| Forfatter |
|
Sorenjoren Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 18 Marts 2012 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
en Thorens 166 mk II
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 18 Marts 2012 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det nok den lille arm, der løfter remmen, der er blevet lidt træg med tiden. Den vil ikke hele vejen. Den skal justeres lidt vil jeg tro.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 18 Marts 2012 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorenjoren skrev:
Jeg har et problem med at få min pladespiller til at spille på 45 omdrejninger. Remmen vil ikke gå op på det spor på motoren. Man skal sådan hjælpe den op hver gang. Nogle der kender en løsning på dette problem? |
|
|
Jeg mener, du med fordel kan oprette din egen tråd, hvor du stiller spørgsmålet. Trådstarter har muligvis ikke noget imod, at du forsøger at "kapre" hans tråd, men jeg nævner det alligevel, da jeg har behov for at være lidt mavesur 
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Marts 2012 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Du skal blot købe en syrefri fed olie.  |
|
|
Jeg kan anbefale hypoid gearolie. Den er udviklet til væsentligt mere krævende forhold end at "hygge" sig i et pladespillercenterleje. Den smører fantastisk, har den rette viskositet og holder nærmest i evigheder. Og så koster den en brøkdel af diverse "avancerede" og "specialudviklede" olier til pladespillercenterlejer.
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Marts 2012 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper/Lolland skrev:
| Og så huske at. rense lejebrønden godt og grundigt med sprit eller fortynder på en vatpind, inden du plopper den nye fine kugle i. |
|
|
Med mindre det er hospitalssprit (alkohol), så er (husholdnings-) sprit altså ikke noget godt affedtningsmiddel til lejeolie.
Jeg er heller ikke helt sikker på, det er en god idé at affedte lejet. Regalejet er - som jeg husker det - lavet af en form for lejebronce eller sintermetal, der er kendetegnet ved at have en åben struktur og i et vist omfang være selvsmørende (sintermetaller benyttes fx til lejeforinger og imprægneres med olie under vakuum, så den åbne struktur mættes/fyldes med olie).
Det er derfor mindre hensigtsmæssigt at begynde at affedte med diverse opløsningsmidler, da den åbne struktur vil holde på opløsningsmidlet, hvorved de selvsmørende egenskaber meget vel kan tænkes stærkt forringede.
Jeg ville derfor blot nøjes med at aftørre centeraksel og lejebrønd indvendigt med en blød klud, og så efterfølgende smørre centerakslen med et tyndt lag hypoid gearolie (brug en finger eller en dyppet pensel) og hælde en halv teskefyld af samme olie i lejebrønden.
Og som allanowich skriver, så ikke noget med at presse lejet på plads, det skal selv glide på plads.
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 19 Marts 2012 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snorgon skrev:
Tak for løsningsforslag Det viste sig, at en nat med bunden i vejret og et par venlige, men bestemte, bank ned i en gummioverflade var det der skulle til. Kuglen er ude og den har sine brugsspor.
Jeg vil, når jeg har fået bestemt kuglens diameter, meget gerne tage dig på ordet Analogueman og måske købe en keramisk kugle af dig, i fald du har én med den rette diameter liggende. Det er ikke ligefrem fordi jeg skal n´bruge ret mange flere end 1, så det vil være lidt overkill at skule til at bestille hjem fra USA.
Lejeolie må være ret nemt at få fat i, tænker jeg.
|
|
|
Erindrede lige, at ISOKINETIK i UK har safirlejekugler i den rette dimension til Regapladespillere
http://www.cabezon.eu/product_info.php?products_id=61
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
Snorgon Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 19 Marts 2012 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Snorgon skrev:
Tak for løsningsforslag Det viste sig, at en nat med bunden i vejret og et par venlige, men bestemte, bank ned i en gummioverflade var det der skulle til. Kuglen er ude og den har sine brugsspor.
Jeg vil, når jeg har fået bestemt kuglens diameter, meget gerne tage dig på ordet Analogueman og måske købe en keramisk kugle af dig, i fald du har én med den rette diameter liggende. Det er ikke ligefrem fordi jeg skal n´bruge ret mange flere end 1, så det vil være lidt overkill at skule til at bestille hjem fra USA.
|
|
|
Erindrede lige, at ISOKINETIK i UK har safirlejekugler i den rette dimension til Regapladespillere
Fortsat god lyttelyst! |
|
|
Tusind tak for alle de gode råd  Det er nu en Systemdek IIX der står og venter, men måske den har et Rega-leje? Lejebrønden ser ud til at være fremstillet af messing eller bronze - lidt svært for en lægmand som mig at vurdere.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 19 Marts 2012 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snorgon skrev:
Analogueman skrev:
Snorgon skrev:
|
|
|
Fortsat god lyttelyst!
|
|
|
Tusind tak for alle de gode råd Det er nu en Systemdek IIX der står og venter, men måske den har et Rega-leje? Lejebrønden ser ud til at være fremstillet af messing eller bronze - lidt svært for en lægmand som mig at vurdere.
|
|
|
Beklager, fik lige blandet nogle tråde sammen ...
Vil tro, at lejekonstruktionen er stort set identisk på hhv. Rega og Systemdek - det er en forholdsvis klassisk måde at konstruere lejer på - men derfor kan dimensionerne jo sagtens være forskellige.
Få målt lejekuglen med en skydelære og send mig en PM - så ta'r vi den derfra.
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
Snorgon Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2012 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, så kom jeg så langt: fik en fin, lille kugle fra Hr. Analogueman (mange tak for det  ) og har netop udskiftet lejekuglen og fyldt ny, syrefri olie på. Desværre er min uven, mislyden, der stadig. Der er ingen lyd når tallerkenen lystigt spinner alene (uden motoren kører) og der er ingen lyd hvis motoren kører uden at være koblet til tallerkenen, men så snart jeg sætter elastikken på kommer lyden. Ved nærmere lyt er der vel nærmest tale om en slags skurren der forekommer én gang pr. rotation. Der er en smule slør i centerlejet kan jeg mærke - kan det være, at den smule slør gør at der trækkes skævt når elastikken er på og at det er skyld i balladen? Måske jeg skulle smutte omkring Audio Consult og høre om de kender til en løsning. Kan det ikke passe at Audio Notes pladespillere er opbygget på samme måde som Systemdek?
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 07 April 2012 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan det måske skyldes, men det kan jo evt. så også være motoren der trækkes skævt af remmen
__________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 09 April 2012 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snorgon skrev:
Nå, så kom jeg så langt: fik en fin, lille kugle fra Hr. Analogueman (mange tak for det ) og har netop udskiftet lejekuglen og fyldt ny, syrefri olie på. Desværre er min uven, mislyden, der stadig.
Der er ingen lyd når tallerkenen lystigt spinner alene (uden motoren kører) og der er ingen lyd hvis motoren kører uden at være koblet til tallerkenen, men så snart jeg sætter elastikken på kommer lyden.
Ved nærmere lyt er der vel nærmest tale om en slags skurren der forekommer én gang pr. rotation. Der er en smule slør i centerlejet kan jeg mærke - kan det være, at den smule slør gør at der trækkes skævt når elastikken er på og at det er skyld i balladen?
Måske jeg skulle smutte omkring Audio Consult og høre om de kender til en løsning. Kan det ikke passe at Audio Notes pladespillere er opbygget på samme måde som Systemdek?
|
|
|
Hvis der er slør i centerlejet, så brug en federe olie ... der bør ikke være slør!
Jeg har to bud på den skurren, som du kan høre:
1) Sløret i centerlejet betyder, at pladetallerkenen roterer (let) excentrisk, hvilket giver en skæv belastning på motor/motoraksel. Remmen hhv. strammes og slækkes, og det synes motoren ikke om.
2) Din motor er defekt. Den snurrer fint rundt uden belastning, men så snart den belastes, så begynder den at støje.
Jeg ville i første omgang forsøge med en federe olie. Hvis den skurrende lyd derefter fortsat er til stede, så tag den evt. forbi Audio Consult. Audio Consult solgte i sin tid Systemdek, så de (Anders) har sikkert lidt viden herom intakt.
Hvis motoren er defekt, så er det ikke nogen voldsom udskrivning. Som jeg husker det, så benyttede Systemdek den klassiske Philips AC synkronmotor. En identisk model produceres i dag af Premotec og fås bl.a. hos RS Components. Den koster vist i størrelsesordenen 500-600 kr. Hertil kommer så arbejdsløn til udskiftningen, men kan du selv svinge en loddekolbe, så er det ret ukompliceret selv at skifte motoren.
Fortsat god lyttelyst!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 09 April 2012 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snorgon skrev:
Nå, så kom jeg så langt: fik en fin, lille kugle fra Hr. Analogueman (mange tak for det ) og har netop udskiftet lejekuglen og fyldt ny, syrefri olie på. Desværre er min uven, mislyden, der stadig.
Der er ingen lyd når tallerkenen lystigt spinner alene (uden motoren kører) og der er ingen lyd hvis motoren kører uden at være koblet til tallerkenen, men så snart jeg sætter elastikken på kommer lyden.
Ved nærmere lyt er der vel nærmest tale om en slags skurren der forekommer én gang pr. rotation. Der er en smule slør i centerlejet kan jeg mærke - kan det være, at den smule slør gør at der trækkes skævt når elastikken er på og at det er skyld i balladen?
Måske jeg skulle smutte omkring Audio Consult og høre om de kender til en løsning. Kan det ikke passe at Audio Notes pladespillere er opbygget på samme måde som Systemdek?
|
|
|
Det er faktisk en Systemdek sådan en Audio Note pladespiller. Goldrings pickupper fås også som Audio Note.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
| Sendt: 09 April 2012 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
På en SystemdekII'er kan vinklen på motoren justeres - det er den tredje skrue - på moter pladen. Hvis motoraksel og centeraksel ikke står 100% parallel vil remmen støde kanten af motor remhjulet. Prøv at starte dyret op uden overtallerken, og påvirk så motoren i begge retninger, mens du kigger på hvordan remmen opfører sig ved kanten af dette remhjul. Hvis du lytter efter denne skuren igennem et - stetoskop / en slange bør du kunne afhøre om larmen kommer fra center lejet eller fra motoren. Hvis lyden kun kommer 1 gang pr. omgang typer det på dit centerleje - prøv er fed gear olie. Centerlejet på en Systemdek har absolut intet med Rega at gøre. Systemdek blev ganske rigtig opkøbt af AN UK for efterhånden mange år siden. Den blev så til deres entry level værk, og Voyd blev på samme måde deres top of the line, men det er en anden historie. Dejligt værk - tillykke med det
__________________ Venlig hilsen Pink
|
| Til top |
|
| |
Snorgon Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2012 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen, tusind tak for alle svarene Jeg må i gang med at justere noget mere på henholdsvis motor og ophæng. Synes det er blevet lidt bedre jeg fik alt 100% i lod. Derudover må jeg få fat i en tykkere olie, lige nu er det 75W-90 der er på, men det kan godt være at den ikke er tyk nok og at jeg skal prøve med W75-140 som tidligere anbefalet. Lyden kommer kun én gang pr rotation så måske det ikke er motoren? Hvorom alting er så prøver jeg med den federe olie og tager den derfra. Det bliver også nemmere at fejlfinde når fruen i huset ikke længere render rundt og hører P1 for fulde gardiner mens hun gør rent og rydder op - hvordan er det lige hun prioriterer? Pladespilleren er da langt vigtigere
|
| Til top |
|
| |
Snorgon Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2012 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt nyt fra mislydsjagten: Jeg er kommet frem til, at det næppe er en defekt motor eller at mellemtallerkenen/tallerkenen rammer remmen eller, som jeg på et tidspunkt troede, at mellemtallerkenens underside på én eller anden måde berørte den metalstang som lejebrønden er fastgjort i. Tidligere var jeg af den opfattelse, at der ingen mislyd var når jeg manuelt satte tallerkenen i rotation (dvs uden rem og dermed forbindelse til motoren), men dette er kun delvist korrekt. Der er ingen lyd når tallerkenen roterer alene, men hvis jeg påvirker den med et tryk (en finger på spindelen) i retning af motoren, for ligesom at efterligne det træk der trods alt kommer når remmen er på, så dukker lyden op. Jeg antager, at det skyldes det lidt slør der er (den fede olie skulle have været dukket op i dag, men sådan gik det ikke) eller at der er en lille ujævnhed på indersiden af lejebrønden. Hvis den fede olie ikke fjerne mislyden vil det så være muligt at slibe eventuelle ujævnheder i lejebrønden væk? Evt med noget tosse-fint sandpapir til vådslibning eller lignende? Noget helt andet er, at der med posten kom en fin JICO SAS stylus ind ad døren. Jeg er spændt på at høre hvad den gamle Shure PU kan svinge sig op på - ud over at lave mislyde, forståes
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 13 April 2012 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med din nye Jico nål! Det plejer at være en vinder. Det bløde lejemateriale har nok fået en "bule" (udkravning), det kan ikke slibes væk (der mangler materiale). Der er nok ikke andet at gøre end at spørge hvad et reservedels leje står i. Audio Consult burde kunne skaffe det!
|
| Til top |
|
| |
Snorgon Forum Bruger

|
| Sendt: 30 April 2012 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seneste nyt fra det lille hjem: Jeg var en tur forbi Anders (?) i Audio Consult og han tog et kig på den gamle Systemdek. Det lader til, at Systemdek og Audio Note kun deler fædrende ophav og ikke ret meget andet. I hvert fald er S og AN ikke sådan lige at sammenligne. Det betyder desværre også, at reservedele ikke sådan lige er at finde. Nå, der blev lyttet og skruet og lyden var der - og så var den der ikke alligevel. Den gamle maskine lever sit helt eget liv og det er tilsyneladende ikke op til os dødelige at fortælle den hvad der skal - eller ikke skal - ske. Jeg kom hjem og min nemesis - Lyden - var der igen. Jeg kom dog i tanke om noget der blev foreslået i relation til luft i olien, nemlig at lade maskinen køre i 24 timer før brug. Det har den nu gjort og minsandten om ikke den skurrende lyd er væk! At der så er en anden lyd, en slags lavfrekvent rumlen, i baggrunden betyder ikke så meget lige nu - den må jeg kigge på senere. Det vigtigste er, at jeg nu kan smide en plade på uden at blive bims  @hullevad: Jico'en gør bestemt en forskel og jeg er meget tilfreds, især set i forhold til prisen. Omtrent 155 $ inkl forsendelse.
|
| Til top |
|
| |