Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lyttetræthed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 08 April 2012 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:

Ja, det er jo lige hvordan man ser på det Flemming

Jeg bliver heller ikke lyttetræt af at lytte på radioavisen  Men der er en forskel på at lytte bare for at lytte, og så lytte
på den baggrund at du skal have en fuldstændig holdning til det du lytter på (især i studiet). En af mine venner der har båret
en stor del af arbejdet ved mixing og mastering måtte ofte henvende sig til os andre, for at få vores holdning til "hvordan
synes I det nu lyder" fordi han selv blev så træt og ensporet i hovedet at han ikke kunne sige hvad der lød mest rigtigt i et
givent valg. Tror det bedste udtryk, -eller sideløbende udtryk kan være musikalsk døvhed, hvor ens forhold/holdning til det
man lytter på bliver så farvet af ens sindsstadie at ørene "lammes" for indtryk.

Jeg må prøve din gyngestol en dag Flemming!

Hey 3M,

Ahh ja, den form for erhvervs lyttetraethed kan jeg godt se kan vaere en belastning!! Paa mit hobby plan bliver jeg kun traet
hvis der spilles til staalet over en periode eller jeg paa forhaand er uoplagt, ja saa lyder grejet ikke engang godt etc....

P.S Vent lige med at hoppe paa Norwegian, jeg har bestilt AMT diskanter, de skal lige paa plads.....

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 08 April 2012 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Mine oplevelser med lyttetræthed, er når plader har lidt for meget focus på øvre område. Det forkommer både på lp som cd, dog mest på cd. Det har ikke så meget med lydstyrken at gøre. Men cd'er med høj kompression er ret trættende, at lytte til. Der sker for meget i et snævert område på én gang.

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 April 2012 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Som ramt af en selvpåført høreskade (pas på hvor stort lydtryk i udsætter ørerne for ) der både har givet mig tinnitus og nedsat evne til at høre høje frekvenser på det ene øre, er der flere ting de kan medføre lyttetræthed.

På den ene side er jeg afhængig af at diskanten er meget tydelig for at jeg kan høre den, på den anden side gør det ondt i ørerne hvis den bliver "skinger" (har ikke bedre udtryk for det).

Lyttetræthed opstår hos mig derfor både hvis diskanten er for utydelig, så jeg skal anstrenge mig for at høre den - især kan det på nogle anlæg/indspilninger være svært at høre/forstå sangtekster. Men er diskanten for skinger, får jeg ondt i ørerne, hvilket vel også kan betragtes som en form for lyttetræthed. Det får mig i hvert fald til at slukke

Mine præferencer for hvordan et anlæg skal spille for at jeg undgår lyttetræthed, vil derfor være meget anderledes end mange andres. Så ja, hvad der medfører lyttetræthed er meget individuelt, og afhænger af de ører der lytter.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 April 2012 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Mine oplevelser med lyttetræthed, er når plader har lidt for meget focus på øvre område. Det forkommer både på lp som cd, dog mest på cd. Det har ikke så meget med lydstyrken at gøre. Men cd'er med høj kompression er ret trættende, at lytte til. Der sker for meget i et snævert område på én gang.

Det er også mine erfaringer. CD'er med høj komprimering bliver hurtig trættende at lytte til. Lyttetræthed har også noget at gøre med hvor oplagt man er. Nogle dage syntes man at alt lyder forkert. 

Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 April 2012 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Den gamle regel om at man skal skrue ned når man vil have det højre og mere dynamisk gælder vel stadig !

vinterand
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. Thor72

Bruger siden: 28 Marts 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 April 2012 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Lyttetræthed hos mig kan opstår ved at et anlæg eller plade lyder dårligt anstrengende, så indtræde lyttetrætheden ret hurtigt. Som det tidligere er er nævnt er kompression og lyd manipulering generelt den største synder, det går langt bedre med at hører en gammel eller halvdårlig optagelse.
Vedrørende anlæg så er det når noget konstant stikker ud som basreflex eller spids diskant osv, eller når tingene direkte lyder forkert.

Lyttetræthed kan også skyldes at anlægget mætter en med indtryk, så indtræder lyttetrætheden ca. efter et par timer, fuldstændig som når man er til live-koncert, efter et par timer har de fleste fået nok.

Så lyttetræthed er en naturlig ting når man er "mæt", indtræder den ikke så er der noget galt med anlægget, sandsynligvis fungere anlægget som et "fjernsyn eller transistor radio" altså som mere eller mindre ligegyldig baggrundsstøj, anlægget er ikke i stand til formidle musikkens følelser og drama realistisk.
Til top Vis vinterand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vinterand

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes