Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Marantz & Focal? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2012 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Nilef skrev:

Hejsa

Hvad har du været ude at lytte til ? og hvad har dine indtryk da været ?

Og præcis hvilken forstærker og hvilke højtalere har du tidligere haft ?

Mvh.
Niels A

Ærligt, så har jeg faktisk aldrig haft noget ordentligt HIFI.... Det eneste hifi jeg har ejet er en Denon receiver og et par Dali Ikon 5 for nogle år siden... Det lød ganske fint, synes jeg.

Jeg har kun været i Hifi-klubben i Herning et par gange.

Til top Vis wolle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolle_dk

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2012 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:
morten8620 skrev:

den yamaha er billigere i sort

sort.html">http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/Lyd/499 298 /Yamaha-RXV 471-sort.html

Det ser find ud...   DAC fra Burr Brown på alle udgange, hvad vil det sige?

Det er vel kun på de analog ind og udgange der er Burr Brown, og har kun en betydninger hvis du forbinde analog
udstyre til den, har ikke hørt om Burr Brown på højtaler udgange.

Hvordan en surround receiver virker (sådan lidt kort), så modtage den lyden digital over de digitale indgange (fra fx.
DVD afspiller), denne lyde blive pakke ud af receiver som så laver lyde om til PCM, det samme sker med de analoge lyd
kilder, de blive også digitalisere fra analog til PCM, og er en af grund til at surround receiver ikke er gode til analog
stereo, da lyde tit er helt ens om der er komme ind i surround receiver som analog eller digital, da end resultatet blive
det samme, nemlig PCM.

Det er også sådan jeg forstår det, men jeg er SLET IKKE ekspert!!
Og tak for gennemgangen af hvorledes en surround-receiver virker.

Har du slet ingen erfaringer med Sony-receivere?
Og er du også Yamaha-man?

Nilef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
Nilef skrev:

Hejsa

Mvh.
Niels A

Ærligt, så har jeg faktisk aldrig haft noget ordentligt HIFI.... Det er her problematikken opstår... Jeg har ikke noget sammenlignings-grundlag... Eller det passer faktisk ikke... Jeg havde en Denon receiver og et par Dali Ikon 5 for nogle år siden... Det lød ganske fint, synes jeg.

Dali ikon 5 er en dejlig højtaler - jeg har haft en ikon 6. De er begge fine nok. Men de kræver ordentligt udstyr foran.

Jeg havde faktisk dengang en denon receiver dra 700AE ...uha det var ikke godt...ingen kraft og saft..kun svampet lyd..Det var navnligt da jeg opgraderede på forstærkeren at jeg opdagede hvor stor betydning sådan en har.

Til top Vis Nilef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilef

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Nilef skrev:
wolle_dk skrev:
Nilef skrev:

Hejsa

Mvh.
Niels A

Ja okay :)
Som du sikkert har læst, regner jeg med at købe et par Focal Sib2, da jeg foretrækker en åben, lys og d

Ærligt, så har jeg faktisk aldrig haft noget ordentligt HIFI.... Det er her problematikken opstår... Jeg har ikke noget sammenlignings-grundlag... Eller det passer faktisk ikke... Jeg havde en Denon receiver og et par Dali Ikon 5 for nogle år siden... Det lød ganske fint, synes jeg.

Dali ikon 5 er en dejlig højtaler - jeg har haft en ikon 6. De er begge fine nok. Men de kræver ordentligt udstyr foran.

Jeg havde faktisk dengang en denon receiver dra 700AE ...uha det var ikke godt...ingen kraft og saft..kun svampet lyd..Det var navnligt da jeg opgraderede på forstærkeren at jeg opdagede hvor stor betydning sådan en har.

Jeg regner med at købe Focal Sib2 (5.1), da jeg foretrækker en åben, lys og detaljeret lyd... Er det helt skidt, tror du?

Hvilken receiver ville du eventuelt koble sammen med disse højtalere - hvis du kender dem selvfølgelig?

Jeg har hørt fra flere, at de ville vælge Onkyo eller Yamaha... Er du tilhænger af det valg?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:

allanowich skrev:
Ja, så er det Denon/Focal jeg ville vælge. Men som Morten skriver, er Yamaha et fint bud. Faktisk bedre end Denon på ren lyd.

Hvordan bedre på ren lyd?   Beklager hvis spørgsmålet er dumt, men jeg er som sagt total ROOKIE indenfor det her

Yamaha har ikke de "skavanker" i sin måde at spille på, som Denon har. Som der nævnes kan Denon godt blive skinger og lidt massiv i øvre mellemtone/diskant. Denon har dog et par rene forstærkere som PMA2000R og serien i øvrigt, som er rigtigt gode. Jeg tror du får mere lyd for dine penge i det prisleje du er i, ved at vælge Yamaha, evt Onkyo.

Men jeg synes du skulle benytte dig af, du kan retunere Denon og derfor lige afprøve om ikke Denon/Focal er noget du kan bruge. Går det ikke som ventet, så vælg et af de 2 andre nævnte mærker. Onkyo benytter også god digital teknik ligesom Yamaha. 

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
wolle_dk skrev:

allanowich skrev:
Ja, så er det Denon/Focal jeg ville vælge. Men som Morten skriver, er Yamaha et fint bud. Faktisk bedre end Denon på ren lyd.

Hvordan bedre på ren lyd?   Beklager hvis spørgsmålet er dumt, men jeg er som sagt total ROOKIE indenfor det her

Yamaha har ikke de "skavanker" i sin måde at spille på, som Denon har. Som der nævnes kan Denon godt blive skinger og lidt massiv i
øvre mellemtone/diskant. Denon har dog et par rene forstærkere som PMA2000R og serien i øvrigt, som er rigtigt gode. Jeg tror du får mere lyd for
dine penge i det prisleje du er i, ved at vælge Yamaha, evt Onkyo.

Men jeg synes du skulle benytte dig af, du kan retunere Denon og derfor lige afprøve om ikke Denon/Focal er noget du kan bruge. Går det ikke
som ventet, så vælg et af de 2 andre nævnte mærker. Onkyo benytter også god digital teknik ligesom Yamaha. 

Okay, tak for dit input :)
Hvad siger du til den marantz, som jeg er blevet tilbudt af hifi-freaks?

Jeg kan jo returnere alle receivere, så længe jeg køber dem online (købeloven), så det skulle ikke blive noget problen :-)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Elgiganten sælger en nyhed fra Yamaha, RXV373BL.
Jeg kan ikke umiddelbart finde nogle ordentlige anmeldelser af den.

Hvad siger I til den? :-)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Hej Wolle_dk

Tag den Marantz og lyt til den i ro og mag. Du kan så vælge, at sende den retur eller måske finde kabler der trækker lidt mod det lyse. Mit anlægs klang hører til den mørke, men alligevel tydelige og klare side. Her er også ret god gennemsigtighed. Og det er helt uden lyse tendenser. Men pladerne har dog også sit at sige. Det kan godt være, at Marantz/Focal ikke direkte er lys i klangen sammen, men derfor kan det jo godt være klart og tydeligt alligevel. Så hent Marantz/Focal og lyt. Så har du hørt det selv og kan vælge sikkert ud fra dette.  

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Hej Wolle_dk

Tag den Marantz og lyt til den i ro og mag. Du kan så vælge, at sende den retur eller måske finde kabler der trækker lidt mod det lyse. Mit anlægs
klang hører til den mørke, men alligevel tydelige og klare side. Her er også ret god gennemsigtighed. Og det er helt uden lyse tendenser. Men
pladerne har dog også sit at sige. Det kan godt være, at Marantz/Focal ikke direkte er lys i klangen sammen, men derfor kan det jo godt være klart og
tydeligt alligevel. Så hent Marantz/Focal og lyt. Så har du hørt det selv og kan vælge sikkert ud fra dette.  

Hvis diverse kyndige hoveder mener at yamaha vil være det oplagte valg, vil det sikkert være lidt dumt at forsøge med marantz.. Hehe ;-)
Recordere har også brugt en Yamaha til at teste sættet med, hvor det fik flotte anmeldelser:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1557&zoneid=1

Du skriver at pladerne har en stor indvirkning?
Sætter skal som tidligere fortalt mest bruges til film og musik-dvd :-)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Ja, i mit tilfælde er det pladerne, da jeg jo ikke har surround. Men helt ærligt, er det ikke smartere, at have din egen lytte mæssige erfaring, frem for at stole på anmeldelserne. Det er kun en rettesnor og teaser. Du kender jo ikke anmelderens smag, så du ved ikke, hvad der bedømmes ud fra. Marantz er et super godt mærke og det er Onkyo og Yamaha også. Disse er bedre valg, end Denon i mange tilfælde. Yamaha og Onkyo blev kun nævnt som et bedre valg, end Denon, ikke Marantz. Du bliver gladere for dit valg, når du har haft mulighed for, at afprøve det selv.Så kan andre sige hvad de vil, for du har besluttet dig ud fra dine egne øre. Vælger du kun ud fra tests, vil du altid være i tvivl, for du læser jo stadig test efter dit køb. Det bliver jo nok ikke sidste gang, du skal ud og købe nyt setup.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Ja, i mit tilfælde er det pladerne, da jeg jo ikke har surround. Men helt ærligt, er det ikke smartere, at have din egen lytte mæssige erfaring, frem for at stole på anmeldelserne. Det er kun en rettesnor og teaser. Du kender jo ikke anmelderens smag, så du ved ikke, hvad der bedømmes ud fra. Marantz er et super godt mærke og det er Onkyo og Yamaha også. Disse er bedre valg, end Denon i mange tilfælde. Yamaha og Onkyo blev kun nævnt som et bedre valg, end Denon, ikke Marantz. Du bliver gladere for dit valg, når du har haft mulighed for, at afprøve det selv.Så kan andre sige hvad de vil, for du har besluttet dig ud fra dine egne øre. Vælger du kun ud fra tests, vil du altid være i tvivl, for du læser jo stadig test efter dit køb. Det bliver jo nok ikke sidste gang, du skal ud og købe nyt setup.

Jeg er slet ikke uenig i dine udsagn!
Men selvom jeg vælger højtalerne fra Hifi-freaks (Focal), kan jo sagtens købe en anden receiver hjem og gennem-teste det... Hvis jeg ikke kan lide højtalerne eller receiveren, kan jeg jo stadig sende det "forkerte" udstyr retur..

Jeg kan godt lide Marantz design, da det er slim... Det skal ikke være nogen hemmelighed...  Og hvis jeg køber det hele fra Hifi-freaks, får jeg den bedre subwoofer med i prisen... Det er selvfølgelig en god ting...  Jeg ved bare ikke om det lækre design og en lidt bedre subwoofer skal overskygge det, at jeg muligvis kan få en bedre receiver til samme pris andre steder.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Det er jo derfor du skal afprøve det selv under de hjemlige former. Så ved du, om du skal se andre steder hen. Du vil som sagt være mere sikker på, du har valgt det rigtige for dig.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det er jo derfor du skal afprøve det selv under de hjemlige former. Så ved du, om du skal se andre steder hen. Du vil som sagt være mere sikker på, du har valgt det rigtige for dig.

Netop, men jeg forstår ikke, hvorfor du mener, at jeg skal prøve Focal/Marantz, når du blandt flere mener at Yamaha vil give den ønskede lyd...

Det er det der forvirrer mig lidt

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Det er fordi, som jeg skrev tidligere, at fordi klangen nok ikke hører til den lyse side, så kan det jo godt være klart og tydeligt alligevel. Derfor synes jeg du lige skal prøve det af. Er det ikke dig alligevel, så har du fået et par andre bud du så kan prøve. Og det er Onkyo og Yamaha.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har lige skimtet tråden og det er på en måde lidt svært at svare på hvad du søger, en fin og detaljeret lyd er ikke noget jeg forbinder med grej i denne prisklasse og da slet ikke surround recivere, igen kommer det jo an på hvad der skal lægges i de ord.

Det sagt så har jeg da også haft et par surround recivere selv og når det kommer til at skulle spille 2 kanals lyd over analog indgangen så er den beste jeg har haft en Yamaha, jeg har ikke fulgt med i hvad de har lavet de sidste par år men ud fra hvad jeg kan læse i denne tråd så har de vist ikke mistet disse egenskaber, så giv endelig en yamaha et lyt.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Det er fordi, som jeg skrev tidligere, at fordi klangen nok ikke hører til den lyse side, så kan det jo godt være klart og tydeligt alligevel. Derfor synes jeg du lige skal prøve det af. Er det ikke dig alligevel, så har du fået et par andre bud du så kan prøve. Og det er Onkyo og Yamaha.

Jeg er virkelig forvirret nu! 
Jeg vil jo netop gerne have den lidt lyse, åbne og detaljerede lyd....  Hvorfor skal jeg så vælge en receiver som måske hører lidt til den mørke side?   Beklager, hvis jeg har misforstået, hvad du mente

Elgigangten sælger eksempelvis en helt ny model fra Yamaha til 2000 kr... Det samlede anlæg vil altså blive billigere, hvis jeg vælger den allerede anbefalte reciever (Yamaha el. Onkyo)...

Jeg mindes at have fået fortalt, at Marantz ikke er helt fremme i skoene med hensyn til sorrund, men derimod gør det super godt til stereo/musik.

Deraf min forvirrig, hvorfor du mener at netop Marantz skulle være et bedre valg for mig

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Den åbne og deteljerede lyd kan sagten opnås selvom klangen hører til den lidt mørkere side. Det var pointen. Men prøv da så en Yamaha først, så. Du kan jo stadig vælge noget andet, hvis det ikke dur. Skal klangen være lidt lys også, så er Yamaha et fint valg.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Hej, jeg har lige skimtet tråden og det er på en måde lidt svært at svare på hvad du søger, en fin og detaljeret lyd er ikke noget jeg forbinder med grej i denne prisklasse og da slet ikke surround recivere, igen kommer det jo an på hvad der skal lægges i de ord.

Det sagt så har jeg da også haft et par surround recivere selv og når det kommer til at skulle spille 2 kanals lyd over analog indgangen så er den beste jeg har haft en Yamaha, jeg har ikke fulgt med i hvad de har lavet de sidste par år men ud fra hvad jeg kan læse i denne tråd så har de vist ikke mistet disse egenskaber, så giv endelig en yamaha et lyt.

Tak for dit input...
Har du nogen erfaringer med Marantz og Focal generelt? Ikke nødvendigvis i samme sæt, men bare hvordan disse to mærker lyder/spiller.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Den åbne og deteljerede lyd kan sagten opnås selvom klangen hører til den lidt mørkere side. Det var pointen. Men prøv da så en Yamaha først, så. Du kan jo stadig vælge noget andet, hvis det ikke dur. Skal klangen være lidt lys også, så er Yamaha et fint valg.

Klangen skal netop ikke være mørk... Beklager hvis jeg ikke har fremlagt det særlig tydeligt
Altså, jeg skal måske passe på med at sige, at lyden SKAL være lys..

Jeg kan komme med et praktisk eksempel, som sikkert kan beskrive den ønskede lyd meget godt:

Jeg har været i Hifiklubben nogle gange, hvor jeg har fået lov at lytte til Dali og B&W flere gange... Begge gange fandt jeg ud af, at Dali lavede den lyd, som faldt i min smag...

Kan man da ikke sige, at jeg ønsker dali's lyse lyd, fremfor B&W's lidt mere mørke og lukkede lyd...

Det er sgu pinligt, hvis jeg har taget helt fejl!!

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
dan a. skrev:

Tak for dit input...
Har du nogen erfaringer med Marantz og Focal generelt? Ikke nødvendigvis i samme sæt, men bare hvordan disse to mærker lyder/spiller.

Marantz er også et fint produkt, jeg her en kamarat der har en ælder surround forstærker fra dem og min forælder har også en, de spiller ok stereo, i min optik er det sådan at hvis en surround forstærker spiller ok stereo så skal den nok performe når den skal køre i surround mode.

Focal har jeg det lidt mere anstrengt med, nu kender jeg ikke lige de sat. du henviser til men min generelle erfaring med focal er at de er meget afslørende, spicielt toppen kan være problematisk, er  der den mindste hårhed et sted i systemet så høres det også, med den beskrivelse du er kommet med så vil jeg nok anbefale dig at lytte på andre højtaler kombinationer også, TC forhandler både monitor audio og DLS, det var måske et lyt værd

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes