Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Pile på HT kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 April 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Når man bearbejder kobber er det blank indenunder, men det ilter hurtigt til igen!!! Legering betyder bare en blanding af materialer, f.eks for at gøre jern til maskinstål.

Waal spurgte hvor der er absolut stilhed. Et godt bud er, at det er der hvor der er lufttomt; for skubber det ene luftmolekyle ikke til det andet og vice versa, ja så kommer lyden heller ikke frem. Så mit bud er at ude i rummet er vi tæt på absolut stilhed, men jeg har ikke været der!!!

Apropos Oticon´s plance; bladenes raslen, jo men ved hvilken vindstyrke??? Fuglenes kvidren ved ca. 20-30dB; så er mine fugle med forstærker og jeg har ikke engang betalt ekstra for det, har nogen et datablad på dem???         

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 22 April 2004 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Når man bearbejder kobber er det blank indenunder, men det ilter hurtigt til igen!!! Legering betyder bare en blanding af materialer, f.eks for at gøre jern til maskinstål.

Jeg kan dog godt se forskel på blankt kobber og aluminium/sølv farve. Hvis man ser nøje på endesnittet, kan man også godt se det er en anden farve indeni end udenpå. Hvad det blanke indeni er, ved jeg ikke, udover at aluminium er en bestandel.

JPS kalder det for Alumiloy wire

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 April 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Waal spurgte hvor der er absolut stilhed. Et godt bud er, at det er der hvor der er lufttomt; for skubber det ene luftmolekyle ikke til det andet og vice versa, ja så kommer lyden heller ikke frem. Så mit bud er at ude i rummet er vi tæt på absolut stilhed, men jeg har ikke været der!!!

Apropos Oticon´s plance; bladenes raslen, jo men ved hvilken vindstyrke??? Fuglenes kvidren ved ca. 20-30dB; så er mine fugle med forstærker og jeg har ikke engang betalt ekstra for det, har nogen et datablad på dem???         

Jeg kan måske organisere et lufttomt rum du kan prøve.

Waal 

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 April 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
kramer71 skrev:
NriK skrev:

Enhver lydpuls består af et positiv halvperiode og en negativ halvperiode. Derfor vil strømmen løbe lige meget frem og tilbage uanset hvilken vej kablet vender.

Godt. Så fik vi den på plads. Rart at der er nogen der kan skære igennem alt det halvtekniske tåbesnak.

Er der nogle der vil argumentere imod ovenstående ?

Hejsa!

Så gør jeg det!
Enhver lydpuls består af en positiv og en negativ halvperiode + forurening fra 50Hz + harmoniske og dertil lidt DC + evt. lidt HF fra konverteringen.

Det med at et kabel polariseres (lyder anderledes når det vendes) tror jeg har med DC forureningen at gøre.
Man kan jo faktisk ikke finde en amp uden en smule DC på klemmerne. Så hvis der er noget om snakken, så mener jeg, at DC må være begrundelsen.
Jeg bilder mig ind, at der er lidt, men kun lidt om det.

Vi må holde fat i at lyd består af positive og negative halvperioder som Kurt/Kramer skriver..

Dette er sandt ellers ville musiksignalet ophobe en dc, hvilket jo ikke er tilfældet.

Derfor vil kan jeg også kun se forklaringen Kurt her giver, som den eneste gyldige grund til forskellen. 

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 April 2004 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Kurt von Kubik skrev:
[QUOTE=kramer71][QUOTE=NriK]

Enhver lydpuls består af et positiv halvperiode og en negativ halvperiode. Derfor vil strømmen løbe lige meget frem og tilbage uanset hvilken vej kablet vender.

Godt. Så fik vi den på plads. Rart at der er nogen der kan skære igennem alt det halvtekniske tåbesnak.

Hejsa!

Så gør jeg det!
Enhver lydpuls består af en positiv og en negativ halvperiode + forurening fra 50Hz + harmoniske og dertil lidt DC + evt. lidt HF fra konverteringen.

Det med at et kabel polariseres (lyder anderledes når det vendes) tror jeg har med DC forureningen at gøre.
Man kan jo faktisk ikke finde en amp uden en smule DC på klemmerne. Så hvis der er noget om snakken, så mener jeg, at DC må være begrundelsen.

Vi må holde fat i at lyd består af positive og negative halvperioder som Kurt/Kramer skriver..

Det ville da være trist om det var sandt. Hvad med "h'et" og "p'et", truttet i en blæseinstrument for ikke at tale om transienter som f.eks et pistolskud.

Dette er sandt ellers ville musiksignalet ophobe en dc, hvilket jo ikke er tilfældet.

Det sker skam også og kaldes udklingen, hvor energi indhold på tid ender i fuld ballance men ikke udfra frekvensmæssig ens halvdele altså plus og minus.

Derfor vil kan jeg også kun se forklaringen Kurt her giver, som den eneste gyldige grund til forskellen.

Det kniber lidt - for den er forkert og for kortsynes mht tiden. 

mvh  Steen Duelund 
Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 April 2004 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
LGrau skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Hejsa!

Så gør jeg det!

Det ville da være trist om det var sandt. Hvad med "h'et" og "p'et", truttet i en blæseinstrument for ikke at tale om transienter som f.eks et pistolskud.

Det sker skam også og kaldes udklingen, hvor energi indhold på tid ender i fuld ballance men ikke udfra frekvensmæssig ens halvdele altså plus og minus.

Spændende Steen fortsæt ! - hvor kan vi se lidt dokumentation - eller noget der ligner det ?

Må jeg  - igen i denne tråd - påpege de store problemer det er for os bare at høre absolut fase. Jeg tør godt sige at jeg ikke er i stand til det i en blindtest.

Efter teorien om altings foretrukne retningsbestemthed, bør vi vurdere dette i forhold til nogle sølle kablers indflydelse i det samlede billede. Det er jo ikke sådan at vore kabler ligefrem er de bedste dioder

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 April 2004 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
LGrau skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Hejsa!

Så gør jeg det!

Du har selvfølgelig ret i at der sker en transientudladning, som har en fase, og udligningen sker i udklingningen.

Men kravet er så selvfølgelig at fasen på signalet skal være rigtigt, og hvis den ikke er skal den vendes.

Jeg kunne forestille mig at der er en del plader(måske de fleste), hvor der ikke er styr over fasen, f.eks. spiller trompet i fase, mens tromme spiller i modfase. På disse inspilninger, må retningen på kablet så være underordnet. 

Jeg er desværre stadig ikke helt med på hvorfor der er en retningforskel, uanset at transienterne ikke ligner sinuskurver.. Hvad nu hvis et instrument starter med en transient som går negativt.. ville den så ikke blive gengivet forkert ??

Du må undkylde hvis min spørgsmål virker lidt banale, men jeg har stadig ikke fattet så meget.. 

mvh  Steen Duelund 

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 April 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
Duelund skrev:
LGrau skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Hejsa!

Så gør jeg det!

Spændende Steen fortsæt ! - hvor kan vi se lidt dokumentation - eller noget der ligner det ?

Må jeg  - igen i denne tråd - påpege de store problemer det er for os bare at høre absolut fase. Jeg tør godt sige at jeg ikke er i stand til det i en blindtest.

Efter teorien om altings foretrukne retningsbestemthed, bør vi vurdere dette i forhold til nogle sølle kablers indflydelse i det samlede billede. Det er jo ikke sådan at vore kabler ligefrem er de bedste dioder

Hvis det er svært at genkende skift af "absolut fase" kan årsagen være et sæt højttalere og/eller kildemateriale der lider af udpræget "fase-forvirring" 

Iøvrigt kan lyttere nok deles op i 2 bunker. Dem der hører forskellen "af sig selv" og dem der ikke (kan) høre(r) forskellen med eller uden "hjælp"

Waal 

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 April 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt høre når der skiftes, men har mere end svært ved at afgøre hvad der er rigtig fase. Det er vel en forsvindende lille del af vores musik materiale der ikke f**ked up ift. fase. Og vi taler stadig om en evt. forsvindende lille diode effekt i en kabel - ift. til faseskift igennem hele indspilningskæden !. Vi skal have proportionerne på plads her.

Det er jo foton knepperi ! 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2004 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Der løber altså slet ikke lyd i et kabel, men elektrisk energi og ganske rigtigt moduleret som en vekselspænding!!!

En lydkilde er punktformig og udbredelsesmønstret er cirkulært!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 April 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Jeg kan godt høre når der skiftes, men har mere end svært ved at afgøre hvad der er rigtig fase. Det er vel en forsvindende lille del af vores musik materiale der ikke f**ked up ift. fase. Og vi taler stadig om en evt. forsvindende lille diode effekt i en kabel - ift. til faseskift igennem hele indspilningskæden !. Vi skal have proportionerne på plads her.

Totalfasen skal ses som den oprindelige begivenhed kontra gengivelsen. Fasen må ikke vendes "på vejen". Det kan man ikke være sikker på så fasen skal kunne vendes på afspilningsudstyret.

At hovedparten af din musik ikke let lader sig "fasebestemme" tyder på at begge muligheder er lige "defekte" og/eller du trænger til en gang akustisk genoptræning

Skal ikke røres sammen med kabelfænomenet

Det er grovvareafdelingen (folk og fæ) vi befinder os i, du kan jo ikke vende fasen på et symfoniorkester med mindre orkesteret befinder sig på en CD eller lign.

Waal

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 April 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Der løber altså slet ikke lyd i et kabel, men elektrisk energi og ganske rigtigt moduleret som en vekselspænding!!!

En lydkilde er punktformig og udbredelsesmønstret er cirkulært!!!

Ganske rigtigt. Men vekselspændingen er ikke symmetrisk. Godt nok siger Fourier transformationen at alle periodiske lyde kan opløses i summe af sinustoner. Men musik er ikke periodisk, det ville ikke være rart at høre til, men aperiodisk, med start og stop, taktinddelt jfr nodeblade, og med pust og slag på perkussion mv. Så Fourier holder ikke vand.

De næste punkter, du nævner er ikke rigtige for normalt brugte instrumenter. Blæseinstrumenter har en retning.
Strengeinstrument har klangbunde der bryder op afh. a. frekvens og derfor udsender lyd i bunter. 

www.phys.unsw.edu.au/~jw/guitar/ guitarchladni_engl.html

Den virker vis ikke, så søg chladni på Google, så skulle den komme som en af de første.

Orglets piber har også en retning, forårsaget af rækken af nabopiber mv.
Du har dog ret i at lyd udbreder sig. Denne udbredelse bliver kastet tilbage/reflekteret,  og det er deri at forskellen på retning ligger, samt at den menneskelige hørelse er, som den er.

Lydbillededannelse er ikke den samme på direkte lyd kontra reflekteret lyd.

Lad det være nok for nu.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 April 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Duelund skrev:
LGrau skrev:
Kurt von Kubik skrev:

Hejsa!

Så gør jeg det!

Du har selvfølgelig ret i at der sker en transientudladning, som har en fase, og udligningen sker i udklingningen.

Men kravet er så selvfølgelig at fasen på signalet skal være rigtigt, og hvis den ikke er skal den vendes.

Jeg kunne forestille mig at der er en del plader(måske de fleste), hvor der ikke er styr over fasen, f.eks. spiller trompet i fase, mens tromme spiller i modfase. På disse inspilninger, må retningen på kablet så være underordnet. 

Jeg er desværre stadig ikke helt med på hvorfor der er en retningforskel, uanset at transienterne ikke ligner sinuskurver.. Hvad nu hvis et instrument starter med en transient som går negativt.. ville den så ikke blive gengivet forkert ??

Du må undkylde hvis min spørgsmål virker lidt banale, men jeg har stadig ikke fattet så meget.. 

mvh  Steen Duelund 

Retning på kabler er ikke ligegyldig. Det du nævner kræver vending af polariteten langt mere end om kablet vender korrekt. Sådanne indspilninger må tages som de er.

Transienter, der bliver afgivet negativt, skal vel også gengives negativt. Polaritet igen.

Angående forståelse af det fænomen, så står du ikke alene. Effekten er dog ikke stor, men stor nok til at vender du den ene sides kabel modsat den anden sides, så kan man bemærke, at der er en lidt hårdere gengivelse i den ene side. Det er nuancer, der er tale om, men vending af kablet i den lidt hårdere side, fjerner den lille forskel og skulle derefter vende rigtigt.

Endnu mærkeligere er det, at isolationsarten spiller så stor en rolle. Når jeg nu selv laver sådanne og ikke kan finde nogen fornuft i at vikling med én type garn, blandet af silke 52% og lammeuld 48 % er mindre klar end med 100% ren silke - ellers alt andet ens. Det må være et samspil imellem leder og isolation, hvor jeg vælger at tro, at forskellen ligger i lederen og  evnen til at klargøre det ligger i isolationen og dennes videre behandling.

Ben Duncan påstår at han kan måle det, men jeg har ikke kunnet finde det klargjort i hans skriverier, så også jeg forstår det.

Jeg må nøjes med hørelsen.

mvh  Steen Duelund

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 April 2004 kl. 04:20 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Ganske rigtigt. Der er mange hjørner, der skal rundes inden kabelretning begynder at betyde noget særligt. Og det er ogsa korrekt, at der er meget at tage fat på. Det ændrer dog ikke at der er en forskel.

Jeg kunne have lyst til at spørge om hvordan pilene vender på de kabler hvor forskellen er angivet ved f.eks. pile. Det må jo være single core, ellers er der ikke meget at gøre.

mvh  Steen Duelund

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Oprindeligt skrev (den stakkels spørger) om pilene på et højttalerkabel!!!

Tråden burde jo retteligt hedde: "Kabler i fuldstændig uforståelige, nærmest voodo-agtigt, teoretiske termer OG kabler i "down to earth" praksis.

For at tage det sidste først, det er nemmest; jeg tror ikke på noget og kan heller ikke høre det, så mit anlæg er bundet med LK-nes!!!

Det teoretiske er straks meget værre; da teorierne bag elektricitens natur stort set kun er 100-125 år gammel og om 100 år vil de om ikke grine, så 10hver10fald fnise af vores begrænsede viden, partikelfysik eller ej!!!

Min kærestes ungers barnepige, en 55 årig cerut-rygende mand, fortalt mig for nylig, "at han havde da såmænd arbejdet i en Hifibutik og havde der købt et godt anlæg til reduceret pris", ålerajt då, tænkte jeg og så ikke mere der!!! Men så sendte min kæreste mig over en dag for at hente ungerne, jeg troppede op, kunne ikke høre om nogen var hjemme, men da hoveddøren åbnede blev jeg mødt af de lifligste toner. Jeg var selvfølgeligt godt klar over, at der ikke var 2,3, næ 5 udøvende i hans stue, dertil er den for lille!!! Så jeg rundede hjørnet og der stod SQ en højttaler næsten midt i døråbningen og det var en JBL-monitor, 10 tommer, på prof. standere. Den anden højttaler var mokket ind i hjørnet, grundet bredden på et imellem stående reolsystem, men ingen bulderbas hørtes, næ-nej, kun vellyd. Forstærkeren var også en knap 20 år gammel sag fra AR og grammofonen var en futuristisk udseende Micro Seiki, så klart at det lød ganske udemærket, MEN vi hørte slet ikke plader, nej vi hørte en Nakamichi DR3 (mini-dragon) og på den kørte et fabriksoptaget bånd med Alberte Vinding, hold 10 kæft en lyd!!! Kablerne??? Har-har; sorte 10kroners lakridser og ganske almindeligt netkabler, såeh???

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 26 April 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

FC

Interessant historie, dog kan jeg ikke rigtigt se hvad den beviser? Et mindre anlæg kan da sagtes være musikalsk og rart at lytte til. Hvis LK kabler virker fint for dig, så er det jo en billig løsning.

Kan du heller ikke høre forskel på digital kabler?

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hvis man sælger kabler med pile på, sikkert ikke til billige penge, påhviler der en, en moralsk forpligtigelse til at sandsynliggøre teknisk at retningsbestemmelsen har indflydelse på lyden. Det gør der specielt også af den simple grund at folk i blindtest ikke er i stand til at høre forskel på kabler i det hele taget.

Der er nogle i disse fora der udråber sig som de helt styre lyttekonger og korrekser andre hvis de ikke har den samme opfattelse som dem selv. Deres store selvopfattelse kan kun sammenlignes med deres idioti i deres egen lille verden.

Det betyder selvfølgeligt ikke at alle lytteindtryk er lige gode. Vi skal ikke bare tage folks udsagn for gode varer.  Derfor knytter dig sig en god forklaring til lytteindtrykket for at det hænger sammen. Vi mangler stadig en forklaring, og med alt respekt for flere videnskabelige tilgange, - den skal altså tage udgangspunkt i kablet, da det er her, at pilene er.

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 April 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Hvis man sælger kabler med pile på, sikkert ikke til billige penge, påhviler der en, en moralsk forpligtigelse til at sandsynliggøre teknisk at retningsbestemmelsen har indflydelse på lyden. Det gør der specielt også af den simple grund at folk i blindtest ikke er i stand til at høre forskel på kabler i det hele taget.

Der er nogle i disse fora der udråber sig som de helt styre lyttekonger og korrekser andre hvis de ikke har den samme opfattelse som dem selv. Deres store selvopfattelse kan kun sammenlignes med deres idioti i deres egen lille verden.

Det betyder selvfølgeligt ikke at alle lytteindtryk er lige gode. Vi skal ikke bare tage folks udsagn for gode varer.  Derfor knytter dig sig en god forklaring til lytteindtrykket for at det hænger sammen. Vi mangler stadig en forklaring, og med alt respekt for flere videnskabelige tilgange, - den skal altså tage udgangspunkt i kablet, da det er her, at pilene er.

Pile kunne med fornuft være anbragt på pseudo-ballancerede kabler

Waal

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 April 2004 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=kramer71]

Hvis man sælger kabler med pile på, sikkert ikke til billige penge, påhviler der en, en moralsk forpligtigelse til at sandsynliggøre teknisk at retningsbestemmelsen har indflydelse på lyden.

Det er forsåvidt rigtigt. Men hvis ens højttalere nu slår al fase i stykker i forsøget på at opnå et lineært forløb, så kan fabrikanten vel ikke klandres. Kan man ikke høre at retningen betyder noget, så er pilene jo forsåvidt værdiløse. Du har dog ret i at det var forklaret, om ikke på anden måde så at angive et udstyr, det også kan høres på.

Det gør der specielt også af den simple grund at folk i blindtest ikke er i stand til at høre forskel på kabler i det hele taget.

Det har en anden årsag. Vores hørelse fokuserer på indhold og ikke så meget gengivelseskvaliteten. Vi kunne ikke tale sammen og forstå hinanden var det anderledes. 

Det betyder selvfølgeligt ikke at alle lytteindtryk er lige gode. Vi skal ikke bare tage folks udsagn for gode varer.  Derfor knytter dig sig en god forklaring til lytteindtrykket for at det hænger sammen.

Lytteindtryk er noget personligt og udsagn om det vi sanser ligeså. Så du har ret i det du her siger. Netop derfor er målinger og dyb forståelse af disse vejen ud af det subjektive helvede, hvor smag og "det synes jeg altså" er det ledende tråde.

Vi mangler stadig en forklaring, og med alt respekt for flere videnskabelige tilgange, - den skal altså tage udgangspunkt i kablet, da det er her, at pilene er.

Du har igen ret, men problemet er blot at et kabel er en lille, men ikke dermed sagt en ubetydelig del af en større helhed. Problemet er nok snarere at kabler er det letteste af verden at skifte ud.

mvh  Steen Duelund

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Næ, jeg kan ikke nøjes med LK-nes, det var bare et eksempel!!!

Hans anlæg er mindst 20 år gammelt og slår det meste til samme pris i dag, underordnet at der ikke var ofret noget på kablerne, det var hvad jeg mente!!!

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes