Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. maj 2025 | 22:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Pile på HT kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 April 2004 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

(Billede slettet af moderator)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 12 April 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Prøv at måle afstanden, mellem pilene. Det kunne jo være at det passer med en meter, og det bare er mærker, der skal gøre det lettere at tælle X antal meter op. 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 April 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Ja, pilene er også tællemærker for hver fod eller meter. Men jeg hævder stadig og stædigt, at strømtrækket - underordnet positiv eller negativ puls - skal løbe i ekstruder-retningen. Men jeg påstår ikke, at det vil give 25% mere vellyd, men måske 5% a´la slukket display, tonekontroller på "direct" og nypudsede stik!!! Kan man ikke høre forskel på dette, så fortvivl ikke, hør en plade mere, det lyder jo fint i forvejen!!!

Micma18; jeg har IKKE wide-screen på min arbejdscomputer!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Angående absolut phase; i elektronisk optaget musik kan man ikke engang være sikker på, at alle instrumenter er i den rigtige phase. Men stortrommer er ret nemme at lure af for korrekt phase; er det et tryk eller et sug, men det bliver sværrere jo længere man kommer op i frekvens. Vær dog aldrig bange for hvad de andre tænker, bare fordi man ikke kunne høre forskel i en blindtest. Hørelsen, som de andre følelsesindtryk, er afhængig af mange faktorer; bl.a. ro og intimitet, lysforhold, "biorytme"stade -lige den dag - og noget simpelt som, at man ikke nåede eller glemte, at ringe til "vandmanden" medens man var i bad, altså ØF i øret. At lytte er en træningssag og dagsformen er svingende, også for de gode!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 April 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

tror ikke det har nogen forskel hvilken vej højtaler kablet vender, men det er da logisk at vende begge, både, + og -, den samme vej mod højtaleren fra forstærkeren. Ved ikke om det giver mere vellyd, men jeg er lidt perfektionist.  

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 12 April 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Jammen man skal da bare have et kabel der vender sig med svingningerne i musikken.

Så skal man bare lige vide hvordan det skal vende til at starte med.

Det er her at pilene kommer til sin ret.

Det er sgu god service.

Forresten er der pile både på plus og minus kablet ?

- og får man det til halv pris hvis det kun er den positive leder ?

Hvad sker der hvis man vender minus lederen om så pilene vender den modsatte vej af plus ? - ophæves effekten ? og får man automatisk indsat penge på sin konto ?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 April 2004 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
NriK skrev:

Enhver lydpuls består af et positiv halvperiode og en negativ halvperiode. Derfor vil strømmen løbe lige meget frem og tilbage uanset hvilken vej kablet vender.

Godt. Så fik vi den på plads. Rart at der er nogen der kan skære igennem alt det halvtekniske tåbesnak.

Er der nogle der vil argumentere imod ovenstående ?

Ja! det vil jeg. Retning af kabler har intet med kablet som sådan at gøre. Det er ganske korrekt hvad ovenfor beskrevet.  Men men! og der er et sådan men! Når det er musik, der transporteres igennem kablet og der samtidig er en lytter, der lytter opmærksomt, så vil hans/hendes hørelse vise at der er en forskel på, hvordan kablet vender i dets transport af det musikalske signal. Det er en forskel vi kan høre, så forklaringen ligger i vort hørecenter. Hvad og hvorfor er der ingen, der aner, hvad en forklaring på kabelsiden angår. Det skal her tages i betragtning at vores hørelse gaber over et dynamikområde på 140 dB. Man kan mene at dem bruger vi ikke, på grund af de støjende omgivelser. Man skal såmænd blot lytte til sit anlæg ved nattetide. Det lyder bedre selv om gadestøjniveauet er uændret. Vi hører også de meget svage lyde, tænk blot på CD-mediet evne til at afkode de laveste lydende bits.

Det er nok i kablers evne til at overføre kraftige lyde kontra svage - isolationen medregnet - der forårsager / slører fænomenet. Det er vores hørelses diodevirkning, der afslører kablers godt nok meget svage ditto.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 April 2004 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Det er noget underligt noget, det med at vende kablerne.
Jeg bilder mig ind, at jeg også kan høre forskel, men kun en tid, så forsvinder det stille og roligt. Når mna så vender dem tilbage til "det rigtige" igen, så forekommer der en ny ændring.

Hvorfor har jeg tænkt en del over, men det eneste jeg har kunnet få til at virke inde i hovedet er, at hvis der står en smule DC på udgangene - og det gør der altid - så har det en katalyserende effekt på iltning eller tilsnavsning af materalerne, måske når der så løber DC i den anden retning, så sker der et og andet. Lige hvad ved jeg ikke, men mange kender fænomenet.
Hvis man bare gør sig til en vane, at vende kablerne ens for h/v og ens hver gang, så skulle de opføre sig homogent og kanalerne være så ens som muligt.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
kramer71 skrev:
NriK skrev:

Enhver lydpuls består af et positiv halvperiode og en negativ halvperiode. Derfor vil strømmen løbe lige meget frem og tilbage uanset hvilken vej kablet vender.

Godt. Så fik vi den på plads. Rart at der er nogen der kan skære igennem alt det halvtekniske tåbesnak.

Er der nogle der vil argumentere imod ovenstående ?

Ja! det vil jeg. Retning af kabler har intet med kablet som sådan at gøre. Det er ganske korrekt hvad ovenfor beskrevet.  Men men! og der er et sådan men! Når det er musik, der transporteres igennem kablet og der samtidig er en lytter, der lytter opmærksomt, så vil hans/hendes hørelse vise at der er en forskel på, hvordan kablet vender i dets transport af det musikalske signal. Det er en forskel vi kan høre, så forklaringen ligger i vort hørecenter. Hvad og hvorfor er der ingen, der aner, hvad en forklaring på kabelsiden angår. Det skal her tages i betragtning at vores hørelse gaber over et dynamikområde på 140 dB. Man kan mene at dem bruger vi ikke, på grund af de støjende omgivelser. Man skal såmænd blot lytte til sit anlæg ved nattetide. Det lyder bedre selv om gadestøjniveauet er uændret. Vi hører også de meget svage lyde, tænk blot på CD-mediet evne til at afkode de laveste lydende bits.

Det er nok i kablers evne til at overføre kraftige lyde kontra svage - isolationen medregnet - der forårsager / slører fænomenet. Det er vores hørelses diodevirkning, der afslører kablers godt nok meget svage ditto.

mvh  Steen Duelund

Steen,

Jeg synes ikke den holder. Der er absolut ingen forklaring på, at et kabel skulle have en svag diodeeffekt. Hvis det endeligt skulle have det er det mere end usandsynligt at det overhovedet skulle have en effekt, jf. argumentet med positiv og negativ halvperiode.

Der er absolut intet der teknisk bare så meget som indikerer at det påvirker signalet.

Hvis vi skal udvikle hifi, skal der være disse indikationer eller formodninger - ikke nødvendigvis bevis i traditionel forstand. Hvis ikke skal indsatsen prioriteres de steder hvor der kan tænkes at være indflydelse.

Og så er det fuldstændigt ligegyldigt med vores opfattelse af lyden. Her er jeg enig i dine batragtninger. Men det skal ikke blandes sammen med ovenstående.

Kramer

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Øh, Hr Duelund!!! Det menneskelige øres dynamikområde er området i mellem høretærskelen på rundt 25-30dB og smertetærskelen på rundt 120dB, det giver så 90-95dB; meget godt passende med 16bit-teknikkens formåen!!!

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Så simpelt synes jeg ikke det kan stilles op.

Musik er et signal med både meget svage passager og høje frekvenser. Her kan cd mediet ikke præstere den nødvendige dynamik. Her har Steen ret. Men det drejer sig også om mere end dynamik. Svage musiksignaler er eks. enormt behæftet med jitter med typer af forvrængning som vores øre er meget følsom over for. Her er der god grund til at lave en bedre indsats.

Det er derfor det er så fustrerende at markedet og tankegangen er forurenet med  simple regler som at vende kablerne rigtigt som ikke har en skid på sig teknisk.

dohh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 17 April 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Men alle på DTU er først overbevist hvis de kan måle en forskel?

Snakkede engang med én fra ålborg universitet (og det var IKKE en elev) der grinte og sagde at der absolut ingen forskel var på hifikabler.. de havde lavet utallige tests og målt i hoved og ende.. og der var praktisk talt ingen forskel at se/måle.. music goes thru your eyes!???

bravo..

Til top Vis dohh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dohh

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2004 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Pjat, jitter har noget med frekvensen at gøre, men CD-afspillere er altså niveau-liniære til -80, -90dB og er de ikke helt liniære så handler det typisk om 0,1-1dB, det er ikke meget. En koncertoptagelse med lyd fra 30dB til 120dB kan nemt beskæres, så 125dB er teoretisk 0 og 30dB er så -95dB under. 30dB er lyden af raslende blade, så snydt bliver man ikke. Hvad er det maximale dynamikomfang af en LP-plade (90dB) og FM-radio (72dB)? Giver det så en dårligere lyd??? Ja, det er klart, at komprimeret FM (50-65dB) ikke giver den helt store lytteoplevelse, meeen P1 og P2 er helt OK.

Hvem kan tage svenske Radio Stella og hvor godt lyder det egenligt???

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Pjat, jitter har noget med frekvensen at gøre, men CD-afspillere er altså niveau-liniære til -80, -90dB og er de ikke helt liniære så handler det typisk om 0,1-1dB, det er ikke meget. En koncertoptagelse med lyd fra 30dB til 120dB kan nemt beskæres, så 125dB er teoretisk 0 og 30dB er så -95dB under. 30dB er lyden af raslende blade, så snydt bliver man ikke. Hvad er det maximale dynamikomfang af en LP-plade (90dB) og FM-radio (72dB)? Giver det så en dårligere lyd??? Ja, det er klart, at komprimeret FM (50-65dB) ikke giver den helt store lytteoplevelse, meeen P1 og P2 er helt OK.

Forkert. Jitter knytter sig både til frekvensen og niveauet.

Musik er et multiplekset signal, - selvom det ofte bliver glemt. 

Liniaritet, dynamik og opløsning er forskellige størrelser. Og det hele skal hænge sammen i en enhed. Sammen med en række andre faktorer.

En 1bit konverter har eksempelvis god liniaritet ved lave niveauer men kun ganske få har faktisk reel 16 bit opløsning. Se f.eks. monotricity målingerne af konverterne.

Dynamik er godt  - hør f.eks. det spænd der er på Dorian pladerne. Jeg tør godt garantere at det lydder godt uanset hvilken vej pilene vender - og også uanset signal støjforholdet i cdspillen :)

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Ahr, Kramer (ikke den første); det bliver vi vist ikke helt enige om, men det gør da heller ikke noget. Det er korrekt, at 1-bit maskinerne var bedst i bassen og 18-20-bit maskinerne var bedst i diskanten. Men jeg holder mig nu alligevel til 16-bit, 4xupsamling og 1. ordens noiseshaping, det synes jeg lyder klart bedst!!!

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 April 2004 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Øh, Hr Duelund!!! Det menneskelige øres dynamikområde er området i mellem høretærskelen på rundt 25-30dB og smertetærskelen på rundt 120dB, det giver så 90-95dB; meget godt passende med 16bit-teknikkens formåen!!!

Vores hørelse går fra -20 dB til de af dig nævnte 120 dB, dog for mere konstante lydtryk. Er de korte f.eks. transienter skal vi højere op.

Det giver såvidt jeg kan regne 140 dB. 

Prøv at tænke på under hvilke betingelser vores hørelse er udviklet - naturlige omgivelser. Er de støjende?

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 April 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

kramer71

Så simpelt synes jeg ikke det kan stilles op.

Musik er et signal med både meget svage passager og høje frekvenser. Her kan cd mediet ikke præstere den nødvendige dynamik. Her har Steen ret. Men det drejer sig også om mere end dynamik. Svage musiksignaler er eks. enormt behæftet med jitter med typer af forvrængning som vores øre er meget følsom over for. Her er der god grund til at lave en bedre indsats.

Netop!

Det er derfor det er så fustrerende at markedet og tankegangen er forurenet med  simple regler som at vende kablerne rigtigt som ikke har en skid på sig teknisk.

Fordi man ikke har fundet en teknisk forklaring. så er det ikke det samme som at der ikke er en - man kender den blot ikke.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 April 2004 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
F.Christians skrev:

Forkert. Jitter knytter sig både til frekvensen og niveauet.

Musik er et multiplekset signal, - selvom det ofte bliver glemt. 

Liniaritet, dynamik og opløsning er forskellige størrelser. Og det hele skal hænge sammen i en enhed. Sammen med en række andre faktorer.

En 1bit konverter har eksempelvis god liniaritet ved lave niveauer men kun ganske få har faktisk reel 16 bit opløsning. Se f.eks. monotricity målingerne af konverterne.

Dynamik er godt  - hør f.eks. det spænd der er på Dorian pladerne. Jeg tør godt garantere at det lydder godt uanset hvilken vej pilene vender - og også uanset signal støjforholdet i cdspillen :)

Det gør de faktisk ikke - også de som kilder fordrer en bestemt retning på kablet.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 April 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik

Hejsa!
Det er noget underligt noget, det med at vende kablerne.
Jeg bilder mig ind, at jeg også kan høre forskel, men kun en tid, så forsvinder det stille og roligt. Når mna så vender dem tilbage til "det rigtige" igen, så forekommer der en ny ændring.

At der er en ændring hver gang er vi enige om, men at du ikke kan høre hvilken der er den rigtige undrer mig lidt.

mvh  Steen Duelund 

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 April 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

den 04/16/04 klokken 17:13:26, skrev UAM :
Er det selve metalet eller er din formgivning som angir retningsbestemt lydsignatur.

Det er et forrygende godt spørgsmål. Efterhånden som udviklingen skred frem blev det mere og mere tydeligt, at alt har en foretrukken retnlng.  
Højttalere: Dér er det klart og erkendt for mere end 30 år tilbage udfra mine eksperimenter med horn og enheder.
Apparater: her er det også kendt, at netkablet vendt i én position giver én lyd og vendt i en anden en anden lyd. Men det kan let måles hvilken der er den rigtige.
Kondensatorer: også dér er der en lille forkskel på hvordan de vender.
Netstrømfilter: også her er der en forskel.
og så til spørgsmålet dit.

Det er egentlig umuligt at svare på. Hvorfor nu det? Jo fordi hvad er  strøm i en ledning for noget?
Der er en masse regler, der passer i makroverdenen, men elektroner i en leder er nogle mystiske størrelser, som ingen vel begriber fuldt. Men igen kan vi måle makroeffekter, hvor det nok er mikroeffekter vi skal se på her.
Det er basal viden, at en elektron i bevægelse danner et magnetfelt, men vi kan ikke adskille de to, så det er lige så rigtigt at sige, at et magnetfelt bevæger en elektron i mikroverdenen.
Elektronbevægelse og magnetfelt hører sammen og kan ikke adskilles fra hinanden. Ganske som en elektron har en bølgenatur og en masse(struktur) og derfor også er en partikel.
Altså når der går en strøm igennem en ledning, er det så elektronbevægelsen, der skaber magnetfeltet eller magnetfeltet der skaber elektronbevægelsen? Vi skal her anlægge et makrosyn, og forstå at elektroner i ledere mere danner en sky, et plasma, et fluidum, hvis enkeltelementer elektronerne er i høj bevægelse, også kaldet Fermi velocity.

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/hframe.html

Hvor en tabel over disse kan findes.

Som jeg forstår dette meget svære stof, så er det samspillet magnetfelt/elektronbevægelse, der giver strømkredse, altså magnetfeltet bevæger sig ad veje hvor elektronerne danner et fluidum for magnetfeltet af virke på. Tænk f,eks på udlæg af kredsløb - her specielt HF, hvor magnetfeltets egen tendens til ikke at ville gå om hjørner ligesom trækker elektronerne ud af hjørnet.

For at gøre en historie kort, så har jeg svært ved at se logikken i at magnetfeltet selv kærer sig om nogen retning, men elektronskyen må gøre det, da det er den, der bestemmer den ohmske modstand, der igen er et udtryk for elektronskyens egenskaber set med store øjne. Hvad den enkelt elektron kolliderer med og effekten af den kollision, er nøglen til en forståelse af at lederen selv og dens krystalstruktur, hvor der jo er en slags orden, må være årsagen til den retningsforskel, der forundeligt kan høres, men ikke måles.  

Vores hørelse er udviklet i en natur, hvor høje lyde ikke er fremherskende, men derimod roen er. Var vores hørelse blot lidt mere følsom, kunne vi høre de enkelte luftmolekyler ramme vores trommehinde.  

Retning af kabler skal nok ses isammenhæng med det forhold. Vi er forbandet gode til at høre stille lyde, især når de er forkerte i forhold til virkelighedens.  

Jeg håber det besvarer dit spørsgmål.  

Ellers kom igen. Det er et ekstremt spændende emne, der fører frem til den eneste sande måde at lytte til gengivet musik - ganske som virkelighedens.

mvh  Steen Duelund

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum