Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 09:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Vinyl setup del med os andre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hvis mine nye plader kommer imorgen så vil der komme en lille beskrivelse af musikken og hvor godt de er optaget, så hold godt fast en beskrivelse
er på vej hvis i andre gider må i godt komme med anbefalinger af go musik oprettede denne tråd til netop at fortælle om ens setup og vinylens
fortræffeligheder. Intet er off topic bare det har noget med vinyl.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har en del lp, der er direkte skåret med jazz, klassisk og slagtøj. Lp'erne er i helt ren vinyl og kan derfor lyses igennem. Her er stort dynamik område, særligt i diskanten er der plads og luft. Her er også stor klarhed og gennemsigtighed. Ikke helt nye plader efterhånden. Overfladen på lp,erne er helt stille......endnu da.

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Jeg har en del lp, der er direkte skåret med jazz, klassisk og slagtøj. Lp'erne er i helt ren vinyl og kan derfor lyses igennem. Her
er stort dynamik område, særligt i diskanten er der plads og luft. Her er også stor klarhed og gennemsigtighed. Ikke helt nye plader efterhånden.
Overfladen på lp,erne er helt stille......endnu da.

Cool velkommen i tråden hvor mange lper har du nu her, jeg er har cirka en 60 70 stykker men der kommer næsten hele tiden nye til så er langt fra
med at shoppe vinyl men der er lige nogen små ting der skal falde på plads. I næste uge skal jeg op til finlytter og have lavet et ren sølvkabel til min
riaa, der skal gå ned til min forstærker. Håber på lidt mere åben lyd og lidt mere af de gode sager en der er i forvejen. Det skal bestemt ikke forstås
at jeg klager over lyden for er mere end tilfreds men kablet jeg kører med nu er ikke helt optimalt så vil gerne have det cirka 20 cm længere og ikke
noget med skratten eller løs kontakt der kommer til at sidder eichmann bullet plugs på det nye kabel.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har efterhånden fået samlet små 270 lp,er. Jeg er jo startet med lp'er og kassettebånd, da jeg fik "sygdommen". Har også snuset lidt til spolebånd. Men lp'erne har holdt ved i alle årene.

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Dejligt at høre jeg samler hist og her med lper, imorgen lander mine plader forhåbenligt, så skal jeg nok beskrive nyt vinyl. Mod gammelt vinyl pt
kører der noget jj cale som jeg seriøst har svært ved at blive træt af.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

JJ-Cale har jeg godt nok  kun på cd, men det er super cool og herlig musik han laver.  

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Tjaa, sidst i halvfemserne blev jeg tudet ørene fulde om at nu var den sidste LP snart lavet og CD'en over os. Som studerende
tænkte jeg at i stedet for en computer, ville jeg hellere købe mig en grammofon, der så kunne afspille mine ca. 500Lp'er hen
over tid.

I '89 blev så en GyroDec købt m. en SME309 arm + MC20mkII. Tanken var at når jeg først fik fundet mig en kone ville der
sikkert ikke være råd til sådan noget grej. Forudseende!!!

Alligevel dristede jeg mig til at få den GyroPedersen modificeret for en 3 år side. Det er den mest virkningsfulde mod. jeg til
dato har introduceret i stuen.

Så glæden ved at lytte vinyl er ganske intakt og en sand fornøjelse at gi' de gamle rockplader en omgang

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Ja det er en fed stemme han besidder af, jeg har altid syntes at hans musik var noget cool synd du ikke har det på vinyl for synes hans musik passer
bedst på det medie hvis man kan sige det. De rør som sidder i min riaa. Er åbnet en del mere op nu og det kan høres uden nogen tvivl om det.

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
Tjaa, sidst i halvfemserne blev jeg tudet ørene fulde om at nu var den sidste LP snart lavet og CD'en over os. Som
studerende
tænkte jeg at i stedet for en computer, ville jeg hellere købe mig en grammofon, der så kunne afspille mine ca. 500Lp'er hen
over tid.

I '89 blev så en GyroDec købt m. en SME309 arm + MC20mkII. Tanken var at når jeg først fik fundet mig en kone ville der
sikkert ikke være råd til sådan noget grej. Forudseende!!!

Alligevel dristede jeg mig til at få den GyroPedersen modificeret for en 3 år side. Det er den mest virkningsfulde mod. jeg til
dato har introduceret i stuen.

Så glæden ved at lytte vinyl er ganske intakt og en sand fornøjelse at gi' de gamle rockplader en omgang

Jeg håber da du stadigvæk køber nyt vinyl, jeg har lige her for en halv time siden bestilt noget mere musik, så lidt lækkert med noget vinyl har betilt
dark side of the moon i japansk vinyl press. Er der nogen herinde der ved hvornår næste plademesse står på programmet ?

Savklinge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Min vinylsamling begynder i 1977-78 dog med en del singelplader og en

B&O pladespiller, som ca efter et par år blev skiftet ud med en Thorens 166

kan ikke lige huske om det var en MK 2 eller 3 med en Ortofon pickup, jeg tror

det var i 1981 jeg hoppede på CDèn, det skulle jo være meget bedre end vinyl,

skrev de i alle anoncer,  meeeen  jo betjeningen var nemmere. For 2 år siden fik

jeg så en vinylafspiller igen det er en dejlig  "atmosfære" i vinylen, idag spiller

jeg nok ca. halv vinyl og halv CD.

Til top Vis Savklinge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Savklinge

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 Marts 2012 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Cool hvad finder du bedst nu kender jeg jo dit anlæg og det er bestemt ikke ringe, dog ikke hørt din pladespiller med den nye pickup på. Så tror når
den nye pickup har fået rigeligt med timer bag sig, bliver lyden klart bedre end din wadia maskine ! Hvor mange timer har du fået spillet på din nye
dynavector pickup, ret mig hvis jeg er forkert på den?

Sidder og hører Eric clapton unplugged lige pt

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Marts 2012 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig været væk fra vinyl, dengang at cd"en kom frem købte jeg en phillips cd650 og købte 5 cd"er til den. Da jeg solgte den to år senere havde jeg stadig kun 5 cd"er, men til gengæld havde jeg købt mindst 50 nye lp"er.

Min første gode pladespller var en thorens, den blev dog sat til salg da jeg hørte en

Micro seike rx1500 pladespiller, den havde jeg så i mange år, det var først da jeg hørte en linn lp12 med

lingo at den blev udskiftet.

For mig er cd kun et nødvendigt onde når man nu ikke kan få pladen på lp.

Jeg syntes at specielt trommer på cd let kommer til at lyde som trommemaskine, mens at på lp kommer de små forkelle på hvor hårdt at der bliver slået på trommen frem

Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Marts 2012 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Fedt at du har kunne se at vinyl, efter alt den propaganda der har været i tidernes morgen, jeg hoppede selv på at lp var uddøet og solgte alt mit
vinyl det fortryd jeg nogen år efter for i de år jeg har været uden vinyl.
Er det som om der bare manglede noget ved lyden den er lidt flad og kedelig ved siden af en go pladespiller.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Marts 2012 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

streaming og bærbar musik siger mig ikke rigtig noget - har måske en 1000 cder men 5000 lp - cd bruger jeg når jeg arbejde
for koncentreret til at skifte plade eller når jeg kører bil.

Jeg har en Lenco L70 med denons DL-102 til monoplader - der er en fantastisk dynamic i de gamle monoskiver som ikke
kommer til sin ret med en stereo pickup - en stereo pickup får en masse støj med

Til stereoplader har jeg en Garrard 301er med en SME 3012 arm og en Denon dl-103 pickup - en gammel kalssisker som er
virkelig dejlig at lytte til - man har bare lyst til at sætte den ene plade på efter den anden - især jazz og klassisk musik i
mindre opsætninger

Til overspilning til CD - sikkerhedskopi af gale plader der ikke kan fåes på CD - bruger jeg en Revox b790 og en tascam cd
optager - rigtig god kombination som sikre en meget "ÆRLIG2 lyd på CDen

Lige fortiden har jeg også en Sony PS 50X dd med en fremragende arm - den beholder jeg nok - i hvertfald armen

i restaurerings afdelingen står en Garrard 401, en Thorens TD 124 og et par Lencoer - det skal nok blive godt - jeg har
foreløbigt skaffet en Mørch arm og en SME arm til dem

Ganske kort - hvorfor vinyl: fordi det giver mig lyst til at lytte til musik

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2012 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

Sonic skrev:
Ja det er en fed stemme han besidder af, jeg har altid syntes at hans musik var noget cool synd du ikke har det på vinyl for synes hans musik passer
bedst på det medie hvis man kan sige det. De rør som sidder i min riaa. Er åbnet en del mere op nu og det kan høres uden nogen tvivl om det.
Jeg har lånt de lp'er jeg har på cd med JJ-Cale og sjovt nok er der ikke en forskel der er værd at nævne. Men det skyldes nok,at det er cd'er helt før den hårdhændede komprimering blev hverdag. Man tror det er lp'er, der spilles fordi der er en del båndsus på dem.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2012 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

De japanske superpres med Pink Floyd kan du glæde dig til. De almindelige har såmænd god lyd ud over det normale, men de virker alligevel klemte og pressede ved siden af. Final Cut og Pro and Cons har jeg stor fornøjelse af. The Wall har jeg lånt flere gange.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Marts 2012 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Jeg droppede ud af vinyl for 22 år siden da "fætter krads" tog livet af min EMT v. d. Hul pu (havde kostet 18kkr, det var mange penge den gang). Vinylen blev pakket ned og grammofon solgt. Nænnede ikke at få katten aflivet ( det var nu tæt på!).
Måtte klare mig med CD i mange år, men måtte konstatere at lyden blev ringere år for år. Det var kun de gamle CDér der lød tåleligt.
Fik "vinyl bacillen" igen for 7 år siden og må konstatere at der ikke er mange alternativer. Undtagelsen er SACD og især blu-ray (Santana 2011 Montreux) som lyder rimeligt godt.
Mp3 og red book CD lyder sammen med DAB så skrækkeligt i dag at man må korse sig. Det kan kun bruges til baggrundslarm!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Marts 2012 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Hullevad, red book CD når de er mastered med samme omhyggelighed som de bedste vinylskiver, vi kender, fejler bestemt ikke noget. Med en ordentlig afspillekæde kunne man fristes til at sige, at CD-mediet i standard form 16bit/44.1 KHz stadig ikke er et fuldt udnyttet potentiale, desværre ligesom i resten af vores dagligdag er omhyggelighed ved indspilning nærmest en by i Rusland på de fleste skiver, gælder desværre også en hel del nyindspilninger af vinyl. Jeg køber også helst kun vinyl i dag, holder mig til gengæld langt væk, når der på skiven sidder en label med "digitally remastered". Har efterhånden fået samlet ca. 4500 og udover ganske få eksemplarer er det de ældre vinyler, der rykker. For dem der har den, prøv og smid Bob Dylan´s "Slow Train Coming" eller "MTV Unplugged" på, de er i en helt anden liga end resten af hans indspilninger.
Allanowich, du refererede i en anden tråd til den gamle Decca version af Pinafore, fandt den i Australien, dobbelt LP mono for 16.50 australske $, den landede i mandags, utrolig dybde og rum på en monoindspilning.
For folk der vil prøve hvad vinyl virkelig kan og som ikke er bange for brugtmarkedet, prøv at gå efter plademærker som Decca (før 1970), East Wind, Three Blind Mice, JVC, NoneSuch, RCA Red Seal, disse er nogle af de labels, hvor der er udvist stor omhyggelighed med hensyn til indspilning, mastering og brug af støjfri vinyl.

Det var så mit lille input.

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Sendt: 29 Marts 2012 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Mit setup består meget simpelt af en Argon TT-1 pladespiller med original pick-up som var en ortofo OM5E (tror jeg den
hedder). den bliver så sat i min Audio Analogue Bellini MKII's indbyggede RIAA forstærker som originalt er samme RIAA som
den de sælger seperat til 6k.
og i mine øre på mit beskedne ungdomsværelse spiller det bragende godt faktisk bruger jeg som regel pladespilleren når
jeg rigtig skal lytte og hører hvad mit anlæg er i stand til - fx ved ændring i setuppet det er nu sjovt at betjene sådan en!

Det var mit indlæg til denne debat
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Marts 2012 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hej folkens sidder med morgen kaffen til noget fed musik fra jj cale, jeg kunne aldrig drømme om at gå tilbage til streaming mere, jeg har prøvet 24
bit optagelser men syntes der alligevel mangler noget.
Så valgte at hoppe tilbage til gode gamlle medie vinyl det har jeg ikke fortrudt på nogen måde lyden er bare mere naturlig på alle parameter.

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes