| Forfatter |
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 11 April 2012 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
StarTrek skrev:
JBLPro skrev:
StarTrek skrev:
Men man skal også huske at en center højtaler skal sætte 4 db højer end den er målt til (og der skal en vist kvalitets
klasse til, før at det lyder godt), derved er en automatisk højttaler udmåling ubrugelig, da man med sikkerhed altid skal
ind og manual rette til. |
|
|
Det er noget vrøvl. Eneste grund man måtte have til at skulle hæve center 4db er, at man har en dårlig centerhøjttaler.
En ordentlig center skal være præcis samme niveau som alle andre højttalere.
|
|
|
Du køre jo også med en deling af sub. bas på 80hz og alle højtaler på small ikke  |
|
|
Jo? Det mener jeg man skal gøre uanset hvor stor ens centerhøjttaler er. Men kan ikke se hvad det har med ovenstående
at gøre. |
|
|
Del frkvensen og db har nu meget at gøre med en center (mere vigtig en hos side/bag højtaler), og kan i sidst end afgør
hvilken type center man skal havde og om man skal havde en center eller ej.
Ellers er jeg fortaler for at front og center højttalere skal være et hundred procent ens, hvis man har plads til det (her kan
man let komme ud i af måtte bruge et lydtranspart lærred) eller man bruge ens stander højttalere (fx. fra M&K).
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 11 April 2012 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ikke helt med på hvad du mener... At de skal være 100% ens kan vi dog hurtigt blive enige om er optimalt. Jeg har
selv identiske højttalere bag et AT-lærred.
Men du forholder dig ikke til dit oprindelige indlæg hvor du skrev:
StarTrek skrev:
Men man skal også huske at en center højtaler skal sætte 4 db højer end den er målt til (og der skal en vist kvalitets
klasse til, før at det lyder godt), derved er en automatisk højttaler udmåling ubrugelig, da man med sikkerhed altid skal
ind og manual rette til.
|
|
|
Hvorfor i alverden skal man sætte center 4db højere end hvad den er målt til?
|
| Til top |
|
| |
Sven Pal Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 11 April 2012 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
NitroBlast skrev:
|
Fidusen ved en liggende højttaler er, at den kan placeres under TV'et eller på en hylde i TV-møblet. En stående højttaler er - pænt sagt - placeringsbøvlet, hvis den skal placeres midt for.
|
|
|
Klart nok at en center giver problemer med placeringen, og jeg forstår også valget.
Centeren skal gå ned til 80 Hz ifølge THX, hvor subwooferen eller hovedhøjttaler tager over. En enkelt 5" har nok problemer med at nå ned til 80 Hz. men 2 stk. 5" placeret over hinanden evt. med en diskant imellem.
Eller man kunne bruge en 6,5 tommer basenhed i en lille tovejs konstruktion. Det tror jeg er en rigtig god løsning.
|
| Til top |
|
| |
Sven Pal Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2012 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til 80 Hz. er valgt, er at det er godt at en subwoofer tager over der, hvor det ike er hørbart, da det er svært at retningsbestemme bassen under 80 Hz.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 11 April 2012 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
Er ikke helt med på hvad du mener... At de skal være 100% ens kan vi dog hurtigt blive enige om er
optimalt. Jeg har
StarTrek skrev:
ind og manual rette til.
|
|
|
Hvorfor i alverden skal man sætte center 4db højere end hvad den er målt til? |
|
|
Nu skal man også tage hensyn til filmes lyd mix, og er der dersværre tit at man støder på fim hvor center kanalen er sat til
minus 4 db, og derved opleve man at netop center højtaler spille lave en resten, selv om den er sat til det samme som fount
højtaler eller man har bruge et automatisk lyd opsætnings system.
|
| Til top |
|
| |

Tak og farvel!
|
| Sendt: 11 April 2012 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
JBLPro skrev:
Er ikke helt med på hvad du mener... At de skal være 100% ens kan vi dog hurtigt
blive enige om er
optimalt. Jeg har
StarTrek skrev:
ind og manual rette til.
|
|
|
Hvorfor i alverden skal man sætte center 4db højere end hvad den er målt til? |
|
|
Nu skal man også tage hensyn til filmes lyd mix, og er der dersværre tit at man støder på fim hvor center kanalen er sat til
minus 4 db, og derved opleve man at netop center højtaler spille lave en resten, selv om den er sat til det samme som fount
højtaler eller man har bruge et automatisk lyd opsætnings system. |
|
|
Har du noget dokumentation på, at film har centerkanalen 4db lavere? Jeg, eller andre jeg kender med ordentligt udstyr, har
aldrig nogensinde haft behov for at skrue op for centerkanalen.
Den store synder i forhold til taleforståelighed plejer at være for dårlig center eller dårlig akustik. Enkelte gange er det
filmmixet, men der er absolut ingen standarder som siger, at centerkanalen er -4db. Det er ikke Dolby's Dial Norm du bliver
forvirret over, vel?
|
| Til top |
|
| |
Sven Pal Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2012 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
dichael skrev:
|
Jeg læste for nylig et indlæg, hvor der var en, der mente, at en centerhøjttaler ikke var nødvendlig.
Han mente, at så længe man sad i midte, kunne man undvære den.
Hvad er jeres holdning til dette?
Man kan unægteligt få en del mere for pengene, hvis man bruger hele beløbet på 2 højttalere.
Jeg er bekendt med, at recievernes forskellige automatiske justeringer ikke fungerer uden en center, men så må man indstille manuelt.
Mvh. Michael
|
|
|
Når man søger på nettet, er der en masse der udtaler sig om, at en center er vigtig fordi en masse lyd er optaget til centerehøjttaleren. Der tales om 60% og nogle om 70 %. Men uden nogen begrundelse om, hvorfor centeren den er vigtig, da lyden jo kan sendes videre til fronterne.
En sjælden gang ser man et sted, hvor der anbefales ikke at bruge en center.
Her er der to link, som man kan læse, hvis man har interesse deri.
http://news.cnet.com/8301-13645_3-9821918-47.html
http://thielaudio.com/THIEL_Site05/Pages/THIELGuideTHT.html
Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |

Tak og farvel!
|
| Sendt: 11 April 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Pal skrev:
Når man søger på nettet, er der en masse der udtaler sig om, at en center er vigtig fordi en masse lyd er optaget til
centerehøjttaleren. Der tales om 60% og nogle om 70 %. Men uden nogen begrundelse om, hvorfor centeren den er vigtig,
da lyden jo kan sendes videre til fronterne.
|
|
|
Jeg skrev nedenstående som et af de første indlæg i tråden. Beskriver hvorfor det anbefales at bruge center i stedet for
phantom:
En center er klart nødvendig IMO. Som du selv nævner, skal man sidde i midten hvis man kun har stereo-højttalere og kun
én person vil kunne få en ordentlig oplevelse hvis du har gæster.
Derudover er der også nogle negative akustiske aspekter, ved at benytte "phantom center". Der vil ske noget crosstalk
mellem
de to højttalere i form af langt flere direkte reflektioner sammenlignet med en dedikeret center. Dette vil medføre nogle dips
i frekvensgangen og taleforståeligheden vil mindskes.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 13 April 2012 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLpro har i princippet ret, men problemet burde kun opstå, såfremt man sidder ret langt fra midten mellem fronterne. En god, matchende center er at foretrække, men hvis prisen er en dårligere lyd generelt, bliver det tvivlsomt. Så hellere en god front/stereo lyd.
|
| Til top |
|
| |

Tak og farvel!
|
| Sendt: 18 April 2012 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
StarTrek skrev:
højtaler eller man har bruge et automatisk lyd opsætnings system. |
|
|
Har du noget dokumentation på, at film har centerkanalen 4db lavere? Jeg, eller andre jeg kender med ordentligt udstyr, har
aldrig nogensinde haft behov for at skrue op for centerkanalen.
Den store synder i forhold til taleforståelighed plejer at være for dårlig center eller dårlig akustik. Enkelte gange er det
filmmixet, men der er absolut ingen standarder som siger, at centerkanalen er -4db. Det er ikke Dolby's Dial Norm du bliver
forvirret over, vel? |
|
|
StarTrek, du svarede aldrig på ovenstående?
|
| Til top |
|
| |
Sven Pal Forum Bruger

|
| Sendt: 18 April 2012 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek Udelukket fra forum
Der er åbenbart sket en udelukkelse fra Forumet. Jeg synes forbavsende mange bliver udelukket. Hvorfor ved jeg ikke, men har ikke læst alle tråde. Men ærgeligt er det.
|
| Til top |
|
| |