Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Er CD-afspilleren død? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Morten Fog skrev:
FysikNørd skrev:
CD afspilleren er i sine dødskrampe. Og det er også hififabrikanterne ved at
erkende. Se bare
hjemmesiden hos Classe, de producerer ikke længere cd afspillere: http://www.classeaudio.com/delta/index.htm

Snorgon skrev:
Med tanke på nyheden på forsiden, så lader det til, at Densen i hvert fald ikke mener CDen er død endnu.

I bund og grund var det, det her jeg gerne ville snakke om, og høre jeres holdning til.
Og ikke om mit salg bliver til noget eller ej, eller om min pris er rigtig eller ej.

Den er ikke død, der sælges masser af cd'er stadig.

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Morten Fog skrev:
FysikNørd skrev:
CD afspilleren er i sine dødskrampe. Og det er også hififabrikanterne ved at erkende. Se bare
hjemmesiden hos Classe, de producerer ikke længere cd afspillere: http://www.classeaudio.com/delta/index.htm

Snorgon skrev:
Med tanke på nyheden på forsiden, så lader det til, at Densen i hvert fald ikke mener CDen er død endnu.

I bund og grund var det, det her jeg gerne ville snakke om, og høre jeres holdning til.
Og ikke om mit salg bliver til noget eller ej, eller om min pris er rigtig eller ej.

Det er fair nok, men det var jo dig selv, der i oplægget fik det til at fremstå som om, at du ønskede at diskutere de andre ting også. Så derfor begyndte folk naturligvis at diskutere disse.  

Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Citér:

Another year, another collapse in CD sales.

For the eighth time in nine years, U.S. album sales declined. That’s according to data compiled by Nielsen SoundScan.

Link: http://www.ritholtz.com/blog/2010/01/cd-sale-free-fall-conti nued-in-2009/

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Også i England falder CD-salget:

Citér:
Statistics released by trade body the BPI showed overall album sales dropped by 3.5% in 2009 to 128.9 million, the fifth year in a row they have fallen.

Link: http://news.bbc.co.uk/2/hi/8444854.stm

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:

Citér:

Another year, another collapse in CD sales.

For the eighth time in nine years, U.S. album sales declined. That’s according to data compiled by Nielsen SoundScan.

Link:
http://www.ritholtz.com/blog/2010/01/cd-sale-free-fall-conti nued-in-2009/

Der blev solgt 220 millioner cd'er alene i USA sidste år. Ikke ligefrem et dødt format, og så er de endda blevet røvbillige...

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

megholm, man kan vel diskutere, om 220 millioner solgte cd'er i USA er et højt tal eller ej set i lyset af, at den amerikanske befolkning er på 313 millioner.

Er CD'en et dødt format i dag? Nej.

Men er det døende? Ja, det er det.

Det er det, de links jeg gav, viser.

Salget falder år for år.

Sådan er det.

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:

megholm, man kan vel diskutere, om 220 millioner solgte cd'er i USA er et højt tal eller ej set i lyset af, at
den amerikanske befolkning er på 313 millioner.

Er CD'en et dødt format i dag? Nej.

Men er det døende? Ja, det er det.

Det er det, de links jeg gav, viser.

Salget falder år for år.

Sådan er det.

Er vinyl dødt? Salget stiger, til trods for at ALLE havde totalt afskrevet det som format. Salget på cd'er falder ja, men det gør jo
på ingen måde formatet dødt eller døende, det viser bare at der er kommet en ny konkurrence til CD. Jeg vil vædde på at man
ogs om 10 år kan købe cd'er, så at kalde det døende virker lidt lamt.

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Ok, du har ret. CD'en er ikke død, og den dør formentlig næppe heller lige foreløbig. Der vil også i en periode fremover være folk, der køber CD'er. Men bliver markedet ikke mere og mere begrænset i takt med, at unge vokser op, som udelukkende vil være vant til, at købe musik pr. download eller pr. abonnement?

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
Ok, du har ret. CD'en er ikke død, og den dør formentlig næppe heller lige foreløbig. Der vil også i en periode
fremover være folk, der køber CD'er. Men bliver markedet ikke mere og mere begrænset i takt med, at unge vokser op, som
udelukkende vil være vant til, at købe musik pr. download eller pr. abonnement?

Muligvis, men der er også unge som kaster sig over vinyl nu, og hvorfor ikke cd så? Man får et fysisk eksemplar for sine
penge, noget artwork, og man kan rimeligt nemt lave en digital kopi, også hvis man får slettet sine filer eller harddiscen
brænder sammen. Synes egentlig CD har ret mange fordele, og bl.a. derfor tror jeg den vil leve fint et godt stykke tid endnu.

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

For mig er CD'en død på den måde, at jeg ikke længere afspiller CD'er. Hvis jeg kun kan få ngoet musik på CD og ikke via download i god kvalitet så køber jeg gerne CD og ripper den.

Bedste computerafspilning har taget noget eksperimentering og for at gøre en lang historie kort, så er bedste resultat indtil nu via

MacBook Pro afspilning via USB med Audirvana Plus med iZotop upsamling til 88,2/24 (DAC er begrænset til 96/24). USB/SPDIF converter uden digitalt kabel er med Audiophilleo http://www.audiophilleo.com/audiophilleo1.aspx og DAC'en er en forbedret Audio Note DAC 2.1 Signature. Den foretrukne CD ripper er Dbpoweramp og i formatet AIFF.
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:
...for at gøre en lang historie kort, så er bedste resultat indtil nu viaMacBook Pro afspilning via USB med
Audirvana Plus med iZotop upsamling til 88,2/24 (DAC er begrænset til 96/24). USB/SPDIF converter uden digitalt kabel er med
Audiophilleo http://www.audiophilleo.com/audiophilleo1.aspx og DAC'en er en forbedret Audio Note DAC 2.1 Signature. Den
foretrukne CD ripper er Dbpoweramp og i formatet AIFF.

En rigtig god del af grunden til at CD vil overleve længe, det er stadig meget meget nemmere at få en god lyd med en cd
afspiller! For 30.000 kan man ligenu købe en CDS3 fra Naim brugt, jeg vil gerne se det streaming setup som slår den, og så er
det endda rent tryk play og lyt! For dem som er villige til at eksperimentere, er der mange muligheder i streaming, men er man
ude efter en god hifioplevelse uden en masse arbejde, vil jeg stadig mene at CD er kongen.

bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Densen har da været så fornuftige at gøre det muligt at bruge dac-en til streaming.det burde de andre producenter af afspillere nok også gøre.det er en af de ting som jeg vil have på ønskesedlen når jeg skal have min sidste cdafspiller.venter spændt på den nye parasound hvor holm acoustic har været med i udviklingen

bsl2

Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Cd-afspilleren skal som nok leve en rum tid endnu. Se hvordan det er gået med pladespilleren efter at mange sendte vinylen til de evige jagtmarker. Der fremstilles masser af grammofoner - og i priser til adskillige tusind kroner.

Min egen hæderkronede sacd afspiller Sony SCD XA333ES har netop gennemgået sin 4. opgradering hos Swoboda Audio Modification i Tyskland. Denne nu 10 årige maskine tilhører verdenseliten. Jeg har investeret i 2 originale lasere fra Sony i reserve - og regner med at maskinen holder i mindst 20 år endnu. Og for nu ikke at slide for hårdt på den, har jeg som alternativ kilde en Olive HD4 networkplayer koblet til en Emm labs dac2-x konverter. Man skal altid have mindst to heste i stalden

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Morten Fog skrev:
Hermann. skrev:
Nu kender jeg ikke prisen på den primare DVD, men prisen på Denon DVD afspillere i 10K klassen
er vel sammenlignelige produkter, og de handles til 800 - 1500 kr, og Denon er et gængs kvalitetsmærke, der er ikke nær
så mange der har erfaring med Primare, og derfor har Primare sikkert endnu sværere ved at holde en "rimelig" pris.

Jeg skiftede fra den Denon DVD-3910, 10.000kr fra ny og den 2. sidste DVD afspiller generation fra denon, til denne Primare. Den mekaniske feel forskel mellem de 2 maskiner kan ikke sammenlignes. Hvor man i Denon'en fik rigtig meget DVD afspiller for pengene, får man i Primare'en rigtig meget CD afspiller for pengene, af den så også kan afspille DVD'er, var hvad jeg betragtede som bonus, men på ingen måde i samme kvalitet som Denon'en. På CD-siden lyder Denon'en som en billig spille-dåse i forhold til Primare'en.

Helt OK. Og jeg bygger også min vurdering af DVD afspillere brugt som CD afspillere, på erfaringer med en dyr og en billig Denon og Sony HDD recorder, og ingen af dem kan konkurrere med min Denon CD 1450. Men dit problem er at rigtig mange sætter DVD til salg som CD afsp. og det synes jeg ikke er rimeligt i hvertfald i forb. med Denon DVD 2800 mk 2, for den var ikke god som CD afsp. Og jeg opfattede så fejlagtigt Primaren som tilsvarende, og det tror jeg mange umiddelbart vil gøre.

Men man kan garanteret gøre rigtig gode køb hvis man vil købe en brugt DVD, for her er udbuddet stort og eftersp. lille. Så behold da endelig din fine maskine, den kan du da have rigtig megeet ud af, for CDen vil da også i årene fremover være det mest udbredte musikmedie. Og vi køber da stadig CDer som for 10 år siden, det er bare dem under 25 der er hoppet på download bølgen.

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:

En rigtig god del af grunden til at CD vil overleve længe, det er stadig meget meget nemmere at få en god lyd med en cd
afspiller! For 30.000 kan man ligenu købe en CDS3 fra Naim brugt, jeg vil gerne se det streaming setup som slår den, og så er
det endda rent tryk play og lyt! For dem som er villige til at eksperimentere, er der mange muligheder i streaming, men er man
ude efter en god hifioplevelse uden en masse arbejde, vil jeg stadig mene at CD er kongen.

Jeg vil give dig ret i at det er lettere, men til gengæld vil jeg hævde at du kan få en bedre lyd ud af computerafspilning (streaming er bare en speciel form for computerafspilning). Det er er min erfaring og jeg har lyttet til den del high-end DAC'er med og uden drev og dedikerede CD afspillere. Med det setup jeg har nu er det faktisk meget let at få den rigtige (=optimale) lyd ud og opsætningen tager 5 minutter. Med DAC'er som har en god asynkron USB implementation kan opsætningen gøres meget hurtig. Med den afspiller jeg bruger på Mac er der ingen opsætning udenfor denne software man skal lave og ingen specielle drivere der skal installeres. Det kan ikke være nemmere. Og lyden er (efter min mening) væsentlig bedre end noget jeg har hørt fra direkte CD afspilning.
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Min er!

Ved ikke rigtigt om jeg skal have en ny. Måske den nye lille Rega Apollo? - Tyske Stereo har lige skam rost den i en test. De har et svagt punkt for Regas Apollo.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Nilau skrev:
klypstefan skrev:
Skulle jeg købe i dag, ville jeg nok også vælge en streaming
løsning frem for CDafspilleren.
Så er det jo interessant om du mener at det er <SPAN style="FONT-STYLE:
italic">lydkvaliteten</SPAN> der betyder at du har den holdning..?Eller måske andre grunde?Mvh.Niels

Jeg ville købe CD afspiller igen, da det er hyggeligt at overveje hvilken af de hundredevis af CDer man har købt gennem
mere end 25 år, man vil høre. En computerfil er ikke et alternativ, det er klinisk og helt uinteressant. Jeg har heller aldrig haft
nogen form for transportabel musik, og jeg har aldrig overvejet at sætte min PC til min forstærker. Beklager men jeg kan ikke
se behovet, for det er et kæmpe tilbageskridt efter min opfattelse.

Så CDen er hifibranchens største succes og den fortæstter jeg med. CD systemet fortjener en  for det
har tjent os godt.

Jeg kan ikke være mere enig her.

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:

megholm skrev:

det endda rent tryk play og lyt! For dem som er villige til at eksperimentere, er der mange muligheder i streaming, men er
man
Jeg vil give dig ret i at
det er lettere, men til gengæld vil jeg hævde at du kan få en bedre lyd ud af computerafspilning (streaming er bare en speciel
form for computerafspilning). Det er er min erfaring og jeg har lyttet til den del high-end DAC'er med og uden drev og
dedikerede CD afspillere. Med det setup jeg har nu er det faktisk meget let at få den rigtige (=optimale) lyd ud og opsætningen
tager 5 minutter. Med DAC'er som har en god asynkron USB implementation kan opsætningen gøres meget hurtig. Med den
afspiller jeg bruger på Mac er der ingen opsætning udenfor denne software man skal lave og ingen specielle drivere der skal
installeres. Det kan ikke være nemmere. Og lyden er (efter min mening) væsentlig bedre end noget jeg har hørt fra direkte
CD afspilning.

Du vil hævde det, men de færreste har nok faktisk testet det. Jeg ved at flere på Naims forum har troet at de skulle skifte til
streaming, købt dac og mac mini og kabler og lagt alle deres cd'er ind (flere ugers arbejde i nogle tilfælde!) men alligevel endt
med at konstatere at deres CD afspiller var bedre og derfor skiftet tilbage!! Det er ikke en kritik af streaming-DAC løsninger,
det er bare en konstatering af at hvis sætter lydkvalitet aller øverst, så er der måske alligevel et stykke vej inden de kan
konkurrere med de aller bedste cd-afspillere. Mit ydmyge bud vil nok være, at man først når derhen når man har fundet en
bedre måde at overføre signalet mellem computer/streamer og DAC. Men det er ren skudt fra hoften, og jeg ved godt at der
findes MEGET kostbare DAC's som stort set eliminerer problemerne med jitter osv...

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

For nogle dage siden læste jeg at Stereo Studio i Holstebro lukker pga. nedadgående omsætning, så det lader til at musik og salg af underholdningsmedier som sådan er på sit sidste rent kommercielt i byerne. Online salg af cd'er vil formentlig overleve mange år endnu, men med tiden vil det nok blive en niche marked ligesom vinyl salg er det idag.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
hkruse skrev:

megholm skrev:

det endda rent tryk play og lyt! For dem som er villige til at eksperimentere, er der mange muligheder i streaming, men er
man
Jeg vil give dig ret i at
det er lettere, men til gengæld vil jeg hævde at du kan få en bedre lyd ud af computerafspilning (streaming er bare en speciel
form for computerafspilning). Det er er min erfaring og jeg har lyttet til den del high-end DAC'er med og uden drev og
dedikerede CD afspillere. Med det setup jeg har nu er det faktisk meget let at få den rigtige (=optimale) lyd ud og opsætningen
tager 5 minutter. Med DAC'er som har en god asynkron USB implementation kan opsætningen gøres meget hurtig. Med den
afspiller jeg bruger på Mac er der ingen opsætning udenfor denne software man skal lave og ingen specielle drivere der skal
installeres. Det kan ikke være nemmere. Og lyden er (efter min mening) væsentlig bedre end noget jeg har hørt fra direkte
CD afspilning.

Mit ydmyge bud vil nok være, at man først når derhen når man har fundet en
bedre måde at overføre signalet mellem computer/streamer og DAC. Men det er ren skudt fra hoften, og jeg ved godt at der
findes MEGET kostbare DAC's som stort set eliminerer problemerne med jitter osv...

Ja, f.eks Emm labs Dac2 - en suveræn dac.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes