| Forfatter |
|
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
| Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et sæt Rega Elex og Rega planet (1. udgave).
Lyden er uhyggelig tæt på brioen. Musikalsk, medrivende og fodtrampende
Det kan du få billigt i fald det var noget, det vil stort set matche dit system 1.. Og ja system 1 er at foretrække, men forstærker
må du heller ikke gå på kompromis med
|
| Til top |
|
| |
joepacman Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2012 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg så på et andet forum én, der havde læst et sted, at man kunne bruge en tommelfingerregel, der gik ud på at fordoble hver gang i rækkefølge: kilde, forstærker, højttalere.
Altså fx 2.000kr kilde, 4.000kr forstærker og 8.000kr. højttalere.
Hvordan lyder det I jeres ører?
|
| Til top |
|
| |
MSG1979 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo lidt svært at sætte en reel op for.
En rega Brio-r kunne sagtens koste mere end de 4800kr den koster ny, andre forstærkere kunne koste mindre, da lydkvaliteten
bare ikke er god nok. Med det menes, det kommer an på kvaliteten af den enkelte del
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 22 Maj 2012 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttaleren er den del, der farver mest, så det er denne du skal bruge flest penge på i det budget du har at gøre med. Så din opstilling er ikke så dum endda.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 23 Maj 2012 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
joepacman skrev:
Jeg så på et andet forum én, der havde læst et sted, at man kunne bruge en tommelfingerregel,
der gik ud på at fordoble hver gang i rækkefølge: kilde, forstærker, højttalere.
Altså fx 2.000kr kilde, 4.000kr forstærker og 8.000kr. højttalere.
Hvordan lyder det I jeres ører? |
|
|
Kæden er ikke stærkere end det svageste led !
Nu har du valgt højttaler, så er kunsten at finde kilde, forstærker, dac, ria, kabler og afkobling, der passer til din smag. En
dårligt lydende kilde, vil ødelægge lyden hele vejen til dine ører - i et godt og vellydende anlæg, kan lyden ødelægges af
dårlig match af kabler, dårlig rum-akustik eller dårlig opstilling / forkert lytteposition - mulighederne er mange, det er hårdt,
men fornøjeligt arbejde. ----- Som tidligere nævnt; det handler om synergi, hvis man er heldig eller dygtig, kan man få en
lyd der er bedre end prisen på anlægget "giver ret" til !
En for billig Cd-afspiller, kan forringe lyden på ethvert anlæg - så kilden er vigtig (du får aldrig bedre lyd, end kilden kan
give).
En billig (men vellydende) forstærker, kan man godt være heldig med, hvis den passer godt med resten af anlægget.
Man kan altid justere lyden lidt med kabler.
I mit setup, har jeg dette forholdstal (ca.); Cd = 20 Amp. = 25 Kabler = 34 Højttalere = 70 Afkobling/rag = 3
- og det er stadig muligt at forbedre med kabler eller andet ( -og i høj grad rummet) !
Er du glad for dine højttalere, spiller de dybt nok i bassen ?
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 23 Maj 2012 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min verden kommer det også an på hvilket prissegment vi befinder os i. Fx vil jeg mene at vi minimum skal ramme 3000kr
for at få en ordentlig forstærker, men at det sagtens kan lade sig gøre at finde et par velspillende højttalere til 1500-2000kr.
Dog vil jeg samtidig mene at for hver 1000kr der lægges oveni hver af disse dele herfra, giver det mest for pengene at
lægge dem på højttalerne.
Højttalere:
1500kr+700+700+700.....
Amp:
3000kr+300+300+300.....
Resten har jeg ikke så meget erfaring med da SU'en bestemmer at jeg kun har råd til budget hifi. Så har spillet på mit M-
Audio 2496 lydkort i mange år nu :)
Men skulle det hele med, ville jeg prismæssigt vælge således:
CD/DAC=20%, AMP= 30%, Højtt=45%, Afkobling=3%, Kabler=2%.
Her udelades akustikken i beregningen, men er også utrolig vigtig, da et dårligt match mellem rum og anlæg kan få
anlægget til at spille dårligt uanset hvor mange kroner der er smidt i det.
|
| Til top |
|
| |
joepacman Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2012 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak for info
Og Kim mht til bassen så har jeg ikke hørt højttalerne sammen med nogen forstærker, der er noget værd endnu, så det er ldit svært at sige, men de har en 7" bas-mellemtone enhed og går ned i 50 hz, hvilket jo er meget lavt for kompakthøjttalere, men disse er også forholdsvis store, så jeg tror at bassen vil være helt ok
|
| Til top |
|
| |
joepacman Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2012 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men jeg er efterhånden overbevist om at det skal være en Brio-R sammen med mine Focals og sammen med min Technics pladespiller
|
| Til top |
|
| |
MSG1979 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2012 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rega Elex gør det nu også super! Og noget billigere..
Du burd ekunne finde en brugt Brio til 3200-3500kr max et par mdr gammel
|
| Til top |
|
| |
xtreme Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 127
|
| Sendt: 24 Maj 2012 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Hvis prisen er afgørende så handl brugt - der får man altså rigtigt meget for pengene. Man kan på den måde måske både
kravle et trin op af kvalitets stigen og samtidigt spare lidt håndører. Dem kan man så bruge på det der er i højsædet - musik ;)
Bare sørg for forstærkeren er rimelig strømstærk (tung) og passer lydmæssigt med dine ht. Overvej med tiden en DAC til
forbindelsen mellem din pc og setuppet - det gir rigtigt meget. Alene det at pc'en er koblet på kan gi en masse elektrisk snavs
ind i forstærkeren som kan påvirke lyden negativt. Der findes nogle få gode lydkort men i de fleste tilfældet er den typiske
egenskab at de er billige. NAD laver en usb DAC til at koble pc til anlægget - det er en god investering hvis man bruger pc'en til
seriøst musik (Der findes andre men den NAD lyder ret godt syns jeg).
/Bjarne
|
| Til top |
|
| |
joepacman Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2012 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Jeg har på nuværende tidspunkt intet lydkort. Kører bare via motherboardet - Men et rimeligt billigt lydkort er vel en god idé sammen med DAC'en
|
| Til top |
|
| |
joepacman Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2012 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mira 3 er dyrere end Brio-R, men HVIS vi nu ser væk fra prisen, er Mira 3 så bedre end Brio'en?
Er der nogle der har lyttet til dem?
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2012 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du bruger lydkortet på motherboardet bør du absolut købe dig en DAC.
2 af mine kammerater blev overbevist da jeg købte denne behringer hjem så de selv kunne høre forskellen:
Behringer UCA 222
Til under 300kr leveret til døren, og den lyder faktisk rigtig godt! varm anbefaling herfra.
|
| Til top |
|
| |
joepacman Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2012 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok det lyder meget fristende.
Betaler det sig bedst at investere i DAC i forhold til lydkort? konverterer en DAC uden lydkort ikke bare i forvejen halvdårlig lyd? :)
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2012 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er mere eller mindre det samme. DACs er bare orienteret mod hifi fremfor pc-lyd, så lydkvaliteten er ofte bedre. En DAC
er en digital to analogue converter. Dvs den laver 0'er og 1'er om til noget din forstærker kan forstå, det samme gør et lydkort.
|
| Til top |
|
| |
joepacman Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2012 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok :)
Nu hvor jeg køber en Brio ville en rega DAC jo se flot ud, men så meget behøver den måske ikke koste :)
|
| Til top |
|
| |
Frolger Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 671
|
| Sendt: 29 Maj 2012 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
En DAC er heller ikke kun nødvendigvis brugt til at konvertere et digitalt signal om til analog. Ved nogle DAC's er der nemlig
både coaxial, USB og optisk indgang.
Min computer og mit fjernsyn står tæt ved hinanden, så hvis jeg skal have en pause fra computeren trykker jeg ganske let på
"Input Select" på min DAC, og herved er anlægget sat til fjernsynet!
Har ikke hørt DAC og et helt normalt phono stik fra forstærkeren og direkte til pc'en til sammenligning endnu dog. Jeg blev
fristet af "switch" funktionen, samt at folk lovede en mere detaljeret lyd
Jeg har sådan en fætter her: http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/da-konverter/argo n_dac1_da-konverter.htm
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 29 Maj 2012 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skriver: Kæden er ikke stærkere end det svageste led  , korrekt og med forbehold  . At sætte en regel op om prisprocenter er helt ude i skoven, det er ikke pris/tegnebog, der er afgørende for god lyd. F. eks. en kompis´s gear: Grammo = 35.000,- Arm 17.000,- PU 10.000,-.... Det var så kilden til ca. 60.000,- Amp = 110.000,- .... Det skulle så ikke spille, med mindre højttalerne koster mindst 220.000,-?????? Det spiller nu på et par IMHO High-End højttalere til ca. 30.000,- og det rykker bare r*v  . Bedste råd herfra: Gå nu ud og brug jeres ører i stedet for at se på pris-tag´et  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
SMAJ Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 30 Maj 2012 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bedste højtt til små rum er Rogers ls 3/5 a 15 ohm ... smid en Leak amp i rø... på den , så har du musik i promise
|
| Til top |
|
| |