Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DIY CD Player (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 10 April 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Efterhånden har jeg fået kæmpet mig igennem Michael J's tråd ang. modifikation af en alderende CD player fra Denon og dette ledte mig til at jeg søgte lidt på DIY Cd player-projekter - og dette var hvad jeg fandt.

http://www.daisy-laser.nl/homeoptics/photogallery/page_01.ht m

Grundstenen i de viste CD playere er Phillip's toploadet Pro-drev, som iøvrigt ser meget solidt ud ! -men jeg fik så den tanke at det vil være mere interessant at bygge fra bunden end at ændre på en allerede færdig player med evt. fejl som ikke står til at ændre.

Kort sagt ! er der nogen som har givet sig i kast med sådan et projekt - det må da lige være noget for den fingrefærdige DIY-nørd !?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 April 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Har tidligere set de Phillips projekter.
Kun fantasien sætter grænserne, men her kan man jo så se, hvor meget/lidt det efterhånden kræver, at bygge en spiller.
I øvrigt lyder Phillips drevet desværre ikke særligt godt.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

feedback
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 April 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Det ser spændende ud. Specielt versionen fra Italien med non oversampling converteren baseret på TDA 1543 uden brug af digital filter. Jeg overvejer selv at hoppe på det projekt.

Man bør nok ikke lade sig afskrække sig af Kubiks fordomme. I stedet bør man tænke på, hvor mange highend producenter der bruger dette philips drev med fremragende resultat.

Blandt andet Gryphon, Audio Aero....... osv osv.

Til top Vis feedback's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af feedback

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 10 April 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

feedback skrev:

Det ser spændende ud. Specielt versionen fra Italien med non oversampling converteren baseret på TDA 1543 uden brug af digital filter. Jeg overvejer selv at hoppe på det projekt.

Man bør nok ikke lade sig afskrække sig af Kubiks fordomme. I stedet bør man tænke på, hvor mange highend producenter der bruger dette philips drev med fremragende resultat.

Blandt andet Gryphon, Audio Aero....... osv osv.

Benytter Gryphon løbeværker fra Philips??

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 April 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Du har sikkert set det, og fundet dit link på denne side, men nævner det alligevel :
http://www.daisy-laser.nl/homeoptics/

Der sælger de en pakke til ca. 300 euro som indeholder drev, display, fjernbetjening og et par andre ting. Du kan jo skrive til dem.

MVH
Mads

Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse

feedback
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Yes, tidligere har Gryphon brugt Sony, men de nu er de gået over til Philips. Det er i hvert fald hvad Kurt fra det nu afdøde Lydgalleriet har fortalt mig i sin egenskab som forhandler af Gryphon.

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 10 April 2004 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

jeg har daisy laser CD-PRO, kittet. Ikke med færdigt kabinet, og med en midlertidig forsyning. Den har pt. med den dårlige forsyning, "slået" alt andet jeg har testet den op i mod.

Sony ax20es (eller hvad det nu er den hedder), Cambrige Azur, Exposuer 2010, sony 555 et eller andet, HK dvd 1(tror jeg den hedder) en Holfi, Denon 2560, 2520 + div.

og den har spille LANGT bedre en dem.

det er et drev der sidder i meget dyre cd drev og afspillere, og sammen med min ELC. DAC1, har jeg pt , ikke hørt noget der spiller bedre.

så det/den har min anbefaling.

ps: Kurt V. K. spiller alle cd'er med Ph. drev dårligt ?

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

kentp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 10 April 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hej Peter.

Har du nogle billeder vi kan se ??

Mvh Kent

Til top Vis kentp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kentp

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 10 April 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

kentp skrev:

Hej Peter.

Mvh Kent

der er ikke meget at se. det er en opstilling for at se om den/det er noget der kan bruges. og det kan den/det bestemt.

jeg skal nok poste nogen, når den er klar !

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

kentp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 10 April 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:
kentp skrev:

Hej Peter.

Mvh Kent

der er ikke meget at se. det er en opstilling for at se om den/det er noget der kan bruges. og det kan den/det bestemt.

jeg skal nok poste nogen, når den er klar !

det vil jeg se frem til

Til top Vis kentp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kentp

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 April 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:

I do not know.
Jeg har ikke hørt dem alle.
De gange jeg er stødt på CDMPRO, har jeg kunnet genkende det lydmæssigt.
Det er hverken neutralt eller dynamisk, så det skal i hvert tilfælde gennem en større ombygning, før det frister mig.
Hvad der præcist er der gør dette, ved jeg ikke - løbeværker er temmeligt gådefulde.
I øvrigt mener jeg, at der faktisk sidder en DAC på servoprintet under selve løbeværket i CDMPRO. Den kan du jo checke op imod også.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 10 April 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Peter skrev:

I do not know.
Jeg har ikke hørt dem alle.
De gange jeg er stødt på CDMPRO, har jeg kunnet genkende det lydmæssigt.
Det er hverken neutralt eller dynamisk, så det skal i hvert tilfælde gennem en større ombygning, før det frister mig.
Hvad der præcist er der gør dette, ved jeg ikke - løbeværker er temmeligt gådefulde.
I øvrigt mener jeg, at der faktisk sidder en DAC på servoprintet under selve løbeværket i CDMPRO. Den kan du jo checke op imod også.

Når det stadig er en gåde er det fordi vi ikke ved, hvordan jitter påvirker lyden (dvs. struktur - frekvens - dynamik ). Intet ved vi om det.

Men når eks. CEC drev får gode test og måler godt, kan man have en ide om, at det måske er fordi, at den lavfrekvente del er lavere end på andre drev. Men det er gisninger. Problemet løses iøvrigt i dag i højere grad henne ved konverteren og den måde som den læser data og clock ind på. BB nye konvertere er ret jitterufølsomme. Det er en god ting med det dvd drev-bras der bliver spændt foran.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være at jeg er galt afmarcheret, men ligefrem afvise Phillips Pro. drev som du gør Søren, det virker lidt forhastet, da jeg mener at en CD player er mere end blot et drev.

Jeg mener at det giver fantastiske muligheder for at lave den kompromiløse CD player, man bestemer jo helt selv have det skal ende op med.

Søren ! - med din ekspertise vil det da være oplagt at bygge fra bunden, eller er det mere kompliceret end som så ?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Her er endnu lidt stof til eftertanke.

http://akustik-perfekt.de/cdplayeruk.htm

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Vil det overhovedet være muligt at bygge noget som kan bide skeer med masseproduceret grej ?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 April 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

ja... hvis du har tid tålmodighed og gå på mod..... men de fleste lader sig nok hurtigt slå ud af tidsaspektet  ( det gjorde jeg selv...)

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 April 2004 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

er der nogen andre drev du vil anbefale til DIY, Kurt?

Det her design minder for mig en hel del om en Pladespiller, nice

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 April 2004 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Det kan godt være at jeg er galt afmarcheret, men ligefrem afvise Phillips Pro. drev som du gør Søren, det virker lidt forhastet, da jeg mener at en CD player er mere end blot et drev.

Jeg mener at det giver fantastiske muligheder for at lave den kompromiløse CD player, man bestemer jo helt selv have det skal ende op med.

Søren ! - med din ekspertise vil det da være oplagt at bygge fra bunden, eller er det mere kompliceret end som så ?

Hejsa!
Med de efterhånden ganske komplette enheder der findes til CD maskiner, så er det ved at være rimeligt medgørligt at lave sin egen CD maskine.
Man skal dog være opmærksom på, at gør man som man gør flest, så kommer man aldrig foran de andre.
Fra løbeværket til og med konverteringen er der ikke meget at gøre for DIY freaken, herfra og så powersupply kan man sætte sit eget præg på.
Faktisk er det også langt de fleste mindre mærkers lod, de bygger af færdige stumper og efter fabrikanternes forskrifter.
Hedder man Sony, Phillips, Teac, Pioneer el. lign, så kan man godt lave tingene selv, men ellers ikke.
Det er nu heller ikke fordi jeg lige vil kalde det nemt, at smække en analogdel og en powersupply sammen. Det kan såmænd volde rigeligt med problemer.
Mht. Phillips løbeværket, som i øvrigt sidder i massevis af maskiner, der faktisk lyder som om de har et Phillips løbeværk siddende, så tror jeg ikke man sådan kommer uden om den påvirkning det har.
Hver eneste gang jeg har lyttet til det, har der været en besynderlig måde at skubbe sig frem i skoene på, og så denne lidt underlige "mangel på jordforbindelse". Andre har benævnt det "kønsløshed". Jeg ved ikke hvad det kommer af, men der er altså noget om snakken.
Om der findes mange andre der er meget bedre, ved jeg ikke rigtigt, TEAC er i mine ører en "romantiker" ved siden af. Pioneer går også lidt til den runde side. Sågar løbeværket i Denon S1 serien, hvor der bare er bygget løbeværk, så selv det lækreste kommer til at ligne spaghetti når man sammenligner, så er der et eller andet flagrende hvidt slør, der minder lidt om en elverpige i skumringen over en tåget eng.
Løbeværket i min 3560 har bare ikke de tendenser og måske er det det eneste der ikke har det. Her er benene nede på jorden og der bliver ikke lagt noget ovenpå eller imellem. Og det er altså herligt skal jeg meddele, men det stiller nogle velvoksne krav til resten gennem kæden. Digitalkablet er måske endda nok én af de ting, der afgør om man overhovedet opdager hvad dette værk kan og ikke kan.
Det lidt underlige er, at har man først lige fået ørerne åbnet for fænomenet, så er der ingen vej tilbage - det eneste 100% sammenlignelige fænomen jeg kender er VdH´s pick-upper. Prøv en og du kan ikke længere fristes af noget andet. Endda hvis vi taler om én af de billigere modeller, du vil bare ikke bytte med noget - sådan er det bare.
Digitalkablet har jeg tillige kunnet konstatere er et problem. Derfor har jeg rimeligt omfattende, været i gang med forskellige eksperimenter med analogdelen i maskinen, så evt. andre der har sådan et dyr, kan få størst muligt udbytte af værket. Jeg synes det er lidt synd, at den skal stå og spille lidt ned i dynen, som den gør i den originale udførelse.
Jeg har ingen reelle índbildninger om, at jeg kan gøre det ekstremt meget bedre end Denon, men jeg har et par enkelte punkter, hvor jeg ikke behøver vise prismæssige hensyn, som de har måttet.
Udskiftning af opamps og eksperimenter med netledninger og sample and hold kredsløbet er gjort, hvor S/H kredsen ikke skal moddes, men resten er helt fint indtil videre. Det der skal ske nu, er powersupply, der skal reguleres individuelt til hver DAC chip også på den negative tilførsel. Det er ret omfattende ændring, som går meget i retning af DIY. Om det virker ved jeg endnu ikke, men jeg tror det - og med rimelig grund tror jeg. Men som sagt skal vi lige have lidt belæg for påstanden. Resultatet skulle gerne blive en lang større dynamik og meget mindre støj, fordi DACérne så kan arbejde 100% uafhængigt af opampsene, der bruger betydeligt mere strøm.
Undervejs i projektet er stort set alle kendte opamps afprøvet og kasseret, mærkeligt ikke? Jeg vil også påstå, at den ellers højt berømmede OPA 627, som faktisk er verdens allerdyreste opamp, med helt utrolige data, lyder overfladisk, blodfattig og særdeles uinspirerende. Bulderblæver og plingeling i skøn forening. Ikke desto mindre sidder den i utroligt meget High End udstyr, fordi det ikke er high end, hvis den ikke sidder der. Der er med andre ord ingen vej uden om. Den skal være der, nøjagtigt ligesom Phillips CDMPRO værket også skal være tilstede.
Denne fremgangsmåde blev oprindeligt introduceret af mr. Mark Levinson himself. Han skyede, i sine tidlige kreationer, intet middel mod målet. Han kunne finde på at anvende småkondensatorer med dielektrika af teflon, som kostede en krig og var store som haglpatroner for selv bittesmå værdier. Alt der sad i hans konstruktioner var "on the edge" eller også bare det dyreste.
Har du så nogensinde prøvet at lytte til sådan et monster?
I hvert tilfælde kan jeg berette, at jeg er 100% sikker på, at det ikke er den måde, man laver reelt reproducerende udstyr på. Hvad det så er blevet til siden for ML, skal jeg ikke kommentere på.
Det jeg blot ville sige, var oprindeligt, at blot fordi CDMPRO sidder allevegne, garanterer det overhovedet ikke for kvaliteten. Det er mere et spørsgsmål om hvad man kan få fingrene i. Alternativerne kender de fleste også godt, skulle jeg selv vælg eet standard værk, så tror jeg at Sony kom ind som vinder med det der sidder i den nye Accuphase SACD maskine.
Læs i øvrigt testen af denne og check så lige målingerne!!
Jeg har aldrig tidligere set noget måle så flot, bortset fra at impulsen på Denons ALPHA konvertere af matematiske grunde, er langt tættere på idealet.
Sådan siger man
Gad nok vide hvordan den spiller, men OK til 90K kan man vel forlange en del.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 April 2004 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

omegasteffy skrev:

er der nogen andre drev du vil anbefale til DIY, Kurt?

Det her design minder for mig en hel del om en Pladespiller, nice

Hej Omega!
Den er ganske rigtigt flot.
Hvis jeg skulle lave DIY helt og aldeles alvorligt, så ville jeg tage udgangspunkt i min 3560 som tidligere beskrevet.
Måske ville jeg nøjes med, at anvende servodelen, løbeværket, display, kabinet og hoved powersupply, idet jeg ikke har forhåbninger om, at kunne gøre det bedre.
Herfra kunne man så selv vælge digitalfilter, konvertere og analogt design.
Det kunne blive ægte sejt.

feedback
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Jeg tror stadig der er mere fornuft i at bygge med Philips CD-PRO 2.

Her er en test, der kan give et fingerpeg om, hvordan det kan lyde:

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/armoniacd1_e.html

Bemærk at lyttetesten er baseret på den indbyggede DAC i PRO 2.

Og så lige en kommentar til den gamle sag:

Hvis Denon 3560 værket er så godt, jamen hvorfor blev det så taget ud af produktion for snart mange år siden? Fordi det var for dyrt at producere? Tja, hvis det virkeligt var så godt, så havde der nok stadig været købere selv om prisen steg og Denon havde nok fortsat med det på salgshylderne.

Men sådan er det ikke gået. Japanerne droppede det og nok ikke uden grund.

Jeg glæder mig meget til at se Peters udgave af Philips CD-PRO 2.

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes