| Forfatter |
|
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem har en plade med miles davis kind of blue regner med at få den bestilt, den skulle være afsindig go på vinyl jeg har haft den i sin tid på sacd
format der var den ikke at kimse af men på vinyl tør jeg slet ikke tænke på hvordan det må lyde.
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har aldrig haft noget med Miles Davis, så for nogle uger siden faldt og snuplede jeg over en lp, der hedder Aura. Meget speciel og stemningsfuld plade og med god lyd.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool jeg har lige modtaget de første 3 lper en med jimi hendrix som jeg lytter til lige pt købte dem brugt, men den gode herre jeg købte dem af,
vaskede dem inden jeg fik dem og det kan godt nok høres .
Imorgen håber jeg på de nye friske lper dukker op til mig. Men lyden på de her lper jeg lige har modtaget kan slet ikke høre de er brugte.
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonic skrev:
Hvem har en plade med miles davis kind of blue regner med at få den bestilt, den skulle være afsindig go på vinyl jeg har haft den i sin tid på sacd format der var den ikke at kimse af men på vinyl tør jeg slet ikke tænke på hvordan det må lyde. |
|
|
Sonic du skulle prøve at køre lidt rundt og shoppe brugte vinyler, det er svært at finde plader der lyder godt.. men generelt er Jazz ret heldigt indspillet, og skåret.. Finder du noget med NHØP så prøv det.. der er som regel rigtig godt lavet.
På de gamle 60er 70er plader oplever man en hel anden tilgang til musikken.. når det er lykkedes.
Jeg startede selv for ca 3½ år siden med vinyl, og som dig købte jeg nye skiver.. Ikke en eneste af de nye 180/220g skiver bliver spillet længere.. Enten er de elendigt skåret eller dødendes kedelige at høre på.
Jeg mener at vinyl plader er en tidslomme, hvor man er heldig at finde gode indspilninger/skæringer fra 50erne og lidt op i 80erne.. Derefter er det slut. Alt nyere musik køber jeg på CD.. Spiller det sjældent da det grundlæggende mangler dynamik sammenhæng og realisme. Der er dog enkelte undtagelser.
Som regel er det nemmest at købe billige klassiske vinyl plader i genbrugsbutikker, typisk 5-10 kr pr stk.. Prøv at hold dig til rød/blå Philips fra 70erne og Decca fra 60erne. Så er det muligt du er heldig at finde en perle.
http://www.ebay.co.uk/itm/6500-017-MUSICI-VIVALDI-FOUR-SEASO NS-/230754428500
Denne her er næsten altid et hit i pæn stand.. De står alle vegne og koster intet i genbrugsbutikken. vær opmærksom på det er en plade der kræver extrem meget af dit setup.
Så lyder det grimt/ dårligt er det sjældent pladen, men vinyl setuppet der ikke kan håndtere de høje frekvenser.
Så glem at spille den på billige pickupper ala Denon dl103r Det kræver en ret skarp slibning og pæn høj kompliance at spille den rent, og har ikke hørt nogle trafo baserede stepup der har kunne klare det.
Håber det måske kan hjælpe dig lidt rundt i vinylen..
|
| Til top |
|
| |
Prinds Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
At finde gamle blues/jazz/crooner LP'er fra 50'erne og 60'erne er altid et spændende lotteri for mig - Hvor god var kvaliteten af indspilningen, hvordan er pladen blevet behandlet af den tidligere ejer osv. Man kan købe noget som umiddelbart ser fantastisk ud - men når man får LP'en smidt på pladespilleren viser det sig af og til at den har levet et særdeles hårdt liv og er lige til at smide ud  Til gengæld kan man også være heldig. Jeg faldt forleden over 3 originale Tony Bennett LP'er fra 1959-1963. Proveniensen var der intet galt med, for på bagsiden var med kuglepen skrevet "Christian af Rosenborg"  Og efter at have smidt LP'erne igennem min Hannl pladevasker må jeg bare erkende at Greven har været fantastisk god ved sine plader - de var alle 3 fuldstændig som nye. Ikke et skrat at høre, ikke den mindste ridse osv. Og musikken var fantastisk ! Mvh Prinds
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonic skrev:
Hej Jeg er nået der til at jeg nu har samlet mit setup så det står færdig. Jeg vil gerne høre fra andre vinyl freaks hvofor de vælger vinyl fremfor streaming og cd afspiller. Personligt gider jeg ikke computer audio synes det lyder fladt og kedeligt ved siden af et godt vinyl setup. Denne tråd skal være til alle dem som vil fortælle deres oplevelser og hvor man kan handle vinyl i stort og småt. Personligt er jeg ikke noget der til hvor jeg har en kæmpe samlig endnu men det kommer vil bestemt ikke gå fra vinyl mere been there don that.
Jeg håber at få nogen gode feedback angående fede arme og pickupper samt riaa, jeg kører med en Thorhauge riaa med gode mullard rør i. |
|
|
Har haft cd siden ca 1986 .... dette medie er dog droppet til fordel for computerafspildning ( IKKE streaming ) det er bare ikke godt nok endnu !
Jeg har haft min vinyl samling altid og høre den stadig ! og vil nok altid gøre det !
Dog er jeg skuffet over nyudgivelser af vinyl ..... de mangler LIV i forhold til de gamle 70 optagelser ...... sikkert fordi at de er digitalt optaget og mixet ! Så køb af vinyl er desværre blevet en sagablot for mit vedkommende, så jeg må nøjes med at lytte til de ca. 500 skiver jeg har stående. ! 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hører pt en nyvasket lp med nat king cole fra 60erne og ja lyden er i top her, har dog ikke fået de nye før jeg kan udtale mig om jeres påstand,
tror i ikke det også kommer lidt an på pickuppen og riaaen. Jeg håber jeg bliver tilfreds med lperne men den plade jeg glæder mig mest til er pink
floyd dark side of the moon i japansk press.
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Hullevad, red book CD når de er mastered med samme omhyggelighed som de bedste vinylskiver, vi kender, fejler bestemt ikke
noget. Med en ordentlig afspillekæde kunne man fristes til at sige, at CD-mediet i standard form 16bit/44.1 KHz stadig ikke er et fuldt udnyttet
potentiale, desværre ligesom i resten af vores dagligdag er omhyggelighed ved indspilning nærmest en by i Rusland på de fleste skiver, gælder
desværre også en hel del nyindspilninger af vinyl. Jeg køber også helst kun vinyl i dag, holder mig til gengæld langt væk, når der på skiven sidder en
label med "digitally remastered". Har efterhånden fået samlet ca. 4500 og udover ganske få eksemplarer er det de ældre vinyler, der rykker. For dem
der har den, prøv og smid Bob Dylan´s "Slow Train Coming" eller "MTV Unplugged" på, de er i en helt anden liga end resten af hans
indspilninger.Allanowich, du refererede i en anden tråd til den gamle Decca version af Pinafore, fandt den i Australien, dobbelt LP mono for 16.50
australske $ , den landede i mandags, utrolig dybde og rum på en monoindspilning.For folk der vil prøve hvad vinyl virkelig kan og som ikke er
bange for brugtmarkedet, prøv at gå efter plademærker som Decca (før 1970), East Wind, Three Blind Mice, JVC, NoneSuch, RCA Red Seal, disse er
nogle af de labels, hvor der er udvist stor omhyggelighed med hensyn til indspilning, mastering og brug af støjfri vinyl.
Det var så mit lille input . |
|
|
Jeg har yamamoto trio både på xrcd og i den rigtig udgivelse fra 70 erne fra three blind mice på vinyl meget lækker lyd. __________________
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Sonic, tror faktisk jeg har "Kind Of Blue" i 2 eksemplarer, checker lige, når jeg kommer hjem fra arb. Hvis ja, så får du lige en PB  , ellers, når vi taler fantastiske indspilninger, har han lavet en dobbelt LP live, der hedder "We Want Miles", check den ud, den er alle pengene (uanset pris) værd  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool du siger bare til
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik lige hørt jazz med Lew Tabakin - Trachin´. Direct cut 45omd. Lidt vild sax må man sige. Det er en trio.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt med noget go jazz i dag hørte jeg en del nat king cole lækkert jazz går man aldrig, galt i byen med jeg har hørt jazz i cirka 7 år nu hvis ikke
det nærmere sig de små 10 år. Synes bare der er noget hyggeligt over det ved ikke helt hvad det er der gør jeg kan lide det. Imorgen sender de min
dark side of the moon.
Jeg glæder mig vildt meget til at høre den da lyden skulle være helt i top, kender en der har et album med Roger Waters amused to death i japansk
press og den er sindssygt godt optaget.
| |
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
I får lige et billede med (indrømmet - lidt vulgær farvesætning - men den er god nok):

|
| Til top |
|
| |
Marskal Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fandt tilfældigvis lige over "We Want Miles" pladen i dag og hev den med hjem. Og ja der er lækker lyd og meget speciel musik på denne udgivelse
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jøsses mikke du ejer en af mine drømme pladespiller har altid ønsket mig en Sme men som ak det med pengene, er der bare ikke til det. Tillykke med
den er mega fed hvormange år har du haft sådan en så ?
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super fed pladespiller. Sådan en gad jeg godt eje.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er nu også ret god. Den er vel tre år gammel nu.
LPen er lidt fræk, ikke? Volbeats dobbeltalbum. God afveksling fra Elgars Cellokoncert. Og en fin måde at dele musik med min 15-årige knægt.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den er tre år gammel, må du vel have køøbt den brugt, for den er vel ældre, eller hvad.
carsten
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Marts 2012 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Hvis den er tre år gammel, må du vel have køøbt den brugt, for den er vel ældre, eller hvad.
carsten |
|
|
Sme laver altså pladespiller selv i dag samt arme, jeg ved at ps scandinavia har importen af dem tror kt radio forhandler dem, hvis ikke jeg tager helt
fejl. __________________
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2012 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Købt fra ny. Importeres af PS Audio i Herning.
SME laver fortsat både pladespillere og tonearme.
De har en fantastisk "after-sales service" og har fortsat smådimser og andre reservedele til selv nogle af de ældste tonearme.
...men tilbage til tråden...
Hvor køber I plader i DK? Jeg har fået et par stykker fra High-End Sound men savner måske et lidt større udvalg.
Amerikanske internet-sites medfører imidlertid både told, moms og transportomkostninger, så det kan jo være billigere at købe herhjemme.
|
| Til top |
|
| |