Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 22:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ingen bas i en kanal? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Hej.
Håber nogen her kan hjælpe?
Jeg fik i aftes en sjov fejl på mit anlæg.
Der er ingen bas i højre kanal. Og fejlen består, selvom jeg vælger mono og panorerer ud til højre. Så er det galt i begge sider.
Forstærkeren er en gammel luxman, og højtalerne et sæt jbl monitorer med en Dali sub. Problemet er uafhængigt af om jeg spiller lp eller andet
signal.
Det undrer mig at der er signal, og kun de dybe toner forsvinder - og så kun i den ene kanal.
Nogen her der kunne have en ide? jeg havde mistanke til sub'en, da lyden går gennem den og ud i satelitterne. Men da det også sker i mono.
På forhånd tak.
Lars
Til top Vis Larchris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larchris Besøg Larchris's Websted

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Prøv at bytte om på højre og venstre højtalerkabel! hvis fejlen flytter med er det din forstærker der laver nummer, flytter den ikke med er det din højtaler.

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

bevæger basserne sig?

Prøv evt. at tag et kig på delefiltret..
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Det er meget sansynligt dit delefilter som er skadet. Specielt kondensatoren i filteret til bassen som er "eksploderet" til konfetti.

har sprængt mine bas lytter 2 gange  og monteret polyester højvolt kondensatorer i stedet for  Nogen HT fabrikanter sparer på komponenerne ved at vælge lavvolt kondensatorer

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene det er i forstærkeren det er galt!

Hvis det havde været delefilteret i den ene ht, ville den anden ht jo stadig spille bas i mono...

Larchris skrev:

Der er ingen bas i højre kanal. Og fejlen består, selvom jeg vælger mono og panorerer ud til højre. Så er det galt i begge sider. 

Og det er vel det samme, hvis det havde været i sub'en det var galt med den ene kanal. Så ville den anden ht vel stadig spille bas?

Prøv at bytte om på ledningerne, som BCBC foreslår!

Da du bruger sub'en til deling, bør du gøre det systematisk. Prøv først at omskifte ledning fra forstærker til sub. Samme resultat? Så skift ledningerne fra sub til monitor.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tak for input.
Jeg har nu systematisk testet forskellige tilslutningsmuligheder af højtalerne af.
Det viser sig at fejlen ligger i forstærkeren, da problemet skifter side, når jeg bytter om på kanalerne. Men jeg kan stadig ikke
helt forstå at det kan lade sig gøre at forstærkeren sender signal ud til begge kanaler, blot ikke bas? Hvor i forstærkeren vil et
sådant problem kunne opstå? Og endnu vigtigere: vil det kunne svare sig at få det repareret på en så gammel forstærker. Det
er jo ikke verdens dyreste.

Forstærkeren er en Luxman L-430.

Lars
Til top Vis Larchris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Larchris Besøg Larchris's Websted

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Larchris skrev:
Hej.

Tak for input.
Jeg har nu systematisk testet forskellige tilslutningsmuligheder af højtalerne af.
Det viser sig at fejlen ligger i forstærkeren, da problemet skifter side, når jeg bytter om på kanalerne. Men jeg kan stadig
ikke
helt forstå at det kan lade sig gøre at forstærkeren sender signal ud til begge kanaler, blot ikke bas? Hvor i forstærkeren vil
et
sådant problem kunne opstå? Og endnu vigtigere: vil det kunne svare sig at få det repareret på en så gammel forstærker.
Det
er jo ikke verdens dyreste.

Forstærkeren er en Luxman L-430.

Lars

Det problem har jeg prøvet før og det var ren og skær møg i omskiftere osv.

Evt kan det være et relæ der er slidt.

Kommer der mere lyd hvis du skruer HØJT op, eller masserer omskifterne ?

P.S. En kondensator i delefilteret kan ikke lave det problem, da den ikke sidder i serie, men parallelt

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
[

Det problem har jeg prøvet før og det var ren og skær møg i omskiftere osv.

Evt kan det være et relæ der er slidt.

Kommer der mere lyd hvis du skruer HØJT op, eller masserer omskifterne ?

P.S. En kondensator i delefilteret kan ikke lave det problem, da den ikke sidder i serie, men parallelt

Tak.

Jeg har nu prøvet at massere omskifterne, og ballanceknappen reagerede, da lyden i venstre kanal så knaste lidt. Jeg
forsøgte derefter at tappe på den med spidsen af en finger. Det gav et resultat, idet lyden så forsvandt helt fra begge
kanaler.
Der er vist en sansynlighed for at det er i forbindelse med den? Ellers har mit lille tap rystet noget andet inde i forstærkeren.
Der er lyd igen, da jeg slukkede et par minutter, tændte og tappede let igen. Men stadig uden bas i højre kanal.
hvis jeg åbner forstærkeren, hvad skal jeg specielt kigge efter?

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Larchris skrev:

Der er lyd igen, da jeg slukkede et par minutter, tændte og tappede let igen. Men stadig uden bas i højre kanal.

- og der var jeg lige hurtig nok.
Lyden holder kun nogle få minutter. Når forstærkeren bliver varm, giver den et lille klik og lyden forsvinder. Efter en længere
nedkøling kan den lidt igen, men ovenstående gentager sig. Øv!

Lige nu er jeg næsten mest til bare at finde en anden gammel Luxman, hvis da ikke det er ret let at reparere denne.

Lars

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Kan den mon stå og svinge ved en høj frekvens i den ene kanal og derved dræne den for støm? Bare en tanke.

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Larchris skrev:
Larchris skrev:

Lyden holder kun nogle få minutter. Når forstærkeren bliver varm, giver den et lille klik og lyden forsvinder. Efter en
længere

Lige nu er jeg næsten mest til bare at finde en anden gammel Luxman, hvis da ikke det er ret let at reparere denne.

Lars

Prøv lige at tjekke kablerne - om de evt skulle røre ved hinanden, enten i subwooferen eller forstærkeren.

Men det kunne desværre godt lyde som om der er brændt en basenhed af som næsten kortslutter forstærkeren

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:

Prøv lige at tjekke kablerne - om de evt skulle røre ved hinanden, enten i subwooferen eller forstærkeren.

Men det kunne desværre godt lyde som om der er brændt en basenhed af som næsten kortslutter forstærkeren

Det vil jeg gøre i aften. Men jeg skal lige høre dig ad hvad du helt præcis mener? Tror du at en af basenhederne i subwooferen
er brændt af? For så burde de to JBL-monitorer (JBL Control 25AV) jo kunne spille udenom sub'en. Det kan jeg jo også teste?

Lars

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Larchris skrev:
highenden skrev:

Det vil jeg gøre i aften. Men jeg skal lige høre dig ad hvad du helt præcis mener? Tror du at en af basenhederne i
subwooferen
er brændt af? For så burde de to JBL-monitorer (JBL Control 25AV) jo kunne spille udenom sub'en. Det kan jeg jo også
teste?

Lars

Jeps lige præcis

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Februar 2012 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Larchris skrev:
Larchris skrev:

Lyden holder kun nogle få minutter. Når forstærkeren bliver varm, giver den et lille klik og lyden forsvinder. Efter en længere

Lars

Hvis den siger et lille klik, når den slår fra og vil igen efter nedkøling, kan det være et termorelæ som slår fra (-ja så er der måske en lille korsslutning et sted).

Bliver den mere varm end tidligere?

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hej.
Nu er det testet af udenom sub'en - og problemet er det samme. Så det er forstærkeren. Øv!
Den bliver ikke mere varm end før. Den er altid blevet dejligt lun, når den er tændt, ligesom de fleste andre af disse dejlige
gamle luxmanforstærkere.
Men det er rigtigt træls at denne ikke virker.
Jeg er i tvivl om en reperation kan svare sig, eller en ny (brugt) tilsvarende til omkring 1000,- ville være bedre?
Lars

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2012 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Larchris

En rep kan godt løbe op i de tusinde kroner incl moms, så hvis du har en velholdt Luxman L-430 tilgængelig at købe, synes jeg du bør gøre dette.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Februar 2012 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Larchris skrev:

Den bliver ikke mere varm end før. Den er altid blevet dejligt lun, når den er tændt, ligesom de fleste andre af disse dejlige gamle luxmanforstærkere.
Jeg er i tvivl om en reperation kan svare sig, eller en ny (brugt) tilsvarende til omkring 1000,- ville være bedre?
Lars

En reparation kan jo hurtigt løbe op omkring de 1000 kr. De typiske fejl er svigt i potentiometre og omskiftere som måske kan klares med en rensning. Og et dårligt relæ i udgangen som skal skiftes. Disse ting bør ordnes under alle omstændigheder hvis den skal repareres.

Disse standardfejl bør dog ikke få forstærkeren til at slå fra med et klik. Hvis relæet slår fra mens den spiller skyldes det at sikringskredsløbet i forstærkeren aktiveres p.g.a. en fejl. Det er naturligvis ikke muligt at sige sikkert hvad det skyldes uden at måle på forstærkeren. Men jeg vil mene at udbedring af fejlen plus ovennævnte standardfejl er nok til at få en reparation hos en fagmand op omkring de 1000 kr.

Jeg havde selv en L430 engang. Jeg havde den i nogle år fra den var ny og forærede den senere til en kammerat. Da han også havde haft glæde af den i nogle år døde den og jeg kiggede på den. Problemet var at de store elektrolytter i strømforsyningen var utætte og der var løbet syre ud over printet, hvilket havde medført afbrændte udgangstransistorer. Det er vel 10-15 år siden nu.

Problemet med dårlige elektrolytter er ikke ualmindeligt i flere af de ældre Luxmanforstærkere, så det kan ikke udelukkes at det også er galt med din. Hvis det er tilfældet bliver det noget dyrere, og så vil jeg nok mene at det bedre kan betale sig at finde en anden.

Men der er selvfølgelig også en risiko for dårlige elektrolytter i en anden brugt.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Larchris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2012 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tak for de mange tip.
Jeg gik efter en udskiftning, og endte op med helt at skifte fra Luxman (første gang det er sket siden jeg fik min første luxman i
1985). Havde ellers et par stykker af de gamle sager i kikkerten.
Nu spiller en Denon PMA-1315R lystigt her og umidddelbart kan den jo med lethed spille en mere tydelig og defineret lyd end
den gamle Luxman. Indtil videre er jeg godt tilfreds.

Mange hilsner Lars.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Februar 2012 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Pænt tillykke med din nye Denon PMA-1315R, og god fornøjelse med den.

MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Larchris skrev:

Den bliver ikke mere varm end før. Den er altid blevet dejligt lun, når den er tændt, ligesom de fleste andre af disse dejlige gamle luxmanforstærkere.
Lars

En reparation kan jo hurtigt løbe op omkring de 1000 kr. De typiske fejl er svigt i potentiometre og omskiftere som måske kan klares med en rensning. Og et dårligt relæ i udgangen som skal skiftes. Disse ting bør ordnes under alle omstændigheder hvis den skal repareres.

Disse standardfejl bør dog ikke få forstærkeren til at slå fra med et klik. Hvis relæet slår fra mens den spiller skyldes det at sikringskredsløbet i forstærkeren aktiveres p.g.a. en fejl. Det er naturligvis ikke muligt at sige sikkert hvad det skyldes uden at måle på forstærkeren. Men jeg vil mene at udbedring af fejlen plus ovennævnte standardfejl er nok til at få en reparation hos en fagmand op omkring de 1000 kr.

Jeg havde selv en L430 engang. Jeg havde den i nogle år fra den var ny og forærede den senere til en kammerat. Da han også havde haft glæde af den i nogle år døde den og jeg kiggede på den. Problemet var at de store elektrolytter i strømforsyningen var utætte og der var løbet syre ud over printet, hvilket havde medført afbrændte udgangstransistorer. Det er vel 10-15 år siden nu.

Problemet med dårlige elektrolytter er ikke ualmindeligt i flere af de ældre Luxmanforstærkere, så det kan ikke udelukkes at det også er galt med din. Hvis det er tilfældet bliver det noget dyrere, og så vil jeg nok mene at det bedre kan betale sig at finde en anden.

Men der er selvfølgelig også en risiko for dårlige elektrolytter i en anden brugt.

Stanley, du har fat i noget meget essentielt

Noget ældre guf som omtalte Luxman L-430, er jo fra tiden hvor konkurrencen var virkelig hård mellem fabrikaterne. Dermed er det også forskelligt, hvor meget vægt de forkellige fabrikater lægger på kvaliteten af især forstærkeres komponenter; strømforsyning, udgangseffekt, finish..etc.
I dette tilfælde, må vi nok konkludere, at det er usædvanligt tosset af et yderst velrommeret mærke, som Luxman, at anvende ladelytter af så dårlig kvalitet, at lækker efter relatvit få år Hermed kan vi understrege pointen og vigtigheden af de mange tråde omkring udskiftning/opgradering/renovering af eletroklytter i ældre grej. Så til Luxman fans og folk:

I bør VIRKELIG overveje at SAMTLIGE elektrolytter i jeres Luxman-forstærkere, inden det ender med et syrebad, som Stanley beskriver. Det er ikke et spørgsmål om det sker, men om hvornår!!!! Og så kan det ikke svare sig, at begynde på en rep/renovering. Jeg er uenig i, om det "kan betale sig"  Hvis man er glad for sin gamle forstærker, og man kan lave det selv (eller kender nogen), så er det altid pengene værd!

Larchris: Tillykke med din nye Denon PMA-315  Et rigtigt godt valg! Men jeg må lige spørge dig: Hvad har du så gjort med din gamle Luxman L-430 - du har vel ikke smidt den i skraldespanden??!! 

Til top Vis MrBakmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrBakmann

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes