Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: HIFI og overtro (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 April 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Hej derude.

Ja når man har mødt folket med den rå linolie og oplevet dem ved flere lyttetest´s, hvor de medbringer deres sorte huller eller netstøjsfiltre, får man let den oplevelse at man er havnet i et eller andet tempel for særlige guruer. Inden længe skal vi også høre på hvilken fabrikant der har produceret linolien - det er bare for meget.

Jo der er mange ting der kan spille ind på vores lydoplevelse, tid og sted samt ikke at forglemme vores indre humør og evne til at opfange en god oplevelse.

Dog må jeg sige følgende - man har aldrig svært ved at høre når man står over for et godt anlæg, forstået på den måde, har man engang hørt et forrygende godt musikanlæg så glemmer man ikke så let den oplevelse.

Nu hører jeg jo som sagt også til en af dem der har været præsenteret for Duelund - en pæn ældre mand med en masse gode ideer og lang erfaring, ikke et ondt ord om det, men det går lidt for vidt og langt - og når man så lytter til de anlæg han har serviceret, så er man milevidt fra den de rforrygende lydoplevelse. I virkeligheden tror jeg bare tiden og udviklingen er løbet lidt i front.

Med det anlæg jeg har investeret i og sideløbende fået trimmet med bedre og dyrere komponenetr, er der en verden til forskel. Men det kræver også at man starter ved sit målerskab og bygger tingene systematisk op, ligesom det altid ender med at man bruger en hulens masse penge - der synes ikke at være nogen let eller billig genvej. Netstøjsfiltre og rå linolie krydret med voodoo og magi, har måske en virkning på biligere anlæg eller anlæg hvor man ikke er stratet med sin netdel fra måleren - herunder en korrekt skilletrafo. Disse netstøjsfiltre har den stik modsatte virkning på mit anlæg og ligeledes 3 andre steder hvor det er afprøvet i forbindelse med gode anlæg.

Men guruer og magikere med røgelse og underlige væsker på flaske har ikke levet forgæves - og engang imellem fristes vi alle til at løbe lidt efter det, men find fejlene de rigtige steder - listen er uendelig.

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 09 April 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Peter skrev:
waal skrev:
Peter skrev:
waal skrev:
Peter skrev:

En test på DTU bestod i at en hold lyttere blev præsentere for 3 forskellige højtalere. De havde 3 forskellige farver frontstof på. Dem der fortog testen sagde det var fordi de så kunne kende forskel på dem. Alle test deltagere valgte den sorte om klart bedst, derefter den blå, og dårligst lød den røde.

Der var bare et problem: De 3 højtalere var 100% identiske, de have lyttet til det samme anlæg, det samme musik osv. osv. Det var altså alt andet en lyden der var bestemmende for hvilken de syntes lød klart bedst.

100% blind test er der ikke mange der tør stille op til, og det er der måske en forklaring på. I denne hobby, som så mange andre, er tro, overtro og selvbedrag forbandet rat at kunne benytte sig af. Og hvis man tror man kan høre en forbedring, så ”lyder” den nok godt, -om den er der eller ej.

Keep the faith, kunne man vel sige.

Stod alle højttalerne i rummet samtidigt (side om side) ?

Waal

nej test deltagerne gik ud, mens der blev skiftet frontstof !

Er der tale om ingeniørstuderende er det da tilstrækkeligt at skrive farven på tavlen

Waal 

er de ikke altid grønne ?

Da jeg gik i skole var de sorte

er farveblind , så jeg ved det ikke   det var bare et gæt...

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 09 April 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Blindtest af 3 højttalere man kan se??? Farver gør noget ved vores humør og psyke, normalt regnes blå som kølig, grøn som rolig, gul som glad og rød som varm; synsindtryk forvirrer høreindtrykket, derfor er blindtest, A/Btest eller koncentreret lytning i nærmest mørke et must.

