Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 03:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Xtz 99.36 med bulderbas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2012 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Når indretning står øverst på prioriteringslisten. Så tænker jeg på 2 ting.

Skift anlæg eller brug en DSP til at koorigere lyden.

Har lige købt et lille anlæg til min nevø, det bestod af en Cambridge Azur 640 og et sæt B&W P4. Det spiller dejlig roligt og behageligt, selv i lidt mere bare og moderne indretninger. Den lidt "mørkere" lyd glemmer man hurtigt, fordi det nu er så meget behageligere at lytte på, i et ellers bart og lidt hårdt klingende rum.

DSP'en er noget dyrere, men her kan du gå direkte ind og dæmpe præcis den "peak" i lyden som du har. Dvs hvis du har en room-note ved f.eks 45 hz, hvor rummet forstærker bassen med f.eks 8db. Så kan du med DSP'en "skrue" 8db ned ved 45hz. På den måde vil dine højttalere nu - i samspil med rummet- lyde som om at de spiller næsten linært i dette område.
Dette er en meget kort og simpel forklaring, men det kan lade sig gøre.

XTZ er desuden, som jeg husker det beskrevet mange steder - kendt for at være åbne og detaljerede, hvilket stille store krav til rummet de spiller i. Du får simpelthen en masse informationer fra dem, som dit lytterum "overdriver", hvilket får det til at lyde skingert, buldrene osv.
Tæpper, gardiner og vægbeklædning tager højere frekvenser, f.eks en lidt hårdt klingende mellemtone. Imens at bas, kræver langt større konstruktioner for at blive dæmpet. Man skal nemlig se på bølgelængden. Høje frekvenser er små, derfor kan de dæmpes af tyndere materialer. laver frekvenser (bas) er store, derfor skal basabsoberende materialer være store. Så hvis du vil dæmpe bulder i et lokale, effektivt. så skal du regne med noget i størrelse med en dør, som fylder ca 1kvm, i et hjørne. Det vil være stort nok til at dæmpe frekvenser ned under de ca 50-60 hz, som er det typiske sted hvor bulder opstår.
Jeg siger ikke at andre frekvenser ikke også kan lave problemer, men jeg prøver lige at holde det lidt simpelt. Det er trods alt et stort emne

Jeg siger heller ikke at du SKAL, hæfte dig ved de 2 ting som jeg har nævnt. Det er vigtigt at man kender sit ambitionsniveau, ellers kommer man hurtigt til at købe en masse skrammel, som enten ikke kan det som man i virkeligheden ønsker, eller tilføjer en masse ekstra, som man egentlig ikke gider rode med.
Hvor lidt eller hvor meget vil du med din hobby?.... det er et spørgsmål, som kommer til at betyde meget for hvilken retning, der kan være bedst for dig at bevæge dig i.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Maj 2012 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hvis portene er helt lukket vha. de medfølgende propper, så tror jeg ikke mit trick med sokker i porten hjælper. Sokkerne tilnærmer konstruktionen mod lukket/variovent fra refleks.
Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

lepton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Maj 2012 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Som du selv og Digital Thor er lidt inde på kunne en mulig løsning være at frakoble basen i gulvhøjttaleren og købe en Subwoofer med DSP til at få styr på "bulder-bassen". Jeg spiller selv på følgende:
HT: XTZ 99.26 (stander modellen af dine)
Sub: XTZ 12" med DSP + Room analyzer.
Det er super nørdet og man skal investere noget tid på at lege med det, men tro mig når jeg siger det er det hele værd. And then some. Jeg selv havde 2 dybe frekvenser der forårsagede en masse uønsket buldren. De er så godt som fortid nu. Dog har jeg måtte afkoble min sub med en 30kg granitflise og nogle gummi dupper, da plankegulvet spillede med når der blev sparket til den. 

Go for it, du vil ikke fortryde. :)
Til top Vis lepton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lepton

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2010
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Maj 2012 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Digital Thor:

Tak for det detaljerede svar!
Hmm. Kan man ikke få en forstærker med indbygget DSP, jeg kan sætte til istedet for xtz a100?

PHN2:

Spørgsmålet er så, om man kan få nogle som er mere effektive, end dem jeg har!

lepton:

Jeg overvejede stærkt, om jeg skulle købe xtz 99.26 istedet for xtz 99.36. Men da jeg så flere anmeldelser, hvori de
anbefalede at købe 99.36 istedet for 99.26, så valgte jeg at gøre det. Jeg er dog i dag lidt i tvivl om, hvorvidt det var dumt
eller ej! Men den sub du snakker om koster så også lige 6500,-.

Overvejer dog om det kan svare sig, at købe nogle granitfliser til at sætte under 99.36'erne, og tilkoble dem en DSP. Og så
har jeg haft en lille idé om at biwire dem. Men jeg ved ikke om biwire vil kunne gøre noget godt i min situation. Er lidt på bar
bund, for jeg har aldrig brugt biwire før!

Til top Vis simonlund52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simonlund52

Nilef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Maj 2012 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Jeg kan på ingen måde forestille mig, at biwire vil hjælpe det fjerneste - jeg har prøvet det...
Jeg har selv haft problem med gulvhøjtalere og buldrende lyd. Det der rykkede noget for mig var i første omgang sokker i bassporten.

Dernæst blev det hele betydeligt bedre da jeg skiftede til standerhøjtalere (og uden sok i port) og fandt en bedre placering i stuen, hvor højtalerne fik mere luft. Senere skiftede jeg til en kraftigere forstærker med en anden lyd og det gjorde også virkeligt noget væsentligt ved lyden.
Jeg har ikke hørt på din forstærker, men jeg er overrasket over, hvor meget sådan en kan betyde for "bulder". Har din forstærker tone-kontroller ? det kan være det er det som du har behov for.

Som jeg husker det spiller du mod vinduet. Jeg har gode erfaringer med at lade højtalerne stå med bagsiden mod vinduet i yderkanterne af vindues-partiet (modsat dig) og så nogle gardiner der kan dække bag højtaleren selv når de er trukket fra.

Afkobling af højtalere er fint, men afkobling/tilkobling af øvrigt udstyr samt andre kabler har jeg særdeles svært ved at forestille mig at skulle kunne rykke noget der batter. 

Niels A

Til top Vis Nilef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilef

Nilef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2012 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Omformulerer lige det sidste om kabler og afkobling af øvrigt udstyr: Det er ikke min oplevelse at det batter.

kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 18 Maj 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

... hej tænker kan man ikke bruge en "alm" eqlizer og dæmpe de hz som laver  problemet eller ?
Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2012 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at min forstærker har tone-kontroller. I så fald så aner jeg ikke hvordan man bruger det ;-)

Men sådan som det lyder på jer, så bør jeg måske prøve at afkoble ht'erne noget bedre.
Hvis det ikke løser det, så må jeg prøve at låne en dsp i hifiklubben.
Hvis det ikke virker, så er der vel ikke andet for end at frakoble bassen fra ht'erne helt. så må jeg se om jeg kan få råd til en
subwoofer, og se om der er en, der eventuelt gider at bytte deres 99.26 med mine 99.36.

Burde en granitflise til hver ht'er være god nok til afkoblingen?
Hvad giver biwire af fordel i forhold til singlewire?

lepton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Sendt: 18 Maj 2012 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Går du DSP'ens vej ser jeg ingen grund til at udskifte dine højttalere. Jeg har dog ingen ide om hvad der findes på markedet af forstærkere med indbygget DSP. Dengang jeg købte mit anlæg, var den førnævnte Sub den billigste løsning. Havde ellers set mig lun på en Lyngdorf hvori DSP var integreret, men prisskiltet på opmod 30K gjorde det aldrig blev til mere end en flirt :)

Ang. tone kontrol: Har selv brugt denne feauture (og gøre stadig ved dårlige optagelser mp3 o.lign) før jeg fik DSP. Jeg tror der gik nogle måneder hvor jeg fandt det ok og sjovt at stille på de 2 parametre (treble og bass) men på den lange bane blev det en anelse langhåret at skulle gøre det stort set hver gang der blev smidt en ny skive på.

Om en tung flise vil kunne afhjælpe dine problemer skal jeg ikke kunne sige, det lyder til de i forvejen er fornuftigt afkoblet, så det er nok minimalt hvad der er at hente der. Men synes bestemt det er et forsøg værd. Prøv evt med en alm. fortovsflise fra byggemarkedet. Det gjorde jeg. Tror den kostede mig 40kr.   
Til top Vis lepton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lepton

Nilef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2012 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Som jeg har oplevet det giver simpel biwire, hvor du fører dobbelte kabler fra en forstærker til højtalerne, kun marginale ændringer. Du har et stort problem og her rækker marginalerne ikke....
Noget helt andet er bi-amping, men det kræver så en forstærker til og jeg tror stadig ikke det vil rykke nok for dig.

Det kunne være en ide at prøve at låne nogle andre højtalere med hjem. Bare for at teste om problemet så bliver mindre eller anderledes - det ville jeg helt klart gøre, hvis jeg var dig.

Jeg synes jeg husker at du overvejede at cutte bassen i dine højtalere og få en subwoofer til 6.500 kr. istedet. Det lyder som noget af et skråplan sådan at ændre fuldstændigt på højtalernes forudsætninger på den måde...og så tilmed at ofre så mange penge på en sub. Så hellere sælge med tab og købe nogle andre. Men først; prøv at låne nogle andre højtalere...

Niels A

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Maj 2012 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

simonlund52 skrev:
Jeg tror ikke at min forstærker har tone-kontroller. I så fald så aner jeg ikke hvordan man bruger det ;-)

Men sådan som det lyder på jer, så bør jeg måske prøve at afkoble ht'erne noget bedre.
Hvis det ikke løser det, så må jeg prøve at låne en dsp i hifiklubben.
Hvis det ikke virker, så er der vel ikke andet for end at frakoble bassen fra ht'erne helt. så må jeg se om jeg kan få råd til en
subwoofer, og se om der er en, der eventuelt gider at bytte deres 99.26 med mine 99.36.

Burde en granitflise til hver ht'er være god nok til afkoblingen?
Hvad giver biwire af fordel i forhold til singlewire?

En flise i granit/skifer/beton er fin som platform. Men jeg vil anbefale dig at afkoble flisen fra gulvet. Fx med Ringmat domes. Hvis man kan skrue gummifødderne af, så der kommer spikes istedet, ville jeg vælge at lade HT stå på spikes på flisen og nøjes med at afkoble flisen.

Er to kabler til 2.500 stykket bedre end et kabel til 5000? Det kommer an på hvem du spørger. Jeg ville svare nej.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Maj 2012 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Det er vigtigere hvor du sidder end hvor højtalerne står.

Jeg tror at du som du beskriver det hele tiden har haft en lytteposition tæt på bagvæg også da du spillede på den lange
led, korrekt?

Når man snakker bas er det ikke refleksioner i samme forstand som med mellemtone og diskant, men noget som er
meget mere fast bestemt af geometrien i dit rum. Derfor vil du ikke kunne ændre bassen i den helt store forstand ved at
flytte højtalerne, med mindre du presser dem rigtig tæt på bagvæg og hjørner, men det gør du jo ikke.

Prøv derfor først at lade højtalerne stå og bevæg din lytteposition frem i trin af 10 cm af gangen og registrer hvad der
sker med din basoplevelse. Når du har fundet optimum kan du prøve at flytte 5 cm frem og 5 cm tilbage og så vælge
mellem disse 3 placeringer.

Når det så er gennemført og du har fundet et "bedste resultat" begynder du med at flytte højtalerne på samme må hen
mod din nye lytteposition. Når du har fundet et bedste resultat her gør du det samme med 5 cm ryk.

Hvis lyden bliver for tynd eller skarp kan du sætte højtalerne tættere sammen til det passer.

Det er gratis så god fornøjelse.

mvh. Asger

PS:Hvis man har spikes på sine højtalere er det p***e irriterende, men så kan man jo prøve at sætte dem på en glat
plade og skubbe pladen indtil man finder "stedet" og så fjerne pladen bagefter.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2012 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

lepton: Mht. DSP, så er jeg ikke sikker på, at jeg foreløbigt får råd til sådan en. Jeg har ikke lige 5000-6000,- til at opgradere
mit setup med :-(

Jeg gider ikke til at skifte indstillinger ved hver sang, ligesom du beskriver, man skal med tonekontrol! :-)

Jeg har faktisk lagt mærke til, at gulvet måske synger lidt med alligevel. gulvet og møblerne kan godt runge lidt når der
afspilles bas-materiale, så det kan sgu godt være at jeg skal have frakoblet dem noget bedre!!

Jeg har ingen bil, så en fortovsflise vil nok være en smule omstændigt. Kan man ikke bruge en. kan man ikke bare forsøge
sig med nogle i stil med disse?

http://www.dba.dk/granitsten-l-300-b-300/id-82410229/

Nilef: Okay. Men hvis jeg kan nøjes med at give 200,- for at biwire mine ht'ere, så er det vel de marginaler værd eller?

Jeg købte disse ht'ere da min kæreste og jeg flyttede hertil. Før dem havde jeg jamo d590 i en lejlighed med en stue på 40
kvm ca.. Der var problemet med bulderbas måske dobbelt så slemt!!! dem trak jeg med en yamaha dsp a1. d590'erne var
udemærket til pengene (900,-/stk.) men bassen var meget skidt!! Der sad jeg så helt henne ved bagvæggen. Jeg vil helst
undgå at skulle hen og skifte ht'ere igen. Hvis du ikke har lyttet til xtz 99.36'erne selv, så kan jeg fortælle dig at det er nogle
kanon fede højttalere! Mellemtone og diskant er noget af det bedste jeg har hørt. Jeg brugte rigtig lang tid på at finde ud af
at det skulle være disse højttalere jeg skulle købe. Det eneste problem er denne bulderbas. Det er ikke overdrevet bulder,
efter jeg har sat alle port plugs i, og har taget woofer pins ud, så de ikke forstærker bassen med 3db. Men er efterhånden
blevet så træt af bulderbas at jeg virkelig trænger til noget stramt bas, så det lyder bare lidt som når man er til koncert!
Overvejer at købe xtz 8.16. Den er billig, og så siger min erfaring mig at nu lavere man går ned i membranstørrelse, desto
mindre bulder.

Jeg har en kammerat der har disse i 2.1 setup:

http://www.cinemahometheaters.com/hometheaters/manufacturers /pos/lg_hb954tb

Det giver et ret pænt og stramt basniveau, på trods af at hans opstilling og lejlighed minder en del om vores. Dog mangler
hans en tusindevis detaljer, elementer og lydbillede i forhold til hvad jeg har med mit setup. Men hvis man kigger på hans
setup kontra mit, så burde mit jo også være bedre på samtlige aspekter!

finlytteren: Det lyder som en fin idé. Men hvordan får jeg så lavet hældet på mine ht'ere så de peger 5-10 grader opad.

Mercury: Jeg må prøve mig lidt frem!!

Tak for alle jeres far!!

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2012 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

svar*

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 22 Maj 2012 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg synes du skal beholde dine højtalere, som bare spiller rigtig godt.

Afkobling af HT. og udstyr er godt under alle omstændigheder.
Men når jeg ser din tegning af opstillingen, så er det første som falder i øjnene at den ene HT. står tæt på et hjørne, hvilket vil give... bulderbas.
Du får en uhensigtsmæssig akustisk forstærkning som tværer impulser ud, og giver den ukontrollerede larmende bas.

Så inden du køber nye kabler, så prøv at rykke din ht. så langt væk fra hjø´rnet som muligt, og gerne begge med god afstand til bagvæg.
Så vil jeg næsten holde et godt kabel på at dit bulder forsvinder i takt med at du rykker.

Derudover kan du med fordel dæmpe dit rum.
Det ville også være fint at spille på den anden led, hvis du kan få det til at passe?
Glem alt om overdrevet afstand mellem HT.
Det er slet ikke nødvendigt, og ofte oplever jeg at folk har placeret Ht. så de ikke kan "nå" hinanden.

Biwirekabler sværger nogen til.
Jeg er helt enig med en tidligere skribent i at du opnår mest ved singelwire.
Nogle HT-producenter monterer da også kun ét sæt terminaler, netop fordi de mener det giver den mest optimale lyd.
Om ikke andet, så siger det meget om at det er utrolig svært at påvise fordele eller ulemper, når man er så delt.
Og her er der tale om HT i seks ciffer-klassen, så det er ikke pengene som har afgjort valget.
Hvis du derimod biamper, så er det en helt anden snak. Selv om det også kan give store problemer.

Få en sub, og du kan måske løse dit problem, men du vil opdage at du får nogle andre.
Det er sindsygt svært at få subben til at spille sammen med et sæt ht.
I hvert fald hvis du vil have en homogen gengivelse.
Det er ikke nok at indstille sig frem, men selve lyden skal jo passe med ht. også.
Og det er slet ikke så let som man tror.
Til film er det vel ok, men skal der høres seriøs musik, så stikker det af ret hurtigt.
Vel også derfor du kan købe subs til svimlende formuer...

Tag hvad du har, og få det til at spille i dit rum.
Det bør være muligt uden at købe noget "smart" udstyr.
Under alle omstændigheder vil det være langt bedre uanset hvad du anskaffer af udstyr.

PS. En Lyngdorf RP-1 Rumkorrektionsenhed koster 17.000 fra ny.
Den kunne sikkert løse dit problem?
Men jeg går ud fra at det er i overkanten.

Mvh.
Og bare klem på, det er lykkedes for mange andre end dig, så go for it.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2012 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane:

Mange tak for svaret! Jeg kan godt se din pointe med at flytte ht'er tættere på hinanden. Det lyder også tit som om, at de enkelte stemmer bliver delt   
Midt over i lydbilledet.

Jeg tror også, at jeg vil forsøge med, at afkoble ht'erne noget bedre! Det kan også være, at jeg forsøger med en anden opstilling, men det skal lige
under en længere overvejelse.

Hvis jeg køber 2 Xtz 8" subs, og indstiller dem til hver deres kanal (hvis man kan det?); vil Det så ikke flyde ret godt og uhomogent ud i lydbilledet?
Og jeg har mange steder læst, at hvis man indstiller bassen til kun at spille de dybeste toner, så vil det ikke blive et problem, da dyb bas næsten er
umulig at definere positionen i et lydbillede på.

Og ja 17000,- er lige i overkanten :-)

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Maj 2012 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg vil starte med at sige at jeg kender ikke dine højtalere og forstærker, men vil alligevel lige dele min oplevelser for det
kan være du kan bruge det til noget.

Jeg har et sæt Dali 18 som jeg trak med en surround reciever med biamp - 2x105W pr kanal. Jeg havde ret store broblemer
med buldrende bas - det lød slet og ret ad h til. Jeg vidste mine HT havde potentiale til mere så dem ville jeg ikke gå af med
som det første, og min reciever har pre out så ville prøve en effektblok. Jeg fandt en billig NAD 214 effektblok på 2x80W som
jeg ville lege lidt med - så skete der virkeligt noget. Lyden strammede op og det var nærmest som nat og dag. Men
resultatet var ikke helt godt, hvorfor jeg købte en NAD C 270 med 2x120W igen brugt. Det fjernede ALT bulder nærmest som
ved et trylleslag, dermed ikke sagt at alle de gode råd om akustik med videre ikke gir noget for det kan de sagtens. Men min
erfaring er blot at man kan gøre alt muligt - men hvis ikke forstærkeren er god nok så kan det være ligemeget.

Men jeg vil da klart anbefale at du måske finder en god effektforstærker - hvis din forstærker har pre out. Ellers skal du ha
en forforstærker også, alternativ en solid integreret forstærker. De fåes til rimelige brugt priser og kan let sælges igen hvis
ikke det virker efter hensigten. Jo tungere jo bedre!

Håber du får løst dit problem for det er død iriterende. I øvrigt så tror jeg ikke det vil hjælpe med en sub hvis årsagen er
akustikken for den spiller jo i samme rum, den vil jo anslå rumfrekvensen lige som dine nuværende ht.
Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

simonlund52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2012 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg rykket ht'erne tættere på hinanden og længere fra væggen! Det hjalp faktisk en del! Men der opstår stadigvæk en smule buldren i visse
frekvens områder. Jeg har dog lagt mærke til at borde, sofaer og gulvet alligevel vibrerer lidt i takt med musikken så det kan være at jeg skal få
afkoblet ht'erne noget bedre for at give det sidste!

Xtreme. Jeg kan godt forstå at det har hjulpet dig med nogle ekstra watt! De Dali 18'er kræver vidst en ordentlig røvfuld power!

Jeg tvivler dog på at Xtz a100 mangler watt til at trække mine 99.36. Det er jeg næsten helt sikker på den ikke gør:-)

Overvejer også stadigvæk om jeg skal spille på langs af rummet og så have den brede sofa som en slags rumdeler. Så sidder jeg nemlig heller ikke op
ad bagvæggen.

Er der nogle gode forslag til hvordan jeg skal afkoble mine ht'er godt og forholdsvis billigt hvor jeg bibeholder hældningen på ca. 10 grader?

xtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

En fortovs flise med gummifødder under - og så højtaleren på spikes ovenpå - det virker fortrinligt for mig i hvert fald. Det er
også en prisbillig løsning. Ved dog ikke om den løsning virker lige så godt på tæpper.

Jeg kender som sagt ikke din forstærker så det var blot en tanke at det kunne være der. Og ja du har helt ret Dali 18 skal ha
en ordentligt gang havre for at spille godt. Og nej watt er ligegyldigt - det er strømstyrken i forstærkeren der gør tricket.
Højtaleren er jo ikke bare en modstand, så den kan komme til at levere strøm og spænding forskudt (fasedrej) og det kan
nemt dræne forstærkerens strømreserver. Så hvis ikke den er klædt ordentligt på så bliver resultatet derefter.

/Bjarne
Til top Vis xtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xtreme

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Maj 2012 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
.....Og man behøves ikke et netkabel med aktiv skærm og bullits, for at få en strammere bas. Det er der mange netkabler der kan gøre. Også i forhold til kabler på 2,5 kvadrat. Tynd ledning er ikke baggrunden for denne forskel...

(Lidt sen opfølgning - sorry)

Bulderbas får du sågu ikke fjernet ved at skifte netkabel, eller lege med højttalerkabler -  man er nødt til at få samspillet mellem højttalere og lytterummet til at virke.

f.eks ved at starte med at finde ud af hvilke frekvenser der får lyden til at "boome" -  hertil kan en tonegenerator være svært hjælpsom, eventuelt laver man med f.eks audacity en cd med en række test-toner på -  så har man også noget stabilt at referere til når man flytter rundt på tingene

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes