Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 17:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: HIFI og overtro (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
2Bak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 April 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Jeg har aldrig oplevet et købeanlæg der kan komme op på mit eget, Duens eller Modifixex`s med hensyn til forståelse af hvad der sker, specielt hvis der er flere der spiller end tre musiker.

Lindolien gør meget for at høre, hvad der sker med efterklangen. F.eks. High Fidelitys Reference plade nr. 19 med Skare Katedral Kor, hvor der er en pauke i højre side. At lytte til den, før og efter påsmøring af lindolie, er forbløffende. Før jeg modificerede klingede lyden næsten bare ud, men nu kommer lydrefleksionerne meget tydeligere frem. Man hører at nu rammer lyden taget, bagvæggen osv.

Det er så nemt at være hånlig, men prøver man selv, nej. Man ved at det ikke kan være rigtigt!

Nu ved jeg ikke, hvem du mener, der er hånlig. Det var i hvert fald ikke meningen, hvis du refererer til mine indlæg i tråden. Blot lidt trækken på smilebåndet ;-)
Men jeg er da nysgerrig, og kunne godt tænke mig at få at vide, hvilke komponenters chassis'er det er, der skal smøres med linolie? Er det både forstærker og cd/dvd-afspiller, der skal smøres, eller er det kun den sidste, der skal have turen, for at give dette løft? Og kan vi andre med halvdårlige anlæg og højttalere overhovedet høre nogen forskel bagefter?

Jeg har i øvrigt hørt Modifix' anlæg (dog ikke på det seneste), og ingen tvivl om, at vi her har en mand, som har viljen til at nå den "autentiske lyd". Kompromisløse personer kan findes overalt, også indenfor DIY. 
Jeg er bare ikke én af dem.
Nogle kan blive ved i det uendelige med at finde løsninger på at løse producenternes fejl. Andre, fx mig selv, giver op og stiller sig tilfredse, når de har udført 10% på gør-det-selv-skalaen. Man stopper af flere grunde. Det kan være økonomiske, eller fordi man simpelthen ikke har teknisk indsigt nok til at gå videre...eller fordi man mangler den der kompromisløshed ;-)

mvh Jan

Til top Vis 2Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2Bak Besøg 2Bak's Websted

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 April 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Nå det var et for stærkt udtryk i farten.

Mine erfaringer med lindolie er gode som bekendt. Jeg er selv startet i det små, og har så prøvet mere og mere.

www.herlevhifiklub.dk har jeg skrevet meget kort om lindoliens lyksaligheder.

Gå ind under artikler.

Gå ind under klubbladet 1997 - 2003

Se efter formanden skriver om lindolie.

Tidligere har det været omtalt mere grundigt på modifikationer i en gamel tråd på www.hifisentralen.com

Lindolien mindsker påvirkninger fra plastik, jern og aluminium. Tre materialer der ikke er de bedste til hi-fi.

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 April 2004 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
Lindolien mindsker påvirkninger fra plastik, jern og aluminium. Tre materialer der ikke er de bedste til hi-fi.

Og årsagen er at lindolie tiltrækker fugt, hvorfor statisk elektrisitet reduceres kraftigt, men samtidig ødelægger fugten de elektroniske komponenter. Ligeledes kan man nemt lave en værre fedteri med lindolie.

Ja, der findes alternativer til lindolie, med samme virkninger, men som ikke ødelægger komponenterne med fugt.

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Peter-AR skrev:
Sven Palvig skrev:

Og årsagen er at lindolie tiltrækker fugt, hvorfor statisk elektrisitet reduceres kraftigt, men samtidig ødelægger fugten de elektroniske komponenter. Ligeledes kan man nemt lave en værre fedteri med lindolie.

Ja, der findes alternativer til lindolie, med samme virkninger, men som ikke ødelægger komponenterne med fugt.

Linolie tiltrækker IKKE fugt

Hvilke alternativer tænker du på ?

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 22 April 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Nej man bruger nok ikke linolie som træbeskyttelse,hvis det tiltrækker

fugt .

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Peter-AR
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Branche medlem

Bruger siden: 08 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 April 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jo, linolie tiltrækker faktisk fugt.
Ligeledes ødelægger syren komponenterne
Til top Vis Peter-AR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter-AR Besøg Peter-AR's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 22 April 2004 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Peter-AR skrev:

Og jeg er halvfætter til kronprinsen

Hr. Røverbaron de Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 April 2004 kl. 04:55 | IP-adresse registreret  

Peter-AR skrev:

Linolsyre og linolensyre er ikke så stærke, at de betyder noget. Det er fedtsyrer, og ved iltning mister de syreegenskaben.

Waals forklaring mht. fugttiltrækning er nok mere korrekt. Er der tørt inde ved metallet, så er der åbent for fugt.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 April 2004 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:

Peter-AR skrev:

Linolsyre og linolensyre er ikke så stærke, at de betyder noget. Det er fedtsyrer, og ved iltning mister de syreegenskaben.

Waals forklaring mht. fugttiltrækning er nok mere korrekt. Er der tørt inde ved metallet, så er der åbent for fugt.

mvh  Steen Duelund

ok hjemme side hr. Duelund.

især er jeg glad for Disney fonten. Den siger det hele

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes