tallerknen på 321'eren har en karakteristisk egenlyd når den dimses eller knipses. Denne lyd høres også selv om måtten er på - meget dæmpet i forhold til uden - men umiskendeligt til stede. Har selv tænkt på at lime noget (tyndt) på indersiden af kanten, men lyden kommer slet ikke fra kanten men næsten kun fra den vandrette del! Og pga. motor/rem er der ikke mange millimeter at give af, hvis der skal noget på her, så det tænker jeg lidt videre over. Tweaket med "noget" mellem inder- og ydertallerken er naturligvis helt rigtig set! Teoretisk set skal der noget/køkkenrulle imellem her! Det gør jeg i morgen! Allanowich: Følger der en spec. plademåtte med til Polypush'en, eller er hvad er det du har dobbeltklæbet? I morgen vil jeg også selv prøve at dobbeltklæbe måtten til tallerknen. Er der nogen der har erfaring med ruskind? Micro Seiki havde en pladespiller med ruskind som eller på plademåtten. Og såvidt min hukommelse lød det ikke mindre end vildt godt! Men det skal jo være noget virkelig blødt og fint, som ligger helt fladt og giver jævn kontakt over hele fladen, så det er ikke bare hvad som helst man klipper hul i til centertappen... Herman: Enkle og effektive forbedringer, eller spørgsmål desangående vedrørende de nyere og meget flotte Thorens er mindst lige velkomne. Men du har jo selv en overordentlig lækker klassiker stående ser jeg!!! |
|
|
DIYlars
Ja, der er en måtte plus suget som du kan se her på mit billede taget med en Motorola K1 Razr. Gummi måtten sidder fast på en alu runddel med læber i yderkanten. Da man ikke får alle indlæg pr email, så jeg ikke dit spørgsmål, så beklager det sene svar. Så det er den der er klæbet fast.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
DIYLars Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 247
|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich: Nu skal vi ikke starte en ny "Min far er stærkere end din far" her i tråden. Men med tanke hvordan
pladetallerkenerne er på de rigtig superpladespillere som f.eks. min makkers SOTA, så tænkte jeg at en lille indsats for at
dæmpe den sidste rest af ringning og forøge intertien, næppe kunne skade. Så jeg har skåret en 15 mm bred strimmel af 1
mm tyk bly, som jeg har klæbet fast til indersiden af kanten med dobbeltklæbende montagetape. Blyet er blødt nok til at det
kan tilpasses faconen på indersiden. Den ca. 1 mm tykke skumagtige montagetape optager rester af småbuler i blyet. Det er
ikke mange 100 g, der er tilføjet, men det sidder knaldgodt OG det dæmper den sidste ringning hørbart - når man knipser til
tallerknen. Det sidder så godt at en A-B-A test er blevet umulig, der er ikke rigtig nogen nem og pæn måde at komme
tilbage. Jeg har ikke sporet forbedringer i bassen. Men jeg er ikke i tvivl om (at JEG oplever det som om) at f.eks. akustisk
guitar står tydeligere i lydbilledet - du behøver ikke koncentrere dig så meget for at "se den for dig". Selv om du
argumenterer lidt imod min påstand/forbedring, så er jeg ikke sikker på vi er helt uenige, når det kommer til stykket. For jeg
tror du har opnået noget af det samme, ved at din Poly-måtte er dobbeltklæbet til pladetallerknen. Hvorom alting er; blyet
bliver siddende lidt endnu: Dels er jeg enig med mig selv om at det ikke bare er en forandring, men en entydig forbedring af
lyden, dels sidder det meget godt fast!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
DIYLARS
Nej, det skal vi da ikke. Men min påstand om ikke dæmpe tallerkenen gælder dog også kun, hvis der er måtte/sug på. Det dæmper den i sig selv. Men hvis man spiller plader uden nogen måtte på, ja så kan en dæmpning på undersiden være en god ide. Jeg vil dog lige sige igen, at det jo ikke muligt for lyden fra en højttaler, at anslå tallerkenen på samme måde som en kno kan gøre det. Men jeg vil på ingen måde anfægte, at du har opnået noget positivt med din blydæmpning og lejet er tykt og stærkt nok til denne ekstra vægt. Du har fået lidt ekstra enerti i yderkanten. Og det kan da også gøre nytte.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
| Hermann
Det er da muligt, når man tænker på den lidt høj pris den koster, at der er et støvlåg til den. Måske i form af en slags osteklokke. Den vil godt nok blive støvet uden. Efter min mening vil automatik kun støje i aktion, men ikke når den blot spiller. Men for og i mod det minder lidt om tonekontroller på en måde. Nogle ønsker dem, andre ikke. |
|
|
Der er netop kommet tilbehør til TD 309 et støvlåg, næppe fordi jeg foreslog det.

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/sid/x/cl/details/cnid/ 5ae40ed30d94159f1.76371852/anid/42a4f16a0bb26fea3.27610305/t pl//lang/1
Men det koster 99€, det er måske lidt dyrt, når det vel egentlig er noget der normalt er med fra købet. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2012 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
allanowich skrev:
| Hermann
Det er da muligt, når man tænker på den lidt høj pris den koster, at der er et støvlåg til den. Måske i form af en slags osteklokke. Den vil godt nok blive støvet uden. Efter min mening vil automatik kun støje i aktion, men ikke når den blot spiller. Men for og i mod det minder lidt om tonekontroller på en måde. Nogle ønsker dem, andre ikke. |
|
|
Der er netop kommet tilbehør til TD 309 et støvlåg, næppe fordi jeg foreslog det.

http://www.hifisound.de/oxid/oxid.php/sid/x/cl/details/cnid/ 5ae40ed30d94159f1.76371852/anid/42a4f16a0bb26fea3.27610305/t pl//lang/1
Men det koster 99€, det er måske lidt dyrt, når det vel egentlig er noget der normalt er med fra købet. |
|
|
Ha ha ha, dér kan man da bare se. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
cfuttrup Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 19 Februar 2012 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant med en Thorens tråd. Jeg har en TD320 (Mk2 - den med 16-polet synkronmotor).
Er der nogen, som vil sælge en TP 95 headshell til mig?
Mvh,
Claus
|
| Til top |
|
| |