Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Focus 110a vs BM5A (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
The Moonwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har i noget tid været lun på Dynaudio Focus 110a, men er af en kammerat blevet gjort opmærksom på Dynaudio BM 5a som et alternativ. De har
så vidt jeg kan se de samme enher, den samme forstærkerkraft etc og koster ca det halve.
Nu ved jeg efter en tur rundt på diverse fora, at når folk overvejer studiemonitors, får de ofte svaret, at de er for "analytiske" hvorefter nogle andre
svarrer, at de jo spiller det, der er på indspilningen...

Er der nogen, der kan forklare mig forskellen på de to nedenstående højttalere, da jeg ikke umiddelbart kan komme til at høre dem mod hinanden.
Selvom min opstilling ikke er decideret "near field" er der ikke mere end 2,5 meter hverken til min lytteposition eller mellem mine højttalere.

http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=3680
http://www.dynaudio.com/int/home_loudspeaker_systems/focus/f ocus_110a.php

Mvh
Til top Vis The Moonwalker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Moonwalker

The Moonwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2012 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig en her model jeg mener.

http://www.dynaudioacoustics.com/bm5amkII.asp
Til top Vis The Moonwalker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Moonwalker

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt Dynaudio BM5A MKII til musikbrug en overgang. Den lyder rigtig godt. Men som forsøg flyttede jeg højttalerne ind i stuen, og da viste det sig, at de slet, slet ikke kunne spille rummet op. Min daværende stue var de dér 14-16 m2. Jeg kan ikke huske, hvor kraftig en forstærker der sidder i, men det er åbenbart i underkanten i fht. at skulle spille større rum op. Det giver også fin mening, for højttalerne er jo ikke lavet til det. De er beregnet til, at man skal sidde nogenlunde lige klods op af dem.

Dynaudio Focus 110a har jeg lyttet til hos Tapeconnection i Århus. De lyder godt. Men der er megen bas i, så de skal have god plads omkring sig.

Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2012 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Undskyld, det var Dynaudio Focus 110, jeg lyttede til - altså den passive udgave.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2012 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:

Jeg har brugt Dynaudio BM5A MKII til musikbrug en overgang. Den lyder rigtig godt. Men som forsøg flyttede jeg højttalerne ind i stuen, og da viste det sig, at de slet, slet ikke kunne spille rummet op. Min daværende stue var de dér 14-16 m2. Jeg kan ikke huske, hvor kraftig en forstærker der sidder i, men det er åbenbart i underkanten i fht. at skulle spille større rum op. Det giver også fin mening, for højttalerne er jo ikke lavet til det. De er beregnet til, at man skal sidde nogenlunde lige klods op af dem.

Dynaudio Focus 110a har jeg lyttet til hos Tapeconnection i Århus. De lyder godt. Men der er megen bas i, så de skal have god plads omkring sig.

Lyder utroligt da et sæt BM5A kan spille op mod 115db peak http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=3680&Ajr Nws=663&AjrNwsPg=1

The Moonwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2012 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Men er der nogen af jer, der kan forklare mig forskellen på de to ? De ser jo ret ens ud på specs.

Mvh

jacob steen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2007
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Blot til info er der jo også den nye XEO 3!

Den er lige kommet på demo i Tape Connection.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2012 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Var lige inde hos 4sound i Odense i dag (desværre ingen dynaudioer), lyttede til den størrer modeller af dem jeg har som er Behringer B1030A og der blev lige samlignet lidt bas, tydelig forskel men sidder jeg og lytter på min egne er det ikke slemt (sidder meget tæt på) diskanten er også helt anderledes når man sidder tæt på end hvis man står 3-4 meter fra højtalerne.

Så kommer der en der vil høre nogen helt anderledes højtaler,kort de små Yamaha HS50M som lyder underlig i den ene højtaler, det går helt galt med adam a5, så istedet bliver der lyttet lidt på adam a7 og Yamaha HS80 (tina dickow, husker det som om det var losing), dem der siger at Yamaha hs serien ikke kan spille bas (manglen på bas) må man sige har fuldstændig ret det kan de ikke, men må sige da de kort blev samlinget SE Electronics The Egg med separat forstærker og en pris på 14199kr (yamaha HS80 lige under 4000kr) fik jeg et hel chok, the opal http://www.4sound.dk/shop/studiehoejttalere/se-electronics/t he-egg.html skulle være helt fantastiske (har kun hørt dem meget kort og ikke ved høj lydstyrke) de lød meget ens over det hele, ingen fokusering på nogen lyde,neutral og nærmeste kedelig (der var ikke noget negative at sige om lyden , de få sek jeg hørte dem), så blev der skiftet over til Yamaherne og hold da op lyden blev højere MEN det vildste var at mellemtonen var vildt åben og klar, den lød som om yamahaerne var en eller 2 klasser bedre i mellemtonen en de ægge formet højtaler.

Har man pladsen og vil man ikke have nogen højtaler der er påtrængende i bassen (naboerne) skal man tage et lyt på Yamaha HS80M de har en overraskende god mellemtone, om den er for meget afslørende, analytisk ved jeg ikke. men nu ved jeg hvorfor Yamaha HS serien, (har ikke hørt ns-10m) er så populære i pladestudier, de er i særklasse gode til mellemtone, diskanten fejlede bestemt ikke noget.

De koster ikke engang 4000kr men gengiver mellemtonen meget klart og åbent som dyre  high end højtaler, opalen var mere ens over et bredere område (lidt mere bas en Yamahaerne) men mellemtone er i særklasse.

Britney
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke den "æggehøjttaler" du snakker om, men ud fra din egen beskrivelse af den, er det jo en nærmest eksemplarisk god studiehøjttaler, mens Yamaha må siges, ud fra din beskrivelse, at være dårlig.
Til top Vis Britney's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Britney

The Moonwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2012 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt xeoen, som jo nærmest er dynaudios exitemodel med forstærkere i - det er mere focus 110a i forh. til bm5a mkii jeg er interesseret i. De
har meget enslydende specs men ganske forskellig pris.

Jeg er ikke interesseret i yamaha eller æggehøjtalere.

Mvh

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2012 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Britney skrev:
Nu kender jeg ikke den "æggehøjttaler" du snakker om, men ud fra din egen beskrivelse af den, er det jo en nærmest eksemplarisk god studiehøjttaler, mens Yamaha må siges, ud fra din beskrivelse, at være dårlig.

Nej de er begge gode yamaherne imponerede mig meget.

The Moonwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2012 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt følgende i beskrivelsen af BM'eren:

The BM5A MKll is designed as a near to mid- field monitor and can be equally well used in both stereo and surround setups. Optimal performance is
achieved when positioned 1-3 meters from the listener.
It can be placed on stands or on the meter bridge of a console provided that the meter bridge is sufficiently sturdy. For best results the speakers may
be aimed towards the listener in both vertical and horizontal planes.

Min sofa står ikke mere end 2 meter fra højttalerne så jeg er indenfor de 1-3 meter. Kunne man forestille sig at diskanten på en eller anden var mere
"rettet" på denne højttaler end på focus110A - at det er det der er forskellen på en monitor og en hifi-højttaler, og at det derfor er nødvendigt at sidde
meget præcist i forhold til højttalernes placering?
Mvh

http://www.dynaudioacoustics.com/media/bm_5a_mkll.pdf

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Køb dog de Fokus 110 A de spiller drøn godt og man koble deres sub på så mangler der jo ikke noget der lyden kan følge med langt dyre mærker
fremfor andre middelmådige modeller
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic

The Moonwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

@gasolin tak for linket - spændende læsning. MC 15 er lidt mindre, men har sikkert nogle af de samme karakteristika.

@sonic: haha - ja helt enig, 110 A spiller super. Grunden til at jeg har startet denne tråd er for at finde ud af, om der kun er udseende og pris til forskel på dem og BM5A MKii. Hvis BM5A MKii leverer den samme lyd til mindre penge...

Jeg har ikke haft mulighed for at prøve dem op imod hinanden.

Mvh

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt sikker men tror der er lidt forskel
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

asgerjakobsen skrev:

@gasolin tak for linket - spændende læsning. MC 15 er lidt mindre, men har sikkert nogle af de samme karakteristika.

@sonic: haha - ja helt enig, 110 A spiller super. Grunden til at jeg har startet denne tråd er for at finde ud af, om der kun er udseende og pris til forskel på dem og BM5A MKii. Hvis BM5A MKii leverer den samme lyd til mindre penge...

Jeg har ikke haft mulighed for at prøve dem op imod hinanden.

Mvh

vsl

En mc15 skulle være en forfinet udgave af BM5A modellen mc 15 udkom i 2007 så jeg ved ikke om den er opgraderet siden så den matcher  BM5A MK ii modellen

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=1565&zoneid=1

The Moonwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan se er mc15 en højtaler med en kabinetvolumen på 4,8 l og en grænse nedaf på 55 htz mens Bm5A MKii Har en kabinetvolumen på 9
liter og en deaffølgende nedre grænse på 48 hz? Den har også en 7 tommer basenhed mod 5,9 tommer i mc15'eren.........
Selvom mc15 sikkert er en glimrende højttaler tillader jeg mig at tvivle på at den er direkte sammenlignelig med BM5A MKii. Derimod er 110A'en
bestykket med samme str enheder og ca samme kabinetstørrelse, samme forstærkerkraft etc. Derfor er jeg interesseret i forskellen på netop disse to
højttalere.
Mvh

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2012 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Prøv at maile Dynaudio.

De ved nok mest om det, trods alt

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne