Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 20:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bi-amp/bi-wire (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
så må opskriften være at anvende et elektronisk delefilter uden nævneværdigt tab, som jeg tidligere
har nævnt og træde på de indbyggede tabsgivende filtre- Jeg synes at mangle væsentlige oplysninger som følsomhed og
max. effekt på de forskellige enheder i de kasser. VhFreddy

Vi er nok mere enige end som så

Skal man spille SÅ højt, ville jeg også vælge flere forstærkere, elektronisk deling og nogle følsomme enheder.

Enhederne i de DC 15 kan godt tåle en del men ikke helaftens power med mange watt (og slet ikke filteret)

Skal man den vej med elektronisk filter, flere forstærkere ville jeg nok vælge nogle ordentlige PA enheder og evt bruge
samme kabinet (for at gøre det nemmere)

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Da jeg starter denne tråd, er det fordi jeg aldrig har rodet med det før, og gerne vil have lidt råd om det. Mit problem nu er, når jeg lytter stille musik er det okay, men når der høres et fedt nummer og fyres op, uden vi når kl 11 på forstærkeren, kan diskanten og mellemtonerne ved hurtige basgange, lyde mudret og svinge ned i styrke, det er ikke en forvrængning, men mangel på overskud.Derfor havde jeg en ide om, anskaffe et par rimelig roste effekttrin fra vincent. Det jeg "forventer" er at bassen bliver strammere og mellemtone og diskant mere klar.

DATA PÅ DC 15

DESCRIPTION: 15” 3-Way Loudspeaker
FREQUENCY RESPONSE: 30 Hz – 20 kHz
POWER HANDLING: 500 Watts RMS
SENSITIVITY: 100 dB (1 Watt @ 1 Meter)
MAX SPL: 120 dB
NOMINAL IMPEDANCE: 8 Ohms
LF DRIVER: 15” Die-cast frame
MF DRIVER: 6.5” Cone
HF DRIVER: 1” Dhorm
REAR TWEETER: ¾” voice-coil
PROTECTION: PTC (thermal) for high-frequency
Til top Vis Funzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Funzy

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Funzy skrev:
Da jeg starter denne tråd, er det fordi jeg aldrig har rodet med det før, og gerne vil have lidt råd om det.
Mit problem nu er, når jeg lytter stille musik er det okay, men når der høres et fedt nummer og fyres op, uden vi når kl 11
på forstærkeren, kan diskanten og mellemtonerne ved hurtige basgange, lyde mudret og svinge ned i styrke, det er ikke en
forvrængning, men mangel på overskud.Derfor havde jeg en ide om, anskaffe et par rimelig roste effekttrin fra vincent. Det
jeg "forventer" er at bassen bliver strammere og mellemtone og diskant mere klar.

DATA PÅ DC 15

I morgen scanner jeg en test af dem, så kan du se hvad jeg mener med at de er en barsk belastning.

Og jeg kan sagtens følge dig mht at bassen mudrer når der bliver gået til den, for den vil virkelig have strøm så det vil noget
og kræver RIGTIG meget af forstærkeren.

Din MX-1000 på mellemtone + diskant og en "sej" P.A. forstærker på basserne vil gøre underværker

Prøv evt at lukke den ene af de 3 porte bagpå, det strammer bassen lidt op og giver lidt mere attack

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Den mudrede mellemtone, kan muligvis skyldes, at mellemtonen ikke sidder i et rigtig kammer, men i en tynd plastik dåse. Så vibrationer fra bassen kan muligvis forstyrre. Jeg har dog ikke oplevet det, selvom jeg har spillet ret højt på et par DC15, men måske jeg bare ikke har spillet, helt højt nok.

Mht den opgivne følsomheden på 100 db - er det er nok ret optimistisk - noget der var typisk for de ældre CV modeller.

AL1000 er opgivet til 95 db (eller var det 97 db ?), og de spillede hørbart højere, da jeg, sammen med 2 andre, for et par år siden, lavede en direkte A/B sammenligning mellem de 2 modeller.

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Oplyste data

DATA PÅ DC 15

Målte data

DATA PÅ DC 15

SENSITIVITY: 96 dB (1 Watt @ 1 Meter)
NOMINAL IMPEDANCE: 2,5 Ohms

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Tak for data:

Disse data fortæller dog slet ikke, hvad følsomheden på de enkelte enheder er samt deres max. belastningsevne før svingspolen brænder over.
Normalt kan man heller ikke bruge "stillingen" på volumepotten til noget som helst idet det er afhængingt af, hvilket volumepot, der sidder - samt indgangssignalfølsomhed og indgangssignalets styrke (mV/V). I princippet kan du sagtens køre "Volle Kanne" ved kl. 11.

Som Highenden er inde på, skal du nok tænke i helt andre baner, hvis du vil ødelægge ørerne (undskyld mig), men der er vi jo på vej ud. Så vidt jeg kan se på det billede, som er længere tilbage i tråden, så spiller du uden gulvtæppe - det må da lyde helt vildt højt med masser af reflektioner - tager jeg fejl? (ok  -så lige, at det ikke var dig, der havde sat billedet ind, men derimod Highenden - så glem snakken om gulvtæpper)

Køb et par PA-HT beregnet til elektronisk deling - og smid et par Crown-amps eller lign. på dem - indstil og lyt.

dog venligst
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Tak for data:Disse data fortæller dog slet ikke, hvad følsomheden på de enkelte enheder er samt
deres max. belastningsevne før svingspolen brænder over. Normalt kan man heller ikke bruge "stillingen" på volumepotten
til noget som helst idet det er afhængingt af, hvilket volumepot, der sidder - samt indgangssignalfølsomhed og
indgangssignalets styrke (mV/V). I princippet kan du sagtens køre "Volle Kanne" ved kl. 11.Som Highenden er inde på, skal
du nok tænke i helt andre baner, hvis du vil ødelægge ørerne (undskyld mig), men der er vi jo på vej ud. Så vidt jeg kan se
på det billede, som er længere tilbage i tråden, så spiller du uden gulvtæppe - det må da lyde helt vildt højt med masser af
reflektioner - tager jeg fejl?Køb et par PA-HT beregnet til elektronisk deling - og smid et par Crown-amps eller lign. på dem -
indstil og lyt. dog venligstFreddy

Billedet er et jeg har snuppet fra nettet.

Men nu du er inde på det, kunne det være vi skulle høre hvor stort et rum der bliver spillet i

EDIT : Det med volumen var bare for at "illustrere" forskelle på indgangsfølsomheden på 2 forskellige effektforstærkere på
samme forforstærker

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Da Hi-Fi & Elektronik i 1994 testede DC15, målte de en impedans kurve på 2,5 - ca 13 ohm.
De 2,5 ohm sås ved 28 og 95 Hz, ret hård kost for forstærkeren.

Følsomhed blev målt til omkring 96 db.

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Billedet er ikke mit, mine står på et par fliser, som ligger på et soveunderlag fra et telt.

Det er ikke min hensigt at spille markant højere, jeg lytter meget til musik, og det foregår altid ved normal styrke, men når der så lige er et nummer der helst skal høres højt, ville det være skønt om det lød lige så detaljeret som ved lav styrke, det er yderst sjældent jeg kommer helt der op. Hvis jeg opnår renere lyd og bedre bas selv ved lav styrke ved at bruge 2 effekttrin, så er mit mål nået, men stadig vil det være skønt at det også gælder ved høj effekt.
Til top Vis Funzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Funzy

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Det kræver altså sin forstærker at holde styr på de DC-15 ved høj power

Sorry for kvaliteten, det er taget med min mobil Gad ikke tænde den anden computer og scanner

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Måske pengene til ekstra forstærkere og alt muligt andet kunne bruges på sådan et par fætre her i stedet:

http://www.klipsch.com/klipsch-classic-rf-7-floorstanding-sp eaker

Systemfølsomhed 102dB - og det holder (men det gør ørerne nok ikke).

Vh

Freddy

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Billederne er fine nok, det var også denne test jeg havde læst.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 02:02 | IP-adresse registreret  

Funzy skrev:
Men giver det ikke også kun 150 watt 8 ohm, selv om der et to effektforstærkere, som LoudandClear siger
150 watt til bassen og 150 watt til mellemtone og diskant, hvordan får jeg flere så de flere watt uden at brokoble, det vil jeg
nemlig ikke ud i?
150 + 150 er mig bekendt = 300?? Så ja der er 300 watt til rådighed i hver side i 8 ohm.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er bestemt ikke den store kender af CV-højttalere - men jeg har erfaret, at langt de fleste højttalere har et "styrkeområde", hvor det hele hænger rigtig godt sammen i lyden. Hvis man skruer længere ned - eller op, forsvinder dette "magiske " igen....Det kunne man vel godt forestille sig var noget af problemet - ikke?

+ at der er talrige andre jokere i spil: Dit spillelokale - størrelsen på det - akustikken i lokalet - hvor meget driller dine højttalere din forstærker - Hvordan er din lydkildes kvalitet? - hvordan er dynamikken/lyden/mixet i den hørte musik -  er dine indbyggede delefiltre trætte (elektrolytter)? Er nogle modstande skredet i værdierne (måske har de været meget varme) - måske har du forventninger, som er urealistiske - eller hører spøgelser?

Jo - fornuftig og gennemtænkt bi-amping giver ofte lyden et mere "voksent udtryk"  - mere ro og måske mere magt og styring, men det kan normalt bedst høres på udstyr, som er "modtageligt" for det.

Vh
freddy

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Marts 2012 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Funzy skrev:
Men giver det ikke også kun 150 watt 8 ohm, selv om der et to effektforstærkere, som
LoudandClear siger
150 watt til bassen og 150 watt til mellemtone og diskant, hvordan får jeg flere så de flere watt uden at brokoble, det vil jeg
nemlig ikke ud i?
150 + 150 er mig bekendt = 300?? Så ja der er 300 watt til rådighed i hver side i 8 ohm.

Ja 150 til bas og 150 til mellemtone diskant men det er ikke det samme som 300 watt på det hele - slet ikke

Så kan man jo bare investere i en superdiskant til området over 10.000 hz og sætte en 1000 watt forstærker på, så ville
regnestykket se sådan her ud:

150+150+1000=1300 watt wow

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 03:37 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
NAD-Mand skrev:
Funzy skrev:
Men giver det ikke også kun 150 watt 8 ohm, selv om der et
to effektforstærkere, som
LoudandClear siger
150 watt til bassen og 150 watt til mellemtone og diskant, hvordan får jeg flere så de flere watt uden at brokoble, det vil
jeg
nemlig ikke ud i?

Ja 150 til bas og 150 til mellemtone diskant men det er ikke det samme som 300 watt på det hele - slet ikke

Så kan man jo bare investere i en superdiskant til området over 10.000 hz og sætte en 1000 watt forstærker på, så ville
regnestykket se sådan her ud:

150+150+1000=1300 watt wow
Jeg ved ikke hvad Du har tabt, men der står nu engang til
rådighed....... Så om der bliver spyttet 30 eller 300 ud, har intet med sagen at gøre. han har 300 watt til rådighed fremfor
hvis han kørte med 1 hvor han kun vil have 150 watt til rådighed... Og ja han kan da nemt smide en 1000 watter på en
diskant, så har han 1300 watt til rådighed i alt.. hvad er problemet????? men som sagt tidligere og nu siger jeg det igen det
er
watt han har til rådighed, og ikke nødvendigvis det højttalerne bruger..... ergo så er det 300w og ikke 150w eller hvad du
nu prøver at forvirre andre brugere med...
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes