Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: adskilt drev og dac (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 11 April 2004 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Har I nogensinde været ude at høre livemusik? Det lyder usandsynligt med jeres udtalelser...

Low ESR og specielt SMD kvæler mere end det gavner. Lyden bliver flot, blød og delikat, men alt troværdighed forsvinder fuldstændig... Alt power er væk... Og jo større trafoer - jo mere smæk....

Jeg havde såmænd årskort til symfonien før jeg fik mit første hf-anlæg. Det har jeg i øvrigt ikke længere - ha-ha. Jeg kan godt lide at du lytter på sagerne. Men blander du ikke erfaringer sammen omkring kondesatorer i signalvej og som strømforsyning til en digitalkreds ?

Jeg synes det er nogle underlige generaliseringer du laver. Det er klart at keramiske smd typer i signalvejen lyder lodret elendigt, pga. at de er uliniære og forvrænger betydeligt mere end andre typer (CGO har i øvrigt langt lavere forvrængning end x7r).

Angående din kommentater til smd ville jeg da ønske at der var smd i min dac. Den forskel det ville give ville være, at jeg ville kunne placere kondensatorerne tættere på chippene, og bruge mindre typer. Den eneste forskel til dip er jo at der trækkes ledere ud fra den samme kreds så at sige. Det kan da aldrig blive en fordel eller hvad ?

Jeg forstår ikke det med at store trafoer giver mere smæk ? - og hvad er det med at low esr giver en blød lyd ? Jeg kan nu godt lide at du forholder dig til lyden , - skal det lige siges.

Men nu talte vi altså om strømforsyning til en cdspille,- og her er hastighed altså den afgørende faktor for, om der kommer forvrængning på signalet pga. jitter - og ikke liniaritet. Placering og (lille) størelse er afgørende for performance. Det er sgu nok svært at få den sevet ind i de fleste hjerner når man er vant til store tunge sager.

Selvfølgeligt skal vi ikke konstruere med mere hastighed end hvad der er nødvendigt, da overflødig hastighed bare giver ustabilitet på forskellige leder. Men hvor hurtigt tror du strømmen skal komme til en digitalkreds hvor man ønsker noget der ligner et firkantet signal ved 16 bit, 44 KHz. Det er altså rigtigt, rigtigt mange samples.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 11 April 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hej drenge. Jeg købte engang en Cambridge CD6. Den var jeg meget glad for i lang tid. Men min stiende omgang med Audio Consult gjorde at jeg en dag lånte en Audio Note DAC 1 med hjem, som jeg så koblede til min CD6. Halløj hvor der skete noget, det måtte jeg have mere af. Noget tid efter købte jeg så en brugt Audio Note DAC, magen til den jeg havde prøvet og stadig med Cambridge som drev og et sort billigt udseende no-name digi kabel i mellem. Senere blev DACen opgraderet med Audio Note copperfoils caps i udgangen, som jeg synes lyder markandt bedre en de Jensen caps der er i som standard. Så er der kommet en anden konverterchip i, som jeg måtte smide 2.000,- for alene. Men disse opgraderinger gav noget for pengene. Det er jo noget af det der er smart ved Audio Note og det at have seperat DAC og drev. Man har en frihed til at finjustere, næsten i al uendelighed. Med hensyn til drev, jitter og digital kabler, må jeg konstatere at min gamle cd-combo ikke var optimal (bliver nogensinde det  ) Jeg køre nu med samme DAC og selve DACen er ikke yderligere modificeret, men drev og digi-kabel er noget andet og først nu forstår jeg hvad jitter er og var. Jeg fornemmer at min lyd gennem det digitale cd medie nu er blevet meget mere ren, dynamisk og finkornet.

Det er en vigtig personlige erfaring, hjemme i min egen stue og mit eget anlæg, som omhandler jitter, digi-kabler, drev, synagieffekt, mm.

Nu ved jeg ikke noget vedrørende eventuel opgradering af andre DACs end Audio Notes, men jeg synes det er fedt, ikke skulle skifte hele molevitten, hvis man skulle have lyst til at få bedre lyd til sine cder. Til gengæld kræver det nok lidt mere arbejde, altså det med at få kabler, drev o.s.v til at passe sammen.

Men når den store lotto gevindst kommer, vil jeg nok købe en integreret super high-end cd spille, for jeg kunne godt bruge hylden hvor DACen står... Men det skal fanme være godt så  

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 April 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

David skrev:

Har I nogensinde været ude at høre livemusik? Det lyder usandsynligt med jeres udtalelser...

Low ESR og specielt SMD kvæler mere end det gavner. Lyden bliver flot, blød og delikat, men alt troværdighed forsvinder fuldstændig... Alt power er væk... Og jo større trafoer - jo mere smæk....

Jeg havde såmænd årskort til symfonien før jeg fik mit første hf-anlæg. Det har jeg i øvrigt ikke længere - ha-ha. Jeg kan godt lide at du lytter på sagerne. Men blander du ikke erfaringer sammen omkring kondesatorer i signalvej og som strømforsyning til en digitalkreds ?

Jeg synes det er nogle underlige generaliseringer du laver. Det er klart at keramiske smd typer i signalvejen lyder lodret elendigt, pga. at de er uliniære og forvrænger betydeligt mere end andre typer (CGO har i øvrigt langt lavere forvrængning end x7r).

Angående din kommentater til smd ville jeg da ønske at der var smd i min dac. Den forskel det ville give ville være, at jeg ville kunne placere kondensatorerne tættere på chippene, og bruge mindre typer. Den eneste forskel til dip er jo at der trækkes ledere ud fra den samme kreds så at sige. Det kan da aldrig blive en fordel eller hvad ?

Jeg forstår ikke det med at store trafoer giver mere smæk ? - og hvad er det med at low esr giver en blød lyd ? Jeg kan nu godt lide at du forholder dig til lyden , - skal det lige siges.

Men nu talte vi altså om strømforsyning til en cdspille,- og her er hastighed altså den afgørende faktor for, om der kommer forvrængning på signalet pga. jitter - og ikke liniaritet. Placering og (lille) størelse er afgørende for performance. Det er sgu nok svært at få den sevet ind i de fleste hjerner når man er vant til store tunge sager.

Selvfølgeligt skal vi ikke konstruere med mere hastighed end hvad der er nødvendigt, da overflødig hastighed bare giver ustabilitet på forskellige leder. Men hvor hurtigt tror du strømmen skal komme til en digitalkreds hvor man ønsker noget der ligner et firkantet signal ved 16 bit, 44 KHz. Det er altså rigtigt, rigtigt mange samples.

Nu har jeg efterhånden lavet så mange forsøg at jeg kun kan huske mine indtryk fra nogle af dem.

Jeg er kommet frem til at uanset om du anvender en kondensator i digital- eller analogdelen i din cd, så træder dens karakter lige meget igennem - for at sige det på en anden måde - det er ligegyldigt hvor du anvender low-esr så lyder det af pis. Eneste low-esr kondensator jeg har hørt som er udmærket er Rubycon ZA. Selv Rubycon ZL er forfærdelig...

Min kammerat og jeg lavede et forsøg i en cd med 25 seperate reguleringer, hvor vi monterede en 1200VA i stedet for en 200VA (den er ellers stor nok) - forskellen var overvældende - dybbassen blev 5000x mere definerbar og punchede så meget at man skulle tro det var løgn. Diskantens småfnidren forsvandt fuldstændig, samt integrerede den meget bedre med musikken. Mest overvældende var at man nu kunne spille ufatteligt højt uden at musikken begyndte at blive ubehagelig. Hvor man før troede at det var forstærkeren der begyndte at forvrænge, blev det nu klart at det var CD'en der faldte lidt sammen under komplekse passager, ikke synderligt meget, men nok til at man skruede ned. Med 1200VA'en monteret havde lyden en overlegenhed, letflydenhed og autoritet, som gjorde at du som lytter slappede fuldstændig af; alting klingede mere frit og var mere dynamisk - fuldstændig fri at højtaleren. Kontrasterne blev større og indlevelsen steg markant. For at sige det kort, så sparkede det mere røv. Trommer lød pludselig mere af trommer, sammenlignet med 200VA'en. Nu blev der hamret igennem, så man næsten fik et chok hver gang.

Med 200VA'en på igen, blev bassen mere bamset, fyldig og udefinerbar, samt var trommeslageren ikke længere oppe på dupperne. Nu mindede han mere om en bøsse med slappe håndled der tabte en vatpind hver gang der kom et trommehug. Diskanten blev igen mere cd-agtig og mere træls. Man vender sig hurtigt til bedre lyd...

SMD er i min bog vejen til alt ondt. Prøv at montere en NLE11 i stedet for f.eks. et blåt Alps 27mm potmeter. Forskellen er der med det samme - meget mere detaljeret, men iskoldt og fuldstændigt livløst. Diskanten svæver helt oppe under loftet og lever totalt sit eget liv og alt energi i musikken er væk.

Værst er nok SMD kondensatorer. Tag f.eks. en 10 µF SMD-tantal og lod 5 mm ben på den og sammenlign den med en alm. dråbeformet fra samme fabrikat. Sørg for at det er samme "udgave" og ikke super-low-esr modeller. Forskellen er overvældende. Hvor SMD'en er snot-blød, lam og total udefinerbar i bassen, er dråbe-tantalen frisk, tør og energisk. SMD-udgavens lyd får dig til at tænke mere på Star Trek end på musikken. Lidt ligesom alle de 24-bit afspillere jeg har hørt. Førstnævnte forkuserer mere på præsentationen af musikken (fi-fi) og du oplever en hinde mellem dig og musikken, hvor sidstnævnte ikke har denne hinde og er meget mere energisk troværdig.

Største lighedstegn mellem SMD og low-esr er at det trækker energien i musikken nedad i frekvens. Al dynamisk effekt i diskant/mellemtone ryger ned i bassen, så man får en blød, lam, behagelig lyd, der trækker langt, langt tilbage og bliver fuldstændig intetsigende. Low-esr har endvidere den egenskab at s'er lyder mere af Commondore VIC 20. Mit gæt er fordi at disse har højere læk-strøm end standard 85 graders udgaver...

Nu har jeg efterhånden prøvet disse forsøg i 5-10 afspillere fra forskellige fabrikanter og i forskellige prisklasser. Det er samme historie hver gang.

Jeg har endnu ikke hørt Nichicon PL, Blackgate, Panasonic FA/FC, Sanyo Oscon SG, Rubycon ZL eller lignende tilføre gengivelsen mere musik...

I forstærkersammenhænge for- som effektforstærker er historien den samme.

Det er ligesom Mark Levison engang forklarede at han kun brugte standardkomponenter overalt og så til sidst, når han mente at konstruktionen lød godt, så fintrimmede han et sted med eksotiske komponenter - "ellers får du aldrig din konstruktion til at spille".

En low-esr kondensator eller eksotisk modstand er nok til at smadre lyden totalt - det er ihf. min erfaring. Folk har bare en tendens til at smide dem i overalt i digitaldelen, hvorefter analogdelen får den helt store black gate, Cerafine eller Silmic tur. Mit gæt er at du er heldig, hvis du kan holde ud at høre på 3 af dine plader bagefter, for ikke nok med at sådanne modifikationer afslører cd-mediets begrænsninger, så afslører det også selve afspillerens konstruktion. Altså er det ikke musikken på pladen du først og fremmest hører længere.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt genkende din beskrivelse af NLE11, men ift. alm. kulpotmeter :). Jeg har pt. NLE11 Faktisk søger jeg et "ordentligt" potmeter men på kul. Jeg ved at alps 50 et eller andet måske skulle være sagen, men alternativt, kommer der måske noget nyt på markedet?

Angående brug af low esr, vil jeg da give dig ret, folk smider til højre og venstre med dem, og som jeg skrev tidligere, har vi kun brug for den nødvendige hastighed, resten giver kun problemer. Men i strømforsyningen til en konverter, reciewerkreds (specielt filt pin), er der ikke noget alternativ til cgo 805 størrelse smd kondensatorer. Resten leverer gangske enkelt ikke varen ift. hastighed. Og det koster jo heller ikke en bønne. Se evt. apendix om filter funktion på cs8416 kredsen.

Jeg er også meget forsigtig med de store værdier. Det kan du se i den tråd om optimering af dac/cd spille som jeg har placeret i mit- hf anlæg. Har du i øvrigt set den?

Kramer

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 April 2004 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Nej jeg har ikke læst den. kan du ikke smide et link?

Alps 50 (det har en nick-name, kan bare ikke lige huske det) har jeg ikke hørt, men min klare favorit er det blå alps 27mm...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6730&KW =kramer71

Ved du hvor man kan købe alps - det er den der 50 på kul jeg er ude efter..

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 April 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Hvis det er et RK50 du (dvs. David) mener, så skal du vist have den stor tegnebog frem Koster 720 euro(!!!) hos www.audiokit.it

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 April 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

tak for svaret. jeg havde engang en Teac vrds 25x. lækker gedigen maskine, men på lydsiden skuffede den lidt. Kender du nogle gode d/a convertere?

Hvis du kan finde en brugt Proceed DAP, så er du rigtig godt kørene,det er en pissegod konverter i mine øre, meget musikalsk, letflydene gengivelse og nok noget af det mere neutrale man kan opdrive.

Hvordan den vil lyde med et Teac Drev skal jeg ikke kunne sige, Jeg har hørt den med nogen forskelige sony drev og en Marantz maskine med philips drev, sidstnævnte klart bedste lyd.

Den er selvfølgelig bedst med Proceeds eget drev (CDD), men her skal du være lidt forsigtig da de har det med at gå i stykker, mit køre nu køre nu upåklageligt, men har også fået skiftet det meste  indmad  .

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes