Shahinian - Et love/hate forhold......
Det kan jeg kun tilslutte mig.
Har i flere omgange hørt disse meget interressante/mærkelige højtalere. Først i Lydbutikken, den største de havde hjemme. Der var så mange gode sider at jeg valgte at tage dem hjem. I butikken gav de et stort luftigt lydbillede med stor dynamik, specielt i bassen. Var dog klemt ja næsten skingre i deres klang.
Fik dem hjem på et ellers varmt klingende anlæg, de samme karakteristika, men også problemer desværre.
Tredige gang var hos den europæiske importør i Ljubliana såmænd.
Den største Shahinian laver, gang i den. Jeg fortalte ham om mine oplevelser med både fantastisk gode takter, men desværre en så unaturlig klang at det diskvalificerede dem til musiklytning. Det var han sikker på at han kunne rykke opfattelsen af.
På med god klassisk musik, tror det var ilfuglen vi lyttede til og her var dynamikken dejlig naturlig, masser af lydbillede, men og her kommer det vægtigeste af mine Men'er! De er åbenbart voicet ind af en mand eller team som ikke lytter til live musik, skinger, anmasende til tider ubehagelig klang. Men alle dyderne til trods synes jeg det er fantastisk at man skal give så meget for disse kvaliteter. Til en brøkdel af hvad disse koster kan man få højtalere som lader sig drive aktivt via elektronisk delefilter.
Jeg tror at sælgerne af disse og lignende produkter dækker sig ind under at "jamen det her udstyr kan du slet ikke sammenligne med noget andet for det er jo designet til at spille musik og ikke hifi, så vi har mange hifi-entusiaster som ikke kan lide det for de vil jo have hifi". Magen til bagvendt, diskriminerende og nedrakkende holdning skal man lede længe efter selv i hifi-branchen.
Den stakels sælger i Ljubliana, havde en helt automatiseret reaktion hvor han startede med at belære en om at musikinstrumenter jo ikke spiller i en retning, men er omnidirektionelle og derfor burde højtalerne også være det. Lommefilosofi, hvor man bygger tankebro via øjensynligt logiske analoge situationer, bvadr.
Men tilbage til udgangspunktet, hvis man finder noget udstyr som kan rette op på manglerne ved disse højtalere har man formodentlig en god chanse for at få nogle gode oplevelser med sin musik.
Prisen på disse højtalere er høj, meget høj og jeg er overbevist om at man kan få bedre smæk for skillingen end der, men det er en hate/love og jeg må nok erkende at jeg både elsker og hader denne højtaler, men fri mig fra dte halvreligiøse bullsh*t man skal lægge ører til inden man kan få ro til at høre musik.
mvh. Asger