Emne: Er CD-afspilleren død? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 19 Februar 2012 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
megholm skrev:
Hermann. skrev:
Prøv lige engang at overveje hvor meget lydkvalitet det giver for pengene at investere i en sådan DAC. For den gamle regel
om at 2/3 af pengene skal anvendes på musikken og 1/3 af pengene på anlægget holder vel stadig.
|
|
|
Så du mener man får for 66.666 kr lydkvalitet, eller hvordan skal spørgmålet forståes? |
|
|
Nej jeg synes bare at alt for mange er alt for teknologisk fikserede i løsninger der måske giver en lille gevinst, istedet for at
fokusere på, hvilken musik der istedet kunne købes for pengene. For vi har anlægget p.g.a. musikken og ikke omvendt.
Så køb en større reol der kan indeholde mange CDer, LPer og bøger, det har da meget større kulturel og musikalsk værdi
end musik der ligger på en computer. Så beklager jeg kan ikke se behovet for hverken Dac's eller streaming. |
|
|
Lige mine ord. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
megholm Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 517
|
| Sendt: 19 Februar 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkruse skrev:
megholm skrev:
audiofreak skrev:
Helt enig. Men hvis der nu ikke er noget ekstra jitter...?
|
|
|
Umuligt at undgå tror jeg, og under alle omstændigheder unødvendigt hvis man alligevel blot afspiller cd'er. |
|
|
Mht. jitter
så se specs på Audiophilleo Ultra-low jitter <a
class="noLink" href="http://www.audiophilleo.com/definitions.aspx?spdif"> ;S/PDIF</a> output,
2.6 ps RMS phase <a class="noLink" href="http://www.audiophilleo.com/definitions.aspx?jitter"&g t;jitter</a>, 10 Hz to 100
kHz |
|
|
Det var nu mere en diskussion om man kan sende et signal igennem en spdif forbindelse uden at det skaber ekstra jitter. Det
tror jeg stadig ikke man kan, et lavt output fra det du linker til er jo kun en tredjedel af forbindelsen, signalet skal stadig
igennem et fysik kabel og så igennem en receiver i DAC'en. Den slags støjer, men noget er selvfølgelig bedre end andet, og
der arbejdes jo med det konstant. __________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound
Bruger siden: 07 September 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 19 Februar 2012 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
hkruse skrev:
megholm skrev:
audiofreak skrev:
|
|
|
Umuligt at undgå tror jeg, og under alle omstændigheder unødvendigt hvis man alligevel blot afspiller cd'er. |
|
|
Mht. jitter
class="noLink" href="http://www.audiophilleo.com/definitions.aspx?spdif"> ; ;S/PDIF</a> output,
2.6 ps RMS phase <a class="noLink" href="http://www.audiophilleo.com/definitions.aspx?jitter"&a mp;g t;jitter</a>, 10 Hz to 100
kHz |
|
|
Det var nu mere en diskussion om man kan sende et signal igennem en spdif forbindelse uden at det skaber ekstra jitter. Det
tror jeg stadig ikke man kan, et lavt output fra det du linker til er jo kun en tredjedel af forbindelsen, signalet skal stadig
igennem et fysik kabel og så igennem en receiver i DAC'en. Den slags støjer, men noget er selvfølgelig bedre end andet, og
der arbejdes jo med det konstant. |
|
|
Der er ikke brug for et kabel Direct connection to any DAC, without a cable
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 20 Februar 2012 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
klypstefan skrev:
Skulle jeg købe i dag, ville jeg nok også vælge en streaming løsning frem for CDafspilleren.
|
|
|
Så er det jo interessant om du mener at det er <span style="font-style: italic;">lydkvaliteten</span> der betyder at du har den holdning..?Eller måske andre grunde?
Mvh.Niels |
|
|
Hey Niels.
Jeg har oplevet dacs til den halve pris af min cdafspiller, som jeg synes lød lige så godt. Så det er vel lydkvaliteten :).. Men jeg har min cd-dreng, og er glad for den. Og som
også nævnt tidligere, er der jo også noget hyggeligt ved at finde sin musik fra en hylde, frem for på en harddisk.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Februar 2012 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
klypstefan skrev:
Nilau skrev:
klypstefan skrev:
Skulle jeg købe i dag, ville jeg nok også vælge en streaming løsning frem for CDafspilleren.
|
|
|
Så er det jo interessant om du mener at det er <span style="font-style: italic;">lydkvaliteten</span> der betyder
at du har den holdning..?Eller måske andre grunde?
Mvh.Niels |
|
|
Hey Niels.
Jeg har oplevet dacs til den halve pris af min cdafspiller, som jeg synes lød lige så godt. Så det er vel lydkvaliteten :).. Men
jeg har min cd-dreng, og er glad for den. Og som
også nævnt tidligere, er der jo også noget hyggeligt ved at finde sin musik fra en hylde, frem for på en harddisk. |
|
|
Hvis din ikke er specielt god, er det jo ikke en bedrift i sig selv  Og så skal man huske, at en DAC ikke er nok, man skal
have en harddisk/NAS, en Streamer, coax kabel.... altsammen løber op, og det går ud over kvaliteten hvis man
sparer et sted. __________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Februar 2012 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkruse skrev:
megholm skrev:
hkruse skrev:
megholm skrev:
audiofreak skrev:
|
|
|
|
|
Mht.
jitter
class="noLink" href="http://www.audiophille o.com/definitions.aspx?spdif"> ; ;S/PDIF</a> output,
2.6 ps RMS phase <a class="noLink" href="http://www.audiophille o.com/definitions.aspx?jitter"&a mp;g t;jitter</a>, 10
Hz to 100
kHz |
|
|
der arbejdes jo med det konstant. |
|
|
Der er ikke brug for et kabel
Direct connection to any DAC,
without a cable |
|
|
Sjovt at de selv bruger så meget energi på at forklare hvorfor et længere kabel er bedre i digital domæne! De har endda
lavet e "virtual-cable" funktion så man kan lade som om der er et kabel imellem!! Det virker lidt gøglet, hvis du spørger mig.
Og der er jo stadig tale om et signal som bliver lavet til SPDIF og tilbage igen, så masser af mulighed for jitter. __________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2012 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
Sjovt at de selv bruger så meget energi på at forklare hvorfor et længere kabel er bedre i digital domæne! De har endda
lavet e "virtual-cable" funktion så man kan lade som om der er et kabel imellem!! Det virker lidt gøglet, hvis du spørger mig.
Og der er jo stadig tale om et signal som bliver lavet til SPDIF og tilbage igen, så masser af mulighed for jitter. |
|
|
Det synes jeg ikke. Funktionen er lavet som det er forklaret for at tilpasse DAC'en. Det bedste er at køre uden kabel hvis DAC'en kan følge med. Det er hvad jeg gør. Som sagt er det den bedste løsning jeg har hørt indtil nu hvor DAC'en kun har SPDIF. Hvis en DAC har en asynkron USB indgang vil det formentlig være den bedste at bruge. Jeg er ikke ude poå at afskrække dig fra at bruge din CD afspiller ;) Men en løsning som den nævnte (ligesom USB DAC'er) lyde bedre end en dedikeret CDafspiller fordi afspille softwaren kan optimere CD lyden. I tilfælde hvor DAC'en er begrænset til 96/24 upsamples lyden til 88,2/24 med det formentlig bedste software på markedet (iZotope) og det giver klart en bedre lyd end afspilning fra CD drevet. I tillæg giver denne løsning (ligesom mange streaming løsninger) mulighed for afspilning of lydfilder i højere opløsning og bitddybde end Redbook CD. Men hvis man bedre kan lide at finde CD'en (eller LP'en) frem fra hylden end at afspille med en computer/streaming løsning og lyden er tilfredsstillende så skal man da fortsætte med det. Det jeg har skrevet om i denne tråd er mine erfaringer (som måske kan være interessante for nogen, der allerede overvejer noget tilsvarende) og min erfaring med lydentusiaster er at man ikke kan overbevise nogle, som tror noget andet :) -- uanset hvor godt man argumenterer ;)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Februar 2012 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkruse skrev:
megholm skrev:
Og der er jo stadig tale om et signal som bliver lavet til SPDIF og tilbage igen, så masser af mulighed for jitter. |
|
|
Det
synes jeg ikke. Funktionen er lavet som det er forklaret for at tilpasse DAC'en. Det bedste er at køre uden kabel hvis DAC'en
kan følge med. Det er hvad jeg gør. Som sagt er det den bedste løsning jeg har hørt indtil nu hvor DAC'en kun har SPDIF.
Hvis en DAC har en asynkron USB indgang vil det formentlig være den bedste at bruge. Jeg er ikke ude poå at afskrække
dig fra at bruge din CD afspiller ;) Men en løsning som den nævnte (ligesom USB DAC'er) lyde bedre end en dedikeret
CDafspiller fordi afspille softwaren kan optimere CD lyden. I tilfælde hvor DAC'en er begrænset til 96/24 upsamples lyden til
88,2/24 med det formentlig bedste software på markedet (iZotope) og det giver klart en bedre lyd end afspilning fra CD
drevet. I tillæg giver denne løsning (ligesom mange streaming løsninger) mulighed for afspilning of lydfilder i højere
opløsning og bitddybde end Redbook CD. Men hvis man bedre kan lide at finde CD'en (eller LP'en) frem fra hylden end at
afspille med en computer/streaming løsning og lyden er tilfredsstillende så skal man da fortsætte med det. Det jeg har
skrevet om i denne tråd er mine erfaringer (som måske kan være interessante for nogen, der allerede overvejer noget
tilsvarende) og min erfaring med lydentusiaster er at man ikke kan overbevise nogle, som tror noget andet :) -- uanset hvor
godt man argumenterer ;) |
|
|
Jeg er heller ikke ude på at ødelægge din glæde ved dit legetøj, jeg gør bare opmærksom på at der er en del faldgruber ved
streaming-DAC løsninger som man slipper for ved at bruge en dedikeret cd-afspiller. Og så skal du være opmærksom på at
en DAC er meget mere end den converter der sidder i eller hvor god den er til at prøve at fjerne jitter, ting som kvaliteten af
strømforsyning har en kæmpe indflydelse på lyden. Her kan man ligenu gøre nogle sindssygt gode køb på cd fronten, fordi
så mange skifter over til streaming, og det var egentlig hele min pointe med at stille det op overfor hinanden. Når streaming
får nogle flere år på bagen vil det sikkert give baghjul til de fleste cd afspillere, ligenu virker det bare som om man f.eks
mangler at løse udfordringen med at få lyden fra streamer ind i DAC uden at introducere mere støj. __________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2012 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
Jeg er heller ikke ude på at ødelægge din glæde ved dit legetøj, jeg gør bare opmærksom på at der er en del faldgruber ved
streaming-DAC løsninger som man slipper for ved at bruge en dedikeret cd-afspiller. Og så skal du være opmærksom på at
en DAC er meget mere end den converter der sidder i eller hvor god den er til at prøve at fjerne jitter, ting som kvaliteten af
strømforsyning har en kæmpe indflydelse på lyden. Her kan man ligenu gøre nogle sindssygt gode køb på cd fronten, fordi
så mange skifter over til streaming, og det var egentlig hele min pointe med at stille det op overfor hinanden. Når streaming
får nogle flere år på bagen vil det sikkert give baghjul til de fleste cd afspillere, ligenu virker det bare som om man f.eks
mangler at løse udfordringen med at få lyden fra streamer ind i DAC uden at introducere mere støj. |
|
|
Jeg er helt klar over faldgruberne og har heller ikke været tilfreds med computerafspilning før Audiophilleo'en kom på banen. Som standard bliver den (Audiophilleo'en) forsynet med strøm fra USB kablet og en forbedring kan opnås med en USB strømforsyning, som jeg også bruger fra AQVOX. Forskellen er ikke dramatisk men dog hørbar og pengene værd. Jeg vil sige at det giver temmelig meget baghjul ift. CD afspilning, men det er så bare min mening og jeg har begge dele, så jeg kan sætte en CD på, hvis jeg ønsker. Jeg kan sagtens følge dem, der synes det er rart med et fysisk medium, hvor man kan læse om musikken og opførelsen. Alle mine CD'er findes stadig på reolen :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Februar 2012 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkruse skrev:
megholm skrev:
mangler at løse udfordringen med at få lyden fra streamer ind i DAC uden at introducere mere støj. |
|
|
Jeg er helt klar
over faldgruberne og har heller ikke været tilfreds med computerafspilning før Audiophilleo'en kom på banen. Som standard
bliver den (Audiophilleo'en) forsynet med strøm fra USB kablet og en forbedring kan opnås med en USB strømforsyning, som
jeg også bruger fra AQVOX. Forskellen er ikke dramatisk men dog hørbar og pengene værd. Jeg vil sige at det giver
temmelig meget baghjul ift. CD afspilning, men det er så bare min mening og jeg har begge dele, så jeg kan sætte en CD på,
hvis jeg ønsker. Jeg kan sagtens følge dem, der synes det er rart med et fysisk medium, hvor man kan læse om musikken
og opførelsen. Alle mine CD'er findes stadig på reolen :) |
|
|
Det er din mening og med din cd afspiller, kunne jo være den ville forandre sig med en anden cd
Anyways, jeg tror vi er kommet godt rundt i debatten, jeg håber bare at andre, også forhandlerne, er ligeså opmærksomme
på at streaming ikke er en billig, nem genvej til high-end lyd, som du er. Jeg kan da godt se fordelene fra en forhandler,
man sælger flere bokse og får folk til at skifte deres cdafspiller ud med noget nyt, det sætter selvfølgelig omsætningen i
vejret. __________________ You aint nobody without a naim!
|
| Til top |
|
| |
hkruse Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2012 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
Det er din mening og med din cd afspiller, kunne jo være den ville forandre sig med en anden cd
Anyways, jeg tror vi er kommet godt rundt i debatten, jeg håber bare at andre, også forhandlerne, er ligeså opmærksomme
på at streaming ikke er en billig, nem genvej til high-end lyd, som du er. Jeg kan da godt se fordelene fra en forhandler,
man sælger flere bokse og får folk til at skifte deres cdafspiller ud med noget nyt, det sætter selvfølgelig omsætningen i
vejret. |
|
|
Rigtigt, men som sagt har jeg hørt en hel del CD afspillere og DAC'er i den høje prisklasse (til over 100.000kr). Og det er som sagt min konklusion, men andre kan jo komme til en anden og endelig er der smag og behag og fornemmelse af fysisk medium og måske afskræk for computerteknologi med backup etc. Og min erfaring gælder kun for den dyre ende af markedet. Hvordan tradeoffs er i den billigere del af markedet har jeg ingen mening om, da jeg ikke har hørt det. Jeg er enig i, at computerafspilning/streaming indeholder nogle faldgruber og det er ikke billigere, hvis rigtig god lyd skal opnås. Jeg skal lige nævne at jeg ikke har nogen økonomisk/forretningsmæssig interesse i om det ene er bedre end det andet.
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 20 Februar 2012 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Emm labs konverteren udmærker sig ved praktisk talt at eliminere jitter, idet denne er lavere end 1 picosekund. Dvs man kan tillade sig at bruge komponenter der introducerer jitter som f.eks et optisk signalkabel - det er uden betydning i forbindelse med Emm labs konverteren.
Der er også mulighed for at tilslutte mange forskellige kilder. Prøv f.eks at lytte til en bluray koncert hvor du kører pcm lydsporet gennem konverteren. Fantastisk lydkvalitet selv fra en billig afspiller. En digital maskine der giver den analoge uanstrengthed du måske kender fra pladespillere.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 20 Februar 2012 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
megholm skrev:
Hermann. skrev:
Prøv lige engang at overveje hvor meget lydkvalitet det giver for pengene at investere i en sådan DAC. For den gamle regel om at 2/3 af pengene skal anvendes på musikken og 1/3 af pengene på anlægget holder vel stadig. |
|
|
Så du mener man får for 66.666 kr lydkvalitet, eller hvordan skal spørgmålet forståes? |
|
|
Nej jeg mener hvis du har et hifi budget på 6000 kr om året, så skal de 4 tusind gå til musik og de 2000 til hardware. Personligt bruger jeg nok noget mere end 2/3 på musikken. Du kan selv gange op. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|