| Forfatter |
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
|
hvorfor har de valgt det drev ? hvis det altså er så dårligt 
|
|
|
Mit bud er at der er blevet skelet til hvad konkurrenterne gør.
Så skal man selvfølgelig heller ikke gøre det værre end det er. Mekanisk set er det et okay drev, men Phillips har underligt nok ikke lavet et ordentligt arbejde med elektronikken.
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 16 April 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Peter skrev:
|
|
|
|
Så skal man selvfølgelig heller ikke gøre det værre end det er. Mekanisk set er det et okay drev, men Phillips har underligt nok ikke lavet et ordentligt arbejde med elektronikken.
Karsten |
|
|
Man skal naturligvis ikke vride det hele ud af proportioner. CDér med Phillips drev kan da sagtens performe på lige fod med så mange andre. Nu er det bbare, at der er tale om high end, hvor alt har berettigelse, selv de mindste forskelle jagtes no matter the cost. Her er CDMPRO et mindre godt udgangspunkt i mine øjne.
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Peter skrev:
|
|
|
|
Karsten
|
|
|
hmmm, ok. men konkurrenterne, bruger da meget andet, så hvorfor skulle de være "tvunget" til at bruge det drev.
kunne det ikke være fordi det faktisk (til prisen osv) er et ok drev. som i altså bare ikke syntes så godt om. 
|
| Til top |
|
| |
neist Lukket konto

Dobbeltprofil: Tubeless
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu nævnes der både CDMPRO, CDPRO, CDPRO2
CDMPRO, CDPRO, CDPRO2 bruger forskellige chipset, om de lyder forskelligt ved jeg ikke men det er da sansynligt. CDPRO2 er en god byggeklods til en DIY afspiller, den indbyggede DAC TDA1305 er ikke så dårlig om end det ikke er high end, der findes I2S interface så man forholdsvis nemt kan udbygge med ekstern DAC, drevet er desuden HDCD kompertibelt (måske ikke helt så interesant). CDPRO2 modulet skulle være bedre end CDPRO som har haft nogle små skavanker.
Jeg har selv CDPRO2 + diverse til en komplet afspiller som jeg glæder mig meget til at få bygget op.
Neist
|
| Til top |
|
| |
feedback Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter
Klogt sagt .
Hvordan har du i øvrigt monteret dit philips drev.
Efter sigende er lyden meget afhængig af den fysiske afkobling. En klods på mininum 8 kg skal der til, siger de, der gerne vil være kloge.
Men man kunne måske bruge trådophæng ligesom http://www.swobodaaudio.de/index1.htm gør det.
Det bliver spændende at høre om dine erfaringer.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
|
hmmm, ok. men konkurrenterne, bruger da meget andet, så hvorfor skulle de være "tvunget" til at bruge det drev.
kunne det ikke være fordi det faktisk (til prisen osv) er et ok drev. som i altså bare ikke syntes så godt om. 
|
|
|
Peter,
Du kan jo bare komme forbi, så kan du høre hvad det er jeg mener. Det er ret let at observere fenomenet. Som Kurt også nævner, er det ikke et himmelråbende dårligt drev, men i high-end sammenhæng er der dog et par kritisable egenskaber.
Karsten
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
neist skrev:
|
Nu nævnes der både CDMPRO, CDPRO, CDPRO2
CDMPRO, CDPRO, CDPRO2 bruger forskellige chipset, om de lyder forskelligt ved jeg ikke men det er da sansynligt. CDPRO2 er en god byggeklods til en DIY afspiller, den indbyggede DAC TDA1305 er ikke så dårlig om end det ikke er high end, der findes I2S interface så man forholdsvis nemt kan udbygge med ekstern DAC, drevet er desuden HDCD kompertibelt (måske ikke helt så interesant). CDPRO2 modulet skulle være bedre end CDPRO som har haft nogle små skavanker.
Jeg har selv CDPRO2 + diverse til en komplet afspiller som jeg glæder mig meget til at få bygget op.
Neist
|
|
|
Spændende. Vi går naturligvis ud fra at du offentligt deler erfarngerne :)
Vi har sgu nok at personer der ikke vil ud med deres tips og tricks og konstruktioner.
|
| Til top |
|
| |
Thomas Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 365
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej med Jer allesammen,
jeg har lige et ( lettere dumt?) spørgsmål...
