WiredForSound skrev:
| artikel..http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.ht ml |
|
|
hæ hæ hæ hæ
Altid sjovt at læse når nogen mener at andre bilder sig noget ind, ja det er altid god underholdning.
Derfor gider jeg slet ikke remse op hvad jeg
mener at kunne hører men en ting er 100% sikkert !!
Hvis jeg mener at kunne og bruger mine penge på det så er det min sag, lige som nogen skifter til lav profil bil dæk og der
med mere at nu kører bilene bedre, ja nogen sætter endda store fede højttaler ind i bilen og spiller så det rasler og skralder,
men dem om det fordi det er deres penge og øre.
Fakta er også at ikke alle køber bil med fornuften, så hvorfor skulle en hifi nørd/audiophil så gøre det? Men det er også rigtig
at det ofte kan være svært at bevidne det man selv mener at kunne høre, fordi hvis jeg er ude ved en af mine venner så
lyder hans anlæg altid godt og vel afstemt, og naturligvis påvirker det ikke at man ofte også har fået 1, 2 måske 3 øl, ja
hvad gør man ikke i en hyggelig stund.
At man så heller ikke skal være stresset eller uoplagt for rigtig at kunne nyde musikken, ja det ved alle jo. og mange
glemmer at vi når vi taler om bit og sampling så er man over i detaljer som man kan hører hjemme hos sig selv, men hvad
med i det fremmede... Ja jeg tænker da bare på at efter de gange jeg er flyttet, der begynder jeg da først rigtig at kunne
hører alle de gode detaljer efter en længer tid, og faktisk er det også såen når der er fejl, fordi jeg nok slet ikke vil tro mine
egne øre før end det er oplevet i en rum tid.
Jeg købte hiFace og en bærbar, købte TDAI 2200 og ved i hvad, jeg kan ikke holde ud at lytte til min XA50ES mere, da jeg
oprigtig mener at den bare ikke lyder så fandes lækker i toppen, men tror det har stået på i en længer periode, fordi jeg
købte jo en DacMagic af sammen grund og ja den hjalp på toppen.
Med hiFace, den der simple lille interface, der lyder det da bestemt bedre ved 16/44,1k end over min sony, ellers ville jeg jo
ikke bruge den, men jeg mener også at jeg kan hører en forskel på helt almindelig 16bit/44,1khz wav, flac og andre
formater, når det har været sendt igennem en foobar oversampler eller upsampler som nogen kalder det. og det sidste har
jo den fordel at man ikke skal ha nogle enorm store filer liggende på sin pc og man kan genbruge de gamle CDer man har
liggende.
Fakta er da at jeg aldrig kunne drømme om at ha 256mb, 512mb eller 1gb /nummer liggende hvis der ingen hørbar forskel
var/er, så jo det mener jeg jo og jeg betaler jo så også selv, og rigtig mange af mine gamle CDer lyder faktisk også meget
bedre via CD drevet i PCen igennem foobar med oversampler ud af hiface og ind i min TDAI 2200.
Men er det til at forstå at XA50ES der kostede 10-12000 kroner for år tilbage kan væltes af pinde af en PC og en lille dunkel
til under 1000 kroner.
Fakta er også at havde jeg ikke kunne få XA50ES og hiFace til at virke via TDAI 2200 så var den da var TDAI da afleveret
direkte tilbage til butikken, med tak for lån.
Er det hele indbildning eller bilder jeg mig ind at jeg ikke kan snydes ? Ja der har jeg jo også min gode ret til at mene, at
det har jeg da ret til at tro på at jeg ikke kan og at det ikke er indbildning.
Jeg kan da sige at jeg fik hiFace, TDAI 2200 og mine ML speaker, der brugte jeg over 3 uger, måske endda nærmer 4 uger
hvor jeg ikke lavede andet end lytte, ingen tv, ingen video, kun lidt internet og så ellers Musik fra min gammel CD samling.
Nå ja og så skulle jeg på arbejde indimellem, men det skal vi alle jo.
Jeg kan kun skrive der er forskel, men jeg er Meget Meget skeptisk over for den HD musik man kan købe på nettet, af
samme grund som at jeg kan oversample i maven af foobar og opleve en væsentlig bedre højtone reproduktion, ja
sammenlignet via alt andet jeg havde før, at jeg kan gør dette, gør at jeg ikke skal udskifte CD plader og så er det hele jo
meget meget mere sjovt.
Til sidste vil jeg spørge om, hvem er "xiphmont/demo/neil-young" ? hvad har han af belæg for at andre ikke evner det han
så altså heller ikke selv kan, og jeg håber at ha forklaret hvorfor det nogle gange kan være svært at hører forskel et
fremmed sted, ukendte omgivelser osv. for når jeg lytter så er det for at slappe af, og jeg er ikke påvirket af øl eller vin,
men sidder og nyder musikken, som jeg selv har betalt inkl hele andlægget. Og mit anlæg er endda billigt målt i forhold til
så meget andet man kunne købe/bruge penge på og det nyder jeg da også men er bare ikke det mest væsentlige i alt
dette.
Jeg går faktisk og tænker på at forærer min sone XA50ES til min datter, da jeg aldrig spiller på den mere, så på en måde er
det jo godt nok at man er så tosset at tro, mener at der er forskel, fordi så drypper det jo lidt af på andre, og ja intet er så
skidt at det ikke er godt for noget andet.
Derfor smil vi er på, fordi vi elsker musik som indebær hifi udstyr og faktisk er det jo ikke så skidt endda, kun at jeg
misunder dem som ikke kan hører det sammen som mig eller måske ikke er så kritisk, ja den misundelse har jeg da og jeg
mener oprigtig at de skulle være glade over den forskel, jeg kan bestemt regne mig tilbage at kunne ha sparet mange
mange 1000 kroner hvis det havde været mig. Det ville jeg ha været :-)
De bedste hifi tanker