Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 18:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W n802 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kimras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke skilt 802'erne ad, regner med, at de er i orden.
De lød rigtig godt hos sælgeren, men der sad så også nogle monotrin på 300w/8ohm.
Jeg har selvfølgelig tjekket samtlige indstillinger i forforstærkeren(m15).
Det bliver spændende at prøve monotrinene fra classe'.
Jo Nad M25 har masser af total power, 160 w x 7/8ohm, og kan levere ned til 2 ohm, men hvordan den fordeler strømmen er mig ukendt.
Hvis hver enkelt trin kun kan levere 160w, kan den nok mangle spænding til at levere den fornødne strøm, 802 har brug for, jeg kender ikke
spændingen over lytterne, men det kunne være sjovt at måle den, og sætte et oscilloscop på, så kunne jeg jo se hvormeget den dykker, ret præcist, jeg tror jeg skiller M25'eren ad og måler, så kan jeg samtidig se, om der er fasedrejning af signalet.
Til top Vis kimras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimras

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har skrevet at jeg tror du mangler power men du får lige en af mine personlig oplevelser.

For 2 år siden spillede jeg på en kombination af Vienna A. Strauss og en Pass int-150 (2x150W i 8 ohm / 2x300W i 4 ohm), jeg har altid syntes at den lille Pass trak strauss uden problemer, jo det er en svær højtaler at styre men det gik ganske godt. En af mine bekendte havde en NAD M3 forstærker som så skulle prøves hjemme hos mig, resultatet var at det lød som om noget var gået i stykker, lyden var lys og og der var ingen krop og nærværd i musikken, det duede bare ikke (måske nad bare lyder sådan når de løber tør for strøm ?). Jeg besluttede så i sommer at forfølge en gammel drøm om et BAT (Balanced Audio Technology) forstærker sæt, det blev til en VK-50 SE og en VK-600 SE, denne forstærker er noget kraftiger en den gamle Pass og resultatet var ikke til at tage fejl af, de problemer jeg havde med at styre bunden på strauss'erne var stort set væk og der var pludselig en langt klare defination af hvad der forgår i de nedre oktaver af musikken, selvfølgelig skete der også andre forbedringer men humlen kommer nu: Strauss kan være svær at trække men jeg ved at B&W 800/801/802N kræver mere en strauss, det er jeg også overbevist om at du er enig i når du har haft de mono trin på prøve.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Som du beskriver det, har du bas når du spiller med 1 højttaler, og ingen (eller tæt på ingen) bas, når du spiller med 2.
Som klypstefan skriver så _kunne_ det godt være en basal ting; at du har fået vendt fasen på højttalerkablerne forkert.

Inden du bruger mange $$$ på nye effekttrin, er det da lige værd at dobbeltchecke, at alt er som det skal være.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

kimras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg været hos Hifi- klubben, og sagen er ikke helt klar, om de monoblokke kan lånes ud, så jeg venter på svar. Her er et billede af placeringen, og ja jeg har selvfølgelig tjekket og dobbelttjekket, alle kabler og stik.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Den venstre ht bør komme ud fra det hjørne i første omgang.

Hvordan går det uden subber? Kan de og B&W'erne modarbejde hinanden i dybe del af basområdet? Har du prøvet at lade subberne køre i modfase. Det kunne opsuge lidt af de buler der er. Nogen gange kan det virke fint, men ikke altid.

kimras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

subberne, er begge rumkorigeret, efter alle kunstens regler, normalvis bruger jeg ikke subberne til musik, men mest til biograf.
De er kun rigtig gode til jazz + noget blues, hvor de tar det alledybeste, som ingen normal ht kan (> 20hz).

Men med subberne, kan der komme så meget bund det skal være, det kræver bare lidt justering af indgangsvolumen.

Jeg har prøvet at stille B&W'erne ud mit på gulvet, men det giver ikke umiddelbart noget godt resultat.

Jeg tænkte om det kan være forforstærkeren, der levere et meget bassvagt signal.

Kim.

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Prøv lige en ide jeg har , vend strøm stikket 180 grader ved godt at det lyder lidt af woodo men nogle gange virker trikket.

Prøv med et stik af gangen.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Ok. Til at begynde med troede jeg blot du havde for meget bas, men det er altså det modsatte. Ja, lyden kan måske godt være lidt slank eller letvægtig på det NAD. En anden pre kunne måske løse det. Men du er jo i gang med at låne dig frem, så du finder vel ud af det. Vi krydser fingre for det.

miba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Jeg ved det har været nævnt før, men det lyder altså som et modfaseproblem..

Prøv at tjekke med et friskt AA batteri i forstærkerenden af højttalerkablerne. Når du vender det rigtigt skal bassen bevæge sig en anelse udaf..

Til top Vis miba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miba

Hmmpof
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 August 2012 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Classe CA2200 til salg hvis det skulle være interessant ?

B&W Nautilus 802/ASW 850
Straightwire Virtuoso R
Eagle Cable Condor

Mit Projekt
Til top Vis Hmmpof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hmmpof

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 August 2012 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg synes du er lidt hurtig i forhold til de mange rigtig gode råd du har fået.
Jeg vil udtale mig på baggrund af at jeg selv har haft 802 Nautilus igennem et par år, samt et hav af forstærkere for at få dem til at spille tilfredsstillende.
Altså har jeg reel erfaring med også 802N.

Det første du skal gøre, og som du har prøvet, men forkastet igen, er at rykke dinehøjtalere ud fra hjørnet, og ud fra bagvæggen.
!m er minimum, målt fra forpladen.
Det er rent faktisk en lign placering højtaler og delefilter er konstrueret til.
Du vil få en markant bashævning når du rykker ind i hjørnet.
Jeg skal ikke kunne sige om du synes det lyder bedst, men korrekt er det ikke, og bliver det aldrig.
En hjørneplacering ødelægger impulsgengivelse og frekvensgang.
Sådan er det bare.

Får du nu ikke bas nok, så skal du søge andet steds i din kæde, evt. bruge npogle af de andre gode råd du har fået.

Så spørger du om din NAD.
Det er næppe den som er ghrunden til at det ikke lyder nogen lunde.
Når jeg skriver nogen lunde, er det fordi din M25 og forforst. ALDRIG kommer til at vise hvad dine højtalere egentlig kan.
Glem NAD.

Jeg har været det meste igennem, og fik først tilfredsstillende resultater med virkelig dyre transistorforstærkere.

Musik begyndte de dog først at spille da jeg fik fat i et par rør-mono-trin på 125w hver.
125w lyder ikke af meget, men når det er rør, så er det faktisk ret voldsomt, og tungt!!!
Der er en dynamik og et kraftoverskud som du bare ikke får med transistorer.
I hvert fald ikke uden at gå op i decideret highend, og så er det stadig kun nogle få.

Når du starter med at sætte dine højtalere korrekt, og derefter får grejet til at yde som det skal, så kan det ikke gå helt galt.
Men dit billedse siger alt om at placeringen ALDRIG vil få dine højtalere til at yde bare i nærheden af hvad de kan.
Det er simpelt hen akustik det handler om i første omgang.

-Lige langt fra sidevæggene (minimum en meter)

- Lige langt fra bagvæggen (minimum en meter)

- Sørg for guds skyld for at de ikke står på transportfødderne, men på de spikes som kan købes til, eller et sæt dali-spikes. Det betyder virkelig meget for basgengivelsens kvalitet.

-Kobl i første omgang din subwoofer ud, og sørgt for at dine højtalere får det fulde signal, så dybbassen ikke er filtreret fra.

God fornøjelse.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes