| Forfatter |
|
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 24 Maj 2012 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hotmix skrev:
Så fandt jeg billede af den indvendig  |
|
|
Nu forstår jeg udtrykket "hul igennem"
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 24 Maj 2012 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, og masser af "rum" på optagelsen....  .......levende efterklang.....  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 24 Maj 2012 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår sådan set godt at man bliver overrasket over hvor tomt der er i kabinettet af diverse strømrensere.
Men det er vel næppe antallet af komponenter, eller hvor fyldt det er, som har noget med prisen at gøre?
Derimod koster udvikling (og hvis dette fungerer godt, så har der været masser af udvikling), produktion, og anvendte stumper penge.
Derudover skal printet produceres, og med smd osv. koster det også lidt at sætte i gang.
Er der i øvrigt nogen som ved hvad en god stikdåse koster?
Hvis vi ser på Nordost som der også er billede af, er der en hel del kabel i den.
Og lur mig hvis det ikke er det bedste (og dyreste) de laver.
Kvaliteten på det meste andet er vist også ret fin så vidt jeg kan se?
Gabende tomme kabinetter finder man også i konvertere, cd-afspillere, og sikkert meget andet.
Selv en del temmelig dyre forstærkere fylder ikke en s... hvis man lige fratrækker lytter og trafoer.
Alt andet lige, så er det ofte resultatet der betales for.
Og hvis vi ikke brugte smd, så ville det nok se lidt mere omfangsrigt ud.
Men det var nu bare mine tanker.
Mvh-
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 24 Maj 2012 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Copenhagen transformers lavede et fint lille filter som er velegnet til f.eks. en DAC eller en forforstærker. Jeg har skilt en af dem ad og kopieret filtere. PAS PÅ - 230 Volt er livsfarligt.

__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 24 Maj 2012 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
FelixTheDane skrev:
Derimod koster udvikling (og hvis dette fungerer godt, så har der været masser af udvikling), produktion, og anvendte stumper penge.
|
|
|
Selvfølgelig skal firmaerne have penge til deres udvikling, men disse filtre er nu ikke raketvidenskab.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 24 Maj 2012 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
pof@ skrev:
FelixTheDane skrev:
Derimod koster udvikling (og hvis dette fungerer godt, så har der været masser af udvikling),
produktion, og anvendte stumper penge.
|
|
|
Selvfølgelig skal firmaerne have penge til deres udvikling, men disse filtre er nu ikke raketvidenskab.
|
|
|
Ja der er firma der tage sig god betale for disse filter, og da det ikke er raketvidenskab, er det bare super højt overbetaling,
for ingen ting.
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 24 Maj 2012 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ville være synd at kalde udviklingen af disse filtre for "raketvidenskab", gætteri kommer nok nærmere.
Hvis vi ser på janils filter, består det dels af nogle lavpas-filtre, det giver god mening. Knækfrekvensen er ca 280000, pænt uden for det hørbare område, så effekten af filteret er minimal. Jeg kan ikke rigtigt regne ud hvad formålet med de parallel forbundne kondensatorer og spoler er, det giver vel en band-pass effekt, som synes meningsløs.
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansen skrev:
Thomas Bidstrup skrev:
3500,- for det der Udtrykket "optrækkeri" springer mig i hu! Der er vist næppe brugt mange udviklingstimer endsige produktionsomkostninger der. Men hvis man oplever en forbedring, som man synes er 3500,- værd, så er det vel fint. |
|
|
Ja, det er til at dø af grin over, men det kan blive værre endnu:
Sådan en Nordost Thor kostede vel ca. 5 gange så meget...  |
|
|
Tilgengæld kan en hurtig google søgning afsløre, at der er noget der tyder på, at det leverer en forbedring der er pengenen værd Det kan sikkert lånes på prøve hos en forhandler hvis man har anlæg i en prisklasse, at et netfilter til 20k forekommer realistisk.
Konstruktionen ligner på ingen måde et passivt filter og der ligger helt sikkert et reelt stykke udviklingsarbejde i dimsen. __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige meget hvor dyrt ens setup er, så behøver et el-filter eller strømrenser altså ikke at koste mere end ca 1500kr. Det er stadig den samme strøm fra kontakten man modtager fra. Det virker lidt mærkeligt, at fordi man har udstyr for 300000kr, så må et filter godt koste 65000kr. Det kan også godt være mærkeligt for en producent, at det fordi en producent af dyrt hifi udstyr, også leverer et strømfilter, men til kun 1000kr f.eks. Her ryger prisen vildt op, for at matche det øvrige. Det minder mig lidt om, da Mark Levinson selv producerede udstyr under eget navn, havde en passiv forforstærker på programmet. Den var gabene tom, kun omskiftere og volume. Men den kostede over ti tusinde kroner den gang i 70-80'erne.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Lige meget hvor dyrt ens setup er, så behøver et el-filter eller strømrenser altså ikke at koste mere end ca 1500kr. Det er stadig den samme strøm fra kontakten man modtager fra. Det virker lidt mærkeligt, at fordi man har udstyr for 300000kr, så må et filter godt koste 65000kr. Det kan også godt være mærkeligt for en producent, at det fordi en producent af dyrt hifi udstyr, også leverer et strømfilter, men til kun 1000kr f.eks. Her ryger prisen vildt op, for at matche det øvrige. Det minder mig lidt om, da Mark Levinson selv producerede udstyr under eget navn, havde en passiv forforstærker på programmet. Den var gabene tom, kun omskiftere og volume. Men den kostede over ti tusinde kroner den gang i 70-80'erne.  |
|
|
At et filter ikke behøver at koste mere ende kr. 1500 er noget vrøvl, beklager. Har selv prøvet flere filtre fra flere fabrikanter i det prisleje og de gjorde stort set ingen forskel. Dezorel er det første filter der har gjort en forskel i mit anlæg og prisen er noget højere end mine tidligere filtre. Men det er suværent den bedste investering i "værdi for pengene" Hvis man tager et kig ind i de bedre aktive strømrensere, så ligner de snarere en større, integreret forstærker. Og i den sammenhæng lyder 15k+ pludselig ikke så skørt, hvis lydforbedringen følger med. Det sidste er mere væsentlige for mig, end hvor mange stumper der i kassen.
__________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2012 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Jeg focuserede kun på den passive type. Men den aktive type behøver alligevel ikke blive for dyr. Men det er nok fordi de ikke bliver stor sællerter, at de ikke er helt billige. 15000kr er mange penge.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2012 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Ok. Jeg focuserede kun på den passive type. Men den aktive type behøver alligevel ikke blive for dyr. Men det er nok fordi de ikke bliver stor sællerter, at de ikke er helt billige. 15000kr er mange penge.  |
|
|
Ja, det er det, men det afgørende er hvad man får for pengene i praksis. I mit tilfælde gav filteret en større forbedring end både min sidste forstærker og CD upgrade gjorde. I den sammehæng blev prisen pludselig meget attraktiv!  __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2012 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbull skrev:
allanowich skrev:
Ok. Jeg focuserede kun på den passive type. Men den aktive type behøver alligevel ikke blive for dyr. Men det er nok fordi de ikke bliver stor sællerter, at de ikke er helt billige. 15000kr er mange penge.  |
|
|
Ja, det er det, men det afgørende er hvad man får for pengene i praksis. I mit tilfælde gav filteret en større forbedring end både min sidste forstærker og CD upgrade gjorde. I den sammehæng blev prisen pludselig meget attraktiv!  |
|
|
Det gode er så, at det så ikke er den, der skal skiftes ud, da den jo holder i mange år.....forhåbentligt. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
bjsc Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 28 Maj 2012 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et herligt billede som Hotmix har fundet. Det minder mig om en dyr kasse som jeg engang fik lov at skille ad. Kassen skulle kunne forhindre
jordstråler når dens terminaler blev tilsluttet diverse ledninger der skulle trækkes rundt i huset. Sælgeren må ha' grinet hele vejen ned til banken.
Som gammel elektronikmand der har rodet med alt muligt, er der ingen tvivl om at korrekt dimensionerede netfiltre placeret det rette sted, kan fjerne
mange af de forstyrrelser der kommer fra nettet. Det er ikke raketteknologi som der nævnes, og det har været anvendt næsten lige så længe som der
har eksisteret et forsyningsnet. Udfordringen for filtre i dag er de mange Switchmode strømforsyninger og andre elektroniske transformere f.eks.