Det drejer sig om at jeg igår aftes snakkede med en ven om cd-
afspillere. Vedkommende mente at det ikke har noget som helst med
drevet at gøre, men alt sammen ligger i konverten. ergo, køb det
billigste drev, og en god konverter. det er jo kun 1 taller og nuller.
Jeg fortalte så at mange mente at drevet også har noget at sige,
men jeg kunne ikke lige fortælle hvorfor at det har noget at sige, da
signalvejen sikkert kun er 1 og 0. hvad er forkert her??
og desuden, hvis en brændt cd stadig har det samme materiale som
den kopierede, hvorfor lyder den så dårlige??
håber ikke jeg ødelægger tråden med dette lille sidespring, men da
det ser ud som at der er en masse hardcore-nørder i denne tråd,
synes jeg ligeså godt jeg kunne indsparke en lille note her...
|
| Til top |
|
| |
feedback Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo lige til at få åndenød over. SMUKT
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas skrev:
hej med Jer allesammen,
jeg har lige et ( lettere dumt?) spørgsmål... Det drejer sig om at jeg igår aftes snakkede med en ven om cd- afspillere. Vedkommende mente at det ikke har noget som helst med drevet at gøre, men alt sammen ligger i konverten. ergo, køb det billigste drev, og en god konverter. det er jo kun 1 taller og nuller. Jeg fortalte så at mange mente at drevet også har noget at sige, men jeg kunne ikke lige fortælle hvorfor at det har noget at sige, da signalvejen sikkert kun er 1 og 0. hvad er forkert her?? og desuden, hvis en brændt cd stadig har det samme materiale som den kopierede, hvorfor lyder den så dårlige??
håber ikke jeg ødelægger tråden med dette lille sidespring, men da det ser ud som at der er en masse hardcore-nørder i denne tråd, synes jeg ligeså godt jeg kunne indsparke en lille note her...
|
|
|
Prøv at læse denne tråd :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3768&PN =1&TPN=1
Den er måske lidt langhåret.
Denne side er også rigtig god til at forklare fænomenet:
http://www.jitter.de/english/engc_navfr.html
Men drevet har indflydelse på konverteren, fordi clocken til D/A konverteringen bliver dannet ud fra digital signalet til konverteren.
Hvis der er jitter her vil det give forvrængning i konverteringen.
Der er lavet nogle drev med hvor man føde med ekstern clock, blandt andet Burmester benytter dette.
Her bliver drevet styret af en clock fra konverteren og på den måde minimerer man drevets indflydelse.. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas skrev:
hej med Jer allesammen,
jeg har lige et ( lettere dumt?) spørgsmål... Det drejer sig om at jeg igår aftes snakkede med en ven om cd- afspillere. Vedkommende mente at det ikke har noget som helst med drevet at gøre, men alt sammen ligger i konverten. ergo, køb det billigste drev, og en god konverter. det er jo kun 1 taller og nuller. Jeg fortalte så at mange mente at drevet også har noget at sige, men jeg kunne ikke lige fortælle hvorfor at det har noget at sige, da signalvejen sikkert kun er 1 og 0. hvad er forkert her?? og desuden, hvis en brændt cd stadig har det samme materiale som den kopierede, hvorfor lyder den så dårlige??
håber ikke jeg ødelægger tråden med dette lille sidespring, men da det ser ud som at der er en masse hardcore-nørder i denne tråd, synes jeg ligeså godt jeg kunne indsparke en lille note her...
|
|
|
Manden ved tydeligvis ikke en skid om det. O og 1 taller ? - hold da kæft, er der stadig nogle der tror at der bliver sendt 0 og 1 taller igennem en maskine ? - strøm / ikke strøm ? - præcis som i en cpu ikke sandt ? - prøv at sige det til en Intel eller AMD ingeniør.
Men han har på en måde, tydeligvis ved et rent tilfælde, ret. Pengene skal først og fremmest investeres i konverteren. Men hvis man vil høre drevets indflydelse skal man såmændt bare smække en kina dvd foran en god konverter og sammenligne med selv et forholdsvist billigt cddrev.
/Kramer
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
I anledningen af at flere mener at Phillips drevet er dårligt så vil jeg spørge hvorledes i kan dømmen det så meget ude, for hvorledes kan man teste eks. Denon drevet mod Phillips uden at drevet bliver brugt i én og samme maskine ?
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
|
I anledningen af at flere mener at Phillips drevet er dårligt så vil jeg spørge hvorledes i kan dømmen det så meget ude, for hvorledes kan man teste eks. Denon drevet mod Phillips uden at drevet bliver brugt i én og samme maskine ? |
|
|
I princippet har du lidt ret, men der er bar edet, at det er ret let at genkende. Man kan naturligvis aldrig sige aldrig, for hverken jeg eller andre har hørt det i alle sammenhænge. Det jeg kan høre, er der åbenbart nogen der også kan måle, eller ihvertfald måle problemer i drevet. Noget ganske andet jeg bygger det på, er såmænd også opbygningen. Phillipsdrevet får mange til at savle, i sammenligning med de drev der sad i 3560, DCDS1 og DPS1, så er det et rent kageværk, både elektrisk og mekanisk. Denon anvender helt svævende og gearløs laser, hvilket giver lynhurtige reaktioner der sker uden så meget som en lyd. Tilmed er det afsindigt nøjagtigt. Dernæst et helt lydløst og næsten friktionsfrit børsteløst drivsystem, nemlig en hall motor med rubinleje. Til sidst vil jeg lige nævne det lækre spindelleje, der slet ikke kan slides op. Det er bare gjort som den slags skal gøres. Og så er der lige det tunge kompositmateriale, som laseren sidder i og som hele løbeværket også står på. Det tror jeg gør en meget stor forskel. Phillips værket er nok af dagens standard på linie med hvad de fleste laver, men blot fordi der ikke er mange der gør noget ved sagen, gør jo ikke det Phillips værk bedre. I mine ører får det bare skiverne til at lyde af det man normalt og negativt forbinder med CD mediet.
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren N.
Jeg har ikke bare lidt ret, jeg har meget ret - på den måde du "tester" drevet er ikke en fis værd, jeg vil mene at det er umuligt at dømme drevet på den måde, iøvrigt vil den lovpriste Denon og eks. Capitole være så forskelligt opbygge at du ikke har en jordisk chance for at høre om det er drevet eller en anden faktor som laver ged i kæden.
Du bør heller se på helheden end på enkeltheder, der er som bekendt andet end et drev i en cd-player.
|
| Til top |
|
| |
guitarplayer Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 138
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
At tænke sig!
sjovt nok er der tons vis af mennesker der ved en masse uden at vide noget som helst ..og ikk nok med det ... men de har selv en lowbudget plastik maskine, som jeg ihvertfald ikke engang ville ha gratis ...om jeg så fik 2 kasser cola oveni
jeg har en bow zz-8 som jeg har haft fra ny.... den har aldrig "brokket" sig over noget...
regner med at sælge den for 2-300kr. ... måske nogle har et bud ...så må jeg se om jeg får råd til at give resten til noget plastik....
vh.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, Thomas det er bare 1 og 0, ligeledes kan en LP-plade også bare afspilles liggende på baghjulet af en væltet Puch Maxi, en pind fra skoven kan så gøre det ud for P.U. og elektronikken skal så nok klare resten.  Problemet med tangetialt-aflæsning-drev er spindeldrevet til laseren; der er et slup i spindelgangen, som hele tiden skal regnes med i lokaliseringen. Sådan er det ikke med flydende radial-aflæsnings-drev, som man brugte i 80´erne og først i 90´erne, de larmer også mindre!!! Jeg er i øvrigt en kende misundelig over ikke at have bundleje i ædelsten, men det er fordi jeg samler på dem!!!
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guitar-mand, jeg køber lige din Bow og du skal nok få 300kr og en kasse Cola-Cola oveni!!!
|
| Til top |
|
| |
guitarplayer Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 138
|
| Sendt: 17 April 2004 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Guitar-mand, jeg køber lige din Bow og du skal nok få 300kr og en kasse Cola-Cola oveni!!!  |
|
|
pphhyyyy troede 300 var for højt .... også en kasse cola
til at slukke tørsten .... 
|
| Til top |
|
| |