Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Manglende kvittering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bassen01
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 April 2012 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Undrer mig over, at så få sælgere af udstyr til tusindevis af kroner meget ofte ikke har kvittering. Der er jo ingen garanti eller
reklamationsret uden kvittering. Endvidere gemme de fleste vel kvitteringen når de køber en husholdningsmaskine eller
lignende - men ofte ikke ved køb af dyrt hifi. Kan det have noget af gøre med at den såkaldte "nypris" stort set aldrig holder,
når vi taler dyre hifi produkter ? I så fald kan den jo ikke bruges til andet end at vildlede.
Til top Vis bassen01's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bassen01

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 09 April 2012 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Er det ikke kun de private sælgere, der har haft udstyret i mere end 2 år, der ikke har eller måske han finde kvitteringen. For det er jo helt tosset at smide den væk, mens der stadig er garanti på, hvis uheldet skulle være ude. Påstår en sælger, at det pågældende apparart er under 2 år gammelt, skal der være en kvittering. Ellers skal man ikke købe det/den. Er den/det ældre end de 2 år, skal sælger lave et stykke papir, der garantere, at effekterne ikke er stjålet/belånt og er i orden. Ellers undlad, at købe den/det.

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 April 2012 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Arrgg... det meste af det udstyr som sælges har alligevel en alder hvor garanti og reklamations ret er overskredet

Så uanset kvittering, vildledende og/eller vejledende (ny)priser, skal man vurdere om man vil give prisen på et brugt produkt
på det givende tidspunkt.

Bond

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 09 April 2012 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Garanti og reklamationsret gør det ikke alene... forsikringen vil også meget gerne se en kvittering, i forbindelse med indbrud eller lign.!

Sørg derfor for, at få en håndskrevet kvittering, hvor både produktnavn, -model, og serienr. fremgår. Sørg også for at sælgers navn og adresse (evt. cpr. eller kørekort-nr.) står på kvitteringen, i fald at udstyret skulle vise sig at være stjålet.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 April 2012 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

bassen01 skrev:
Undrer mig over, at så få sælgere af udstyr til tusindevis af kroner meget ofte ikke har kvittering. Der er jo ingen garanti eller
reklamationsret uden kvittering. Endvidere gemme de fleste vel kvitteringen når de køber en husholdningsmaskine eller
lignende - men ofte ikke ved køb af dyrt hifi. Kan det have noget af gøre med at den såkaldte "nypris" stort set aldrig holder,
når vi taler dyre hifi produkter ? I så fald kan den jo ikke bruges til andet end at vildlede.

Ved salg af brugt hifiudstyr er det efter min mening fint nok at angive den vejledende nypris.

Det kommer forsåvidt ikke køber ved om sælger skulle have fået varen til en lavere pris - måske p.g.a indbytning af andet udstyr, kontantrabat el. lign. Køber må gøre op med sig selv, om han vil betale den pris sælger forlanger.

En medarbejder i en AV-forretning havde købt en dyr projektor til sig selv - og fået den til en meget fordelagtig pris. Jeg købte senere projektoren af ham - og han fik vist nok alle pengene hjem igen på den handel. Men for mig var det stadig et godt køb.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 09 April 2012 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Har også set en del High-end udstyr til salg der var mellem 0 og 24 måneder hvor kvitteringen var væk, sjovt nok har sælger til gengæld næsten altid org. emballagen. Eneste forklaring på fænoment, hvis altså ikke der er tale om stjålet vare, er vel at folk er nogle rodehovder eller at de vil skjule hvad de har givet for varen, i forhold til en vejledende pris.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 09 April 2012 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Ved salg af brugt hifiudstyr er det efter min mening fint nok at angive den vejledende nypris.

Det kommer forsåvidt ikke køber ved om sælger skulle have fået varen til en lavere pris - måske p.g.a indbytning af andet
udstyr, kontantrabat el. lign. Køber må gøre op med sig selv, om han vil betale den pris sælger forlanger.

Helt enig.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 09 April 2012 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Hvis der er garanti/reklamationsret på det brugte produkt, så skal køber have den originale kvittering, hvis garanti/rekl.ret skal gøres gældende.

Hvis det brugte produkt sælges med - og er prissat ud fra - garanti/rekl.ret, så er det er "must" at orig. kvittering forefindes.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 April 2012 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Grunden til at mange ikke vil vise/udlevere kvittering er at de har købt varen billigt, der kan jo ved nogle forhandlere hentes MEGET store rabatter mellem 30-50%.

Sælger ønsker derfor at forsøge at undgå tab, dette gør han/hun så ved ikke at ville udlevere kvittering, 80-90% af dem der skriver de ikke har kvittering har skam kvittering, men de er bange for at vise/udlevere den for så vil køber nok ikke betale det de forlanger.

Længere er den såmend ikke.

Til top Vis Mulan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulan

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2012 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Gælder for de købere der er mere interesseret i forestillingen om at de har gjort en god handel, end i interessen for det pågældende produkt.

Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 April 2012 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Jeg er såmænd 100% enig med dig, om sælger har givet mindre for varen end han forlanger er mig ligegyldigt, hvis bare jeg føler jeg får varen til den pris jeg vil give.

Det du svare på er hvad køber føler/vil og det er jo en helt anden diskution.

Men spørgsmålet går på hvorfor sælger ikke har kvittering, og der er forklaringen som jeg skrev, det er sælger der er bange for at køber ikke vil give det han/hun forlanger hvis han/hun selv har givet det samme eller mindre end hvad varen sælges for.

Til top Vis Mulan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulan

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2012 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hvis der er tale om anlæg fra Hifi-klubben der ikke er kvittering på, kan man rolig regne med det er fordi sælger er et rodehoved. Stort set alle andre Forhandlere af High end og seriøst Hifi, operere med kunstige vejledende priser. Personligt pryder jeg mig ikke så meget om den måde at drive forretning på, men det er selvfølgelig op til kunden selv at vudrere om det er et godt køb, og en privat sælger er som et par stykker er inden på, i sin gode ret til at forlange hvad han vil uden at tage hensynt til hvad han selv har givet. Jeg ville dog ikke selv købe fx. en 6 måned gammel forsærker til 50.000 uden at få kvitteringen, om ikke andet for at prøve at prutte prisen ned

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2012 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Jeg ringede på en 3 måneder gammel sub for ikke så længe siden, prisen var god men der var ingen kvittering hvilket jeg kækt påpejede over for sælger som var en dame, at det virkede meget mærkeligt. Det viste sig dog at hendes mand lige var død af kræft, og at Han havde levet sine drømme ud den sidste tid, kvittering kunne hun ikke finde (hun havde nok andet at tænke på)

volleborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 09 April 2012 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skulle sælge noget, ville jeg aldrig medgive den kvittering, jeg fik, da jeg oprindeligt købte varen, idet kvitteringen er det bevis jeg har for at have betalt varen.

Jeg får jo heller ikke forhandlerens kvittering for at han har købt og betalt varen af producenten. 

Til top Vis volleborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af volleborg

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2012 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Man behøver vel heller ikke at medgive den originale kvittering - kopimaskinen er da opfundet.

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 09 April 2012 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt det samme mange gange, at det er mærkeligt at folk sælger noget der er 4 måneder gammelt til 100.000 men har ingen kvittering, om man vil købe det er jo en smagssag, men ifølge lovgivning så gælder følgende:

1. Det er producenten der bestemmer om garanti/reklamtionsret kan overdrages til 2. ejer. 90% af dem vil ikke overdrage den, så indlevering under garanti som anden ejer kan faktisk betragtes som bedrageri. Der er vist nogle andre regler for gaver, noget med at da varen stadig kun er brugt af 1. person så er de automatisk første ejer.

2. Hvis du køber noget brugt med eller uden kvit, og det stjålet, så bliver det konfiskeret selvom du har en note fra sælger på at det ikke er stjålet. Noten fra sælger fritager dig dog for straf (hæler er lige så god som stjæler), da du har handlet i god tro, men for at få dine penge tilbage så skal du selv sagsøge sælger......fedt ikke

Tænk jer godt inden i køber brugt uden en original kvit fra sælger, hvor hans navn/adresse er registreret på. Personligt køber jeg ikke dyre ting uden kvit. med navn og adresse på, samt bevis fra sælger om at han er den han udgiver sig for. 

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Sendt: 09 April 2012 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Morten A skrev:

Har også set en del High-end udstyr til salg der var mellem 0 og 24 måneder hvor kvitteringen var væk,
sjovt nok har sælger til gengæld næsten altid org. emballagen. Eneste forklaring på fænoment, hvis altså ikke der er tale om
stjålet vare, er vel at folk er nogle rodehovder eller at de vil skjule hvad de har givet for varen, i forhold til en vejledende pris.

tak for de 3 eneste forklaringer.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 April 2012 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:

1. Det er producenten der bestemmer om garanti/reklamtionsret kan overdrages til 2. ejer. 90% af dem vil ikke overdrage den, så indlevering under garanti som anden ejer kan faktisk betragtes som bedrageri. Der er vist nogle andre regler for gaver, noget med at da varen stadig kun er brugt af 1. person så er de automatisk første ejer.

Det passer ikke, Reklamation og garanti følger altid varen for køb i danske butikker (producenten kan aldrig bestemme noget i den henseende, da det altid er mellem butikken og privat køber).

"

Reklamationsretten følger varen

Hvis du af en privatperson køber en brugt vare, der er under to år gammel, er der stadig reklamationsret på den, hvis den oprindeligt er solgt af en erhvervsdrivende i Danmark til en forbruger. Du skal derfor sørge for at få den oprindelige kvittering med, når du køber varen. Hvis der stadig er en gældende garanti, skal du også have garantibeviset, hvis du vil kunne udnytte garantien. Det samme gælder, hvis du fx bytter tøj med dine venner, eller får en brugt vare forærende."

kilde

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerlek sikon/brugt?tc=2F263CD4584F4162825E9C834FBBFD5B

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 09 April 2012 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Fedt, det er da kun godt at de langt om længe har fået styr på den del . Det gør det kun endnu vigtigere at få kvitteringen med.

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 April 2012 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Det er egentlig noget mærkeligt noget, hvis man bevidst smider kvitteringen ud, selv hvis produktet er ud over garanti - også selvom man oprindeligt f.eks. har fået 50% rabat på et produkt.

For produktet handles jo til markedspris, og er ikke afhængigt af hvad den oprindelige køber har givet for produktet.

Som køber kan man jo være ligeglad med om sælger oprindeligt har givet mindre for produktet end man nu selv skal give for det brugt - bare man gør en god handel og ikke kan finde det billigere andre steder.

Hvis markedsprisen er 5000 kroner, så er det stadig 5000 kroner selvom den oprindelige køber gav mindre for det.

Den Blå Avis er fyldt med mobiltelefoner, iPads og lignende, som folk prøver at sælge til mere end nypris - man kan godt blive irriteret over dette hvis man skal købe en brugt, men hvis man kan sælge varen for mere end man selv gav, skal man da gøre det - alt andet vil da være at snyde sig selv.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes