Emne: Marantz & Focal? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
wolle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet en lille liste, som jeg utrolig gerne vil have jer til at kommentere på:
På forhånd tak 
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
wolle_dk skrev:
dan a. skrev:
|
Hej, jeg har lige skimtet tråden og det er på en måde lidt svært at svare på hvad du søger, en fin og detaljeret lyd er ikke noget jeg forbinder med grej i denne prisklasse og da slet ikke surround recivere, igen kommer det jo an på hvad der skal lægges i de ord.
Det sagt så har jeg da også haft et par surround recivere selv og når det kommer til at skulle spille 2 kanals lyd over analog indgangen så er den beste jeg har haft en Yamaha, jeg har ikke fulgt med i hvad de har lavet de sidste par år men ud fra hvad jeg kan læse i denne tråd så har de vist ikke mistet disse egenskaber, så giv endelig en yamaha et lyt.
|
|
|
Tak for dit input... Har du nogen erfaringer med Marantz og Focal generelt? Ikke nødvendigvis i samme sæt, men bare hvordan disse to mærker lyder/spiller.
|
|
|
Marantz er også et fint produkt, jeg her en kamarat der har en ælder surround forstærker fra dem og min forælder har også en, de spiller ok stereo, i min optik er det sådan at hvis en surround forstærker spiller ok stereo så skal den nok performe når den skal køre i surround mode.
Focal har jeg det lidt mere anstrengt med, nu kender jeg ikke lige de sat. du henviser til men min generelle erfaring med focal er at de er meget afslørende, spicielt toppen kan være problematisk, er der den mindste hårhed et sted i systemet så høres det også, med den beskrivelse du er kommet med så vil jeg nok anbefale dig at lytte på andre højtaler kombinationer også, TC forhandler både monitor audio og DLS, det var måske et lyt værd 
|
|
|
Mit budget er meget sparsomt desværre  Hvis du kan linke til et lækkert sæt - indenfor mit bugdet, er jeg meget modtagelig for inputs. (man får ikke 5.1 sæt andre steder for 3-4000 kr?)
Du må ligeledes gerne kommentere min receiver-liste, hvis du har lyst 
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må spørger jeg måske dumt, og undskylder derfor på forhånd 
Vil det være en dum ide at starte med at købe receiveren, og derefter finde nogle højtalere som passer til denne.. Eller vil I gøre det i omvendt rækkefølge? 
|
| Til top |
|
| |
Stereolab Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 151
|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
Vil det være en dum ide at starte med at købe receiveren, og derefter finde nogle højtalere som passer til denne.. Eller vil I gøre det i omvendt rækkefølge?  |
|
|
Hvad kom først: Hønen eller ægget?  Højttalerne har den største lydsignatur, så når du har valgt et højttaler system har du groft sagt valgt "lyden" af dit system. Receiveren, kabler ect. i kæden lader dig så tweake lyden i mindre grad, f.eks. mod lysere ellere mørkere. __________________ Mvh
Stereolab
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|

Stereolab skrev:
wolle_dk skrev:
|
Vil det være en dum ide at starte med at købe receiveren, og derefter finde nogle højtalere som passer til denne.. Eller vil I gøre det i omvendt rækkefølge? 
|
|
|
Hvad kom først: Hønen eller ægget?
Højttalerne har den største lydsignatur, så når du har valgt et højttaler system har du groft sagt valgt "lyden" af dit system. Receiveren, kabler ect. i kæden lader dig så tweake lyden i mindre grad, f.eks. mod lysere ellere mørkere.
|
|
|
Hvis jeg kunne svare på dit spørgsmål, havde jeg sikkert vundet en nobolpris for længe siden  Problemet er bare lidt, at den eneste setup, jeg har råd til er Focal Sib2....
Ja, jeg burde sikkert spare yderligere op til et bedre setup, men da jeg skal tilbage på skolebænken til sommer, har jeg ikke mulighed for yderligere opsparing 
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttalerne er IMO dem der har størst beydning for lydbilledet, så jeg ville klart starte med dem, hvis det var mig.
Du vender ofte tilbage til at du godt kan lide lyden af Dali HT, så hvad med at vende tilbage til at kigge efter dem? Vil tro at selv concept1 kan komkurrere med de små Focal du har kig på. (Hvad blev der i øvrigt af de Mentor2 du var ved at købe jf. en af dine tidligere tråde?).
Med mindre du køber brugt, kommer du nok til at vælge at udskyde enten sub. eller baghøjttalere i første omgang, og opgradere i takt med at du får sparet op hvis du vælger den løsning. Til gengæld får du formentlig et anlæg du vil være glad for lænegere.
Har ikke selv den store erfaring med "snurre-rundt-lyd" da jeg udelukkende kører stereo, men min søn har en af de mindre Denon, og concept1, og er godt tilfreds med den løsning. Han startede med 2 fronter, og har senere opgraderet med baghøjttalere og center, men har fortsat ikke fået råd til sub.
Jeg er helt enig med mange af de øvrige i, at der findes meget andet (og ofte bedre) end HIFI-klubben, men her kan du i hvert fald høre produkterne inden du handler. Køber du uden at have lyttet først, er der stor rirsiko for at du får noget ganske andet end det du drømmer om, da vores ører sandsynligvis hører noget helt andet end dine
Men vil også anbefale dig at finde en "Elgigant" i nærheden og høre en af Yamaha'erne. Flere af modellerne har fået superanmelddelser - også i konkurrence med mange af de deciderede hifi-producenter. Det er næppe uden grund, at Yamaha har været en af de helt store spillere på det proffessionelle lydmarked mere end 30 år.
Men forstår godt din tvivl og forvirring - det er mange penge at spendere på et ekstremt uoverskueligt marked. Netop derfor skal du tro på dine egne ører: Hvis du synes det lyder godt, er det det rigtige for dig, uanset hvad andre mener.
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E skrev:
Højttalerne er IMO dem der har størst beydning for lydbilledet, så jeg ville klart starte med dem, hvis det var mig.
Du vender ofte tilbage til at du godt kan lide lyden af Dali HT, så hvad med at vende tilbage til at kigge efter dem? Vil tro at selv concept1 kan komkurrere med de små Focal du har kig på. (Hvad blev der i øvrigt af de Mentor2 du var ved at købe jf. en af dine tidligere tråde?).
Med mindre du køber brugt, kommer du nok til at vælge at udskyde enten sub. eller baghøjttalere i første omgang, og opgradere i takt med at du får sparet op hvis du vælger den løsning. Til gengæld får du formentlig et anlæg du vil være glad for lænegere.
Har ikke selv den store erfaring med "snurre-rundt-lyd" da jeg udelukkende kører stereo, men min søn har en af de mindre Denon, og concept1, og er godt tilfreds med den løsning. Han startede med 2 fronter, og har senere opgraderet med baghøjttalere og center, men har fortsat ikke fået råd til sub.
Jeg er helt enig med mange af de øvrige i, at der findes meget andet (og ofte bedre) end HIFI-klubben, men her kan du i hvert fald høre produkterne inden du handler. Køber du uden at have lyttet først, er der stor rirsiko for at du får noget ganske andet end det du drømmer om, da vores ører sandsynligvis hører noget helt andet end dine
Men vil også anbefale dig at finde en "Elgigant" i nærheden og høre en af Yamaha'erne. Flere af modellerne har fået superanmelddelser - også i konkurrence med mange af de deciderede hifi-producenter. Det er næppe uden grund, at Yamaha har været en af de helt store spillere på det proffessionelle lydmarked mere end 30 år.
Men forstår godt din tvivl og forvirring - det er mange penge at spendere på et ekstremt uoverskueligt marked. Netop derfor skal du tro på dine egne ører: Hvis du synes det lyder godt, er det det rigtige for dig, uanset hvad andre mener.  |
|
|
Måske jeg burde kigge lidt nærmere på brugt-markedet...... Det største minus ved brugt-markedet helt klart den manglende returret, som jeg har, når jeg køber online fra en web-butik.
Hvis du var i mine sko, hvilken retning ville du da kigge på brugt-markedet? Hvis du er klar over hvilken type lyd, jeg søger? Det er mindst lige så uoverskuligt på brugt-brmarkedet, da der findes en masse skrammel out-in-space.
Angående Dali, så er jeg ikke VILDT begejsret for lyden fra disse højtalere.... Det er blot det enste sammenlignings-grundlag, jeg har 
Og til elgiganten, er det ligegyldigt hvilke højtalere, jeg lytter på dem? Jeg kan ikke forestille mig, at de har nogle højtalere, som jeg vil ha'
Jeg får ikke plads til store højtalere, da jeg flytter i mindre studie-bolig til sommer.... Det var bl.a. derfor jeg fandt Focal Sib2 som en oplagt kandidat.
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=wolle_dk]
Hvis du var i mine sko, hvilken retning ville du da kigge på brugt-markedet? [/QUOTE=wolle_dk]
Jeg ville kigge geografi: Find annoncer fra folk der bor tilstrækkelig tæt på, til at du kan komme ud at lytte. På den måde kan du hurtigt få en fornemmelse af hvilke mærker der har den lyd du går efter.
Kig på dba, hifishark, ksb, guloggratis, samt i dine lokalaviser m.v.. Så vil du formentlig hurtigt finde tilstrækkeligt med muligheder at lytte til, så kan lave en prioriteringsliste over hvad du gerne vil have. Samtidig får du et overblik over prisniveauet, og kan se hvilken stand det er muligt at finde indenfor dit budget, og på den måde afklare om du er villig til at købe brugt.
En anden mulighed er, at afsætte en dag eller 2 til at tage på tur til en støre by, med mange forhandlere og få lyttet på mest muligt. Du kan sagtens være heldig at en af dem har et godt tilbud på eks. et demosæt, eller tilbyder en god rabat. Får du ikke handlet, vil det give dig en + og - minusliste du kan bruge til at afsøge brugtmarkedet.
Igen er jeg desværre nødt til at sige: Mine ører kan ikke afgøre hvad dine kan lide
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E skrev:
[QUOTE=wolle_dk]
Hvis du var i mine sko, hvilken retning ville du da kigge på brugt-markedet?
[/QUOTE=wolle_dk]
Jeg ville kigge geografi: Find annoncer fra folk der bor tilstrækkelig tæt på, til at du kan komme ud at lytte. På den måde kan du hurtigt få en fornemmelse af hvilke mærker der har den lyd du går efter.
Kig på dba, hifishark, ksb, guloggratis, samt i dine lokalaviser m.v.. Så vil du formentlig hurtigt finde tilstrækkeligt med muligheder at lytte til, så kan lave en prioriteringsliste over hvad du gerne vil have. Samtidig får du et overblik over prisniveauet, og kan se hvilken stand det er muligt at finde indenfor dit budget, og på den måde afklare om du er villig til at købe brugt.
En anden mulighed er, at afsætte en dag eller 2 til at tage på tur til en støre by, med mange forhandlere og få lyttet på mest muligt. Du kan sagtens være heldig at en af dem har et godt tilbud på eks. et demosæt, eller tilbyder en god rabat. Får du ikke handlet, vil det give dig en + og - minusliste du kan bruge til at afsøge brugtmarkedet.
Igen er jeg desværre nødt til at sige: Mine ører kan ikke afgøre hvad dine kan lide  |
|
|
Jeg mente mere hvilke mærker, jeg måske bør kigge efter? Hvis jeg ikke har nogenlunde retnings-linje, er det jo næsen umuligt at finde ud af, hvad jeg skal lede efter! 
Jeg har lige et spørgsmål, som du eller andre muligvis kan svare på:
- Focal Sib skulle have en lidt skinger diskant, ellers en rigtig god bas/mellemtone.
Man kan fin-pudse diskanten ved at vælge en lidt mørkere receiver, mørke kabler eller lign?
Hvis det kan lade sig gøre, så tror jeg, at jeg køber et sæt Focal sib... Så kan I også få lidt fred for mig 
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, men en mindre Yamaha kan vel også gøre det?
Har du et input til mit spørgsmål angående den skingre diskant?
|
| Til top |
|
| |
morten8620 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 223
|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
morten8620 Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 223
|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
Jeg mente mere hvilke mærker, jeg måske bør kigge efter?Hvis jeg ikke har nogenlunde retnings-linje, er det jo næsen umuligt at finde ud af, hvad jeg skal lede efter!  |
|
|
Når vi taler recievere, er der jo allerede kommet mange gode bud: Yamaha, Marantz, Onkyo og Denon er nok dem jeg i din situation ville starte med at lytte til.
M.h.t. højttalere er jeg lidt mere på herrens mark, da jeg som nævnt tidligere er til 2-kanals lyd, og derfor fortrinsvis har erfaring med højttalere i en lidt højere prisklasse (det kan man lettere få råd til når man kun skal bruge 2  )
wolle_dk skrev:
- Focal Sib skulle have en lidt skinger diskant, ellers en rigtig god bas/mellemtone.Man kan fin-pudse diskanten ved at vælge en lidt mørkere receiver, mørke kabler eller lign?
Hvis det kan lade sig gøre, så tror jeg, at jeg køber et sæt Focal sib... Så kan I også få lidt fred for mig  |
|
|
Jeg vil advare dig imod at tro du kan ændre meget på lyden med kabler. Specielt i din prisklasse får du meget mere ud af at bruge pengene på højttalere og forstærker. Du vil næppe kunne høre forskel på om du benytter alm. netledning/lakridskabler eller dyrere alternativer. Gå hellere efter en forstærker med tonekontroller, hvor du kan regulere bas/diskant efter dine ører.
Jeg har ikke høt de pgl. højttalere og kan derfor ikke sige noget om hvordan de lyder. Når jeg tidligere har udtalt mig en smule skeptisk, er det derfor udelukkende på baggrund af deres størrelse og vægt (som siger en del om kabinettets evne til at fokusere lyden). Men jeg er selv blevet både positivt og negativt overrasket over små højttaleres lyd, så igen er du nødt til at høre dem før du ved hvad de kan.
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E skrev:
wolle_dk skrev:
Jeg mente mere hvilke mærker, jeg måske bør kigge efter?Hvis jeg ikke har nogenlunde retnings-linje, er det jo næsen umuligt at finde ud af, hvad
jeg skal lede efter!  |
|
|
Når vi taler recievere, er der jo allerede kommet mange gode bud: Yamaha, Marantz, Onkyo og Denon er nok dem jeg i din situation ville starte med
at lytte til.
M.h.t. højttalere er jeg lidt mere på herrens mark, da jeg som nævnt tidligere er til 2-kanals lyd, og derfor fortrinsvis har erfaring med højttalere i en
lidt højere prisklasse (det kan man lettere få råd til når man kun skal bruge 2 )
wolle_dk skrev:
- Focal Sib skulle have en lidt skinger diskant, ellers en rigtig god bas/mellemtone.Man kan fin-pudse diskanten ved at vælge en
lidt mørkere receiver, mørke kabler eller lign?
Hvis det kan lade sig gøre, så tror jeg, at jeg køber et sæt Focal sib... Så kan I også få lidt fred for mig  |
|
|
Jeg vil advare dig imod at tro du kan ændre meget på lyden med kabler. Specielt i din prisklasse får du meget mere ud af at bruge pengene på
højttalere og forstærker. Du vil næppe kunne høre forskel på om du benytter alm. netledning/lakridskabler eller dyrere alternativer. Gå hellere efter
en forstærker med tonekontroller, hvor du kan regulere bas/diskant efter dine ører.
Jeg har ikke høt de pgl. højttalere og kan derfor ikke sige noget om hvordan de lyder. Når jeg tidligere har udtalt mig en smule skeptisk, er det derfor
udelukkende på baggrund af deres størrelse og vægt (som siger en del om kabinettets evne til at fokusere lyden). Men jeg er selv blevet både positivt
og negativt overrasket over små højttaleres lyd, så igen er du nødt til at høre dem før du ved hvad de kan. |
|
|
Hvis en højtaler lyder rigtig fint på nær den skingre diskant, da kan man ikke tæmme diskanten med en lidt mørkere receiver?
Øv, det troede/håbede jeg ellers.
Og jeg får ikke plads til større højtalere, så størrelsen er ikke et diskuterbart emne :-)
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sikkert begge fine sæt, men jeg har jo ikke en chance for at høre dem...
Hvis jeg skal købe brugt, så skal det helst være i en rimelig køre-afstand, så jeg selv kan hente dem, og høre dem ingen køb :-)
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, du kan godt tæmme en lidt livlig diskant ved det rigtige match af receiver. I milde tilfælde kan kabler gøre det. Det er jo derfor man skal prøve det sammen, feks Dali højttalere og en Arcam forstærker/receiver, er ikke så godt et match, da det trækker for meget i samme retning. Men en Dali ht og en Rega eller Naim forstærker ville kunne fin pudse hinanden til en mere neutral klang. Så det gælder om at parre det til hinanden for et optimalt resultat, - i dine øre vel at mærke.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Anker E Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skriver at du ikke skal forvente at kunne ændre hørbart på lyden med kabler.
En "mørkere" forstærker vil hjælpe på problemet med en alt for skinger diskant, men vil ikke nødvendigvis fjerne det. Når en forstærker lyder "mørkt" er det typisk fordi bas og/eller mellemtoneområdet er forstærket i større eller mindre udstrækning. Det betyder naturligvis at disse områder til en vis grad vil "overdøve" diskanten. I nogle tilfælde er et nok til at give det rigtige lydbillede - i andre vil man stadig høre den skingre diskant. I de sidste situationer kan en tonekontrol hvor der kan skrues ned for toppen af diskanten være løsningen.
Mange herinde korser sig når de hører om tonekontroller, da det jo er at ændre på lyden. Men hvis det er det er skal til for at det lyder godt, har jeg personligt intet imod det. Sjovt nok, er det typisk de samme der anbefaler at man ofrer formuer på kabler, der skulle kunne det samme som tonekontrollerne
Så mit råd er uændret: Find de højttalere og den forstærker (gern med tonekontroller) du synes lyder bedst indenfor dit budget, og glem al om at bruge penge på (dyre) kabler.
|
| Til top |
|
| |
wolle_dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2012 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Jo, du kan godt tæmme en lidt livlig diskant ved det rigtige match af receiver. I milde tilfælde kan kabler gøre det. Det er jo derfor man skal prøve det sammen, feks Dali højttalere og en Arcam forstærker/receiver, er ikke så godt et match, da det trækker for meget i samme retning. Men en Dali ht og en Rega eller Naim forstærker ville kunne fin pudse hinanden til en mere neutral klang. Så det gælder om at parre det til hinanden for et optimalt resultat, - i dine øre vel at mærke.  |
|
|
Ja okay, men hvis Focal's lidt agressive/overdrevne diskant skulle tilpasses min lydsmag, hvilken receiver vil du da parre disse med?
Vil du stadig holde på Yamaha eller Onkyo?? Eller vil den Marantz pludselig være mere oplagt nu?
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|