| Forfatter |
|
sirhish Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 545
|
| Sendt: 07 Marts 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skattefar ga´v sku lige et sæt sword rca og et sæt højttalerkabel :-) nu forholder det sig sådan at jeg er den glade ejer af et
sæt Audiovector højttaler med mulighed for tri-wire, hvis jeg skal ha originale sword jumper, så skal jeg ha 2 sæt af en pris af
1599 pr sæt  Jeg er lidt af en fedtsyl  Hvilket kabel kunne jeg selv lave nogle jumper af der macther swords lyd eller
tæt på ???? bruger i øjeblikket van den hul c122 i mellem terminalerne på højttalerne...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 April 2012 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøver lige at sparke liv i tåden igen  kom til at tænke på om højttaler kablet skal i bas terminalerne og så jumper til mellemtone og diskant
eller er det hip som hap. Kom gerne med argumenter for og imod...
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 21 April 2012 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du sætter ht.kablet fra forstærker til de nederste terminaler, og med et par stumper af det samme kabel, forbinder du dem til mellemtone/diskant.
carsten
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 April 2012 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Du sætter ht.kablet fra forstærker til de nederste terminaler, og med et par stumper af det samme kabel, forbinder du dem
til mellemtone/diskant.
carsten |
|
|
Ja det ser man stort set altid, men hvad vil forskellen være i at sætte kablet i de øverste terminaler og så jumper til de nederste ??? Bare en sjov
tanke
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 21 April 2012 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nogen der mener at det lyder bedre, men jeg har ikke erfaring med det. Jeg tvivler nu meget på om man kan høre forskel
carsten
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 22 April 2012 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
Ja det ser man stort set altid, men hvad vil forskellen være i at sætte kablet i de øverste terminaler og så jumper til de nederste ??? Bare en sjov tanke
|
|
|
Ofte vil det jo være mest praktisk at kablet kører op i de nederste terminaler først, da kablet kommer nedefra. Hvis du har kablerne til at komme ovenfra kan du bare gøre det omvendt.
Lydmæssigt betyder det absolut intet.

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 April 2012 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar... Men tilbage til mit problem, nogle forslag til kabel til at lave jumper af ??? Det bliver voldsomt dyrt med sword da jeg har triwire
højttaler....
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 22 April 2012 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
Tak for svar... Men tilbage til mit problem, nogle forslag til kabel til at lave jumper af ??? Det bliver voldsomt dyrt med sword da jeg har triwire højttaler.... |
|
|
vis du har mulig heden til det der bliver vist på bilederne her så gør det og spar dine penge på alt anet, for det virker bare helt ok

|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 22 April 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
Tak for svar... Men tilbage til mit problem, nogle forslag til kabel til at lave jumper af ??? Det bliver voldsomt dyrt med sword da jeg har triwire højttaler.... |
|
|
Det tyder på du har AV Højttaler ;-) som det er vist på billede ovenover er det muligt at gøre som så, men forstår godt du ikke vil overveje at begynde at skære i dine sword kabler..
jeg vil anbefalekabel Chord Odyssey install det koster ikke mange bassøre og er et super kabel men du skal bruge dobbel leder og gør som vist på billede.. med afisoleringen

men skriv hvilken HT du har for det har også betydning på lyden er det AV med bånddiskant så skal dine ht kabler monteres deroppe
|
| Til top |
|
| |
flemsemand Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 51
|
| Sendt: 22 April 2012 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. om der er forskel på at tilslutte til øverste/nederste terminaler har jeg en lille bemærkning.
Hvis jumperkablerne gør en lydmæssig forskel, så må det da også betyde noget hvor højttalerkablerne bliver tilsluttet.
Hvis man tilslutter direkte til diskantsektionen, må man da gå uden om jumperkablerne i diskanten. Omvendt hvis de bliver tilsluttet til bassektionen, så må det være diskantsektionen der bliver berørt af jumperkablerne.
Jeg ved ikke om i kan følge min tanke, eller der er måske et eller andet jeg har misforstået?
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

|
| Sendt: 22 April 2012 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hel enig, en hver samling kobling eller kabel er med til at for ringe lyden, men en vigtig ting er dog at få udskiftes de billige messing bøjlere som er mellem terminalerne på højttaleren..med gode jumper det løfter lyden en del for forskelden på om du kobler i top eller bund mindre med de skal være af gode matrialer
nu med hensyn til tilslutning på en Audiovector evt S3A ja så er det fordi den bånddiskant er meget følsom... men tager du en anden version af AV super eller Signature ja så har det mindre at sige jeg har prøvet det.. så jeg valgte at købe Chord Signature Jumper som var det samme matriale som mine højttaler kabler
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 22 April 2012 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 April 2012 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Supra sword fåes vel ikke i løs meter, og hvis det gør skal de så ikke termineres på en særlig måde for at opnå supra swords
funktion ???? eller....
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 22 April 2012 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også sige at det ikke behøver at være samme kabel som du bruger som højtalerkabel... alt er faktisk bedre end de
bøjler... Jeg bruger selv Tannoy Ref. som kabel til lusene og BJC 4S11 som højtalere kabel
|
| Til top |
|
| |
Jens Mortensen Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
| Sendt: 22 April 2012 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det teorëtisk korrekte er, når man har valgt at anvende jumpere i stede for bi-wiring, at forbinde kablet fra forstærkeren til diskanten, og derfra til mellemtone/bas. Forklaringen er, at de små ulineariteter, der er mellem kontaktfladerne, har størst betydning for diskant eftersom spændningsniveauerne er mindre for diskant end for mellemtone/bas. Det passer godt med, hvad GamuT anbefaler ifm. mine L5'ere. Noget lignende må gælde, hvor man anvender jumpere i stedet for tri-wiring. Om det kan høres, har jeg ikke efterprøvet.
Mht. jumpernes kvalitet, så forsøgte jeg først med almindelig netledning, og det var ikke noget succes. Der skal kvalitetskabler til - det var hørbart.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2012 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det lykkes mig at få fat i nogle stumper sword kabel, hvordan termineres de der er jo to lag kobber
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2012 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
Nu er det lykkes mig at få fat i nogle stumper sword kabel, hvordan termineres de der er jo to lag kobber  |
|
|
Jeg vil anbefale du finder nogle stik som kan skruges og presser lederne mod metalet hvis ikke det kan loddes
ned til din lokale pusher han har sikret stil i alle prislag
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Maj 2012 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Darwin skrev:
sirhish skrev:
Nu er det lykkes mig at få fat i nogle stumper sword kabel, hvordan termineres de der
er jo to lag kobber  |
|
|
Jeg vil anbefale du finder nogle stik som kan skruges og presser lederne mod metalet hvis ikke det kan loddes
ned til din lokale pusher han har sikret stil i alle prislag |
|
|
Det jeg tænker på er, om man bare skal sno det inderste og yderste lag kobber sammen og så sætte et stik på ????
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
Darwin skrev:
sirhish skrev:
Nu er det lykkes mig at få fat i nogle stumper sword kabel, hvordan termineres de der er jo to lag kobber  |
|
|
ned til din lokale pusher han har sikret stil i alle prislag
|
|
|
Det jeg tænker på er, om man bare skal sno det inderste og yderste lag kobber sammen og så sætte et stik på ???? |
|
|
Ja det er det du gør, det er fordi supra i det ene lag snor cv og det andet lag ccv så du snor det hele sammen også bruger du en god loddetin med lidt sølv i eller finder et stik hvor det skruger/presser så du får en god forbindelse
|
| Til top |
|
| |
TroelsP Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 19 Maj 2012 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv evt. at skrue en basenhed ud og tag et kig ind i HT. Se lidt på hvilken kvalitet kabel der løber fra terminaler til delefiltre og videre ud til enhederne. Jeg vil tro det er mindre end 1.5 mm2, og koster med garanti ikke over 10 kr/m.
Så har du et godt grundlag for at vurdere hvor meget energi du skal lægge i at indkøbe eller producere jumpers. Hint: Du kan også lodde den interne kabling ned på samme terminalsæt, så slipper du helt for jumpers :)
Hvis du gerne vil bruge penge på at tweake din HT, så kig istedet på kapacitorerne i filtret. Der kan være god mening i at opgradere her, for der er ofte sparet selv i dyre HT. Men det er sfl kun hvis du mener der er noget at komme efter i diskanten.
Dette er ikke noget jeg siger for at genere dig eller andre kabel entusiaster. Jeg tror 100 % på at folk kan høre forskel på kabler. Men jeg tror også på at der bliver solgt rigtig meget dyrt kabel på baggrund af folks usikkerhed omkring hvad der er op og ned i kabeldebatten. Man skal gøre sig sine egne erfaringer, og ikke bare tage andres ord for gode varer. Så bliver man nemlig ofte snydt.
|
| Til top |
|
| |