Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 20:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: shahinian (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 13 April 2004 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Du har jo lidt ret - det er ikke til hifilytning, men til musik - og det er ikke så tit det samme.
Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

pjnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

bsl2 skrev:

hej ronin

kig på www.teknifi.dk hjemme side der er alle modellerne

mvh bsl2

Til top Vis pjnielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pjnielsen

pjnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Hvordan ser Shahinian ud.

Venlig hilsen

Preben
bsl2 skrev:

hej ronin

kig på www.teknifi.dk hjemme side der er alle modellerne

mvh bsl2

pjnielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

bsl2 skrev:
Hej Bsl2.

Jeg har også haft meget bøvl med bassen på mine Bösendorfer CV2, AC2. Det har jeg fået løst i fællesskab med Anders inde fra Audio Consult på H.C. Ørstedsvej. Løsningen var Audio Note sølv kabler, og en anden converter Audio Note Dac.3. Så kunne jeg spille Hans Theessink, Journey On. Det var ellers meget slemt med det sidste nummer på CDen,men nu spiller det rigtig flot.

Venlig hilsen

Preben.

hej ses

tak for svaret .grunden til at jeg spør er at jeg har et sæt bosendorfer på prøve fra lydbutikken men jeg syntes at de bliver lidt mudrede når jeg skruer op .hvor langt fra væggen har du dine?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Shahinian - Et love/hate forhold......

Det kan jeg kun tilslutte mig.

Har i flere omgange hørt disse meget interressante/mærkelige højtalere. Først i Lydbutikken, den største de havde hjemme. Der var så mange gode sider at jeg valgte at tage dem hjem. I butikken gav de et stort luftigt lydbillede med stor dynamik, specielt i bassen. Var dog klemt ja næsten skingre i deres klang.

Fik dem hjem på et ellers varmt klingende anlæg, de samme karakteristika, men også problemer desværre.

Tredige gang var hos den europæiske importør i Ljubliana såmænd.

Den største Shahinian laver, gang i den. Jeg fortalte ham om mine oplevelser med både fantastisk gode takter, men desværre en så unaturlig klang at det diskvalificerede dem til musiklytning. Det var han sikker på at han kunne rykke opfattelsen af.

På med god klassisk musik, tror det var ilfuglen vi lyttede til og her var dynamikken dejlig naturlig, masser af lydbillede, men og her kommer det vægtigeste af mine Men'er! De er åbenbart voicet ind af en mand eller team som ikke lytter til live musik, skinger, anmasende til tider ubehagelig klang. Men alle dyderne til trods synes jeg det er fantastisk at man skal give så meget for disse kvaliteter. Til en brøkdel af hvad disse koster kan man få højtalere som lader sig drive aktivt via elektronisk delefilter.

Jeg tror at sælgerne af disse og lignende produkter dækker sig ind under at "jamen det her udstyr kan du slet ikke sammenligne med noget andet for det er jo designet til at spille musik og ikke hifi, så vi har mange hifi-entusiaster som ikke kan lide det for de vil jo have hifi". Magen til bagvendt, diskriminerende og nedrakkende holdning skal man lede længe efter selv i hifi-branchen.

Den stakels sælger i Ljubliana, havde en helt automatiseret reaktion hvor han startede med at belære en om at musikinstrumenter jo ikke spiller i en retning, men er omnidirektionelle og derfor burde højtalerne også være det. Lommefilosofi, hvor man bygger tankebro via øjensynligt logiske analoge situationer, bvadr.

Men tilbage til udgangspunktet, hvis man finder noget udstyr som kan rette op på manglerne ved disse højtalere har man formodentlig en god chanse for at få nogle gode oplevelser med sin musik.

Prisen på disse højtalere er høj, meget høj og jeg er overbevist om at man kan få bedre smæk for skillingen end der, men det er en hate/love og jeg må nok erkende at jeg både elsker og hader denne højtaler, men fri mig fra dte halvreligiøse bullsh*t man skal lægge ører til inden man kan få ro til at høre musik.

mvh. Asger  

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

---

lidsmoes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 29 Marts 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun hørt Shahinian en gang - et sæt Compass drevet af et rør - forstærkersæt bestående af en ny Croft forforstærker og en gammel Radford effektforstærker. I den konstellation spillede de fantastisk, men desværre faldt alting til jorden i det øjeblik jeg tilkoblede min medbragte Sugden a21a forstærker...

Under alle omstændigheder havde jeg en rigtig god oplevelse med dem og jeg fortryder i dag at jeg ikke øjeblikkeligt smed min Sugden til salg og tog højttalerne med hjem.

I mine ører spillede de røven ud af bukserne. De skabte ikke et præcist lydbillede, som mine ProAc kan det, men det billede af musikken de så lavede var konsistent stort set uanset hvor i stuen jeg befandt mig. Og så lød de godt: klangfuldt, rytmisk, dynamisk og da jeg efterhånden bedre kan lide at høre musik alle andre steder end i min lænestol, så appelerer de til mig.

Jeg er sgu' nok mest til de omnidirektionale højttalere, men da jeg vil medgive at Shahinian er absurd dyre, så leder jeg efter alternativer der kan noget af det samme...

Med Venlig Hilsen Lars 

Til top Vis lidsmoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lidsmoes

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej Lars,

Jeg tror du rammer noget væsentligt her, når du siger "kan noget af det samme".

De har ubestridelige kvaliteter og det er s.. irriterende at de ikke selv deres største dia-et eller andet hos den europæiske importørs super-setup kan spille med naturlig "timbre" men "kun" kan prestere stor dynamik og balfaldera.

Nå, men min pre på det tidspunkt jeg selv prøvede compas var en audio-art, som fik signal fra min ariston rd-80 + audioquest mc pickup, har glemt modellen.

Derfor tilbage til det jeg citerer dig for.

Med mindre man har næsten ubegrændsede midler til rådighed må man gå på kompromis. Jeg ville hellere gå efter det homogene end det spektakulære.

mvh. A

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Ked af det hvis mit indlæg lagde debatten ned.....

bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 31 Marts 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

hej alle

her er en status over hvordan det er gået siden dette indlæg.bosendorferne er blevet det er densen grejet ikke det var bare ikke godt nok til højtalerne.jeg havde klavs fra lydbutikken på besøg for at justere bosendorferne han havde noget exposure og nogle kabler med. vi startede med densen grejet efter at havde skiftet mine redawn kabler ud med fletcher kom der noget mere liv i musikken men der manglede stadig noget.et skift til exposure og så skete der noget helt radikalt nu var der timing og rytme. vi prøvede at skifte til redawn på exposure grejet det virkede ikke rigtigt så konklusionen var at hvis jeg skulle beholde bosendorferne så måtte der et grej skifte til. exposure var det første der blev prøvet. div effekter og forforstærkere.et lån af manleys stingray gjorde udslaget den var dog ikke kraftig nok til bosendorferne.så det endte med en shrimp pre et sæt snapper og en creek cd50 mk2 og div fletcher kabler senere blev en project 6.1 indkøbt brugt og en creek ria 8se.nu blev jeg bidt af pladespiller lyden så en nottingham analog spacedeck m 12" the foot arm m. k3 pu  blev købt.nyt problem ria-en var nok ikke god nok så efter div på prøve er jeg endt med en manley steelhead.

Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2

lidsmoes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 31 Marts 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Tillykke med grejet bsl2. Det lyder rigtigt(!) lækkert - og som om at du er en glad mand!!

Til Mercury: Jeg ved ikke om du ligefrem "lagde debatten ned", men der er vel ikke så meget at skrive til det med mindre vi har lyst til at fortælle hvilken lyd vi foretrækker og hvorfor vi så mener at netop det er sådan et hifi - anlæg skal lyde. Det er set før i dette - og andre - fora, det har det med at ende i mudderkastning og er efterhånden trivielt.

Forstå mig ret: jeg er glad for at du beskrev dine subjektive oplevelser. Jeg vil have dem i mente, hvis jeg igen støder på en Shahinian, men derudover synes jeg ikke at det giver mening at kommentere yderligere. 

Bedste Hilsner Lars

Til top Vis lidsmoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lidsmoes

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes