Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 01:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Pile på HT kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 20 April 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Steen,

Jeg synes det er strålende, at du som en af de eneste, prøver at bryde grænser.

Jeg synes at man i stedet for at se på retningsbestemmelsen, eks. kunne fokusere på afstand mellem + og - ?

Hvis afstanden mellem + og - leder varieres må induktionsfaldet over minus, gennem et usandsynligt lille magnetfelt, påvirke tilbage på + leder. Men jeg har svært ved at se at det overhovedet skulle give en diodeeffekt.

Desuden er sagen er jo den at selve placeringen af kablet, så snart det vendes om ikke kan være den samme. Det vil påvirke lyden efter din beskrivelse ovenfor pga. alle genstande i nærheden af kablet.

Med andre ord. Der kan være uendeligt meget der påvirker signalet. Men netop retningsbestemmelsen er en af de ganske få undtagelser

Kramer

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Cabal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 April 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
Audio Concept skrev:

Korrekt - krystallerne i kobberet vender sig i en bestemt retning, når der løber strøm igennem det. tager du det af og vender det modsat, vil der være en lille forskel, men den forsvinder efter ca. 100-150 timer igen., da så krystallerne vender sig i den "Nye" retning.

Undskyld men det her er simpelthen for meget.

Der er absolut ikke nogen teknisk fordel ved at vende kablet en bestemt retning. Det er blot producenternes voodoo tricks med en alenlang forklaring om noget ævle-bævle der ikke har noget på sig, men hvis forklaring indeholder så mange tekniske ord, at man ikke tør betvivle det. 

Krystaller i kobberet kan ikke 'vendes' eller polariseres af en strøm igennem. Hvis de gør så er det fordi at strømmen er så stor at kablet er smeltet. Det sker ALDRIG ved alm. lydudstyr. Og hvordan forklares det så at krystallerne vender sig den samme vej? Enhver lydpuls består af et positiv halvperiode og en negativ halvperiode. Derfor vil strømmen løbe lige meget frem og tilbage uanset hvilken vej kablet vender.

Jugosaw: bare vend kablet rigtigt, ingen kan høre forskel, men alle dine hifi-venner er tilfredse, og så kan du bare spille musik derudad i fred.

Jeg er da egentligt lidt ked af at finde ud af at mit dyre kabel er fyldt med slemme krystaller. Har jeg sovet i endnu en fysiktime?... Det er ellers 99,et-antal-nitaller % rent.

Til top Vis Cabal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cabal

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 April 2004 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Ja-ja, Hr Duelund; på en skala fra 0dB (absolut stilhed) er der altså ikke noget der hedder minus 20dB, såeh???
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2004 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Og på en logaritmisk skala er selv 100dB altså meget.
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Cabal skrev:
NriK skrev:
Audio Concept skrev:

Korrekt - krystallerne i kobberet vender sig i en bestemt retning, når der løber strøm igennem det. tager du det af og vender det modsat, vil der være en lille forskel, men den forsvinder efter ca. 100-150 timer igen., da så krystallerne vender sig i den "Nye" retning.

Der er absolut ikke nogen teknisk fordel ved at vende kablet en bestemt retning. Det er blot producenternes voodoo tricks med en alenlang forklaring om noget ævle-bævle der ikke har noget på sig, men hvis forklaring indeholder så mange tekniske ord, at man ikke tør betvivle det. 

Krystaller i kobberet kan ikke 'vendes' eller polariseres af en strøm igennem. Hvis de gør så er det fordi at strømmen er så stor at kablet er smeltet. Det sker ALDRIG ved alm. lydudstyr. Og hvordan forklares det så at krystallerne vender sig den samme vej? Enhver lydpuls består af et positiv halvperiode og en negativ halvperiode. Derfor vil strømmen løbe lige meget frem og tilbage uanset hvilken vej kablet vender.

Jugosaw: bare vend kablet rigtigt, ingen kan høre forskel, men alle dine hifi-venner er tilfredse, og så kan du bare spille musik derudad i fred.

Jeg er da egentligt lidt ked af at finde ud af at mit dyre kabel er fyldt med slemme krystaller. Har jeg sovet i endnu en fysiktime?... Det er ellers 99,et-antal-nitaller % rent.

Renheden er et udstryk for iltindholdet i kobberet. Hvad der så ellers er rent ved det. Mere ilt koster knaster :)

Der tales om strukturen på det materiale der anvendes i kablet. Og det er ikke krystalglas til farmors 80 års fødselsdag, der er knust. Så ja, du har vel sovet ...

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2004 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Ja-ja, Hr Duelund; på en skala fra 0dB (absolut stilhed) er der altså ikke noget der hedder minus 20dB, såeh???

På en skala fra 0 til 10 er der ikke noget der hedder - 2.

Prøv nu at forstå det som Duelund skriver. Forstå frem for at gøre sig forståelig.

Hvordan er vores øres følsomhed for opløsningen på de svage passager i en symfonikoncert ? - matcher det hvad en cd kan klare ?

Kan vores øre høre et michmatch - manglende harmoni mellem eks. manglende liniaritet ved svage niveauer, opløsning i de øverste frekvenser i forhold til jitterforvrængning. Vores hjerne kan sætte det hele sammen ud fra ikke en kulturel og erfaringsmæssig baggrund som intet måleudstyr nogen siden vil kunne begribe.

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 April 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Aldrig hørt om begrebet "støjgulv". Bortset fra det så er fuld udstyring på din CD, DAT, analoge båndmaskine eller forstærker at betegne som "0dB"

0dB er ikke altid lig 0dB lige som -20dB til +120dB beskriver samme dynamikområde som 0db til +140dB

Hvor vil du iøvrigt opsøge "absolut stilhed" ?

Waal 

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 April 2004 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

0 dB SPL er ikke en absolut skala. Den er nået empirisk, alt over den menneskelige lytter. Tiden har vist at vi kan høre f.eks. samtaler under de 0 dB spl. så langt som -20 dB for enkete personer. Vi kan også tage - 10 dB der er mere gennemsnitlig.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2004 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Waal; det hedder teoretisk 0 og er den øvre indspilningsgrænse, alt under det er minus dB.

Og NEJ, Hr Duelund, jeg er ikke startet med Hifi i går, men i 1980!!!

Går I ind på Oticon´s hjemmeside, så ser I at normalhørelse går fra 20dB til 120dB og i følge Oticon har man normal hørelse hvis man hører lydende indenfor en margin af -10dB/+20dB og 1 million UNDSKYLD for at have bildt jer ind at bladenes raslen ligger på 20-30dB; det er FORKERT, tallet er nærmere 10dB!!!

Så fra tale (30dB) og til en sportsflyver (120dB) er der altså 90dB og derfor mener jeg, at det er nok med 16/44.1 mediets ca. 96dB. Mener jeg!!!

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 April 2004 kl. 05:47 | IP-adresse registreret  

Cabal skrev:
NriK skrev:
Audio Concept skrev:

Skal det være rigtig fint, så er der kun ét.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 April 2004 kl. 05:55 | IP-adresse registreret  

kramer71

Steen,

Jeg synes det er strålende, at du som en af de eneste, prøver at bryde grænser.
Så alene er jeg nu ikke - Ben Duncan ikke at forglemme.

Jeg synes at man i stedet for at se på retningsbestemmelsen, eks. kunne fokusere på afstand mellem + og - ?

Det kunne man da godt - på sinustoner - de er så dejlig informationsfattige - men musiksignaler?  den må du vist lige forklare.

Hvis afstanden mellem + og - leder varieres må induktionsfaldet over minus, gennem et usandsynligt lille magnetfelt, påvirke tilbage på + leder. Men jeg har svært ved at se at det overhovedet skulle give en diodeeffekt.

Overgangen fra et krystal til et andet har den egenskab.

Desuden er sagen er jo den at selve placeringen af kablet, så snart det vendes om ikke kan være den samme. Det vil påvirke lyden efter din beskrivelse ovenfor pga. alle genstande i nærheden af kablet.

Korrekt, men det er undersøgt grundigt. Og plastik påvirker selv på afstand.

Med andre ord. Der kan være uendeligt meget der påvirker signalet. Men netop retningsbestemmelsen er en af de ganske få undtagelser

Det er temmelig let at høre, men der må ikke være noget plastik indblandet.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 April 2004 kl. 06:01 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Waal; det hedder teoretisk 0 og er den øvre indspilningsgrænse, alt under det er minus dB.

Går I ind på Oticon´s hjemmeside, så ser I at normalhørelse går fra 20dB til 120dB og i følge Oticon har man normal hørelse hvis man hører lydende indenfor en margin af -10dB/+20dB og 1 million UNDSKYLD for at have bildt jer ind at bladenes raslen ligger på 20-30dB; det er FORKERT, tallet er nærmere 10dB!!!

Så fra tale (30dB) og til en sportsflyver (120dB) er der altså 90dB og derfor mener jeg, at det er nok med 16/44.1 mediets ca. 96dB. Mener jeg!!!

Fuldstændig enig i det sidste - men at det er nok - er ikke det samme som at være det hele. Jeg ville nok gå for 22bits/96kHz som nok - det er heller ikke det hele, men bedre i mine ører.

mvh  Steen Duelund

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 April 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hvorfor gentager du det jeg skriver ? Iøvrigt kan dit "teoretiske 0" have forskellige værdier afhængigt af indspilningsmedie

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 April 2004 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
NriK skrev:

Enhver lydpuls består af et positiv halvperiode og en negativ halvperiode. Derfor vil strømmen løbe lige meget frem og tilbage uanset hvilken vej kablet vender.

Godt. Så fik vi den på plads. Rart at der er nogen der kan skære igennem alt det halvtekniske tåbesnak.

Er der nogle der vil argumentere imod ovenstående ?

Hejsa!

Så gør jeg det!
Enhver lydpuls består af en positiv og en negativ halvperiode + forurening fra 50Hz + harmoniske og dertil lidt DC + evt. lidt HF fra konverteringen.

Det med at et kabel polariseres (lyder anderledes når det vendes) tror jeg har med DC forureningen at gøre.
Man kan jo faktisk ikke finde en amp uden en smule DC på klemmerne. Så hvis der er noget om snakken, så mener jeg, at DC må være begrundelsen.
Jeg bilder mig ind, at der er lidt, men kun lidt om det.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Cabal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 April 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
Cabal skrev:
NriK skrev:
Audio Concept skrev:

Renheden er et udstryk for iltindholdet i kobberet. Hvad der så ellers er rent ved det. Mere ilt koster knaster :)

Der tales om strukturen på det materiale der anvendes i kablet. Og det er ikke krystalglas til farmors 80 års fødselsdag, der er knust. Så ja, du har vel sovet ...

Ah.. jeg vedkender mig at have ladet mig forføre af salgssnak om at kobberet er så-og-så rent...rent kobber må da være at foretrække, frem for kobber med alverdens urenheder.. ? Kobber er et grundstof, som da vist ikke ændrer egenskaber uden udenfrakommende påvirkning.. herunder af ilt. Venligst forklar mig lidt mere omkring denne krystalstruktur..

Til top Vis Cabal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cabal

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Cabal skrev:
kramer71 skrev:
Cabal skrev:
NriK skrev:
Audio Concept skrev:

Ah.. jeg vedkender mig at have ladet mig forføre af salgssnak om at kobberet er så-og-så rent...rent kobber må da være at foretrække, frem for kobber med alverdens urenheder.. ? Kobber er et grundstof, som da vist ikke ændrer egenskaber uden udenfrakommende påvirkning.. herunder af ilt. Venligst forklar mig lidt mere omkring denne krystalstruktur..

Jae, jeg ved sgu ikke. Eftersom den rene form er den billigste er der vel ikke meget at betænke sig på. Men hvem ved, om et par år bliver det måske moderne med noget snask i kablet :)

Angående kobber, så gik snakken på at det først ændrede struktur hvis der løb så meget strøm så det smeltede.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 April 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Men hvem ved, om et par år bliver det måske moderne med noget snask i kablet :)

Det hedder en legering, det bruges skam allerede

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

OK,

En legering når det har et formål, snask når det er for at sælge :)

Jeg vidste ikke at man blandede sagerne allerede - eller det har man måske til alle tider gjort ? Jeg har en masse forskellige typer materialer i mit isoda ha08 ht. kabel, men det er så vidt jeg ved rene former. Jeg kan ikke huske opskriften og jeg gider ikke at bøje mig ned. Men gad vide om der ikke også var aluminium hmm, der var ihvertilfælde noget der knækkede for et godt ord.

Er sølv egentligt ikke den bedste leder ?

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 April 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Sølv er vist det bedst ledende grundmetal. Dog er der forskellige legeringer f.eks. superledere der er endnu bedre, naturligvis især ved lave temperaturer.

JPS laver nogle legeringer hvor der indgår bl.a aluminium og kobber. Om det så er legeringer i ordets egentlige forstand, vil jeg ikke gøre mig klog på. Mystisk nok bliver for nærgående spørgsmål afvist 

Jeg har nærkikket lidt på noget af det billige JPS kabel. Det ligner kobber på overfladen, men når man kradser i det kommer en mere "sølvskinnende overflade" frem. Svært at se rigtigt da det er meget tynde corer snoet og viklet på besynderlig vis.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 April 2004 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Jeg var til et foredrag om superledere for ½ års tid siden. Der er sket nogle hop op ad i temperatur  - trods alt. Vi er vist pt. på de -20 grader celcius hvis jeg ikke husker fejl. Hvis man alligevel skulle have frosset sine cdere ned mellem hvert lyd, var det måske noget ?

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes