Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 17:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Stax (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 02 April 2012 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft alverdens mærkelige/forskellige hovedtelefoner. Primært dynamiske, men da jeg for nogle år siden investerede i et sæt Stax 4040II (mener jeg det hed), var det en ny verden for mig, sårn lydmæssigt. Man skal høre det for at vide hvad jeg mener. Der er selvfølgelig forskellige dynamiske hovedtelefoner som har visse gode egenskaber som det er svært for Stax at klare, men det er ikke mange, sammenlignet med hvordan detaljerne og rumfornemmelsen kan blive med et sæt gode Stax hovedtelefoner.

Da jeg havde lyttet en del på mit 4040 system (SR-404 + 006tII) fik jeg lyst til mere. Da jeg havde mulighed for at "bytte" mit system væk, købte jeg et sæt 007 Omega. Inden jeg solgte mit 4040 sæt, nåede jeg dog at høre de store Omegaer på min 006tII forstærker. Da kunne man godt høre, at tingene ikke passede sammen. Der manglede simpelthen saft og kraft. Da jeg senere købte en 007tII forstærker, var der mere styr på mine 007 Omega hovedtelefoner, men der er stadig plads til forbedringer. Som det nævnes er der få alternativer. Desværre findes de ovre på den anden side af "dammen" og koster mange penge osv.

Da Stax lavede en "luxus jubilæums udgave" af deres SR-404 hovedtelefon (Limited Edition), måtte jeg have sådan et par. Det har jeg ikke fortrudt, for dem kan min 007tII forstærker snildt trække. Faktisk bruger jeg dem mere end mine 007 Omega, da der er lidt mere "luft" i lyden. Jeg er næsten klar over at mine 007 Omegaer kræver MEGET mere saft fra en forstærker end jeg har mulighed for at give dem, men det må altså vente på ubestemt tid. Nuvel, jeg bruger dem da med jævne mellemrum, og de spiller da også fint. Jeg er bare sikker på at de kan åbne sig noget mere med en "monster forstærker". ØV!

Som andre har skrevet, skal man lytte sig frem, og ens kilde (CD, FLAC mm) spiller i høj grad ind på slutresultatet. Alle eventuelle dårligdomme afsløres nådesløst. Det bliver det jo ikke billigere af. Man kan godt blive afhængig af "forbedringer", men jeg er nu nået tæt på det jeg kan holde ud at høre på, så det er skønt. Jeg tror aldrig jeg bliver træt af Stax lyden, for jeg vender altid tilbage hvis jeg har lyttet til dynamiske kombinationer på mit/mine anlæg. Det bliver bare aldrig helt det samme.

Håber spørgeren kan bruge mine erfaringer/inputs til noget fornuftigt. Held og lykke med Stax lyden. Den er bare go

PS: Min morale (erfaring) siger mig, at man hellere må have en STOR forstærker, og nogle mindre Stax hovedtelefoner, end omvendt. Det er blot min erfaring. Man kan iøvrigt læse meget mere om dette emne på det store amerikanske Stax forum (head-fi.org).
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2012 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Nå, der sker vist ikke mere her 

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 April 2012 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Jo jo Kalle_dk
Takker fig for dit informative indlæg som jeg har læst og tænkt meget over ;)

Jeg er bare i vildrede over om jeg skal bruge de penge (ca 10.000,-) til den model jeg ønsker mig.
stax

Der findes sikkert flere super hovedtelefoner. og de afslører alt nådeløst, og vel det vi ønsker

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2012 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Hov.....det var hurtigt der kom liv igen

Nå, jamen jeg kender jo godt det der med at beslutte sig. Det er ikke altid lige nemt. Jeg er jo mest til rør forstærkere, men der findes også fine transistor forstærkere. Noget af det bedste i nyere tid fra Stax skulle blandt andet være en model 707 men den er desværre udgået. Jeg ved ikke om man kan finde den brugt? Den skulle være ret god, hvis man skal tro de fleste udmeldinger på diverse større udenlandske fora.

Den der hedder 727 er sikkert også god og kraftig, men jeg har ingen erfaring med den overhovedet. Om den du kigger på også kan noget, ved jeg ikke. Den er sikkert udmærket til de hovedtelefoner der følger med "sættet", men hvad så hvis du får lyst til et "bedre" sæt elektrostat hovedtelefoner om et par år, og så forstærkeren ikke kan følge med? Det har jeg jo selv oplevet, men indrømmet, så er det skruen uden ende når man først får "opgratitis" (det behøver jeg nok ikke forklare nærmere)

Mit bedste råd er stadig at få lyttet til noget grej hvis det overhovedet er muligt. Enten hos en forhandler eller hos en headfi nørd

PS: Hvis du har tålmodighed til at vente lidt, og lægge endnu flere penge til side, åbner det jo flere muligheder, men jeg ved godt det er en rigtig træls løsning og et dumt forslag, men derfor får du det nu alligevel

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 15 April 2012 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

D A O

Hvis du virkelig er hot på den Stax du har kig på, så synes jeg da du skulle købe den. Lige meget hvad, så er det super lyd du får her. Og du skal jo vel beholde den i mange år fremover.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes