Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 14:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Vinyl setup del med os andre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2012 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg er nået der til at jeg nu har samlet mit setup så det står færdig. Jeg vil gerne høre fra andre vinyl freaks hvofor de vælger vinyl fremfor streaming og cd afspiller. Personligt gider jeg ikke computer audio synes det lyder fladt og kedeligt ved siden af et godt vinyl setup. Denne tråd skal være til alle dem som vil fortælle deres oplevelser og hvor man kan handle vinyl i stort og småt.
Personligt er jeg ikke noget der til hvor jeg har en kæmpe samlig endnu men det kommer vil bestemt ikke gå fra vinyl mere been there don that.

Jeg håber at få nogen gode feedback angående fede arme og pickupper samt riaa, jeg kører med en Thorhauge riaa med gode mullard rør i.

Labcoil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Marts 2012 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Der er så meget ligegyldig underholdning at det med at lægge en LP på pladespilleren har noget særlig.

Jeg vælger skiven fordi jeg vil høre den her og nu og situations-bestemt. Jeg lytter på en enten måde til en LP.

Min dreng har vist nok i omegn af 52.000 numre på sin Mac Book, som et example på det modsætte af min indstilling. For
meget konsum....

Når jeg står i butikken for at købe en LP, ved jeg at den ledsager mig mange år frem, bare den følelse er særlig. Og at hele
samlingen kan går i arv til drengen uden at han går på kompromis med lyden. Også et særlig følelse.

Der er mange indgangsvinkler. Jeg savner absolut ingenting efter min beslutning at høre udelukket Vinyl.

Dejligt "bestandigt" i den her omskiftlige verden.
Til top Vis Labcoil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Labcoil

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Marts 2012 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger pladespilleren når jeg synes det skal lyde rigtigt (eller min søde samleverske synes, musikken skal lyde bedre end på den - i øvrigt rigtig gode - CD-afspiller vi har).

Min pladespiller formår altså at få Jaqueline du Pré til at sidde præcist ved siden af dirigenten og inde i stuen, når der bliver lagt en LP på.

Min ældste syntes også det var helt vildt, da vi hørte Volbeat på vinyl i stuen. Noget mere imponerende end på CD eller iTunes (ifølge knægten).

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2012 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden
Jeg har en rigtig fed plade når konen og jeg rigtig skal hygge om aften det er en lp med Ben Webster, virkelig hygge jazz min gode ven kalder det trusse jazz. Jeg nyder lyden af vinylen der knitrer forsigtigt og den dejlig sprøde fyldig lyd synger her i stuen for alle tangenter.

Labcoil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2010
Sendt: 26 Marts 2012 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Når du nu taler om det - har jeg lagt "Ravel - Bolero " på i går - den forståd hende.....
Til top Vis Labcoil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Labcoil

Prinds
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 26 Marts 2012 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

For 20 år siden blev min Thorens pladespiller samt ca 500 LP'er foræret væk, da CD'en jo var det eneste der duede. Så da jeg for 3 år siden besluttede mig at vende tilbage til vinyl var jeg langt mere bevidst om hvad det er dette medie kan.

Jeg har derfor en klar prioritering, som tager højde for min ændre indkøbsvaner (som studerende købte man én LP eller CD om måneden, hvorimod såvel udbud som min smag er meget bredere i dag - og pengepungen også noget tykkere end da man var på SU), lydkvaliteten og den tid jeg har til rådighed når man også skal passe villa, famile, hund osv...

1) Streaming benytter jeg til:
- Muzak/baggrundsmusik til når jeg maler paneler, ordner skatteopgørelsen og andre "interessante" gøremål.
- Gennemlytning af ny musik. Såvel nye udgivelser med kendte kunstnere som det mere ukendte (jeg har fx i går gennemlyttet de nye numre fra en Australsk/Aboriginal sanger ved navn Geoffrey Gurrumul Yunupingu - jeg havde ikke fået det hørt, hvis jeg ikke havde en streaming tjeneste som Spotify. Musikken kan i øvrigt anbefales).
- Og så ikke at forglemme at jeg benytter min iTunes musiksamling til at lægge musik ud på en iPod Classic som fungerer som musikkilde i sommerhus-setup.

2) CD'er benytter jeg til:
- Opfyldning af bag-kataloget, hvis det ikke er udgivet på LP.
- Lytning, hvor man bare vil slappe af og styre anlægget fra sofaen.
Dog er CD-drevet ved at blive overhalet af streaming, da jeg efterhånden har fået et set-up hvor lydkvaliteten nærmer sig CD-niveauet.

3) LP'er benytter jeg til:
- Seriøs lytning siddende i sweet-spot med covernoter, sangtekster osv. Og helst lyttende til en hel side ad gangen, idét der jo ofte har været et formål med at placere numrene i den specifikke rækkefølge.
Der er noget helt specielt og nostalgisk ved besværet med at få LP'en ud, rengjort (jeg benytter bl.a. en pladevasker) og sætte pickup'en i rillen. Og så naturligvis dét at man skal op fra stolen efter 15-25 minutter for at vende LP'en

For mig betyder vinyl en langt mere opmærksom og detalje-orienteret lytning end når jeg lytter til såvel CD som streaming. Jeg tager et mere bevidst valg om hvad jeg vil høre, og det bliver mere musik end muzak....

Mvh
Prinds
-----------
Accuphase
Clearaudio
Verity Audio
EAR

Til top Vis Prinds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Prinds

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2012 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hej Prinds
Fed beskrivelse af din måde at lytte til på de forskellige medier, jeg lytter selv kun til vinyl da det giver mig den ægte glæde eller skal vi sige fodtramp i stedet for. Jeg elsker at børste en vinyl skive af og vende den når musikken er over på den ene side, så er det op og vende børste af og ligge endnu en skive på.

j_mil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Marts 2012 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger alle 3 medier i flæng, digital lyd kan sagtens lyde fremragende, prøv f.eks at lytte til udgivelserne fra AIX records, der er rum og dynamik for alle pengene. Det er også er fornøjelse at lytte til vinyl og undres over hvor fantastisk det kan lyde hvis ellers optagelsen er iorden hvilket absolut ikke altid er tilfældet. Brugte plader er faktisk også temmelige billige medmindre man løber i et eller andet samlerobjekt, så der også et eller andet spændingsmoment i at gå ud og finde de plader man ikke fik fat i tidligere. En eller anden for for pladevasker er dog et must hvis det man vil ud i.   
Til top Vis j_mil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_mil

HenningL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2004
Sendt: 26 Marts 2012 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Det var 1990, jeg forlod pladespilleren og LP'erne til fordel for CD'erne. Der skulle gå 18 år, inden jeg vendte tilbage til LP'erne, og en ny pladespiller blev indkøbt (Rega P5 med Exact og TT-PSU). Heldigvis havde jeg beholdt mine LP'er gennem alle årene. Den stadigt nedadgående lydkvalitet på nye CD'er var årsagen til afskeden med disse skiver.

Men også lyden på selv gode CD-indspilninger er inferiør i forhold til god vinyl, synes jeg. F.eks. har jeg Dali CD volume 2, som har indspilninger i god CD-kvalitet, men den kan slet ikke være med, når jeg sammenligner med den samme musik på vinyl.

Jeg har også prøvet at lege lidt med computermusik, men har droppet det fuldstændig pga. den ringe lyd.

Efter jeg er begyndt at købe LP-plader igen, må jeg desværre også konstatere, at lyden på nye plader ikke altid er, hvad den var engang. Nogle af de nye plader jeg har købt, har jeg også på CD, og jeg har måttet konstatere, at lyden stort set er identisk med CD-lyden. Formentlig fordi det er samme master, der er anvendt til både CD og LP. Andre nye plader forvrænger pga. dårlig produktionskvalitet, pickup'en ikke kan spore dem korrekt. Musikbranchen er desværre på vildspor.

Heldigvis har jeg mine rigtig mange gamle LP-plader og maxi-singler. Og de er mit kæreste eje :-).

Jeg bygger stadig videre på mit vinyl-setup. Min Musical Fidelity X-LPSv3 riaa blev udskiftet med en Rega Fono MM, men det viste sig at være en nedgradering. Den X-LPSv3 var bedre end jeg troede. Lige nu spiller jeg med en Perreaux Silhouette SXV2, og den kan spille musik :-).

Henning

Til top Vis HenningL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenningL

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Marts 2012 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Fedt at høre fra jer andre med lækkert vinyl setup, jeg oplever tit at 180 gram er ligeså gode som på 200 gram vinyl så derfor har jeg en del af de
180 gram og færre 200 gram imorgen køber jeg dog to plader en med jimi hendrix og en med nat king cole. Jimi hendrix pladen skulle være mere
sjælden en.
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 27 Marts 2012 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Læser lige lidt med her i baggrunden. Holder jo også meget af vinyl. Der er en behagelig "stilhed" og "ro" over lyden/klangen på lp'er.

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Marts 2012 kl. 04:20 | IP-adresse registreret  

Ja lyden er top skøn, jeg holder bare så meget af at lytte til vinyl. Det er som om der er barel mere af det hele på et godt vinyl setup jeg kører med et
vinyl rør riaa der besidder mullard rør i den det giver en hel del.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Marts 2012 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Vinyl og gode gamle sorte LP'er ..... selvfølgelig!

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Marts 2012 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

[IMG]style="WIDTH: 489px; HEIGHT: 326px" height=242 src="http://www.pladespilleren.dk/MIN-SAMLING/005.JPG-for-we b-normal.jpg"
width=360>

Den ene arm, er den ikke fra dynavector hvis ikke jeg tager helt fejl værket er det fra tw acoustic eller hvad er det for et ?

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Marts 2012 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Sidder lige over hører en skøn swing jazz lp hold da fast hvor er der bare vellyd for alle pengene, fatter bare ikke man ikke gør sig i mere i det her
medie frem for at streame, lyden er jo komplet død ved siden af vinylen....

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Marts 2012 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Janils.....
Er det den DV-505 du har til salg på din hjemmeside???

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Sendt: 27 Marts 2012 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Sonic skrev:
janils skrev:

[IMG]style="WIDTH: 489px; HEIGHT: 326px" height=242 src="http://www.pladespilleren.dk/MIN-SAMLING/005.JPG-for-we b-normal.jpg"
width=360>

Den ene arm, er den ikke fra dynavector hvis ikke jeg tager helt fejl værket er det fra tw acoustic eller hvad er det for et ?

Check Jan's link http://www.pladespilleren.dk
Der er beskrivelse af opbygning og byggeprocess. Der er anvendt principper fra Verdier.

http://www.pladespilleren.dk/Goer_det_selv/The-Monster.htm

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 27 Marts 2012 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Armen til venstre er en DV-507 mk. II. Salg er forbudt via forum .... se hjemmeside eller "KS-siderne".
Armen til højre er en Triplanar MK VI i.

Pladsen til den 3. arm anvendes p.t. til en FR64 fx.

Pladespilleren er DIY (kopi af Verdier) med ekstra 10 kg svinghjul.

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010
Sendt: 27 Marts 2012 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Lytter til vinyl da det for det meste bare lyder mere naturligt, uanstrengt og som rigtig musik. Elsker det. Jeg har en tendens til bedre at kunne fokusere på musik frem for Hifi når det er vinylen der er i spil. Startede med vinyl for godt et år siden, og opdagede dets kvaliteter. Var ellers gået i gang med streaming planerne, men de blev temmelig hurtigt fejet af banen. Desuden vil de penge du bruger på et godt vinyl setup i dag i mine øjne være bedre givet ud. Pladespilleren bliver ikke forældet i uhyggelig fart som fx. en streaming løsning kunne have en tendens til, da der i øjeblikket foregår en rivende udvikling på dette område. Så nu er det vinyl der lyttes til, og cd som backup hvis jeg ikke ejer pladen i sort.

Er faktisk blevet så tosset med vinyl at min Rega står til snarlig udskiftning med en af de større modeller 
Til top Vis Marskal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marskal

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Marskal skrev:

Lytter til vinyl da det for det meste bare lyder mere naturligt, uanstrengt og som rigtig musik. Elsker det. Jeg har en tendens til bedre at kunne
fokusere på musik frem for Hifi når det er vinylen der er i spil. Startede med vinyl for godt et år siden, og opdagede dets kvaliteter. Var ellers gået i
gang med streaming planerne, men de blev temmelig hurtigt fejet af banen. Desuden vil de penge du bruger på et godt vinyl setup i dag i mine øjne
være bedre givet ud. Pladespilleren bliver ikke forældet i uhyggelig fart som fx. en streaming løsning kunne have en tendens til, da der i øjeblikket
foregår en rivende udvikling på dette område. Så nu er det vinyl der lyttes til, og cd som backup hvis jeg ikke ejer pladen i sort.Er faktisk blevet så
tosset med vinyl at min Rega står til snarlig udskiftning med en af de større modeller 

Sådan skal det sgu være go for it jeg bestilt i de sidste to dage 5 lper som skal høres i morgen når de lander med posten, plader går lige fra jazz til
indie rock

Den sidste nye med pearl jam
Gratefull dead
Og lidt jazz som jeg ikke husker men nærmer beskrivelse kommer imorgen når jeg har fået lytte til lperne det bliver bare lækkert at læne sig tilbage
pt, kører der bob dylan har købt 3 af hans gamle gode plader i 180 gram vinyl.

Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes