| Forfatter |
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 05:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ofte lagt mærke til at der er forskellig opfattelse af priser på brugt udstyr. Nogle tror at noget der var High end
for 20-30 år siden, stadig er High End og en masse værd!
Personligt vil jeg mene at en afskrivning på 20-25 % / år ikke er helt ved siden af, men hvad mener I?
Nogen der har en mening om hvordan man prisætter brugt HIFI udstyr med xx år på bagen!
PS jeg ved godt at så findes der libhaver udstyr, som nogen vil give meget for, men det er vel ikke generelt i relation til
brugt udstyr. som man 1) ikke ved hvor slidt det er 2) ikke kender dens behandling af i gennem tiden 3) alt udstyr
slides men ikke alt slides lige meget
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 05:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes hifi plejer at falde vildt meget i pris.. Lige på nær nogle enkle ting der er gået hen og blevet kult.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 05:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
klypstefan skrev:
jeg synes hifi plejer at falde vildt meget i pris.. Lige på nær nogle enkle ting der er gået hen og
blevet kult. |
|
|
Det kan du bestemt have ret i og det virker nogle gange som om at når det er kommet ud af butikken og brugt nogle
uger/måneder, så er det faldet omkring 20% i værdi, lidt ala det som sker med biler.
Har flere gange talt med audio nørder, hvor der ofte er blevet sagt at det kan næsten ikke betale sig at sælge eller man
skal holde til at købe brugt og lade andre tage tabet.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prisen skal være det folk er villige til at betale.
En pris er jo ikke en pris før handlen er overstået!
Hvis man er for optimistisk med sit "forslag" opnår man aldrig at finde ud af hvad prisen på varen er.
Man fornemmer at du er indigneret over at du ikke kan købe ting så billigt som du ønsker det, til det kan man jo bruge
et trick der hedder "research" :O)
Man kigger på nettets brugtannoncer, eksempelvis med hifishark.dk som søgemaskine og så kontakter man sælger med
de alternativer man har til at handle med netop ham og så er det op til sælger at vælge at justere sit forslag til en reel
pris begge er enige om.
Det med at "afskrive" en vist procentdel af varen synes jeg er noget fis.
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et godt råd hvis man har noget gammelt skrammel man vil af med:
Beskriv udstyret som "Vintage". Så kan det prissættes 3-4 gange over den pris, der egentlig burde passe.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det handler reelt om udbud og efterspørgsel. SME, Mørch, Garrard, Thorens m.fl. (når vi tale pladespillere) kan sagtens hente en god pris.
Fik tilbudt min drømme "spille" - Kenwood L07 komplet med arm og i god stand til 17.000 kroner. Har længe søgt en sådan og ville normalt gerne betale de penge, men lige på det tidspunkt var der desværre lavvande i kassen.
Har set en anden high end "vintage" pladespiller gå for ca. 9000 kr. i USA, mens den i Tyskland blev udbudt til ca. 30.000. Vil nok sige, at den sidste pris er en del i overkanten, men hvis folk vil betale det, så er det vel OK. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Janinls. prisen på grisen er vel det som som er . har man forelsketset sig i et produkt , uanset årstal. så er prisen , den man må betale . Hvis man vil have den.
mvh space __________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |
malkris Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker umiddelbart som om økonomisk afmatning har tømt godt ud i brugtmarkederne. Der er ikke så meget af det sjove
tilbage. Det handler om at spare og højttalere og forstærkere kan med ro i sindet købes brugt. Små højttalere og klassiske
forstærkere som Holfi og Densen bliver solgt lige så hurtigt som de bliver udbudt.
Jeg synes branchen har lidt af skylden fordi de er dinosaurer langsomme om at tilpasse produkterne til folks musikvaner.
Hvorfor sælger man stadig forstærkere uden digital indgang? Det er en gåde for mig. Lyngdorf har været innovative med
deres digitale forstærkere og roomperfect, men de glemte lige at lave en USB indgang på deres forstærkere. Det er for
dumt, når resten af konceptet ellers er ret interessant.
Folk henter musik på de digitale medier. Så lav en afspilningskæde som kan spille optimalt med en
computer/iphone/squeezebox som signalkilde. Det ville måske kunne få folk tilbage i hifi-butikkerne. Og det ville kunne ses
på brugtmarkederne.
|
| Til top |
|
| |
malkris Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 178
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker umiddelbart som om økonomisk afmatning har tømt godt ud i brugtmarkederne. Der er ikke så meget af det sjove
tilbage. Det handler om at spare og højttalere og forstærkere kan med ro i sindet købes brugt. Små højttalere og klassiske
forstærkere som Holfi og Densen bliver solgt lige så hurtigt som de bliver udbudt.
Jeg synes branchen har lidt af skylden fordi de er dinosaurer langsomme om at tilpasse produkterne til folks musikvaner.
Hvorfor sælger man stadig forstærkere uden digital indgang? Det er en gåde for mig. Lyngdorf har været innovative med deres
digitale forstærkere og roomperfect, men de glemte lige at lave en USB indgang på deres forstærkere. Det er for dumt, når
resten af konceptet ellers er ret interessant.
Folk henter musik på de digitale medier. Så lav en afspilningskæde som kan spille optimalt med en
computer/iphone/squeezebox som signalkilde. Det ville måske kunne få folk tilbage i hifi-butikkerne. Og det ville kunne ses på
brugtmarkederne.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Kenwood L07D er også en af mine pladespiller ønsker. En lækker 35kg tung sag med fine trinløse justerings muligheder på armen. (rettet for tyrkfjel)
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan da godt flippe lidt ud når jeg ser et produgt der koster 2 til 3 gange mere en det det kostede da det kom frem, tag en gramafon der har 20 30 år på bagen, den skal da lige have en ansigt løftning før den er på toppen igen og det kan tage timer og få sådan en sag på toppen igen
vis man har renoveret en ting så den står som ny med orginale dele så skal prisen ikke være højer en det den en gang har kostet i mine øgne
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
malkris skrev:
Hvorfor sælger man stadig forstærkere uden digital indgang? Det er en gåde for mig. Lyngdorf har været innovative med deres
digitale forstærkere og roomperfect, men de glemte lige at lave en USB indgang på deres forstærkere. Det er for dumt, når
resten af konceptet ellers er ret interessant.
computer/iphone/squeezebox som signalkilde. Det ville måske kunne få folk tilbage i hifi-butikkerne. Og det ville kunne ses på
brugtmarkederne. |
|
|
det er irriterende at cdafspillere ikke har indgange så man kan bruge den indbyggede dac sammen med computeren.
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når vi snakker pladespillere er de nye hiend blevet temmelig dyre. Dette skyldes naturligvis mange fabrikanter med en stærkt begrænset produktion. De gamle pladespillere fra 70-80erne blev produceret af kæmpe store firmaer med (næsten) ubegrænsede ressourcer. Dem der er værd at samle på i dag er dem som blev lavet som prestige modeller og dem tjente de ikke mange penge på. Kenwood L0-7 er et godt eksempel og vi har en rablende inflation, så "dagens salgspris" for et sådant produkt ville nok ligge på +70kkr. Så er 17k jo ikke dyrt! Når vi tænker på "digitale apparater" er en afskrivning på 25-30% nok minimum. De går i udu og forældes med raketfart. En rørforstærker forældes ikke så hurtigt. Rør er til at købe og skifte selv! En værksteds timeløn på +600,-/1/2 time + moms betyder at det ret hurtigt KUN kan betale sig at skrotte et apparat.
|
| Til top |
|
| |
wiii Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 205
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det med afskrivning pr år holder ikke, jeg har fået rimelig gode penge for produkter som var over 15 år gamle, især min gamle forstærker og højttalere tabte jeg ikke meget på når man tænker på hvor gamle de egentlig var.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Kenwood L-07D kostede i Lydkilden 13000kr i 80-83.

__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
En 1980 pris for LO-7= 13kkr X 7= 91KKR. Dette regnet ud efter guldprisen i 1980 sammenlignet med i dag 1700:240= 7 gange op! Dette er mere realistisk end de officielle inflationstal for "toilet papir"= greenbacks. Så er 13kkr da rørende billigt for noget der stadigvæk kan repareres (selv om det koster kassen) og er det meste nye klart overlegent!
|
| Til top |
|
| |
jero Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 12 Marts 2012 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
|
jeg kan da godt flippe lidt ud når jeg ser et produgt der koster 2 til 3 gange mere en det det kostede da det kom frem, tag en gramafon der har 20 30 år på bagen, den skal da lige have en ansigt løftning før den er på toppen igen og det kan tage timer og få sådan en sag på toppen igen
vis man har renoveret en ting så den står som ny med orginale dele så skal prisen ikke være højer en det den en gang har kostet i mine øgne
|
|
|
Argh, jeg tror mange Micro Seiki ejere ville blive trist til mode hvis de skulle overveje at sælge deres kære små, for nyprisen på disse var da generelt ikke særlig høj men har lagt flere hundrede procent på igennem årene.
Jeg er absolut enig med janils når der siges at udbud og efterspørgsel sætter markedsværdien.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2012 kl. 04:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
JO da, udbud og efterspørgsel er jo altid en del af det private salg, ville også være mystisk andet!. Jeg havde måske
mere i tankerne på hvilket et grundlag man kan beregne en minimum pris som ikke rammer totalt ved siden af.
Tak for alle input __________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
wiii Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 205
|
| Sendt: 14 Marts 2012 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor meget tingene er værd vil altid være en konkret vurdering, du kan jo evt skrive hvad du vil sælge, så kan vi da prøve 
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 14 Marts 2012 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
Personligt vil jeg mene at en afskrivning på 20-25 % / år ikke er helt ved siden af, men hvad mener I?
|
|
|
Jeg mener at så vil jeg til at kigge efter 4-5 år gammelt grej! 
Typisk synes jeg grej falder mere end biler. Mange biler kan stadig sælges til omkring 50% af nyprisen, når de er 4-5 år gamle. Men indenfor hifi er der ofte tale om betydeligt større afskrivninger.
Det er selvfølgelig ikke helt sammenligneligt, da der på nyt hifi ofte bliver givet %-vise rabatter i en størrelsesorden, det (desværre) ikke er muligt på nye biler.
Ofte ser man hifi som kun er 1-3 år gammelt og tilbydes til under det halve af nyprisen. Godt for dem, der køber brugt, men skidt for dem, der køber fra nyt...
|
| Til top |
|
| |