Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Er CD-afspilleren død? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

megholm skrev:
hkruse skrev:
megholm skrev:
En rigtig god del af grunden til at CD vil
overleve længe, det er stadig meget meget nemmere at få en god lyd med en cd afspiller! For 30.000 kan man ligenu købe en
CDS3 fra Naim brugt, jeg vil gerne se det streaming setup som slår den, og så er det endda rent tryk play og lyt! For dem som
er villige til at eksperimentere, er der mange muligheder i streaming, men er man ude efter en god hifioplevelse uden en
masse arbejde, vil jeg stadig mene at CD er kongen.
Jeg vil give dig ret i at det er lettere, men til gengæld vil jeg
hævde at du kan få en bedre lyd ud af computerafspilning (streaming er bare en speciel form for computerafspilning). Det er
er min erfaring og jeg har lyttet til den del high-end DAC'er med og uden drev og dedikerede CD afspillere. Med det setup jeg
har nu er det faktisk meget let at få den rigtige (=optimale) lyd ud og opsætningen tager 5 minutter. Med DAC'er som har en
god asynkron USB implementation kan opsætningen gøres meget hurtig. Med den afspiller jeg bruger på Mac er der ingen
opsætning udenfor denne software man skal lave og ingen specielle drivere der skal installeres. Det kan ikke være nemmere.
Og lyden er (efter min mening) væsentlig bedre end noget jeg har hørt fra direkte CD afspilning.
  Mit ydmyge bud vil
nok være, at man først når derhen når man har fundet en bedre måde at overføre signalet mellem computer/streamer og
DAC. Men det er ren skudt fra hoften, og jeg ved godt at der findes MEGET kostbare DAC's som stort set eliminerer
problemerne med jitter osv...

Ja, f.eks Emm labs Dac2 - en suveræn dac.

Ja som koster hvad, 100.000?!? Men hvis man nu kan få mindst samme lyd ud af en cd til 30k, giver den så mening for andre
end dem som er ligeglade med hvad ting koster? Gid jeg var en af dem....

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:

Du vil hævde det, men de færreste har nok faktisk testet det. Jeg ved at flere på Naims forum har troet at de skulle skifte til
streaming, købt dac og mac mini og kabler og lagt alle deres cd'er ind (flere ugers arbejde i nogle tilfælde!) men alligevel endt
med at konstatere at deres CD afspiller var bedre og derfor skiftet tilbage!! Det er ikke en kritik af streaming-DAC løsninger,
det er bare en konstatering af at hvis sætter lydkvalitet aller øverst, så er der måske alligevel et stykke vej inden de kan
konkurrere med de aller bedste cd-afspillere. Mit ydmyge bud vil nok være, at man først når derhen når man har fundet en
bedre måde at overføre signalet mellem computer/streamer og DAC. Men det er ren skudt fra hoften, og jeg ved godt at der
findes MEGET kostbare DAC's som stort set eliminerer problemerne med jitter osv...

Som sagt så har jeg testet det og jeg bruger computerafspilning pga. lydkvaliteten og ikke for bekvemmeligheden.
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:

Ja som koster hvad, 100.000?!? Men hvis man nu kan få mindst samme lyd ud af en cd til 30k, giver den så mening for andre
end dem som er ligeglade med hvad ting koster? Gid jeg var en af dem.... [/QUOTE]

Jeg hører ikke til fanskaren omkring EMMlabs DAC2, men "efterfølgeren" Meitner MA1 synes jeg meget bedre om og den har et velfungerende USB interface. Men 30k? Nej, der er en vis sammenhæng mellem pris og lydkvalitet iflg. mine egne tests af forskellige produkter. Computerafspilning er kommet meget langt i løbet af de sidste par år og det overgår langt (efter min mening) hvad der kunne opnås fra dengang Squeezebox ofte blev benyttet til at føde en (dyr) DAC. Efter hvad jeg har hørt og testet så er Audiophilleo og Weiss INT202 toppen hvis der skal kobles sammen med en SPDIF indgang. Ellers kommer de nye DAC'er efterhånden som standard med asynkron USB indgang.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Batman skrev:

megholm skrev:
hkruse skrev:
megholm skrev:
En rigtig god del af grunden til at CD vil
overleve længe, det er stadig meget meget nemmere at få en god lyd med en cd afspiller! For 30.000 kan man ligenu købe en
CDS3 fra Naim brugt, jeg vil gerne se det streaming setup som slår den, og så er det endda rent tryk play og lyt! For dem som
er villige til at eksperimentere, er der mange muligheder i streaming, men er man ude efter en god hifioplevelse uden en
masse arbejde, vil jeg stadig mene at CD er kongen.
Jeg vil give dig ret i at det er lettere, men til gengæld vil jeg
hævde at du kan få en bedre lyd ud af computerafspilning (streaming er bare en speciel form for computerafspilning). Det er
er min erfaring og jeg har lyttet til den del high-end DAC'er med og uden drev og dedikerede CD afspillere. Med det setup jeg
har nu er det faktisk meget let at få den rigtige (=optimale) lyd ud og opsætningen tager 5 minutter. Med DAC'er som har en
god asynkron USB implementation kan opsætningen gøres meget hurtig. Med den afspiller jeg bruger på Mac er der ingen
opsætning udenfor denne software man skal lave og ingen specielle drivere der skal installeres. Det kan ikke være nemmere.
Og lyden er (efter min mening) væsentlig bedre end noget jeg har hørt fra direkte CD afspilning.
  Mit ydmyge bud vil
nok være, at man først når derhen når man har fundet en bedre måde at overføre signalet mellem computer/streamer og
DAC. Men det er ren skudt fra hoften, og jeg ved godt at der findes MEGET kostbare DAC's som stort set eliminerer
problemerne med jitter osv...

Prøv lige engang at overveje hvor meget lydkvalitet det giver for pengene at investere i en sådan DAC. For den gamle regel om at 2/3 af pengene skal anvendes på musikken og 1/3 af pengene på anlægget holder vel stadig.

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
megholm skrev:
Batman skrev:

megholm skrev:
hkruse skrev:
megholm skrev:
En rigtig god del af grunden til at CD vil overleve længe, det er
stadig meget meget nemmere at få en god lyd med en cd afspiller! For 30.000 kan man ligenu købe en CDS3 fra Naim brugt,
jeg vil gerne se det streaming setup som slår den, og så er det endda rent tryk play og lyt! For dem som er villige til at
eksperimentere, er der mange muligheder i streaming, men er man ude efter en god hifioplevelse uden en masse arbejde, vil
jeg stadig mene at CD er kongen.
Jeg vil give dig ret i at det er lettere, men til gengæld vil jeg hævde at du kan få en
bedre lyd ud af computerafspilning (streaming er bare en speciel form for computerafspilning). Det er er min erfaring og jeg
har lyttet til den del high-end DAC'er med og uden drev og dedikerede CD afspillere. Med det setup jeg har nu er det faktisk
meget let at få den rigtige (=optimale) lyd ud og opsætningen tager 5 minutter. Med DAC'er som har en god asynkron USB
implementation kan opsætningen gøres meget hurtig. Med den afspiller jeg bruger på Mac er der ingen opsætning udenfor
denne software man skal lave og ingen specielle drivere der skal installeres. Det kan ikke være nemmere. Og lyden er (efter
min mening) væsentlig bedre end noget jeg har hørt fra direkte CD afspilning.
  Mit ydmyge bud vil nok være, at man
først når derhen når man har fundet en bedre måde at overføre signalet mellem computer/streamer og DAC. Men det er ren
skudt fra hoften, og jeg ved godt at der findes MEGET kostbare DAC's som stort set eliminerer problemerne med jitter osv...

Ja som koster hvad, 100.000?!? Men hvis man nu kan få mindst
samme lyd ud af en cd til 30k, giver den så mening for andre end dem som er ligeglade med hvad ting koster? Gid jeg var en
af dem....

Prøv lige engang at overveje hvor meget lydkvalitet det giver for pengene at investere i en sådan DAC. For den gamle regel
om at 2/3 af pengene skal anvendes på musikken og 1/3 af pengene på anlægget holder vel stadig.

Så du mener man får for 66.666 kr lydkvalitet, eller hvordan skal spørgmålet forståes?

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Løsningerne med en form for streaming og dac udvikler sig hele tiden i positiv retning og kan efterhånden hamle op med de bedste cd-afspillere. I begge tilfælde bestemmer ens pengepung hvor meget man kan hente i land af de sidste marginaler af lydkvalitet. Det kan være svært at finde balancen mellem at være tilfreds med det gode anlæg man har - og så nysgerrigheden på det der måske er bedre. Eller sagt på en anden måde: "Bedre" er det godes værste fjende.

Jeg er i egne øjne så heldig at have en Emm labs dac koblet til en Olive 4HD networkplayer. Gengivelsen er aldeles fremragende.

Samtidig har jeg gennem 10 år haft en Sony SCD XA333ES som jeg med mellemrum har fået opgraderet hos Swoboda Audio. Den er faktisk på vej tilbage fra den seneste runde. Men allerede inden jeg sendte den af sted, var lyden af en kvalitet der ikke falder igennem overfor Emm labs.

Nogle hævder så, at sådan noget som strømforsyningen i networkplayeren har afgørende betydning for lydkvaliteten - uafhængigt af den tilkoblede dac. Hvad gør man så?

Sætter Swoboda til at "pille" ved networkplayeren! Så jagten på den gode lyd fortsætter

Og de to medier lever udmærket  side om side.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Sound Defined
Branchemedlem
Branchemedlem
Sound Defined

Bruger siden: 18 Marts 2009
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Batman skrev:

Hej Megholm,

Meitner MA-1 er en mere tilgængelig udgave af DAC2-X. MA-1 koster lidt under det halve.
Asger Aamund drikker drikker fra tid til anden en Chateau Petrus til 40.000.
Om noget er dyrt eller uopnåeligt er relativt.

Men Batman har nu et super grundlag for at kunne nyde sin musiksamling. Før DAC2-X havde han en CD afspiller til ca. 2x30.000 fra en ellers særdeles velrenomeret producent.

Mvh Peter
Til top Vis Sound Defined's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sound Defined Besøg Sound Defined's Websted

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Hermann. skrev:

Prøv lige engang at overveje hvor meget lydkvalitet det giver for pengene at investere i en sådan DAC. For den gamle regel
om at 2/3 af pengene skal anvendes på musikken og 1/3 af pengene på anlægget holder vel stadig.

Så du mener man får for 66.666 kr lydkvalitet, eller hvordan skal spørgmålet forståes?

Nej jeg synes bare at alt for mange er alt for teknologisk fikserede i løsninger der måske giver en lille gevinst, istedet for at fokusere på, hvilken musik der istedet kunne købes for pengene. For vi har anlægget p.g.a. musikken og ikke omvendt.

Så køb en større reol der kan indeholde mange CDer, LPer og bøger, det har da meget større kulturel og musikalsk værdi end musik der ligger på en computer. Så beklager jeg kan ikke se behovet for hverken Dac's eller streaming.

Sound Defined
Branchemedlem
Branchemedlem
Sound Defined

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Well, der er nok ingen der forbyder, at man sætter et drev til en dac?

Har svært ved at se, hvordan dine iøvrigt udmærkede argumenter skulle kunne gøre en DAC uinteressant. Det er tværtimod en fleksible løsning. Hvis du vil køre med drev i dag, så er det fint. Hvis du ombestemmer dig og vil køre med streaming i morgen, så er det også fint.
Til top Vis Sound Defined's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sound Defined Besøg Sound Defined's Websted

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

bsl2 skrev:

Densen har da været så fornuftige at gøre det muligt at bruge dac-en til streaming.det burde de andre producenter af afspillere nok også gøre.det er en af de ting som jeg vil have på ønskesedlen når jeg skal have min sidste cdafspiller.venter spændt på den nye parasound hvor holm acoustic har været med i udviklingen

bsl2

Det er der da mange der har. Bl.a min Audiaflight.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Sound Defined
Branchemedlem
Branchemedlem
Sound Defined

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

En god dac og et separat drev vil være det mest fleksible for 90% af alle der tænker på at købe ny digital afspiller. Jeg tror at rigtigt mange vil begynde at udforske streaming i løbet af det næste år.

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Sound Defined skrev:
En god dac og et separat drev vil være det mest fleksible for 90% af alle der tænker på at købe ny
digital afspiller. Jeg tror at rigtigt mange vil begynde at udforske streaming i løbet af det næste år.

Mest fleksible, jo selvfølgelig, men så er en Berlingo også det bedste bud på en ny bil! Jeg synes det er synd at skiller drev og
DAC af hvis man alligevel bruger det som man ville bruge en cdafspiller, og jeg synes egentlig også det er fjollet ikke at drage
fordel af teknologier der sørger for at cd'erne bliver perfekt aflæst hvis man alligevel har en DAC.

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Sound Defined skrev:
En god dac og et separat drev vil være det mest fleksible for 90% af alle der tænker på at købe ny
digital afspiller. Jeg tror at rigtigt mange vil begynde at udforske streaming i løbet af det næste år.

Mest fleksible, jo selvfølgelig, men så er en Berlingo også det bedste bud på en ny bil! Jeg synes det er synd at skiller drev og
DAC af hvis man alligevel bruger det som man ville bruge en cdafspiller, og jeg synes egentlig også det er fjollet ikke at drage
fordel af teknologier der sørger for at cd'erne bliver perfekt aflæst hvis man alligevel har en DAC.

Men så havner vi i diskussionen om at en rippet cd lyder bedre end originalen. Det er der jo en del der mener.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Sound Defined
Branchemedlem
Branchemedlem
Sound Defined

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Svaret på en Berlingo skal du nok finde i en anden kategori end Meitner.

Men ellers er jeg enig. Nogle foretrækker at afspille CD'er, og andre er ved at være parat til at udforske streaming over en god dac.

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

megholm skrev:
Sound Defined skrev:
En god dac og et separat drev vil være det mest fleksible
for 90% af alle der tænker på at købe ny digital afspiller. Jeg tror at rigtigt mange vil begynde at udforske streaming i løbet af
det næste år.
Mest fleksible, jo selvfølgelig, men så er en Berlingo også det bedste bud på en ny bil! Jeg synes det
er synd at skiller drev og DAC af hvis man alligevel bruger det som man ville bruge en cdafspiller, og jeg synes egentlig også
det er fjollet ikke at drage fordel af teknologier der sørger for at cd'erne bliver perfekt aflæst hvis man alligevel har en DAC.

Men så havner vi i diskussionen om at en rippet cd lyder bedre end originalen. Det er der jo en del der mener.

Det var min pointe, hvis man har en DAC kan man ligeså godt rippe sine cd'er så de bliver læst 100% korrekt. Det er trods alt
her streaming løsningen er foran på point. På samme måde er det synd at introducere ekstra jitter i en forbindelse mellem
drev og DAC hvis man alligevel kun bruger det som en almindelig cd-afspiller.

audiofreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2005
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Helt enig. Men hvis der nu ikke er noget ekstra jitter...?
Til top Vis audiofreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audiofreak

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

audiofreak skrev:

Umuligt at undgå tror jeg, og under alle omstændigheder unødvendigt hvis man alligevel blot afspiller cd'er.

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Februar 2012 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

.

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
.

PUNKTUM?

hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
audiofreak skrev:

Umuligt at undgå tror jeg, og under alle omstændigheder unødvendigt hvis man alligevel blot afspiller cd'er.

Mht. jitter så se specs på Audiophilleo

Ultra-low jitter S/PDIF output, 2.6 ps RMS phase jitter, 10 Hz to 100 kHz

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum