| Forfatter |
|
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 12 April 2004 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Webmonkey skrev:
Rigtige mænd/entusiater bruger ikke tone kontrol  |
|
|
Hvorfor bruger man så EQ til koncerter? :o) Måske er det pigerne der styrer showet  __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 12 April 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
PA og så Hifi er ikke det samme!!!
|
| Til top |
|
| |
Phat Simon Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 383
|
| Sendt: 14 April 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved at jeg har tonekontrol, men om den virker det ved jeg ikke helt.  Det er ved at være meget lang tid siden jeg har rørt dem. Kunne være at man for god orden skyld lige skulle dreje lidt på dem for at høre hvor slemt det kan blive  tror at de i bund og grund er der for designets/symmetriens/synets/nostalgiens skyld. De kunne lige så godt være limet på. __________________ The freaks come out at 9 - and its
20 to 10
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 14 April 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
obi jon kenobi skrev:
| Har slet ikke tonekontrol. |
|
|
Heller ikke mig.Den slags findes ikke på seriøst udstyr. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
naim Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 14 April 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Olsen skrev:
|
Godaften!
Efter at ha' læst diverse tråde om fællesnævneren "ren lyd" og alle mulige meninger om hvordan diverse HiFi-komponenter bør lyde, kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide om der er nogen herinde der konsekvent drejer lidt/meget på hhv. treble og bass knapperne på deres forstærker fordi de dermed synes at deres anlæg lyder bedre?
Jeg vil da gerne selv starte med at nævne, at jeg i mine unge dage skruede ned for bassen for at kunne spille højere, da der var gilde i laden Det lød ikke godt men hvad med "kvalitetslyden" - nogen herinde som synes at deres anlæg spiller bedre så bare kom frit frem! :o)
|
|
|
Meget let at svare på, har ingen bas- og diskantkontrol. Der er kun op og ned for volumen.
hilsen naim __________________ I wanted the best, I got the best.. KISS
|
| Til top |
|
| |
Tiger Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 14 April 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
piller ik ved skidtet, det forvrænger!.
|
| Til top |
|
| |
schrez Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 14 April 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
har muligheden- bruger den dog aldrig. forstærkeren står på direct.
synes det er ok at muligheden er der, så har den enklte valget om eks. bas niveau for den enkelte cd, og det er dermed ikke overlagt producenten
|
| Til top |
|
| |
Møller Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 03 Juni 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lytter normalt på den direkte kilde.
Men jeg må indrømme, at jeg til tider skruer lidt på bassen. Mistænker mine kabler for at være elendige i mit nuværende rum, påtrods af at de ikke ligefrem er billige. Men igen det kommer an på hvilken skiver jeg har i afspilleren.
Savner noget mere dybde i bassen. Nogle forslag vedr. kabler? Jeg har Van Den Hull og Siltec samt et udefinerbart højtalerkabel fra monster.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 03 Juni 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nul tonekontroller her... ( savner dem dog nu og da når der skal spilles R&B, house & teckno og den type "dunke" musik når der er fest mm.. 
Men så hiver jeg min gamle 20 år. Denon equalizer frem fra under sengen, støver den af og vupti... dunke dunk i massevis... ( og det gør den faktisk meget bedre end tonekontrollerne jeg i sin tid havde i mit hedengange Audiolab udstyr.. ) men efter festen!... væk med den igen!! tilbage under sengen hvor sådanne i hifi sammenhænge høre hjemme!!!! 
Det er ikke fordi mit udstyr / højtalere ikke kan spille dunk! og power!!.. men musikken i sig selv og indspilningerne trænger for det meste i DEN GRAD! til hjælp!!.. da de nådesløst afsløres for hvad det er!!.. og det er knap så seriøst!!.. og for det meste hentet ned fra nettet i MP3.. og for at få den "rette" discoteque stemning... så skal bassen fra 120 Hz. og ned efter hæves mindst 6 db. ( 120 Hz. + 3 db. - 60 Hz. + 6 db, og 30 Hz. + 3 db. 16 Hz. - 6 db. ) og fra 250 Hz. og til 1 kHz. med center ved 500 Hz. skal dæmpes 3 db. - ( på Eq. sættes 250 på - 1,5 og 500 på -3 og 1 kHz. på - 1,5 db. ) her opefter er det dog i mine øre utåleligt at manipulere med niveauet!!! så fra 1 kHz. og op lader jeg niveauet være neutralt...
Med denne indstilling får man lige den rette "hængekøje" i mid og hæv i bassen der giver en god tilnærmelse til den rigtige "west coast sound"
Dette har dog intet med hifi eller rigtig gengivelse at gøre! men fedt lyder det med party musik!!!!
Så savner i dette og ikke har tonekontroller... køb da en billig 12 bånd Eq... og slut til når lysten mælder sig til lidt mere end den strænge neutralitet hifi diktere... ( selv om dette selv uden tone kontroller er relativ subjektivt!!)
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Zibas Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 144
|
| Sendt: 03 Juni 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonekontroller. Hva' er det ????? Findes det stadigt ?? 
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 05 Juni 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
|
Tonekontrol, hvad er det ! 
mvh Gorm
|
|
|
En snedig indretning der tillader at produktioner med bulderbas og skrigediskant kan afspilles uden jeg kaster op
Til de uopmærksomme ! bas og diskantreguleringer kan drejes MOD uret. Tonekontroller består oftest af simple (variable) RC led i samme kvalitet som resten af forstærkeren.
Er funktionen fornuftigt udlagt er bivirkningerne mikroskopiske (eks. Quad II, 3, 34 og 44 samt visse gamle Lux konstruktioner) og fordelene indlysende da pladesamlinger altid er af "svingende kvalitet"
Alle analogoptagelser har været igennem adskillige systembetingede tonekontrolkredsløb kendt under kryptiske navne som RIAA, NAB osv.
Waal
|
| Til top |
|
| |
Schriver Lukket konto

Lukket efter egen anmodning
Bruger siden: 14 Marts 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 05 Juni 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
super Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 162
|
| Sendt: 06 Juni 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg piller aldrig på tone kontrollerne, men når jeg ser en film i flimmeren i Dolby Pro Logic så sker det at jeg sætter super bass (Loudness) på, de er lidt flade sommetider i lyden. når jeg ser dvd film så klarer subben alt hvad der hedder bas i så rigelige mængder super bass, Men når jeg hører musik så er det ved Direct
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
| Sendt: 06 Juni 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg havde mit NAD 114/216 set-up, eksperimenterede jeg meget med tonekontroller. Efterhånden som jeg blev mere og mere ramt af 'hifinitis' gik det op for mig, hvor meget tonekontroller ændrer lyden i HELE frekvensspektret!
Til sidst kunne jeg slet ikke holde ud, hvis der var skruet på tonekontrollerne (F.eks. efter gæster der havde deres egne præferencer). Husker at jeg flere gange gik i panik over HVOR forfærdeligt det hele lige pludselig lød, indtil jeg fandt ud af at der var drejet på tonekontrollerne.
I mine ører er der INGEN fordele ved at bruge tonekontroller!! Tværtimod kan det ødelægge hele oplevelsen af optagelsen. Selv dårlige optagelser bliver ENDNU dårligere af at 'lege' med tonekontrol.
I min verden findes der derfor kun forstærkere UDEN tonekontroller!!
Det skal måske lige nævnes at jeg udelukkende hører to-kanals lyd. Ved ikke hvordan det forholder sig i 'snurrerundt' set-ups!
__________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 06 Juni 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har slet ikke treble/bas på min kontrolforstærker.
På mit gamle Rotel, var der mulighed for det, men med en knap kunne man slå treble/bas knapperne fra. Jeg drejede på dem én gang for at høre de virkede, siden slog jeg dem fra, og har aldrig slået dem til igen.
Det er et spørgsmål om smag, men jeg mener som udgangspunkt, at jeg vil have musikken gengivet som musikerne har produceret den. For det må vel have været sådan musikerne vil have man skal høre det.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 06 Juni 2004 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om jeg bruger hvad?...justering siger du? Forvræning af lyden..nej tak!
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 06 Juni 2004 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Om jeg bruger hvad?...justering siger du? Forvræning af lyden..nej tak! |
|
|
Tør du afsløre hvilke "lydefri produktioner" du hælder gennem dit anlæg ?
Waal
|
| Til top |
|
| |