Angående blindtest af netkabler; alle kan høre forskel på Jorma, Nordost og så almindelige netkabler. Om jeg kan klare en blindtest af Supra og almindelige netkabler tror jeg ikke, dertil er forskellen for lille. Og fordi der er en forskel er det ikke ens betydende med, at det også er en forbedring!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 April 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

2Bak skrev:

En bekendt fortalte mig denne her:

"Jeg har set en amerikaner, der sælger sten og krystaller, der skal placeres oven på grejet, f.eks. en rav-halskæde på cd-afspilleren, der skulle give bedre lyd."

Det er lige før at den slår den med at smøre dvd-afspillerens bundplade ind i linolie, som Herlev-klub-folket er fortaler for.

Spøg til side. Det med synet og dets indflydelse på lytteopfattelse tror jeg til gengæld meget på.
Jeg bilder mig fx ind, at mit anlæg spiller mere detaljeret, når når jeg ser+hører en DVD-film i surround.
Den ene sans skærper den anden sans (eller noget i den retning). Det svarer lidt til at gå til en koncert, hvor lyden kun er en del af den samlede værdi (dog en stor del). Der er jo også: forventningens glæde, at se sine fans live, stemningen på stedet, menneskene, den lille rus, osv. Alt sammen med til at give en samlet oplevelse.

Sådan hænger hifi også sammen for mig.
Jeg går efter bedre lyd (teknik) - naturligvis - og prøver selv at finde billige og nemme tweaks. Men musikken kan i situationen opleves lige så godt på en autoradio på fuld drøn ud ad landevejen, som foran et Duelund-alter med alle de rigtige ikoner og dippedutter. Stemningen og følelserne spiller en ikke ubetydelig rolle. Det er en dejlig hobby, men man kan nemt snyde sig selv.

Selvom jeg kaster lidt satire efter Duelund-klanen, så skal det lige siges, at jeg allerede i 1977 byggede voldsomt store og tunge cement-horn, med Lowther-enheder. En konstruktion, som blev designet af selvsamme Steen Duelund.
Der er dog løbet meget vand i gennem åen siden, og i dag kunne jeg ikke have sådanne mamutter stående.
Duelund-klanens ideer er for avangarden. Det er blevet lidt kult-agtigt, og ideerne er ikke længere til at gennemskue og udføre på egen hånd.
Derfor er det også godt at se, at der nu er stiftet en virksomhed, som skal producere og sælge Duelund-dippedutter. Folk får nu en større grad af valgfrihed, når dogmerne skal sælges som produkter på en hylde.
Dem der kan lide smukke design-anlæg, kan købe sådanne varer.
Dem der kan lide mærkeligt udseende kondensatorer og silkekabler kan købe sådanne varer.

mvh Jan

Det er ikke mere kult-agtigt end nogle gerne vil gøre det til. Den dogmatiske del har såmænd ikke ændret sig, målet er stadig ægthed i gengivelsen, og et af midlerne er en absolut afstand til polariserbare isolatorer.

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 April 2004 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=2Bak]

Det er lige før at den slår den med at smøre dvd-afspillerens bundplade ind i linolie, som Herlev-klub-folket er fortaler for.

Hej!

Nu er det mig der har skrevet om lindoliens lyksaligheder på Herlev hifiklubs hjemmeside.

Og jeg må sige at det er godt. Der sker to ting. 

Lindolie tiltrækker luft, og luft indeholder vand. Vand det modvirker statiske ladninger. Derfor bliver nogle kabler indsmurt i dyre væsker, der gør lidt af det samme.

Lindolie indtørrer til en gummieagtig belægning. Den dæmper resonanser. Det er nemt at gøre et forsøg. Man tager to ens jernplader, og smører den ene ind i lindolie og lader det tørre. Så svinger man med pladerne og får dem til at give lyd fra sig. Den ene vil klinge, og den anden er stort set tavs. Hvilke der gør hvad kan man jo gætte.

Det er så nemt at kritisiere, men man skulle måske prøve at afprøve det selv.

Lindolie på undersiden af et apparat er nemt at afprøve, men man ved bedre!

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 April 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
[QUOTE=2Bak]

Hej!

Nu er det mig der har skrevet om lindoliens lyksaligheder på Herlev hifiklubs hjemmeside.

Lindolie tiltrækker luft, og luft indeholder vand. Vand det modvirker statiske ladninger. Derfor bliver nogle kabler indsmurt i dyre væsker, der gør lidt af det samme.

Lindolie indtørrer til en gummieagtig belægning. Den dæmper resonanser. Det er nemt at gøre et forsøg. Man tager to ens jernplader, og smører den ene ind i lindolie og lader det tørre. Så svinger man med pladerne og får dem til at give lyd fra sig. Den ene vil klinge, og den anden er stort set tavs. Hvilke der gør hvad kan man jo gætte.

Svend

Hærdet linolie tiltrækker hverken vand eller luft. Hærdet linolie tillader vand i dampform at passere hvilket kræver temperatur-/trykforskel på de 2 sider af et given emne (eks. en væg, et vindue, et lærred eller lign.)

Ikke hærdet (flydende) linolie har affinitet til ilt og det er den egenskab der får olien til at hærde og medfører risiko for selvantændelse.

Michael

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 April 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Synes det virker interessesant med ovenstående, og brugen af linolie...

Er der nogen som rent faktisk har afprøvet "tweaket" / metoden, og kan biddrage med en beskrivelse af resulatet???

Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 15 April 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Sven Palvig skrev:
[QUOTE=2Bak]

Hej!

Svend

Hærdet linolie tiltrækker hverken vand eller luft. Hærdet linolie tillader vand i dampform at passere hvilket kræver temperatur-/trykforskel på de 2 sider af et given emne (eks. en væg, et vindue, et lærred eller lign.)

Ikke hærdet (flydende) linolie har affinitet til ilt og det er den egenskab der får olien til at hærde og medfører risiko for selvantændelse.

Michael

kan der trække luft eller vand gennem et vindue hvis der er  temperatur-/trykforskel på de 2 sider

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 April 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Administratoren skrev:

Synes det virker interessesant med ovenstående, og brugen af linolie...

Er der nogen som rent faktisk har afprøvet "tweaket" / metoden, og kan biddrage med en beskrivelse af resulatet???

Ikke lige med linolie, men alt der ændrer den mekaniske resonans vil typisk give en større eller mindre ændring i lyden.

Gummihud, bitumen etc. vil nok være en mere sikker vej. Her tænker jeg primært på brandfare.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Sendt: 15 April 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:
waal skrev:
Sven Palvig skrev:
[QUOTE=2Bak]

Hej!

Svend

Michael

kan der trække luft eller vand gennem et vindue hvis der er  temperatur-/trykforskel på de 2 sider

Ja-ja, du skal bare smøre det ind i linolie

Til top Vis musifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musifix

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 April 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

I min tid på B&O hørte jeg en sjov historie af de "gamle drenge" i udviklingsafdelingen.

B&O var blevet haglet ned af en HIFI anmelder (det sker jo til tider), fordi det ikke var muligt at benytte dyre high end kabler. B&O's reaktion var, at det kunne være lige meget, da man ikke kunne høre forskel. Dette havde endt med en lang diskussion, hvor også en kendt HIFI-forhandler var blevet blandet ind. Alle undtaget B&O var enige om, at man ikke kunne lave god lyd uden tykke dyre kabler, og at dårlige kabler som dem B&O benyttede lød decideret dårligt.

Resultatet var, at B&O inviterede alle parter til Struer, hvor man så et et lytterum kunne lave en test over et reference-anlæg. Der skulle lyttes på forskellige kabler, og de forskellige parter fik lov at tage egne referencekabler med. B&O tilbød at betale hele gildet på en betingelse: Det skulle være en blindtest. Og så valgte samtlige parter tilfældigvis at melde afbud!

Sjovt ikke!!! Dog er jeg stadig med på, at man kan høre forskel på kabler. Problemet er bare, at forskellen er forholdsvis lille, og der er ingen sammenhæng mellem pris og ydelse.

Hvorfor i øvrigt betale i dyre domme for OFC kobber med en renhed på 99.99999%, bare fordi det kommer fra et smart firma?? Standard NKT kabel er lige så rent, men det glemmer kabel-forhandlerne bare at fortælle!! Pudsigt ikke??

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 15 April 2004 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

"og der er ingen sammenhæng mellem pris og ydelse"

Se det er i hvert tilfælde mere end 611% sandt
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 April 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Ikunne lave en test over et reference-anlæg. Der skulle lyttes på forskellige kabler, og de forskellige parter fik lov at tage egne referencekabler med. B&O tilbød at betale hele gildet på en betingelse: Det skulle være en blindtest. Og så valgte samtlige parter tilfældigvis at melde afbud!

Sjovt ikke!!! Dog er jeg stadig med på, at man kan høre forskel på kabler. Problemet er bare, at forskellen er forholdsvis lille, og der er ingen sammenhæng mellem pris og ydelse.

En desideret blindtest er svær, og har for øvrigt konkluderet at alle forstærkere lyder ens, såfremt de ikke bliver drevet til klipning.

Kender bl. a. et eksembel på at en forhandler i USA ikke kunne høre forskel på sine egne meget dyre Pass Labs Monoblokke, og en Yamaha integreret forstærker.

Er det så sandheden, alle forstærkere lyder ens?

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Sendt: 15 April 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Personligt lader jeg mine kabler køre forbi en radiator, det skulle efter sigende give en varmere lyd.

Eller noget...

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Sendt: 15 April 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Viper skrev:

Personligt lader jeg mine kabler køre forbi en radiator, det skulle efter sigende give en varmere lyd.

Eller noget...

Er det en joke, eller????

Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Sendt: 15 April 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Administratoren skrev:
Viper skrev:

Eller noget...

Er det en joke, eller????

Ja, det må jeg nok indrømme :) Er en jeg har gået med længe, men synes der var lejlighed for at fyre den af nu ;)

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 April 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Kabler er ikke noget jeg tænker meget på, har 2x2meter Rega højttaler kabel og et Audioquest Ruby? imellem for-og effekt. Imellem CD og amp er der LC-audio teflar......alternativt bruger jeg de medfølgende.....

Jeg vil gerne prøve nogle andre, men ikke betale noget vildt...nogen der har anbefalinger?

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 15 April 2004 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
Hurtig skrev:

Ikunne lave en test over et reference-anlæg. Der skulle lyttes på forskellige kabler, og de forskellige parter fik lov at tage egne referencekabler med. B&O tilbød at betale hele gildet på en betingelse: Det skulle være en blindtest. Og så valgte samtlige parter tilfældigvis at melde afbud!

En desideret blindtest er svær, og har for øvrigt konkluderet at alle forstærkere lyder ens, såfremt de ikke bliver drevet til klipning.

Kender bl. a. et eksembel på at en forhandler i USA ikke kunne høre forskel på sine egne meget dyre Pass Labs Monoblokke, og en Yamaha integreret forstærker.

Er det så sandheden, alle forstærkere lyder ens?

Karsten

Hermed kan du jo så konkludere, at der ikke er en nævneværdig lydforskel. Altså, at man kun kan høre at det ene produkt er bedre end det andet, fordi man tror det er bedre.

Man kunne jo prøve at sætte en gamel NAD3020I ind i et lækkert Mark Levinson kabinet. Herefter tage dyret med til en lyttesession med en prisseddel på 70.000,-. Mit bud er så, at hovedparten af de tilstedeværende ville konkludere, at selvfølgelig er det et dyrt produkt, men at det grundet den sublime lyd er alle pengene værd som High End produkt.

Og hvor er vi så? Hvad er argumentet så for at spendere så mange penge?? Er det snopperi???

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 April 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg synes denne tråd kommer længere og længere ud.

først er der ingen forskel på kabler, og nu lader det til at der heller ikke er forskel på forstærkere   . Hvad bliver det næste ?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 April 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Det er jo nok en gradbøjning.......lidt har jo også ret, men rart med lidt perspektiv...

HAr hørt om nogle der talte om DRAMATISKE forbedringer med kabler, og CHOKERENDE forskelle..........og så set at deres højttalere ikke var i fase

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes