| Forfatter |
|
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
hvis du ikke tror på afkobling, netkabler og andre tweaks... Hvad er det så du mener, at du kan bidrage med til denne
tråd? |
|
|
Jeg tror/håber at jeg kan bidrage med en anelse realisme.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nu kalde det naivitet...
Hvis du ikke engang gider at forsøge dig med at tweake, så er du nok ikke den rigtige til at skabe støj på linien. Så er det nok bedre at nogen af dem, der faktisk har en del erfaringer med diverse tweaks kommer til orde...
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Finlytteren, jeg vil kalde det naivt at tro at det ændrer noget som helst på lyden at sætte sin forstærker på en reol til 5000 eller
at ofre det samme på et 230 volts kabel. I stedet koncentrerer jeg mig om de dele af anlægget der faktisk betyder noget.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg egentlig ret ligeglad med hvad du tror, for jeg har lavet mange forsøg som har givet mig et indblik i hvor meget afkobling og netkabler kan give. Så jeg VED. Hvad du tror er bare støj på linien.
|
| Til top |
|
| |
MoWa Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
BertelB skrev:
Finlytteren, jeg tror aldrig vi bliver enige om afkobling og netkablers indflydelse på
lyden, så lad os bare parkere den nu. Jeg har placeret mit hjemmelavede udstyr på en nogenlunde fast reol, på nogle billige
fødder der gør at reolen ikke bliver ridset og at kasserne ikke står og vipper. Strøm kablerne er hvad jeg lige kunne finde på
lageret. Det er alt jeg behøver. |
|
|
Jamen hvis du ikke tror på afkobling, netkabler og andre tweaks... Hvad er det så du mener, at du kan bidrage med til denne
tråd? |
|
|
Det er et debatforum - ikke et klaphinandenpåryggenforum. Selvfølgelig skal folk vise deres skepsis - du anbefaler noget som
INGEN, ABSOLUT INGEN - IKKE ET ENESTE MENNESKE I HELE VERDEN - har kunnet påvise betydningen af i en blindtest.
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| Så jeg VED. Hvad du tror er bare støj på linien |
|
|
Det er egentlig sjovt at du VED noget, og andre blot tror. Jeg VED tilfældigvis at dine tweaks er ren voodoo og overtro. Og lad os så blot stoppe den formålsløse debat her.
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget af det der for alvor kunne gøre noget for lyden, nogle af dem har været nævnt før:
- Forsøge at gøre lytterummet mere symmetrisk. Den ene højttaler står op ad en glasdør, den anden op af åbent rum. Den ene højttaler spiller mere eller mindre direkte ind i en sofa.
- Vinkle højttalerne ind mod lyttepositionen.
- Flytte lidt rundt på højttalerne. Afstanden til bagvæggen kan have stor betydning. Det kan også være et problem at de står så tæt på reolen.
- Nogle tæpper rundt om, først og fremmest foran højttalerne.
- Stille højttalerne på en tung flise.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
BertelB skrev:
Citér:
|
|
Det er egentlig sjovt at du VED noget, og andre blot tror. Jeg VED tilfældigvis at dine tweaks er ren voodoo og overtro. Og lad os så blot stoppe den formålsløse debat her.
|
|
|
Min viden er baseret på erfaringer. Det er netop det der gør forskellen på viden og tro.
Da du ikke har gjort dig nogle erfaringer på området, kan du umuligt have viden, men kun tro.
Så at du påstår at du ved noget om emner, som du ingen erfaring har med, taler for sig selv.
Hvis du vil bidrage med noget positivt til denne tråd, så hold dig til emner, som du ved noget om. Alt andet er bare unødig støj!
Trådstarter efterspørger forslag til tweaks. Når du ikke har erfaring med tweaks så er dette måske ikke den rigtige tråd for dig at spille klog i...
|
| Til top |
|
| |
MoWa Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
BertelB skrev:
Citér:
|
|
Det er
egentlig sjovt at du VED noget, og andre blot <SPAN style="FONT-STYLE: italic">tror. </SPAN>Jeg VED tilfældigvis at dine
tweaks er ren <SPAN style="FONT-STYLE: italic">voodoo</SPAN> og <SPAN style="FONT-STYLE: italic">overtro</SPAN>.
Og lad os så blot stoppe den formålsløse debat her. |
|
|
Min viden er baseret på erfaringer. Det er netop det der gør forskellen på viden og tro.
Da du ikke har gjort dig nogle erfaringer på området, kan du umuligt have viden, men kun tro.
Så at du påstår at du ved noget om emner, som du ingen erfaring har med, taler for sig selv.
Hvis du vil bidrage med noget positivt til denne tråd, så hold dig til emner, som du ved noget om. Alt andet er bare unødig
støj!
Trådstarter efterspørger forslag til tweaks. Når du ikke har erfaring med tweaks så er dette måske ikke den rigtige tråd
for dig at spille klog i... |
|
|
Problemet er, at du tror erfaringer=viden - det er uendeligt naivt. Har du slet ikke læst de uendeligt mange blindtests hvor
folks erfaringsbaserede viden bliver gjort til skamme? Tror du virkelig, at du er hævet over alle disse mennesker?
Det er absolut den rette tråd - hvis du anbefaler en person med et rum der skriger af dårlig akustik, at ofre en (relativ)
formue på et stykke skumplade med træplader, hvis effekt ikke kan påvises ved en blindtest, er dit råd så absurd ringe, at
trådstarter naturligvis skal advares mod det.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg tror at jeg kan høre forskel i en blindtest i modsætning til dem du henviser til. Det har vi ligesom været igennem i indtil flere tråde MoWa! Jeg stiller stadig op til blindtest, hvis du da ellers tør få rokket ved din skepsis...
Nu var akustikken allerede nævnt, inden jeg foreslog afkobling. Så at komme med et ekko og gentage akustikken igen og igen, lader jeg andre om.
Trådstarter vil gerne have forslag til tweaks - og det er vi så nogle der kommer med. Like it or not...
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha, meget morsomt som tråden har udviklet sig. Som min kone plejer at sige til mig: Du tror så meget, og ved så lidt.
carsten
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her må jeg komme finlytteren til undsætning 
Afkobling, strømkabler, signalkabler, htkabler, reoler (om det er MDF, spån eller noget helt tredie). Det har SÅ stor betydning for lyden at man ikke må over se denne del af ens setup.
Men det vigtigste ER højtalernes placering, rummet/akustikken  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja sjovt som tråde med råd om tweaks altid oversvømmes af tweak-skeptikere... og tråde med råd om kabler altid oversvømmes af kabelskeptikere... 
|
| Til top |
|
| |
MoWa Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Ja jeg tror at jeg kan høre forskel i en blindtest i modsætning til dem du henviser til. Det har vi ligesom
været igennem i indtil flere tråde MoWa! Jeg stiller stadig op til blindtest, hvis du da ellers tør få rokket ved din skepsis...
Nu var akustikken allerede nævnt, inden jeg foreslog afkobling. Så at komme med et ekko og gentage akustikken igen og
igen, lader jeg andre om.
Trådstarter vil gerne have forslag til tweaks - og det er vi så nogle der kommer med. Like it or not... |
|
|
Du bor stadig for langt væk, jeg ville ellers nyde det. Det ville også være i orden at "tabe" - så ville jeg som den første i
verdenshistorien kunne fremlægge en blindtest hvor der påvises forskel i lyden ved forskellige strømkabler. Masser af andre
hifinørder der var HELT OVERBEVISTE (lyder det bekendt?) om strømkablernes fantastiske formåen, kunne ikke høre det
mindste forskel (åhjo, en del af dem kunne høre forskel under blindtesten - de kunne endda høre stor forskel på helt identiske
kabler;). Kunne det tænkes at du helt undervurderer hjernens evne til at narre dig, eller er du også hævet over alt det pjat og
har 100% kontrol over din hjerne?
|
| Til top |
|
| |
MoWa Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Ja sjovt som tråde med råd om tweaks altid oversvømmes af tweak-skeptikere... og tråde med råd om
kabler altid oversvømmes af kabelskeptikere... 
|
|
|
Jamen for dælen, selvfølgelig! Som tidligere nævnt, dette er debatforum, der er sgu' da ikke meget sjov ved en diskussion hvis
alle er enige. :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen der må jeg så give dig ret!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
MoWa skrev:
finlytteren skrev:
|
Ja jeg tror at jeg kan høre forskel i en blindtest i modsætning til dem du henviser til. Det har vi ligesom været igennem i indtil flere tråde MoWa! Jeg stiller stadig op til blindtest, hvis du da ellers tør få rokket ved din skepsis...
Nu var akustikken allerede nævnt, inden jeg foreslog afkobling. Så at komme med et ekko og gentage akustikken igen og igen, lader jeg andre om.
Trådstarter vil gerne have forslag til tweaks - og det er vi så nogle der kommer med. Like it or not...
|
|
|
Du bor stadig for langt væk, jeg ville ellers nyde det. Det ville også være i orden at "tabe" - så ville jeg som den første i verdenshistorien kunne fremlægge en blindtest hvor der påvises forskel i lyden ved forskellige strømkabler. Masser af andre hifinørder der var HELT OVERBEVISTE (lyder det bekendt?) om strømkablernes fantastiske formåen, kunne ikke høre det mindste forskel (åhjo, en del af dem kunne høre forskel under blindtesten - de kunne endda høre stor forskel på helt identiske kabler;). Kunne det tænkes at du helt undervurderer hjernens evne til at narre dig, eller er du også hævet over alt det pjat og har 100% kontrol over din hjerne? |
|
|
hehe... igen...
men ok så.
I så fald skulle hjernen også spille et puds med følesansen, for man kan tydeligt mærke forskellen på kroppen og i tøjet, når man spiller højt...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
HeinzN skrev:
| Hej med jer
Jeg står og vil tweake mit nuværende system så jeg kan få så meget ud af det som muligt uden at skal skifte mit nuværende udstyr. Jeg vil have mest focus på stereo.
Mit system består af:
HTPC med windows 7 (player XBMC)
HiFace2 (Taralabs prism D1 Coax Kabel)
Anthem MRX500
B&W XT4 (QED Revelation kablet)
Velodyne SPL-1200 Ultra
Jeg har selv læst lidt og kan forstå at med strøm filtre og skærming kan forbedere lyden mærkbart. Men hvad er jeres mening og har i andre ider til at forbedre lyden må i endelig komme med nogle gode bud.
Btw.
Vil der være noget at hente ved at skifte mit Taralabs prism D1 Coax Kabel som er det eneste gammel måske lidt billige kabel.
Mvh
Heinz
|
|
|
Et forslag til en rækkefølge at optimere dit setup kunne være:
- Rummet. Dæmp eller diffuser alle førstereflektioner (vægge, gulv, loft). Dæmp bag lytteposition og i hjørner.
- Afkobling af ht og anlæg
- etabler et grundniveau af kabler. Fx Supra 2,5 kvadrat strømkabel til 85,- pr. m.
- Nu er bassen strammet op og så kan der leges med placering af ht.
- Opgradering af kabler
|
| Til top |
|
| |
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Et forslag til en rækkefølge at optimere dit setup kunne være:
- Rummet. Dæmp eller diffuser alle førstereflektioner (vægge, gulv, loft). Dæmp bag lytteposition og i hjørner.
- Afkobling af ht og anlæg
- etabler et grundniveau af kabler. Fx Supra 2,5 kvadrat strømkabel til 85,- pr. m.
- Nu er bassen strammet op og så kan der leges med placering af ht.
- Opgradering af kabler
|
|
|
Sådan set enig i det meste, bortset fra at afkobling af anlæg bør komme som punkt 912, og punkt 4 bør komme før punkt 3.
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 15 Maj 2012 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
|
Her må jeg komme finlytteren til undsætning 
Afkobling, strømkabler, signalkabler, htkabler, reoler (om det er MDF, spån eller noget helt tredie). Det har SÅ stor betydning for lyden at man ikke må over se denne del af ens setup.
Men det vigtigste ER højtalernes placering, rummet/akustikken 
|
|
|
Jeg har kontaktet Pass Labs for at høre hvad de mener om specielle stand osv. De siger det IKKE har nogen betydning. Det samme oplever jeg harhjemme med Audia Flight. Jeg kan høre forskel på afkobling ved højttalerne, og det er det.
|
| Til top |
|
| |