Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 17:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2012 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

Mange HiFI producent producerer også ULTRA HIGH-END HiFI, for at vise at de kan og skal ses som et reklame stunt, da
der tit blive producerer så få enheder, at de tit er udsolgt.

Ja det har jeg tit været ude for, det er møgirriterende når man nu stå med mil og vil handle lidt ind til stereoen.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Marts 2012 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

kanonlyd skrev:
StarTrek skrev:

Mange HiFI producent producerer også ULTRA HIGH-END HiFI, for at vise at de kan og skal ses som et reklame stunt, da
der tit blive producerer så få enheder, at de tit er udsolgt.

Ja det har jeg tit været ude for, det er møgirriterende når man nu stå med mil og vil handle lidt ind til stereoen.

Ja der er jo nogle der kan

Og for hvem at en mil er lommepenge
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Nå, der var ingen der havde modet - det var vel også min forventning...
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Der var i hvert fald ingen københavnere der turde...

Men du er stadig velkommen her! Hvis du tager toget, skal jeg nok hente dig på banegården.

Måske den jyske kulpower er meget bedre end det svenske nuklearpower, som I har i kontakterne på øen...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 21 Marts 2012 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

MoWa, jeg er 100% sikker på at strømkabler gør stor forskel...på mit setup. måske endda større end signalkablerne. men jeg
stiller ikke op til en blindtest. hvorfor???
for et par år siden, hørte jeg i radioen et interview med formanden for Danske Ølentusiaster. efter interviewet, skulle han
blindsmage forskellige øl....han skød forkert HVER GANG....troede bla. at en almindelig hof var en stærk engelsk ale. alligevel
tror jeg ikke der er tvivl om, at der er forskel på øl ;)
jeg aner ikke hvordan sanser reagerer under stress...og det er stress at udelukke nogle sanser, for så at skulle bevise for dig
hvad jeg kan høre eller ikke høre.
Du er velkommen til at høre forskellen hjemme hos mig...men blindtest, nej tak :)
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2012 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:
MoWa, jeg er 100% sikker på at strømkabler gør stor forskel...på mit setup. måske endda større end signalkablerne. men jeg
for et par år siden, hørte jeg i radioen et interview med formanden for Danske Ølentusiaster. efter interviewet, skulle han
blindsmage forskellige øl....han skød forkert HVER GANG....troede bla. at en almindelig hof var en stærk engelsk ale. alligevel
jeg aner ikke hvordan sanser reagerer under stress...og det er stress at udelukke nogle sanser, for så at skulle bevise for dig
Du er velkommen til at høre forskellen hjemme hos mig...men blindtest, nej tak :)

Ja, det er desværre samme argumentation som f.eks. "synske" bruger, når man forsøger at få videnskabeligt bevis for deres påstande... Trist. Religiøse stopper al debat på lignende vis. Kan du fortælle hvad det er for en sans man skulle udelukke ved en blindtest? Du behøver såmænd ikke have bind for øjnene, det er bare kablerne der skal skjules. :)

Ang. øltest - jeg så noget sjovere, man havde forklædt en hvidvin som rødvin (via farvestof) og serverede den for vinnørder, som bedømte den som værende en udmærket rødvin...

Hvis en fabrikant af en CD-afspiller, forstærker eller lignende, kunne levere et produkt, der lyder markant bedre end konkurrenternes produkter, ved at levere maskineriet med et fint strømkabel, ville det så ikke være oplagt at man gjorde dette? Disse strømkabler koster jo ikke mange øren at fremstille, alternativt kunne købe en bunke hos en af de fine leverandører - det ville stadig ikke koste mange øren i forhold til et apparatur til f.eks. 15-20K - så det ville da være oplagt... Hvorfor sker det ikke, monstro?

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2012 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Der var i hvert fald ingen københavnere der turde...

Men du er stadig velkommen her! Hvis du tager toget, skal jeg nok hente dig på banegården.

Måske den jyske kulpower er meget bedre end det svenske nuklearpower, som I har i kontakterne på øen...

Beklager, det er lige lovlig langt (og dyrt)... :)

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
Hvis en fabrikant af en CD-afspiller, forstærker eller lignende, kunne levere et produkt, der lyder markant bedre end konkurrenternes produkter, ved at levere maskineriet med et fint strømkabel, ville det så ikke være oplagt at man gjorde dette? Disse strømkabler koster jo ikke mange øren at fremstille, alternativt kunne købe en bunke hos en af de fine leverandører - det ville stadig ikke koste mange øren i forhold til et apparatur til f.eks. 15-20K - så det ville da være oplagt... Hvorfor sker det ikke, monstro?

Der er såmænd også fabrikanter, som leverer et anstændigt strømkabel med til produkterne!

Fx Audia Flight (som jeg selv har) følger der et skærmet kabel med til. Det er et kabel som jeg umiddelbart vil mene kvalitetsmæssigt ligger omkring netkabler til ca. 500,-

Jeg har så valgt at montere et endnu bedre netkabel (Synergistic Research), da jeg prøvede at låne et af dem med hjem. Jeg kunne høre forskel ved allerførste anslag på trommerne, så der var ikke så meget at betænke sig over imø...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:

blackfrancis skrev:
MoWa, jeg er 100% sikker på at strømkabler gør stor forskel...på mit setup. måske endda større end
signalkablerne. men jeg
blindsmage forskellige øl....han skød forkert HVER GANG....troede bla. at en almindelig hof var en stærk engelsk ale.
alligevel
jeg aner ikke hvordan sanser reagerer under stress...og det er stress at udelukke nogle sanser, for så at skulle bevise for
dig
Ja, det er desværre samme
argumentation som f.eks. "synske" bruger, når man forsøger at få videnskabeligt bevis for deres påstande... Trist. Religiøse
stopper al debat på lignende vis. Kan du fortælle hvad det er for en sans man skulle udelukke ved en blindtest? Du behøver
såmænd ikke have bind for øjnene, det er bare kablerne der skal skjules. :)Ang. øltest - jeg så noget sjovere, man havde
forklædt en hvidvin som rødvin (via farvestof) og serverede den for vinnørder, som bedømte den som værende en
udmærket rødvin...Hvis en fabrikant af en CD-afspiller, forstærker eller lignende, kunne levere et produkt, der lyder markant
bedre end konkurrenternes produkter, ved at levere maskineriet med et fint strømkabel, ville det så ikke være oplagt at
man gjorde dette? Disse strømkabler koster jo ikke mange øren at fremstille, alternativt kunne købe en bunke hos en af de
fine leverandører - det ville stadig ikke koste mange øren i forhold til et apparatur til f.eks. 15-20K - så det ville da være
oplagt... Hvorfor sker det ikke, monstro?

Hvad er det lige jeg vinder ved at udsætte mig selv for en sådan "test". jeg har ikke noget ønske om at overbevise dig om
noget som helst...verden er fyldt med din slags ;) og fred være med det. jeg VED at kabler gør en forskel hos mig...og den
er bestemt ikke lille! den største opgradering i "et ryk" jeg har oplevet, var da jeg for nyligt skiftede min supra skinne med
tilhørende vincent kabler (henholdsvis sorte standard "lakridskabler" som jeg faktisk endte med at foretrække) ud med en
Groneberg boks hvor alle kabler er monteret i en stjerneformation. forskellen er mindst lige så stor som hvis jeg havde
skiftet cd afspiller el. lign.
Du er stadig velkommen til at kigge forbi en dag...måske du blev klogere...
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

ZulluZ
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Ballademager!

Bruger siden: 20 Januar 2011
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er det lige at alle skeptikerne skal prøve at overbevise os, der tror på bedre netkabler, at de ikke virker.
Jeg ser det ikke ret mange gange, den er den anden vej rundt...
Det virker lidt som om det er let emne at starte en diskutere om??
Bare en Lidt undren, her!!
Til top Vis ZulluZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZulluZ

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

ZulluZ skrev:
Hvorfor er det lige at alle skeptikerne skal prøve at overbevise os, der tror på bedre netkabler, at de ikke
virker.

Den anden vej rundt? Hvad fabler du om? Jeg søger bevis på at der kan høres forskel - hvad er den anden vej rundt? At DU vil
bevise der kan høres forskel. Jamen, perfekt! Så er vi enige - så lad os komme i gang med at teste! Faktum er, at der ikke
findes nogen som helst beviser på at der er forskel på netkabler. Der er blindtests der viser der er forskel på f.eks.
højttalerkabler, men blindtests foretaget med strømkabler har indtil videre ikke påvist nogen som helst forskel. Så lad os da få
bevist det - der er folk herinde der kan høre stor forskel - det er banebrydende når vi kan præsentere en test hvor lytteren kan
høre forskel!

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:
MoWa skrev:

blackfrancis skrev:
MoWa, jeg er 100% sikker på at strømkabler gør stor forskel...på mit setup. måske endda større end
signalkablerne. men jeg
blindsmage forskellige øl....han skød forkert HVER GANG....troede bla. at en almindelig hof var en stærk engelsk ale.
alligevel
jeg aner ikke hvordan sanser reagerer under stress...og det er stress at udelukke nogle sanser, for så at skulle bevise for
dig
Ja, det er desværre samme
argumentation som f.eks. "synske" bruger, når man forsøger at få videnskabeligt bevis for deres påstande... Trist. Religiøse
stopper al debat på lignende vis. Kan du fortælle hvad det er for en sans man skulle udelukke ved en blindtest? Du behøver
såmænd ikke have bind for øjnene, det er bare kablerne der skal skjules. :)Ang. øltest - jeg så noget sjovere, man havde
forklædt en hvidvin som rødvin (via farvestof) og serverede den for vinnørder, som bedømte den som værende en
udmærket rødvin...Hvis en fabrikant af en CD-afspiller, forstærker eller lignende, kunne levere et produkt, der lyder
markant
bedre end konkurrenternes produkter, ved at levere maskineriet med et fint strømkabel, ville det så ikke være oplagt at
man gjorde dette? Disse strømkabler koster jo ikke mange øren at fremstille, alternativt kunne købe en bunke hos en af de
fine leverandører - det ville stadig ikke koste mange øren i forhold til et apparatur til f.eks. 15-20K - så det ville da være
oplagt... Hvorfor sker det ikke, monstro?

Hvad er det lige jeg vinder ved at udsætte mig selv for en sådan "test". jeg har ikke noget ønske om at overbevise dig om
noget som helst...verden er fyldt med din slags ;) og fred være med det. jeg VED at kabler gør en forskel hos mig...og den
er bestemt ikke lille! den største opgradering i "et ryk" jeg har oplevet, var da jeg for nyligt skiftede min supra skinne med
tilhørende vincent kabler (henholdsvis sorte standard "lakridskabler" som jeg faktisk endte med at foretrække) ud med en
Groneberg boks hvor alle kabler er monteret i en stjerneformation. forskellen er mindst lige så stor som hvis jeg havde
skiftet cd afspiller el. lign.
Du er stadig velkommen til at kigge forbi en dag...måske du blev klogere...

Du vinder troværdighed - og du vinder berømmelse som den første person i verden, der i en blindtest kan høre forskel på
forskellige strømkabler.

Indtil videre har kun Finlytteren vist mandsmod - resten herinde tør ikke andet end at postulere.

ZulluZ
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Ballademager!

Bruger siden: 20 Januar 2011
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
ZulluZ skrev:
Hvorfor er det lige at alle skeptikerne skal prøve at overbevise os, der tror på bedre netkabler, at de ikke
virker.

Den anden vej rundt? Hvad fabler du om? Jeg søger bevis på at der kan høres forskel - hvad er den anden vej rundt? At DU vil
bevise der kan høres forskel. Jamen, perfekt! Så er vi enige - så lad os komme i gang med at teste! Faktum er, at der ikke
findes nogen som helst beviser på at der er forskel på netkabler. Der er blindtests der viser der er forskel på f.eks.
højttalerkabler, men blindtests foretaget med strømkabler har indtil videre ikke påvist nogen som helst forskel. Så lad os da få
bevist det - der er folk herinde der kan høre stor forskel - det er banebrydende når vi kan præsentere en test hvor lytteren kan
høre forskel!

Beviser bare at det er et emne, der er let at starte en diskusion , ikk?
Hvorfor skal jeg prøve at bevise noget? har ikke noget behov for det,
hvis du ikk kan høre forskel, så fred være med det!
Til top Vis ZulluZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZulluZ

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

jeg har tidligere har lidt problemer med "susen" i højttalerne ved høj volume og valgte at skifte alle strømkabler til en skærmet version.. suset forsvandt og det er vist hva folk kalder for " sort baggrund "..

jeg syntes det giver rimelig god mening at når alle ens signalkabler, højttalerkabler, digitalkabler og netkabler ligger bag anlægget i en stor bunke så kan det betale sig at tænke på en form for skærm i netkablerne, da 230 v godt kan kaste rundt med lidt forstyrrelser..

når det er sagt så har jeg testet mine skærmet netkabler op mod langt dyrere kabler fra Nordost, Transparent, Supra og Xindak, og der var absolut ingen forskel at høre..!

tror det kræver støjproblemer før det nytter / betaler sig at bruge penge på dyre strømkabler, og man kan godt slippe af med nogle forstyrrelser ved at køre skærmet.. men tvivler stærk på at når man først har taget skridtet med skærmen netkabel at man så vil få yderlige forbedringer ved at gå videre med et dyrere og "bedre" kabel, det er i hvert fald min egen erfaring..

fra uskærmet til skærmet = ja ( hvis man har problemer med støj )

fra skærmet til andet skærmet = tvivler.

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

ZulluZ skrev:
MoWa skrev:
ZulluZ skrev:
virker.

høre forskel!

Beviser bare at det er et emne, der er let at starte en diskusion , ikk?
Hvorfor skal jeg prøve at bevise noget? har ikke noget behov for det,
hvis du ikk kan høre forskel, så fred være med det!

Jeg tror bare du frygter, at du ikke kan høre forskel i en blindtest.

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Naim anbefaler at man kun bruger de netkabler som følger med apparaterne. De siger de har testet mange forskellige
netkabler inden de kom frem til de valgte. Tror alle skeptikerne virkelig at man ville bruge tid og energi på dette, hvis der
absolut ikke var nogen forskel? Vi snakker om et firma, der indtil videre i 30 år har anbefalet det samme billige højttallerkabel
til deres produkter, fordi de ikke mener der findes noget der fungerer bedre. De kunne altså nemt tjene kassen på at lave et
"opgraderet" sølvkabel eller lignende og sælge det til alle Naim ejere, men har valgt at lade være. Synes det taler ret meget
om deres seriøsitet i forhold til emnet, og det ville derfor virke tåbeligt at de skulle gå op i at man brugte et gratis kabel frem
for et andet, hvis der ikke var en forskel i lyden.

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2012 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Naim anbefaler at man kun bruger de netkabler som følger med apparaterne. De siger de har testet mange forskellige
netkabler inden de kom frem til de valgte. Tror alle skeptikerne virkelig at man ville bruge tid og energi på dette, hvis der
absolut ikke var nogen forskel? Vi snakker om et firma, der indtil videre i 30 år har anbefalet det samme billige højttallerkabel
til deres produkter, fordi de ikke mener der findes noget der fungerer bedre. De kunne altså nemt tjene kassen på at lave et
"opgraderet" sølvkabel eller lignende og sælge det til alle Naim ejere, men har valgt at lade være. Synes det taler ret meget
om deres seriøsitet i forhold til emnet, og det ville derfor virke tåbeligt at de skulle gå op i at man brugte et gratis kabel frem
for et andet, hvis der ikke var en forskel i lyden.

Det er sådan marketing fungerer... Du hopper i lige med begge ben - når man tror et firma er ærligt, fordi de "indrømmer" et eller andet der umiddelbart ikke virker til at være til deres fordel, er man modtagelig overfor alle påstande.

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Man kan have to indgangsvinkler til hifi, herunder strømkabler. Enten skal man have en logisk forklaring på at noget virker, eller også skal man tro at det virker. Der er ingen der kan give en logisk videnskabelig forklaring på at strømkabler skulle kunne udgøre nogen som helst forskel på lyden. På den anden side er der folk der mener at de strømkabler de har købt til 5000 er den bedste investering de nogensinde har gjort.

Problemet er at disse to lejre snakker hver deres sprog. Der findes mennesker der mener at lyden i deres elektronik bliver bedre hvis de smører kassen ind i linolie eller placerer krystaller ovenpå kassen. Og der findes seriøse videnskabsmænd der vil kunne bevise at hverken linolie eller krystaller gør nogen forskel. Den ene kan bevise at det virker, for han kan høre det. Den anden kan ikke høre nogen forskel, fordi man kan bevise at der ikke er nogen forskel.

Der er selvfølgelig en god del psykologi i det, hvis man kan overbevise sig selv om at give 5000 for et strømkabel, kan man også bevise for sig selv at det gør en forskel. Omvendt, hvis man ikke tror der er nogen forskel, kan man ikke høre nogen forskel.

Det er lidt som religion, en ateist og en kristen bliver aldrig enig. Den ene vil sige: "Gud siger ..." Den anden vil sige: "Der er ikke nogen gud."

Jeg selv kan godt finde på at udskifte en opamp i min forstærker til en bedre, selv om jeg ikke kan bevise at lyden bliver bedre. Ganske enkelt fordi jeg kan overbevise mig selv om at der er en (teoretisk) chance for at blive bedre. Men jeg vil aldrig ofre så meget som 100,- på et par strømkabler, fordi jeg ikke tror på at det gør nogen forskel.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

kanonlyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

@BertelB
Du glemte en tredje gruppe, dem som er kabel kritiske og som ikke forstår en sandsynlig og logisk forklaring på at der kan være en forskel, eller måske stikker fingrene i ørerene og siger LA LA LA jeg kan ikke høre noget. Eller måske lukker øjnene, jeg vil ikke se det.
Til top Vis kanonlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanonlyd

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

@kanonlyd, det er ikke en tredje gruppe, det er sådan skeptikerne reagerer og argumenterer. De mener ikke at de kan høre en forskel, før de kan forstå det logisk, før du kan overbevise dem om at der er en videnskabelig forklaring på at det "virker".

Hvis du ser på hvordan kabel producenterne argumenter for deres kabler, er det dels med lækre billeder og lækre kabler, for at overbevise de troende, og med pseudovidenskabelige forklaringer, i et forsøg på at overbevise skeptikerne. Men det er aldrig andet end pseudovidenskab, ganske enkelt fordi der ikke er nogen reel videnskabelig forklaring på at strømkabler til 5000,- "virker" eller at et højttaler kabel til 40.000,- lyder bedre end et til 100,-
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes