| Forfatter |
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 21 Maj 2012 kl. 06:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
En sjov tanke.... Lad os sige at jeg har en lp i kælderen, må jeg så låne selv samme album på cd af en
kammerat og tá en kopi af cd'en ? Er det
lovligt når jeg har albumet på lp??? |
|
|
Det er ulovlig, da man kun i følge dansk lov, kun må tage en digital kopi til eget brug (til fx. Mp3 afspiller, sommerhuset og
bilen) af værker man selv har købt.
Så en CD lånt på biblioteketeller af venner og familie er ulovlig at kopier.
Der er nu et stor press fra den amerikanske underholdningsindustri om at gør det helt ulovlig at kopi eller rip et værk, og det
blive tage op i eu resi, så det er kun et spørsmål om tid før at man ikke må lave en digital kopi til egen brug og som det er nu
se amerikanske og EU på hver sin måde og hvem der eje et fysiske medie som en CD.
At musik industrine nu ikke altid har opfundet den dybe tallerken, kan man se på at de ikke for lang tid siden har gået over til
at udgive musik i SACD format i sted for CD formate, SACD formatet som jo ikke kan kopier eller rippes. Nej i sted har man
prøve den ene efter den anden form for kopi sikkeringe som aldrig har virker og som igen og igen er blive hacket, når man
har hafte SACD format lige foran næsen af dem, som med et slag kunne løse alle problem (det er mulige at producer et enkle
lag SACD disk, som ikke ville koste mere at producer en CD).
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9421
|
| Sendt: 21 Maj 2012 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
| Det stå i ADVARSEL på disken, hvad du må bruge dem til, og alt anden er ulovlig. |
|
|
Dansk lovgivning gælder altid uanset hvad der står på disken. I Danmark må du lovligt tage en sikkerhedskopi af alle medie til dig selv og andre i husstanden. Men, man må ikke bryde en kopisikring. Jeg bruger DVDfab, og må indrømme at jeg ikke tjekker om den bryder en evt. kopisikring, og jeg ved ikke hvordan man finder ud af det.
kilde:
http://kum.dk/kulturpolitik/ophavsret/baggrund/digital-kopie ring/
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 21 Maj 2012 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu spørger trådstarteren om han må lave kopi af den musik han låner på biblioteket, NEJ det må man ikke, slut. Du skal KØBE det du vil lave kopi af, og så må du kun kopiere til dig selv. Hvis du låner musik elektroninsk på biblioteket virker det ikke efter en måned.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 22 Maj 2012 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt låner jeg ufatteligt meget musik via mit bibliotek.
Jeg bruger det især til at checke ny musik ud. Jeg køber generelt ikke Cder mere, men udelukkende vinyl. Digital musik siger mig ikke noget. Vil hellere ritualerne med vinylen igennem. Det er bare min særhed. Men at jeg gratis kan lytte til stort set ALT musik før jeg køber det på vinyl er et kæmpe plus. Det sparer mig for fyldte hylder med noget jeg ikke kan lide. Og ja, nogen gange er cd'erne godt og grundigt munkede, men har oplevet mirakler på mit bibliotek med de polere maskiner de har.
Fik dem for sjov til at rense en "fest" cd fra mine unge år. Den var stort set ikke brugbar mere. Men nu er den som ny.
Så brug jeres bibliotek til at udvide jeres musikalske horisont, når man nu ikke lovligt kan udvide sin musik samling. (det er i sidste ende op til jeres egen samvittighed.) Men at man kan låne en CD i en måned for derefter at aflevere igen og så genlåne, det er da GULD værd, eller???
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 757
|
| Sendt: 22 Maj 2012 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen skrev:
|
Nu spørger trådstarteren om han må lave kopi af den musik han låner på biblioteket, NEJ det må man ikke, slut. Du skal KØBE det du vil lave kopi af, og så må du kun kopiere til dig selv. Hvis du låner musik elektroninsk på biblioteket virker det ikke efter en måned.
m@dsen
|
|
|
Han må gerne kopiere musikken analogt til fx spolebånd.
Men ingen digital kopiering. __________________ mvh
Ningbo
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 22 Maj 2012 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ningbo skrev:
m@dsen skrev:
Nu spørger trådstarteren om han må lave kopi af den musik han låner på biblioteket, NEJ det må man ikke, slut. Du
skal KØBE det du vil lave kopi af, og så må du kun kopiere til dig selv. Hvis du låner musik elektroninsk på biblioteket virker
det ikke efter en måned.
m@dsen
|
|
|
Han må gerne kopiere musikken analogt til fx spolebånd.
Men ingen digital kopiering. |
|
|
Ved ikke hvor lang at bibliotek aftale med kunster går, at også analog kopiering er ulovlig,
Det ville gør love noget lette hvis man kunne skulle skrivet alt kopiring af musik både digital og analog er forbudt.
|
| Til top |
|
| |
Tjampman Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 25 Maj 2012 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Men, man må ikke bryde en kopisikring. Jeg bruger DVDfab, og må indrømme at jeg ikke tjekker om den
bryder en evt. kopisikring, og jeg ved ikke hvordan man finder ud af det.
|
|
|
Mon ikke man kan tage loven bogstavligt og sige. at hvis et enkelt simpelt program kan omgå beskyttelsen at den så ikke er
effektiv...
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=129901
§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske foranstaltninger. __________________ Min sparsomme dvd samling kan ses her:
http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Tjampman
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
|
| Sendt: 25 Maj 2012 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjampman skrev:
Kjeldsen skrev:
Men, man må ikke bryde en kopisikring. Jeg bruger DVDfab, og må
indrømme at jeg ikke tjekker om den
bryder en evt. kopisikring, og jeg ved ikke hvordan man finder ud af det.
|
|
|
Mon ikke man kan tage loven bogstavligt og sige. at hvis et enkelt simpelt program kan omgå beskyttelsen at den så
ikke er
effektiv...
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=129901
§ 75 c. Det er ikke tilladt uden samtykke fra rettighedshaveren at foretage omgåelse af effektive tekniske
foranstaltninger. |
|
|
Det ville så sige at hvis der er en kopispærringen af en art på musik eller fx. film (er på alt film), er det ikke lovlig at
tage en kopi, hele ikke til egen brug
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 16 Juni 2012 kl. 05:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det er. Såfremt materialet er købt på legal vis, må man godt kopiere til eget brug (som omtalt tidligere i tråden). At bryde kopisikringen for at gøre det, er ikke ulovligt.
Kopisikring har ikke i sig selv noget at gøre med de juridiske aspekter.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2012 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
<span style="font-family: Times New Roman,Times,serif;">Jo, det er. Såfremt materialet er købt
på legal vis, må man godt kopiere til eget brug (som omtalt tidligere i tråden). At bryde kopisikringen for at gøre det, er ikke
ulovligt.Kopisikring har ikke i sig selv noget at gøre med de juridiske aspekter.</span>
|
|
|
Det står sort på hvidt i linket at det er ulovligt at bryde kopisikring, så du har ikke ret desværre.
|
| Til top |
|
| |
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
| Sendt: 16 Juni 2012 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læg mærke til ordet effektive. Det betyder i praksis at hvis du kan kopiere din cd med let tilgængeligt standard software, så er det også lovligt for dig at gøre det, bare øvrige regler respekteres.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2012 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulovligt
Du må ikke:
Kopiere en kopi af en cd/dvd, når du har fået kopien fra andre
Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven
Kopiere en original cd/dvd lånt på biblioteket
Kopiere en original dvd lejet i en videobutik
Kopiere værker hentet på nettet, når værket er lagt ud uden ophavsmandens samtykke
Forære kopien af en cd/dvd væk
Udlåne, bytte eller sælge en kopieret cd/dvd
Sende en digital kopi via din e-mail
Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 16 Juni 2012 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
| Er der lovligt at rippe en cd, der er lånt på biblioteket og bruge den i sin private samling ????? |
|
|
Jeg vil skrive så meget at så længe det er lovligt at låne på BIP så skal de da ikke tro at det ikke sker.
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 17 Juni 2012 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager, det havde jeg ikke set, Kjeldsen. Men egentligt understreger det jo blot, at copyright-reglerne trænger til en grundig renovation. Hvis vore nationale regler siger, at man godt må tage en kopi af eget materiale til eget brug, er kopisikringsreglen håbløs i praksis. Der findes en del kopi/ripper-programmer, der uden tøven klarer en kopisikring, uden at gøre brugeren af programmet opmærksom på det.
|
| Til top |
|
| |