Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Korrekt netfase? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Juli 2012 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

rotelman skrev:
Har netop sidste weekend hos en kammerat lavet denne "netfix" / elfix test.
Og han troede måske ikke på disse voodoo ting før vi fik testet fasen i hans forstærker og dac
Men jeg tror han havde en anden mening efter vi havde fixed fasen på begge
Alle hifi nørder burde have sådan en elfix pen dvs. dem uden jord til anlægget

Det er også min erfaring.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Juli 2012 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Hmm. Jeg har et netstøjsfilter på min forforstærker der hedder Copenhagen Filters, måske jeg skulle
prøve at fjerne det, og så høre om dynamikken bliver bedre. Nå det må blive når jeg flytter hjem fra kolonihaven.  

carsten

Yes jeg har også et PS Audio filter på forforstærkeren og synes det hjælper men på effektforstærker kan man tydeligt høre at
det er en NO-GO med filteret.
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juli 2012 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

jeg har også selv oplever stor forskel ved korekt netfase frem for forkert netfase. man kan også bare bruge et multimeter til at måle hvilken der er den varme leder
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 21 Juli 2012 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Hmm. Jeg har et netstøjsfilter på min forforstærker der hedder Copenhagen Filters, måske jeg skulle prøve at fjerne det, og så høre om dynamikken bliver bedre. Nå det må blive når jeg flytter hjem fra kolonihaven.  

carsten

Carsten, dit filter er passivt ligesom mit Peter Körner er. Det samme kan siges om Mikkels Brink filter. Disse er helt fine og bør kun bruges på effekt forstærkere med meget stor forsyning, eller er i KL A, som ikke trækker i takt med musikken på el nettet. Men ellers er der ikke negative egenskaber ved dem. Det er kun et spørgsmål om dit net er så forurenet, at et filter vil være godt.

Det er kun de aktive filtere, som selv laver en ren forsynings spænding, som udøver en større modstand i udtaget til apparaterne. Her kan man opleve dårligere lyd på især effekt forstærkere, eller forstærkere i almindelighed. Så kør du blot videre med dit filter. Er dit el net helt rent, er der så større chance for du ikke har brug for det. Jeg har i høj grad brug for mit.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2012 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Du kan forresten godt tilslutte al dit udstyr på dette ene filter, hvis det kan trække det samlede strømforbrug. Mit udstyr kører på et enkelt filter.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2012 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Allan.

Tak for de gode råd. Det er kun min yamaha forforstærker der er tilsluttet filtret. Tror ikke det vil bryde sig om min nakamichi.

carsten

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2012 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Så er det måske et lille filter på 100W, måske? Men din cd afspiller, tuner og evt pladespiller kunne være en god ide, at tilslutte også. Motoren i din Technics plattenspieler kunne nyde godt af ren strøm.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juli 2012 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

hej allan, har du prøvet at fjerne filteret fra det hele og så høre hvad der så sker,

jeg brugte også filter en gang, kunne ikke helt fatte at det blev lidt flat og høre på, men da jeg så fjerned de 2 filter jeg brugte så kom der sku gang i den igen.

jeg ved bare at jeg aldrig skal have sådan en strøm dræber  på igen

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Juli 2012 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

LCaudio skriver lidt om dette

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2012 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

hej allan, har du prøvet at fjerne filteret fra det hele og så høre hvad der så sker,

jeg brugte også filter en gang, kunne ikke helt fatte at det blev lidt flat og høre på, men da jeg så fjerned de 2 filter jeg brugte så kom der sku gang i den igen.

jeg ved bare at jeg aldrig skal have sådan en strøm dræber  på igen

Hej nhj4

Da jeg fik sat filter på, var det gjort ud fra om jeg havde behov for det eller ej. Det skulle ikke bare på uanset hvad. Acurus sættet er mere følsomt over for uro i strømmen, end jeg på nogen måde havde forstillet mig. Personen, der kom med det var lige så overrasket over udfaldet som jeg var. Egentligt troede jeg blot, at det var min gamle fine Audax diskanter i mine A'er, der bare var gamle at høre på. Men personen, der kom med filteret måtte erkende, at de nok var noget af det bedste han havde hørt, efter filteret kom på. Men det var nu over hele området, der skete noget positivt.

Jeg har skam prøvet, at tage det fra. Det er ret let blot lige at hive stikket til den til det hele ud og ind direkte i kontakten. Det blev mere 2 dimensionelt og lidt kantet i øvre mellemtone/diskant uden. Bassen blev også mere markeret. Der er ingen tvivl om, der ikke er så ren en strøm i mit område, men havde jeg ikke kunne høre forskel eller gutten som kom med det, var det taget af igen. Men gutten fik at vide, at blev det sat på med tydeligt godt resultat, skulle det blive siddende og jeg betalte ved kasse 1. Ellers fik han ikke lov til at høre om der var noget at hente på mit, hvilket der ikke var med hans eget udstyr.

Jeg startede først med cd, linietrin og riaa. Senere kom effekt forstærkeren på også. Pladespilleren er også på (motor).

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Så er det måske et lille filter på 100W, måske? Men din cd afspiller, tuner og evt pladespiller kunne være en god ide, at tilslutte også. Motoren i din Technics plattenspieler kunne nyde godt af ren strøm.

Ja, du siger noget. Hvis jeg kan forbedre min pladespiller, og høre forskel så vil jeg prøve det.

Ps. Det er 100w.

carsten

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 21 Juli 2012 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

der er kun en grund til at jeg kan se at i vil bruge disse filter, må være at jeres strømforsyninger ikke er gode nok, dårlige komponendter, anet kan jeg ikke sige 

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2012 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu nok at mine strømforsyninger er gode nok, men jeg troede at det var en forbedring, da jeg fik det filter, så jeg har ikke haft det af siden, men jeg må prøve at lege lidt med det når jeg flytter hjem fra kolonihaven.  

carsten

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Sendt: 21 Juli 2012 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

nhj4 har ret både Körner og CT netfiltre tager dynamikken i lyden, de er afprøvet her for mange år siden og røg lige så hurtig ud igen, som de kom ind i huset

Prøv lige og check effektmærkningen på de 2 filtre og så se på hvor i har sat filtret ind, åbn kassen og tag et kig på indholdet hm,bestykningen er en myggestørrelse trafo med et par støjspoler i mikrostørrelse samt et par styratorer, lidt små plastkondensatorer og lidt hårtyndt såkaldt netledning,sætter man dem foran en effektforstærker, så får den jo åndenød den type filtre fra gammel tid er efter min bedste mening elektronikskrot til toppris

her et billede af 5A filtret adskilt

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2012 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

ramma.

Det filter ryger af så snart jeg er hjemme i min lejlighed igen. Den måde du har beskrevet det på, giver rigtig god mening i min verden.

Måske har jeg haft dårligere lyd i 20 år, uden at vide om det skyldtes filterets skyld.  

carsten

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2012 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

ramma.

Det filter ryger af så snart jeg er hjemme i min lejlighed igen. Den måde du har beskrevet det på, giver rigtig god mening i min verden.

Måske har jeg haft dårligere lyd i 20 år, uden at vide om det skyldtes filterets skyld.  

carsten

da de kom frem i sin tid, var det med netfiltre noget helt nyt og noget de fleste regnede for at at være voodoo ligesom gode signal/ht kabler og netkabler og netfase var da helt ude i havren, var den generelle holdning dengang, vi er dog blevet meget klogere siden dengang mht strøm og kabler, selvom der stadig sælges meget voodoo udstyr til stjernepriser

skal man filtere et effekttrin skal filtret være dimensioneret til det max strømtræk dit effekttrin har, og de anvendte strømkabler skal tilsvarende, elektriske installationer i et normalt parcelhus er dimensoneret til 10 ampere-13 ampere, ifølge regnestokken er det nok med 1½-2½ m/m2 kabel ind i huset, hvis du har en forstærker der trækker mere strøm end dit elkomfur(2kw-5kw normalt til 2 gryder og ovnen) ude i køkkenet , så er det nok en god ide at få den checket

i spidsbelastning og med højtlydniveau kommer du normalt ikke meget over 1 kw i spændingstræk

og kun kortvarigt

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2012 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

ramma.

carsten

Der er ikke noget i vejen for at bruge et filter i dit lydsystem, det skal bare dimensoneret til

det udstyr du ønsker at anvende og så er vi ovre i en helt anden prisklasse end CT og Körnerfiltre

det gælder også for passive filtre, aktive filtre er princippet det bedste, men som udgangspunkt stjernedyre og pengene er nok bedre givet ud på at købe bedre forstærkere i stedet for og så sætte de aktive filtre ind når man ikke føler man kan komme videre og så har pengene til at smide 50-100kilokr efter et sådant filter, jeg håber det er sat lidt i perspektiv, hvor pengene i første omgang er bedst brugt

jeg bruger iøvrigt selv et passivt 5A til hvert effekttrin og 3 A til resten filter til mit system og på kritiske steder(signalkilder) skilletrafoer  500VA fra Transelektro i Randers og de er ret dyre i anskaffelse og ja, de gør en stor forskel slutlyden i mit system

billede af det passive filter jeg bruger lige nu

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Sendt: 21 Juli 2012 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Man kan skrive meget om HIFI strømforsyninger, ikke altid er de lavet helt efter bogen og alle former for PSU har
gode som dårlige sider.

Men på AC EL siden kan de være mange fejl!
Mange moderne stikkontakter er af klemme typen, hvem siger at de klemmer godt nok om kablet ?
Hvem siger at der ikke er en dårlig forbindelse fra hoved skabet uden ved vejen og ind i huset ?
Selv med jord i huset, hvem siger at der er lavet helt optimalt ?
Der er mange muligheder, inkl at der er fabrikker i nærheden der sviner EL nettet totalt til.

Den næsten perfekt strømforsyning er ikke en 230 volt, men en kraft forsyning med 3 faser som hvis den er lavet
rigtig har en fuld bølge ensretning på 400 Hz og ved den frekvens så mange dobles vores kondensator i forstærker osv
mange gange i effektivitet.
Plus hvis man forstillede sig at vi ud over 230 volt AC også havde en 48 volt DC lednings føring rundt i huset, så vi
kunne spare på de skrammel PSUer vi bruger i masse vis af.
Men det forbliver sikkert en fremtids drøm.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 21 Juli 2012 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

ramma, prøv og fjer det hele, jeg tro du vil blive over rasket over hvor met disse filter tager og en skille trafo også, den meste lige vej er den hvor der ikke er noget i strømvejen

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2012 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
ramma, prøv og fjer det hele, jeg tro du vil blive over rasket over hvor met disse filter tager og en skille trafo også, den meste lige vej er den hvor der ikke er noget i strømvejen

Det har jeg skam prøvet og det er ikke nogen god oplevelse, højde-bredde og dybde på lydbilledet faldt noget sammen , klarheden og hurtigheden i lyden var også mindre end med filtret  og skille trafo på,  dynamikken var det der var mindst påvirket af ikke at have filtre og skilletrafoer på, så jeg oplever ikke nogen forbedringer ved at tage filtre og skilletrafoer af mit system, men jeg har også brugt den tid der skal til for at finde de produkter der giver en lydforbedring og ikke en lyddegradering som man tit oplever med den type filtre.

Første gang man prøver et billigt netfilter, bliver man lige umiddelbart overrasket over den ro der sænker sig over lyden, et bedre ord er nok blødgøring af lyden og efter ret kort tid synes man der mangler noget,og det som regel klarhed og dynamik, så bliver filtret taget af igen og man nyder nu dynamikken igen, men er lettere irriteret over den uro der er tilbage i lyden og mangel på den sidste klarhed og at lydbilledet er skrumpet lidt i og er blevet til 2 D igen, lidt som en pude hen over musikken.

Så for mit vedkommende bliver der gjort noget ved sagen og det startede der hvor strømmen kommer ind i huset, alle gamle installationkabler i hele huset blev skiftet(gamle 1 mm2 fra 60erne) helt ud til nye 1,5 mm2 NKT kabler og nye stikkontakter i hele huset og en seperat gruppe kun til hifisystemet, endvidere en seperat jord til systemet til et jordspyd i haven(er ikke 100 % udmålt, skal optimeres på et tidspunkt), før dette første indgreb, lå restspændingen på chassis til jord på 10 v ac(længere kunne jeg ikke få det ned, med forkert fase lå den pænt over 45 v ac)

Jeg har afprøvet mange forskellige filtre og trafoer med variende udbytte incl nogen stjernedyre voodooprodukter(jeg nævner ingen navne på produkter af nogen slags) og er nået frem til min nuværende løsning er er vel omkring 90 % af det der kan opnås på strømsiden, til gengæld er løsningen til at betale, restspænding nu i forhold før til jord er 2 v ac og 10 v ac ude af fase, det er et ganske rimeligt resultat synes jeg og det kan også høres og der er ikke noget dynamiktab overhovedet i forhold til uden filter/skilletrafo,nærmere det modsatte

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes