Emne: HIFI og overtro ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
Peter skrev:
| [QUOTE=Duelund]
Jeg kan læse, at jeg ufrivilligt bliver trukke ind i denne tråd og må derfor indskyde, at der absolut intet okult eller magisk er at finde i de løsninger, jeg kommer med. Det er løsninger, der er fundet frem til igennem årene, ud fra en konstant irritation over den manglende evne mit og andres anlæg havde til at gengive musik, så det forstås fuldt. Medvirkende i denne process har igennem årene været Jensen kapacitor, Vicon, Scanspeak, Vifa, Gryphon, VM-akustik, Poul Ladegård og mange andre med særdeles høje uddannelser, om det nu skulle betyde noget.
Hvad folk er flasket op med af unoder ved gengivet lyd. lader sig ikke sådan lige ændre. Men én redningsplanke findes, nemlig et partitur. Musikken nedskrevet for hvert instrument, hvad det angår, og udført under ledelse af en dirigent. Det er den reference man kan bruge, for dér står klart og tydeligt hvad der burde kunne høres.
Man er selvfølgelig på'en kan man ikke læse noder og savner ethvert kendskab til hvordan et givet instrument kan lyde. Hvad værre er, går man ud og søger liveperformance, så kan man få en fæl overraskelse, at den ganske musik strømmer imod én fra nogle forvrængende kasser hængt op omkring én. Så højttalerlyd er den "falske" reference man tager med sig hjem - med en diskantgengivelse der fortjener ørebeskyttere og en basgengivelse der er ubeskrivelig.
mvh Steen Duelund
|
|
|
hvis højtaler lyden er falsk i den situation, så er de det vel også der hvor vi prøver at få en troværdig gengivelse, af det som vi mener burde lyde på en bestemt måde.
"Men én redningsplanke findes, nemlig et partitur. Musikken nedskrevet for hvert instrument, hvad det angår, og udført under ledelse af en dirigent. Det er den reference man kan bruge, for dér står klart og tydeligt hvad der burde kunne høres."
er det ikke en meget kedelig og akademisk tilgang til at modtage en musik oplevelse på ?
Musikoplevelsen følger skam med, dog ikke lige når der kommer en stortromme i flyglet, eller harper lyder som hakkebrædder, eller korets verbale udfoldelser er uforståelig selv om mans sidder med teksten foran sig.
Kedeligt! nej! bestemt ikke - men oplysende.
jeg ville føle mig som idiot hvis jeg sad med noderne foran mig. Jeg kan jo ikke ændre fortolkning alligevel. blot konstatere om jeg bryder mig om den eller ej. hvis ikke. må jeg jo købe en anden. jeg kan jo heller ikke ændre kvaliteten af cd pladen. blot konstatere om den er god nok til mit anlæg, eller om den skal på loftet.
sidder du også med LOTR bøgerne foran dig og læser med, -når du ser dem i bioen. ?
Jeg går ikke i bio - jeg falder i søvn i mørket.
nej, så spar de penge ! det er ellers ret sjovt
mvh Steen Duelund |
|
|
|
| Til top |
|
| |
2Bak Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
|
Nu er både Duelund og undertegnede fra en tid hvor rockkoncerter blev afviklet uden PA anlæg så selv på rock-området kan man have andre referencer end den pt. gældende
Waal
|
|
|
Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men jeg kan da huske min første rock-koncert i 1971 med Gasolin, og det var bestemt ikke spansk guitar og bongotrommer.
...Men vi skal måske endnu længere tilbage? Er 1964 tilstrækkeligt, så se dette Beatles gear: http://www.pittsburghguitars.com/collbeat64.htmlJeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvad du mener....
|
| Til top |
|
| |
2Bak Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 74
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
...nej forresten: Min første koncert var Stones-koncerten i Vejlby-Risskov-hallen 1970.
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle Hifi-kombetanter
Man kan da heller ikke starte en tråd og så vende det blinde øje til bare en dag før i kører løs 
Nå, men jeg vil lige kommentere det Duelund satte igang og som mange øjensynlig har svært ved at forstå, nemlig at elektriske instrumenter også har en egenlyd der er styret af instrumentet og den forstærker dette er tilsluttet. Det nytter jo ikke meget at have en fed Fender spade der er forstærket af en herlig antik Fender rørforstærker og så det bliver blæst ud til os, publikum via nogle dårlige højttalere med pizo-diskanter. Sådan som jeg ser det må kodeordet her være korrekthed i gengivelsen også når det gælder elektriske instrumenter.
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
2Bak skrev:
waal skrev:
|
Nu er både Duelund og undertegnede fra en tid hvor rockkoncerter blev afviklet uden PA anlæg så selv på rock-området kan man have andre referencer end den pt. gældende
Waal
|
|
|
Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men jeg kan da huske min første rock-koncert i 1971 med Gasolin, og det var bestemt ikke spansk guitar og bongotrommer.
...Men vi skal måske endnu længere tilbage? Er 1964 tilstrækkeligt, så se dette Beatles gear: http://www.pittsburghguitars.com/collbeat64.html
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvad du mener....
|
|
|
Dit Beatles eksempel er fint, hver mand sit instrument, men så langt behøver du ikke gå tilbage.
Det er nutidens "det hele gennem samme kompostkværn" jeg ikke kan holde ud
Waal
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg ikke her komme med en lille anekdote fra det virkelige liv, oplevet på egen krop, om man så må sige. Det var til en koncert med Niels Skousen i Århus Musikhus lille sal, musikken var for så vidt god og musikerne kæmpede bravt men det var sgu' lidt svært at abstraherer fra at lyden kom fra en position ca. 6 meter over musikerne, hvad mon det var for en spade der ikke gad at opstille PA-højttalere på scenen så lyden lige som kom på højde med musikken. Jeg ved godt at det ikke havde meget med trådens emne at gøre, Hifi og overtro, men jeg syndes at det belyser tidligere indlæg på en god måde og det var da "over"
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må erklærer mig enig med Hr.Waal "bare fordi det kun" er rock eller pop så tror man at lyden ikke behøver at være god, det er noget "knap så godt noget" for uanset om jeg går til klassisk eller rock-koncert så forventer jeg at man har lagt sig i selen for at tilvejebringe den bedst mulige lyd. Det er altså totalt nedtur når man har en fornemmelse at at lydteknikeren enten er 1. døv, 2. fuld, 3. skæv, 4. pisseligeglad, eller bare alle de 4 ovenstående punkter.
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
Duelund skrev:
| [QUOTE=Peter]
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=339&zoneid=2
hvordan man end vender og drejer det, så er "vores" indflydelse fra cd til højtaler/ører. og det er måske den mindste del af det samlede.
derfor skal man eller andre ikke bilde sig/eller andre andet ind. hvor meget de end tro på deres egne fortræfeligehedder.
der er kun en dommer i det her game, og det er en selv.
|
|
|
Sikke dog noget vrøvl. Man må købe det der er, så frit står du ikke, og dermed er du ikke dommer, men blot forbruger.
mvh Steen Duelund
|
|
|
jeg er da dommer over min bedømmelse,
Er du det egentlig? Du bedømmer et udvalg af ting, som du vælger imellem. Du skriver at du er dommer over din bedømmelse. Måske hvis du kasserer det hele, men vælger du vil dit valg være subjektivt, det kan ikke være anderledes, for objektivt holder ingen til en nøjere undersøgelse. Dommer over egen bedømmelse er vist ingen, uden en meget grundig viden om det bedømte.
ligesom du er det over din.
Jeg bedømmer tingen, ikke min bedømmelse.
sålænge du blot er køber af cd'er og lytter ved dine højtalere. så er der alt andet lige intet du kan gøre ved de faktorer du ikke er herre over.
Jeg er herre over alle væsentlige faktorer hvad det angår, ellers ville jeg ikke være den jeg er.
du kan jo heller ikke gøre noget ved at de øverste oktaver bliver forringet eller helt forsvinder med alderen.
Du mener at man på det nærmeste bliver stokdøv af det?
jeg siger blot at vores indflydelse ikke kan gøres bedre end det vi ligger i cd'eren
Det var som syv .....
så vrøvlet må du selv stå for 
Dit vrøvl er nærmere beskrevet ovenfor.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
Duelund skrev:
Peter skrev:
| [QUOTE=Duelund]
Jeg kan læse, at jeg ufrivilligt bliver trukke ind i denne tråd og må derfor indskyde, at der absolut intet okult eller magisk er at finde i de løsninger, jeg kommer med. Det er løsninger, der er fundet frem til igennem årene, ud fra en konstant irritation over den manglende evne mit og andres anlæg havde til at gengive musik, så det forstås fuldt. Medvirkende i denne process har igennem årene været Jensen kapacitor, Vicon, Scanspeak, Vifa, Gryphon, VM-akustik, Poul Ladegård og mange andre med særdeles høje uddannelser, om det nu skulle betyde noget.
Hvad folk er flasket op med af unoder ved gengivet lyd. lader sig ikke sådan lige ændre. Men én redningsplanke findes, nemlig et partitur. Musikken nedskrevet for hvert instrument, hvad det angår, og udført under ledelse af en dirigent. Det er den reference man kan bruge, for dér står klart og tydeligt hvad der burde kunne høres.
Man er selvfølgelig på'en kan man ikke læse noder og savner ethvert kendskab til hvordan et givet instrument kan lyde. Hvad værre er, går man ud og søger liveperformance, så kan man få en fæl overraskelse, at den ganske musik strømmer imod én fra nogle forvrængende kasser hængt op omkring én. Så højttalerlyd er den "falske" reference man tager med sig hjem - med en diskantgengivelse der fortjener ørebeskyttere og en basgengivelse der er ubeskrivelig.
mvh Steen Duelund
|
|
|
hvis højtaler lyden er falsk i den situation, så er de det vel også der hvor vi prøver at få en troværdig gengivelse, af det som vi mener burde lyde på en bestemt måde.
"Men én redningsplanke findes, nemlig et partitur. Musikken nedskrevet for hvert instrument, hvad det angår, og udført under ledelse af en dirigent. Det er den reference man kan bruge, for dér står klart og tydeligt hvad der burde kunne høres."
er det ikke en meget kedelig og akademisk tilgang til at modtage en musik oplevelse på ?
Musikoplevelsen følger skam med, dog ikke lige når der kommer en stortromme i flyglet, eller harper lyder som hakkebrædder, eller korets verbale udfoldelser er uforståelig selv om mans sidder med teksten foran sig.
Kedeligt! nej! bestemt ikke - men oplysende.
jeg ville føle mig som idiot hvis jeg sad med noderne foran mig. Jeg kan jo ikke ændre fortolkning alligevel. blot konstatere om jeg bryder mig om den eller ej. hvis ikke. må jeg jo købe en anden. jeg kan jo heller ikke ændre kvaliteten af cd pladen. blot konstatere om den er god nok til mit anlæg, eller om den skal på loftet.
Du taler tolkning, hvor jeg taler audiotivt indhold. Du taler bred opfattelse hvor jeg taler detaljer. Vi taler helt forbi hinanden. Skal der være 7 slag på en kobjælde, så vil jeg høre de syv slag. De er helt ligegyldige hvad din opfattelse angår, da du intet aner om dem.
sidder du også med LOTR bøgerne foran dig og læser med, -når du ser dem i bioen. ?
Jeg går ikke i bio - jeg falder i søvn i mørket.
nej, så spar de penge ! det er ellers ret sjovt
At sove i en biografstol? - Nej!
mvh Steen Duelund |
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
Peter skrev:
Duelund skrev:
| [QUOTE=Peter]
hvordan man end vender og drejer det, så er "vores" indflydelse fra cd til højtaler/ører. og det er måske den mindste del af det samlede.
derfor skal man eller andre ikke bilde sig/eller andre andet ind. hvor meget de end tro på deres egne fortræfeligehedder.
|
|
|
Sikke dog noget vrøvl. Man må købe det der er, så frit står du ikke, og dermed er du ikke dommer, men blot forbruger.
mvh Steen Duelund
|
|
|
Er du det egentlig? Du bedømmer et udvalg af ting, som du vælger imellem. Du skriver at du er dommer over din bedømmelse. Måske hvis du kasserer det hele, men vælger du vil dit valg være subjektivt, det kan ikke være anderledes, for objektivt holder ingen til en nøjere undersøgelse. Dommer over egen bedømmelse er vist ingen, uden en meget grundig viden om det bedømte.
min objektivitet forsvinder jo i det øjeblik jeg vælger. i det øjeblik har jeg jo taget stilling, for og i mode noget som som derefter ikke er objektivt, netop pga mit valg.
de ting du bedømmer, bedømmer du ud fra din subjektive domme. alle dine valg er subjektive, og kan derfor (og tak for det) ikke være andet en subjektive domme, og derfor dine dedømmelser domme over dine valg.
sålænge du blot er køber af cd'er og lytter ved dine højtalere. så er der alt andet lige intet du kan gøre ved de faktorer du ikke er herre over.
Jeg er herre over alle væsentlige faktorer hvad det angår, ellers ville jeg ikke være den jeg er.
er du begyndt at indspille plader ? eller må du som os andre nøjes med det andre har lagt på cd ?
du kan jo heller ikke gøre noget ved at de øverste oktaver bliver forringet eller helt forsvinder med alderen.
nej, bare at det er et fysologisk fact, at man efter en vis alder mister lidt følsomhed. der er jo ikke meget ide i som 60-65 årig at købe en super tweeter. man kan jo ikke høre en hammerslag deroppe.
jeg siger blot at vores indflydelse ikke kan gøres bedre end det vi ligger i cd'eren
Det var som syv .....
har du lavet et anlæg der kan afspille det ikke indspillede ? er du på LSD eller hvad ? (ment kærligt) 
så er vi 2 
mvh Steen Duelund |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
Duelund skrev:
Peter skrev:
Duelund skrev:
| [QUOTE=Peter]
|
|
|
mvh Steen Duelund
|
|
|
min objektivitet forsvinder jo i det øjeblik jeg vælger. i det øjeblik har jeg jo taget stilling, for og i mode noget som som derefter ikke er objektivt, netop pga mit valg.
de ting du bedømmer, bedømmer du ud fra din subjektive domme. alle dine valg er subjektive, og kan derfor (og tak for det) ikke være andet en subjektive domme, og derfor dine dedømmelser domme over dine valg.
er du begyndt at indspille plader ? eller må du som os andre nøjes med det andre har lagt på cd ?
nej, bare at det er et fysologisk fact, at man efter en vis alder mister lidt følsomhed. der er jo ikke meget ide i som 60-65 årig at købe en super tweeter. man kan jo ikke høre en hammerslag deroppe.
Det var som syv .....
har du lavet et anlæg der kan afspille det ikke indspillede ? er du på LSD eller hvad ? (ment kærligt) 
så er vi 2 
mvh Steen Duelund
|
|
|
|
|
|
Sikke dog en konklusion. Jeg ved hvad jeg kan forvente af en given CD, fordi jeg kender til, hvad der foregår på den indspilning. Alt for meget brandgod musiceren går rent til spilde, fordi førstegangshøringen ikke går lige ind i hjertekulen. Derfor har vi den fuldstændig ligegyldige musik som denne samtid formår. Der er dog perler derude, men man skal dæleme lede godt efter dem. Det må jo ikke være for svært, hverken for højttalere at gengive eller lyttere at forstå. Let fordøjeligt også kaldet.
Vær du fortsat dommer over din egen bedømmelse. Det er noget sludder i min verden og åbenbart sandt i din. Så der er ingen grund til at tærske langhalm på den divergens.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 02:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
Alt for meget brandgod musiceren går rent til spilde, fordi førstegangshøringen ikke går lige ind i hjertekulen. Derfor har vi den fuldstændig ligegyldige musik som denne samtid formår. Der er dog perler derude, men man skal dæleme lede godt efter dem. Det må jo ikke være for svært, hverken for højttalere at gengive eller lyttere at forstå. Let fordøjeligt også kaldet. |
|
|

Meget musik er jo at betragte som rene forbrugsvarer, der indtages til daglige gøremål, desværre er der ikke tid til fordybelse.
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
Peter skrev:
Duelund skrev:
Peter skrev:
Duelund skrev:
| [QUOTE=Peter]
|
|
|
mvh Steen Duelund
|
|
|
Det var som syv .....
så er vi 2 
mvh Steen Duelund
|
|
|
|
|
|
Sikke dog en konklusion. Jeg ved hvad jeg kan forvente af en given CD, fordi jeg kender til, hvad der foregår på den indspilning. Alt for meget brandgod musiceren går rent til spilde, fordi førstegangshøringen ikke går lige ind i hjertekulen. Derfor har vi den fuldstændig ligegyldige musik som denne samtid formår. Der er dog perler derude, men man skal dæleme lede godt efter dem. Det må jo ikke være for svært, hverken for højttalere at gengive eller lyttere at forstå. Let fordøjeligt også kaldet.
helt rigtig forstået, det er et kæmpe problem at det vi sætter som udgangs punkt ikke er tilstrækeligt.
Vær du fortsat dommer over din egen bedømmelse. Det er noget sludder i min verden og åbenbart sandt i din. Så der er ingen grund til at tærske langhalm på den divergens.
nej det var/er lidt langhåret, så lad os bare lade den svæve i luften
mvh Steen Duelund |
|
|
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Hvorfor er det egentlig, at folk aldrig tør stille op i en blindtest???
Hvad er argumentet for, at det er så svært at udpege det gode produkt i en sådan test??? Hvis der vitterlig er en stor forskel, så behøver man vel ikke vide hvad det er der spiller!
|
|
|
Prøv med en blindtest på appelsinjuice og æblejuice. No sh*t. Med bind for øjnene sker der virkeligt ting og sager :)
I øvrigt. Ved at udvikle på den måde får man b&o lyd i sidste ende.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Folk er bange for at stille op til blindtest, fordi de er panisk angste for ikke at kunne høre forskel eller at tage fejl; det er da også hårdt at indrømme!!! 
Men jeg tør 10hver10fald godt og kan jeg ikke høre forskel på 2 anlæg med forskellig lydfilosofi, så går jeg ikke over til United alligevel!!!
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 21 April 2004 kl. 05:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Hej derude.
Ja når man har mødt folket med den rå linolie og oplevet dem ved flere lyttetest´s, hvor de medbringer deres sorte huller eller netstøjsfiltre, får man let den oplevelse at man er havnet i et eller andet tempel for særlige guruer. Inden længe skal vi også høre på hvilken fabrikant der har produceret linolien - det er bare for meget.
Jo der er mange ting der kan spille ind på vores lydoplevelse, tid og sted samt ikke at forglemme vores indre humør og evne til at opfange en god oplevelse.
Dog må jeg sige følgende - man har aldrig svært ved at høre når man står over for et godt anlæg, forstået på den måde, har man engang hørt et forrygende godt musikanlæg så glemmer man ikke så let den oplevelse.
Nu hører jeg jo som sagt også til en af dem der har været præsenteret for Duelund - en pæn ældre mand med en masse gode ideer og lang erfaring, ikke et ondt ord om det, men det går lidt for vidt og langt - og når man så lytter til de anlæg han har serviceret, så er man milevidt fra den de rforrygende lydoplevelse. I virkeligheden tror jeg bare tiden og udviklingen er løbet lidt i front.
Med det anlæg jeg har investeret i og sideløbende fået trimmet med bedre og dyrere komponenetr, er der en verden til forskel. Men det kræver også at man starter ved sit målerskab og bygger tingene systematisk op, ligesom det altid ender med at man bruger en hulens masse penge - der synes ikke at være nogen let eller billig genvej. Netstøjsfiltre og rå linolie krydret med voodoo og magi, har måske en virkning på biligere anlæg eller anlæg hvor man ikke er stratet med sin netdel fra måleren - herunder en korrekt skilletrafo. Disse netstøjsfiltre har den stik modsatte virkning på mit anlæg og ligeledes 3 andre steder hvor det er afprøvet i forbindelse med gode anlæg.
Men guruer og magikere med røgelse og underlige væsker på flaske har ikke levet forgæves - og engang imellem fristes vi alle til at løbe lidt efter det, men find fejlene de rigtige steder - listen er uendelig. |
|
|
Et underligt indlæg - fuld af nedvurdering at hårdt sammeskrabet viden, ja! jeg skriver viden. Det du fremhæver er oplevelse - noget der foregår inde i hovedet på dig og ingen andre steder. Derfor kan det ikke bruges til nogetsomhelst. Men her til sidst kommer der lidt kød på indlægget. Denne uendelige liste med rigtige steder for fejl - kunne vi ikke komme dem lidt nærmere. Jeg tillader mig at mene at den uendelighed består af meget få elementer. Men lad høre.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 21 April 2004 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
x
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 21 April 2004 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
Sven Palvig skrev:
| [QUOTE=2Bak]
Det er lige før at den slår den med at smøre dvd-afspillerens bundplade ind i linolie, som Herlev-klub-folket er fortaler for.
Hej!
Nu er det mig der har skrevet om lindoliens lyksaligheder på Herlev hifiklubs hjemmeside.
Og jeg må sige at det er godt. Der sker to ting.
Lindolie tiltrækker luft, og luft indeholder vand. Vand det modvirker statiske ladninger. Derfor bliver nogle kabler indsmurt i dyre væsker, der gør lidt af det samme.
Lindolie indtørrer til en gummieagtig belægning. Den dæmper resonanser. Det er nemt at gøre et forsøg. Man tager to ens jernplader, og smører den ene ind i lindolie og lader det tørre. Så svinger man med pladerne og får dem til at give lyd fra sig. Den ene vil klinge, og den anden er stort set tavs. Hvilke der gør hvad kan man jo gætte.
Det er så nemt at kritisiere, men man skulle måske prøve at afprøve det selv.
Lindolie på undersiden af et apparat er nemt at afprøve, men man ved bedre!
|
|
|
Svend
Hærdet linolie tiltrækker hverken vand eller luft. Hærdet linolie tillader vand i dampform at passere hvilket kræver temperatur-/trykforskel på de 2 sider af et given emne (eks. en væg, et vindue, et lærred eller lign.)
Ikke hærdet (flydende) linolie har affinitet til ilt og det er den egenskab der får olien til at hærde og medfører risiko for selvantændelse.
Michael
|
|
|
Men under tørringen tiltrækker det luft, som indeholder vand. Derfor er lindolie godt til træ, der modvirker revnedannelse. Det vigtigste er, at vandet er der, da det aflader statiske opladninger. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 21 April 2004 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig oplevet et købeanlæg der kan komme op på mit eget, Duens eller Modifixex`s med hensyn til forståelse af hvad der sker, specielt hvis der er flere der spiller end tre musiker.
Lindolien gør meget for at høre, hvad der sker med efterklangen. F.eks. High Fidelitys Reference plade nr. 19 med Skare Katedral Kor, hvor der er en pauke i højre side. At lytte til den, før og efter påsmøring af lindolie, er forbløffende. Før jeg modificerede klingede lyden næsten bare ud, men nu kommer lydrefleksionerne meget tydeligere frem. Man hører at nu rammer lyden taget, bagvæggen osv.
Det er så nemt at være hånlig, men prøver man selv, nej. Man ved at det ikke kan være rigtigt! __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 21 April 2004 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
waal skrev:
Sven Palvig skrev:
| [QUOTE=2Bak]
Det er lige før at den slår den med at smøre dvd-afspillerens bundplade ind i linolie, som Herlev-klub-folket er fortaler for.
Hej!
Nu er det mig der har skrevet om lindoliens lyksaligheder på Herlev hifiklubs hjemmeside.
Og jeg må sige at det er godt. Der sker to ting.
Lindolie tiltrækker luft, og luft indeholder vand. Vand det modvirker statiske ladninger. Derfor bliver nogle kabler indsmurt i dyre væsker, der gør lidt af det samme.
Lindolie indtørrer til en gummieagtig belægning. Den dæmper resonanser. Det er nemt at gøre et forsøg. Man tager to ens jernplader, og smører den ene ind i lindolie og lader det tørre. Så svinger man med pladerne og får dem til at give lyd fra sig. Den ene vil klinge, og den anden er stort set tavs. Hvilke der gør hvad kan man jo gætte.
Det er så nemt at kritisiere, men man skulle måske prøve at afprøve det selv.
Lindolie på undersiden af et apparat er nemt at afprøve, men man ved bedre!
|
|
|
Svend
Hærdet linolie tiltrækker hverken vand eller luft. Hærdet linolie tillader vand i dampform at passere hvilket kræver temperatur-/trykforskel på de 2 sider af et given emne (eks. en væg, et vindue, et lærred eller lign.)
Ikke hærdet (flydende) linolie har affinitet til ilt og det er den egenskab der får olien til at hærde og medfører risiko for selvantændelse.
Michael
|
|
|
Men under tørringen tiltrækker det luft, som indeholder vand. Derfor er lindolie godt til træ, der modvirker revnedannelse. Det vigtigste er, at vandet er der, da det aflader statiske opladninger.
|
|
|
Svend ! jeg beklager at du har misforstået linoliens adfærd. Tørringen er en kemisk reaktion med ilt. Linolie tiltrækker hverken "luft eller vand" og det modvirker ikke revnedannelser i træ. Tanken er dog nærliggende idet linolien under hærdning udvider sig op til små 20% så hvis det gør noget så presser linolien fugt UD af træet. Linoliebehandlet træ er tæt overfor vand men tillader damp at passere. Desværre synes alger, svampe og lign. at linolie er det rene mums så til udendørs brug tilsættes fungicider af en eller anden type.
En linolieimpregneret silke/bomuld/uld omspundet leder tilpasser sig den relative luftfugtighed i lokalet lige som det er elektrisk neutralt (ikke statisk ladbart) og så holder linolien sammen på "stumperne" - og det er faktisk også det der er meningen
Michael
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|