Frekvensomformere som introducerer DC og højkvent støj på nettet.
Det kan løses og bliver også løst ad de fleste producenter. Tænk på hvor sjældent elektronisk udstyr går amok når der anvendes en mobiltelefon i
området i forhold til tidligere. EMC afskærmningen er blevet meget bedre i div. apparater.
Det undrer mig at folk har en forventning om at dyrt HIFI udstyr har behov for dyre filtre. Det må da være lige omvendt! Jo dyrere udstyr, jo bedre
design, jo mere er der også lagt i beskyttelse mod påvirkninger udefra (når der lige ses bort fra evt. fup produkter der er prissat højt uden tilsvarende
indhold)
NetFiltre fjerner uønskede signaler der er overlejret i de 50Hz, således at signalerne ikke finder vej til hørbare knald eller knitren. Jeg har ikke fantasi
til at forestille mig at fjernede støjsignaler kan ændre lydbilledet så det bliver mere "gennemsigtigt", "afbalanceret", "præcis" eller hvad man nu
beskriver. Støjen forsvinder - javel - men at det skulle ændre på forstærkerens evne til at gengive de hørbare frekvenser, det kan da kun være
ekstremt dårligt konstruerede kredsløb der lader sig påvirke.
Eller er vi over i afdelingen for jordstråler. Man skal tro på det for at det har virkning. __________________ mvh. Bjarne Schulz
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2012 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|

bjsc skrev:
Det er et herligt billede som Hotmix har fundet. Det minder mig om en dyr kasse som jeg engang fik lov at skille ad. Kassen skulle kunne forhindre jordstråler når dens terminaler blev tilsluttet diverse ledninger der skulle trækkes rundt i huset. Sælgeren må ha' grinet hele vejen ned til banken.
Som gammel elektronikmand der har rodet med alt muligt, er der ingen tvivl om at korrekt dimensionerede netfiltre placeret det rette sted, kan fjerne mange af de forstyrrelser der kommer fra nettet. Det er ikke raketteknologi som der nævnes, og det har været anvendt næsten lige så længe som der har eksisteret et forsyningsnet. Udfordringen for filtre i dag er de mange Switchmode strømforsyninger og andre elektroniske transformere f.eks. Frekvensomformere som introducerer DC og højkvent støj på nettet. Det kan løses og bliver også løst ad de fleste producenter. Tænk på hvor sjældent elektronisk udstyr går amok når der anvendes en mobiltelefon i området i forhold til tidligere. EMC afskærmningen er blevet meget bedre i div. apparater.
Det undrer mig at folk har en forventning om at dyrt HIFI udstyr har behov for dyre filtre. Det må da være lige omvendt! Jo dyrere udstyr, jo bedre design, jo mere er der også lagt i beskyttelse mod påvirkninger udefra (når der lige ses bort fra evt. fup produkter der er prissat højt uden tilsvarende indhold)
NetFiltre fjerner uønskede signaler der er overlejret i de 50Hz, således at signalerne ikke finder vej til hørbare knald eller knitren. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at fjernede støjsignaler kan ændre lydbilledet så det bliver mere "gennemsigtigt", "afbalanceret", "præcis" eller hvad man nu beskriver. Støjen forsvinder - javel - men at det skulle ændre på forstærkerens evne til at gengive de hørbare frekvenser, det kan da kun være ekstremt dårligt konstruerede kredsløb der lader sig påvirke.
Eller er vi over i afdelingen for jordstråler. Man skal tro på det for at det har virkning.  |
|
|
Du har altså aldrig prøvet og kan ikke forstå hvorfor det virker endsige at der er forskel mellem filtre  '
Pyt, jeg forstår heller ikke hvorfor det virker, hovedsagen er det kan høres  __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 28 Maj 2012 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sjove er, at der faktisk er flere producenter der integrerer strømfilter eller lign. Bl.a Wadia. Faktisk står der i deres manual at de fraråder brug af div filtre. Alligevel har jeg hørt om flere der bruger strømfilter på Wadia afspillere :-)
|
| Til top |
|
| |