Emne: anbefaling af 15" enhed til sub? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
Sendt: 11 April 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Prøv om du kan finde JBL LE14H det er en rigtig god 14", den kræver dog elektronisk korrektion for at spille rigtigt dybt, men i et godt basreflekskabinet (det bliver stort) får du en fremragende basgengivelse der kravler lige under 30 Hz, hvilket er rigeligt til langt de fleste formål. |
|
|
JUBII endelig en der har forstand på BAS, når man vil op i en 12-15 tommer. LE14H er en framragende bas og husk at følge anvisningerne ovenfor.
Henrik300
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 12 April 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
versus Monacor, så har de enheder til andet end PA, men de har også til PA. Bedst er det hvis man bestiller deres papir katalog (hvor old-nordisk) giver bedre overblik overr deres omfang. Der er flere 15" som kan være gode til sub, bl.a. med dobbeltspole. Er der nogen som har tænkt på compount kobling?? hvilket jo reduceres kabinettet til det halve, eller som JBL med triple-tunet compount? Men I er velkommen til at besøge undertegnede til et lyt på 2 x 15" i lukket kabinet med equalizer og el-filter
Der kan jo komme smæk på (på trods af de 15" og hurtighed osv) Det er jo også et spørgsmål om forstærker 
|
Til top |
|
|
Lytteren Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 114
|
Sendt: 12 April 2004 kl. 02:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er trist men også trættende, med disse tåbelige misforståelser, med at store basenheder dvs. fra 15” og op, skulle være mere tunge eller slappe i optrækket end mindre bashøjttaler, der er kort og godt noget forfærdeligt vrøvl…! Alle seriøse bashøjttaler, bliver naturligvis bygget til det formål de skal tjene, selv de, ellers total håbløse typer med kæmpe magnet, og ekstrem lav QT.
Den artikel som bliver nævnt (fra fagbladet High Fidelity) brugte netop basenheder, som normalt ikke kunne finde anvendelse til noget, uden spec. Elektronisk kompensations filter, altså, disse typiske basenheder med kæmpe magneter osv. (!!!!!!!!!) JBL 2235 H og den berømte LE14A er netop ”skruet” sådan sammen, 2235H var installeret i model B380, der var ikke, meget at kommer efter her, den endnu større model B460 med en 2240H (18”…!) havde en fantastisk kvalitet, jeg var lige ved at købe en den gang, men måtte dog opgive dette, idet, de var store, som en mindre kummefryser, på et tidspunkt, havde jeg også kik på, B&W ASV3000 med en 15”, men igen, den var også stor så…
I dag køre jeg med et sæt Audio Pro model Bravo. Som hver har en meget kraftig 10” i et kabinet på kun ca. 40 liter (!!!!!!!!!!!) trods dette, går de ned til 20Hz, med en næsten uhyggelige kontrol samt (hvis man vil) lydtryk.
Hvad har alle disse subwoofer tilfælles…? Ja, de har mere eller mindre store basenheder, og lyden er fremragende, alle som har plads, skulle f.eks. lytte til JBL TI K Sub. Eller Velodyne DD 15 samt DD 18.
Jamen små basenheder da…? Ja, hjemme på mit eget hifi anlæg, og inden jeg købte nogen, havde jeg bl.a. SA 50 fra System Audio på prøve, denne køre med to 7” basenheder (!!!!) men der er/var, absolut intet, denne gør bedre end andre, tværtimod…!
Hvis det skal være byg selv, så se på disse link. http://www.frequence.dk http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm http://www.stryke.com
Mvh.
”Lytteren”
< =text/>
|
Til top |
|
|
manley Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 300
|
Sendt: 12 April 2004 kl. 03:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
hvorfor skal det være en 15"???når man kan få 12" der kan spille lige så højt som en 15"!!
har selv været vild med store basser men har dog fundet ud af en mindre kan spille lige så godt og endda bedre
p.s
det er ikke kretik, af dit valg bare et spørgsmål, som jeg selv har været i gemme!! og som har kostet mig en masse penge
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 12 April 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv arbejdet med alt fra 6½" bas til 14" til hjemmebrug (dog 18" som lydmand). Jeg foretrækker klart den kontrol, der er ved lille membranvandring på en stor enhed end en stor membranvandring på en lille enhed.
Dårligste bas er nok en CV 10" da den har en ekstraordinær lav Qt værdi, som kun er anvendelig i en bilkabine.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 13 April 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at skulle gøre mig til af at have undersøgt markedet særligt grundigt, så lader det faktisk til at der er en mangel på større basenheder (især 15"), som uden videre kan bruges til en sub i en rimelig størrelse. Jeg mener, fysisk set er der jo rigeligt plads til en 15" i en boks på f.eks 75 liter - hvorfor så ikke bruge en sådan? Alt andet lige giver den mindre membranvandring jo mindre forvrængning...
Som det kan ses, hører jeg til dem, som anser snakken om små basenheders hurtighed til sub-brug for gammel overtro. Enhedernes parametre er langt vigtigere i den henseende.
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 13 April 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at ringe til STORM SOUND inde på Vesterbrogade "KT-RADIO" de købte en hel del JBL 136 HS! Det er den enhed der sidder i JBL`s Synthesis TWO. Det er en 15" med de samme data som JBL 2235H. De bruger en lidt nyere magnet og den har lærredes kant i stædet for skum. Det er en formidabel sub enhed.
Hilsen
Peter
|
Til top |
|
|
Lytteren Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2004 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er netop rigtig hvad ”mollecon” siger, ja man kan endda sige, enlig en der har ”set lyset” (!!!!!!!!!!!!!!) Det er ikke noget problem at finde ”store” basenheder, se venligst disse link http://www.adireaudio.com http://www.frequence.dk http://www.partsexpress.com/webpage.cfm?webpage_id=3&SO= 2&&DID=7&CATID=49&ObjectGroup_ID=485&SO= 2&filter=subwoofer&start=1 http://www.partsexpress.com/webpage.cfm?webpage_id=3&SO= 2&&DID=7&CATID=49&ObjectGroup_ID=484&SO= 2&filter=subwoofer&start=1 http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm http://www.stryke.com http://www.visaton.de
Se det som føre til disse misforståelser, er ofte misbrug af store basenheder, det siger vel sig selv, en 15” f.eks. ikke har noget at gøre over 150Hz, ja faktisk er alt over max 100Hz misbrug…! Med en 18” ser det endnu være ud, alt over max 80Hz er stort set misbrug…!!!!!!!!!!!!!!
Nu ved jeg naturligvis alt for godt, flere siger, jamen hvad så med Tannoy ja hus forbi, den lyd de store konstruktioner har, dvs. disse mærkelige 2 vejs systemer, med 15” og horn i centrum, hvor man ”pisker” denne kæmpe membran (til mellemtone er en 15” kolossal stor) op i 1800 Hz, er ganske enkelt grusom, jeg skal sendt, glemme en gang, hvor jeg kom ind i et demo rum, hvor en gik hen, og lage Mozart klaver koncert Nr. 23 på, ja, der findes næsten ikke ord, som kan beskrive det l**t, som kom ud her, der var kort og godt støj…! Klassisk musik, er eller noget af det mest vidunderlig som findes, men gengivet på den måde, ”dyb god nat” selv Jazz lød grimt…!
Der skal også nok være nogen, som kan huske de totur systemer, som af en eller anden mystik grund, kørte som lande plage, fra 1975 til ca. 1985 bl.a. JBL 4315 3 vejs med 15” bas, 2” mellemtonehorn samt diskanthorn, typisk skulle baseenheden op i ca. 1000Hz. (!!!!!!!!!!!) lyden fra disse og dens kopier, var ren totur…!
Selvfølgelig er der lavet dårlige typer, af store basenheder, men, en kvalitets baseenhed på 15” eller mere, kan til subwoofer brug (og kun det…!) lyde fantastisk, og den har nogle fakta som ingen kan løbe fra, f.eks. 4 gange større membran Arial end en 8” hvis en 15” flytter sig +/- 2mm skal en 8” flytter sig +/-8mm, det er der ganske vist, nogle der kan, men hvis en 18” flytter sig tilsvarende, skal en 8” flytter sig +/-11mm (!!) og der er der stort set ingen der kan…!
En del sig så, jamen tag så 4 eller 8 styk 8” basenheder, og lav et såkaldt multisystem (Line Source) ja, ingen tvivl om, disse kan lyde lige så fantastisk, som systemer, med en eller to store, men, alle basenheder skal være 100% identisk, og det er, desværre langt fra tilfældet, det høre faktisk til held at finde 4-8 eller flere basenheder, med samme parameter (!!!!!!!!!)
En anden sag, som forsat kommer bag på dem, som konstruere subwoofer med store basenheder, er det relative store kabinet, som er jo er en naturlig følge af f.eks. en 15”, forpladen bliver mindst 45x45cm, laver man den som en kube, hvor der også skal være plads til en kompetent forstærker, ja så bliver det minimum 45x45x55cm, selv ved brug af 22mm ”MDF” plade, skal der være, en meget kraftig matrix afstivning, ellers virker de relative store plader, som en højttaler i sig selv, et ligegyldig bygget kabinet, kan faktisk, give en meget slap og særdeles upræcis lyd, ja lige frem buller samt rummel, prøv f.eks. at banke på Dalis SWA 15, den lyder som en tromme (!!!!!!!!!) det må den selvfølgelige ikke, det skal derimod, lyde som en massiv træstamme, og ikke andet…!
Til sidst, vil jeg lige nævne en demo jeg var til for et par år siden, en af mine gode musik vender, havde fået følgende ide, alle store basenheder lød pr. definition slap og upræcis, jeg, sammen med et par andre brugte en lørdag på lytning, til div. Subwoofer, bl.a. Avance Signature Sub 10 MK II. JBL. TIK Sub. System Audio SA 100 (den har 4x6” basenheder) det hele faldt ud til de to store subwoofers fordel (!!) spec. TIK Sub fra JBL var tankevækkende.
Hvis jeg en dag ”får” plads nok, vil jeg ikke gå af vejen for et sæt med en 21” servo styret basenhed, i et ”super” bygget kabinet, med en 1000W forstærker, samt digital delefilter med 48 DB pr. oktav afskæring ved 50HZ og –3DB punkt ved 15Hz.
Mvh.
Lytteren.
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
Sendt: 15 April 2004 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|

det er lidt som om trenden går mod at man hellere vil ha' en lille woofer der pisker frem og tilbage end en stor der "bare" skal stå og "vibrerer.
En enhed forvrænger jo længere den skal vandre (grof sagt), og det med at en lille er "hurtigere" er jo i pricippet rigtigt pga. den lavere masse. men den skal jo tilgængæl så også bevæge denne masse langt mere for at flytte den samme mængde luft som den store.
der er ingen erstating for areal (eller watt ) så defor skal en woofer/sub ha' en vis størrelse, fordi den skal kunne flytte luft. Og det kan nok så meget SL i en 6.5" altså ikke erstatte eller bringes til at erstatte.
|
Til top |
|
|
lenny100 Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 131
|
Sendt: 15 April 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Tusind tak for de mange fede indlæg om mit spørgsmål. I har alle hjulpet mig i den rigtige retning og givet en masse gode bud på en fremtidig sub.
Er der nogen som har erfaringer med at bestille hos www.partsexpress.com???
De hara et fedt udvalg og gode priser :-)
/Lennart
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig selv bestilt hos PartsExpress, men de har et godt rygte - i USA er postordre langt mere almindeligt end det nogensinde har været her, så firmaer som det nævnte er særdeles rutinerede på området.
MEN! Pas på - produkter importeret fra USA bliver belagt med en ret heftig told. Desuden tager transportfirmaerne sig betalt for papirarbejdet med told & skat, ud over prisen for selve transporten. Så du kan godt lægge en pæn slat oveni de priser du finder hos PartsExpress, desværre .
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 19 April 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bestilling fra USA er ikke så slemt endda.
Højttaler enheder er (frit efter hukommelsen) belagt med ca. 6% told. Prisen regnes sådan her ud: Tolden lægges til købsprisen og derefter betales moms af det hele. Derudover skal man mærkværdigvis også betale moms af forsendelsen.
Jeg har aldrig prøvet at transportfirmaerne har taget sig betalt udover transportomkostningerne?
Den billigste forsendelsesmetode fra USA er normalt USPS med skib og 2-4 ugers leveringstid.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat:"Jeg har aldrig prøvet at transportfirmaerne har taget sig betalt udover transportomkostningerne?"
Det har jeg - og jeg mener bestemt det har været nævnt af andre her. De plejer vist at kalde det et 'gebyr' (det er jo så moderne...).
|
Til top |
|
|
Wvack Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 20 April 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Prøv om du kan finde JBL LE14H det er en rigtig god 14", den kræver dog elektronisk korrektion for at spille rigtigt dybt, men i et godt basreflekskabinet (det bliver stort) får du en fremragende basgengivelse der kravler lige under 30 Hz, hvilket er rigeligt til langt de fleste formål. |
|
|
som måske denne sub???
http://salestores1.com/jblps14powsu.html
Håber det kan bruges
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 20 April 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Skov Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
Sendt: 22 April 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der nogen der har prøvet at bestille fra www.partsexpress.com og tør gætte på hvad det løber op i af kr en JBL SUB1500 koster jo kun 1550kr hvad ville det koste i fragt hvis man ville ha 2 og kan den fås her hjemme og hvad koster de
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&DID=7&Partnumbe r=299-750
hvad er forskellen på de har modeller hvofor en er bedst til sub
JBL 2235 H
JBL 2236 H
JBL SUB1500
|
Til top |
|
|
Lytteren Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2004 kl. 04:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen, på disse JBL basenheder, er at type ”Sub” 1500 er bygget spec. Til dette formål, altså, til brug i en subwoofer konstruktion…! Den har bl.a. en meget lang membran vandring, +- 18mm (!!!!!!!!!!!!!) over 100% mere end f.eks. 2235H (denne har +-7,5mm vandring) sub 1500, har også, nogle andre parameter for Qms. Qes. Og der af, et andet Qt. Der er så hvidt jeg ved, den basenhed, som er installeret i den berømte TI Ksub…!
Men hvis ”man” går tilbage til mit sidste indlæg, er der flere tyske link, her kan man finde nogle interessante basenheder, som også vil gøre sig, til gode subwoofer…! Men det er dog, noget nemmer at handle med Tyskland, end USA…! Og det skal jo ikke, nødvendigvis være JBL, andre laver tilsvarende høj kvalitet .
Mvh.
Lytteren.
|
Til top |
|
|
Skov Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
Sendt: 23 April 2004 kl. 04:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
enheden i K Sub ligner meget JBL SUB1500 så man burde vel kunne lave en clon af den men hvad ska der til af effekt og korrektion?
|
Til top |
|
|
Lytteren Forum Bruger

|
Sendt: 23 April 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja som sagt, mener jeg, det er den samme, som er installeret i TI Ksub…! Men hvorfor lave en kopi af denne ganske vist fantastiske High end subwoofer…? Var det ikke, noget mere givtig med noget selvstændig…?
Ja hvad skal der mon til, ja hvis man vil op i det niveau, er det ”bedste ikke for godt” eller om ikke andet, kun lige godt nok…! For her, taler ”man” jo om High end, derfor kommer der ikke meget andet, end disse forstærker moduler på tale, evt. udvendigt elektronisk delefilter…!
Punkt. 1.Thommessen. ”Proteus” 6.0 spec. Subwoofer modul. Se link. http://www.frequence.dk.
Punkt. 2. RCM. ”Detonation” DT 500 spec. Subwoofer modul. Se link. http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm.
Punkt. 3. Hypex. HS. 500. Spec. Subwoofer modul. Se link. http://www.danskaudioteknik.dk
Punkt. 4. Thommessen. ”subway” elektronisk delefilter. Se link. http://www.frequence.dk.
Til den sidst mulighed, findes der flere mulige slutforstærker, f.eks. Rotel RB 1080. HK Signatur 1.5 denne kan brodkobles til 1x700 watt (!) det her, er selvfølge kun nogle få eks. Mange andre kan også bruges, men, det skal dog, være nogle med fantastisk styr på bunden spec. Fra 100hz og ned…!
Mvh.
Lytteren.
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
Sendt: 23 April 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|