Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Marantz & Focal? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Jeg skriver at du ikke skal forvente at kunne ændre hørbart på lyden med kabler.

En "mørkere" forstærker vil hjælpe på problemet med en alt for skinger diskant, men vil ikke nødvendigvis fjerne det. Når en forstærker lyder "mørkt" er det typisk fordi bas og/eller mellemtoneområdet er forstærket i større eller mindre udstrækning. Det betyder naturligvis at disse områder til en vis grad vil "overdøve" diskanten. I nogle tilfælde er et nok til at give det rigtige lydbillede - i andre vil man stadig høre den skingre diskant. I de sidste situationer kan en tonekontrol hvor der kan skrues ned for toppen af diskanten være løsningen.

Mange herinde korser sig når de hører om tonekontroller, da det jo er at ændre på lyden. Men hvis det er det er skal til for at det lyder godt, har jeg personligt intet imod det. Sjovt nok, er det typisk de samme der anbefaler at man ofrer formuer på kabler, der skulle kunne det samme som tonekontrollerne

Så mit råd er uændret: Find de højttalere og den forstærker (gern med tonekontroller) du synes lyder bedst indenfor dit budget, og glem al om at bruge penge på (dyre) kabler.

Jeg kommer ikke til at købe dyre kabler.. Du kan være helt rolig
Men hvis Focal er lidt skinger i diskanten, bør jeg måske finde en neutral receiver og lidt varme kabler?

Burde det ikke give en fin, neutral lyd?    Jeg kan selvfølgelig fin-pudse diskanten på receiveren, hvis det er nødvendigt.

Til top Vis wolle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolle_dk

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

De alle 3 har en god og rar diskant, men spillestilen er lidt forskellig. Ingen af dem hører den hårde eller spidse side. Hvis du undlader, at sidde lige i akse retningen på højttalerne, men skråt fra, så vil det milne diskanten på højttalerne. Så du kan uden problemer vælge en af de 3 receivere.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
De alle 3 har en god og rar diskant, men spillestilen er lidt forskellig. Ingen af dem hører den hårde eller spidse side. Hvis du undlader, at sidde lige i akse retningen på højttalerne, men skråt fra, så vil det milne diskanten på højttalerne. Så du kan uden problemer vælge en af de 3 receivere.

Jamen Yamaha, Onkyo og Marantz er da ikke lige neutrale, er de??
Ellers har jeg misforstået hele denne debat!

kender du nogle kabler der er lidt til den varme side?
og kan du beskrive de tre receiveres spillestil... så kan jeg jo vælge den der falder mest i min smag

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Jeg skriver at du ikke skal forvente at kunne ændre hørbart på lyden med kabler.

En "mørkere" forstærker vil hjælpe på problemet med en alt for skinger diskant, men vil ikke nødvendigvis fjerne det. Når en forstærker lyder "mørkt" er det typisk fordi bas og/eller mellemtoneområdet er forstærket i større eller mindre udstrækning. Det betyder naturligvis at disse områder til en vis grad vil "overdøve" diskanten. I nogle tilfælde er et nok til at give det rigtige lydbillede - i andre vil man stadig høre den skingre diskant. I de sidste situationer kan en tonekontrol hvor der kan skrues ned for toppen af diskanten være løsningen.

Mange herinde korser sig når de hører om tonekontroller, da det jo er at ændre på lyden. Men hvis det er det er skal til for at det lyder godt, har jeg personligt intet imod det. Sjovt nok, er det typisk de samme der anbefaler at man ofrer formuer på kabler, der skulle kunne det samme som tonekontrollerne

Så mit råd er uændret: Find de højttalere og den forstærker (gern med tonekontroller) du synes lyder bedst indenfor dit budget, og glem al om at bruge penge på (dyre) kabler.
Jeg havde en Onkyo A 807 forstærker for en del år siden. Den havde nogle rigtigt brugbare tone kontroller. Kørte mest "direct", men visse plader kunne trænge til lidt ekstra/mindre og det klarede de uden, at ødelægge perspektiv eller gennemsigtighed. Ved at de stod neutral og så ind/ud koble, kunne man kun høre et yderst svagt slør i transienterne, men eller ikke noget særligt. Så jo, er de lavet rigtig, så er tone kontroller jo ikke så tosset endda. Her har du min støtte.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Anker E skrev:

Jeg havde en Onkyo A 807 forstærker for en del år siden. Den havde nogle rigtigt brugbare tone kontroller. Kørte mest "direct", men visse plader kunne trænge til lidt ekstra/mindre og det klarede de uden, at ødelægge perspektiv eller gennemsigtighed. Ved at de stod neutral og så ind/ud koble, kunne man kun høre et yderst svagt slør i transienterne, men eller ikke noget særligt. Så jo, er de lavet rigtig, så er tone kontroller jo ikke så tosset endda. Her har du min støtte.

Det er altid rart med noget støtte
Hvis du kender nogle henholdsvis varme og neutrale kabler som er billige, hører jeg meget gerne dine forslag ...

Gerne både et forslag til varme, og et forslag til neutrale kabler

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

De er neutrale lidt på hver deres måde. Men de er alle rare, at lytte til. De focuserer blot på forskellige dele af lyd spektret. Den ene er rolig, den anden er livlig, den 3'de er lidt midt i mellem. Men de er alle rare,  at høre musik på.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
De er neutrale lidt på hver deres måde. Men de er alle rare, at lytte til. De focuserer blot på forskellige dele af lyd spektret. Den ene er rolig, den anden er livlig, den 3'de er lidt midt i mellem. Men de er alle rare,  at høre musik på.

Jeg skal jo stadig mest bruge højtalerne til film og musik-dvd'er!!
Og jeg ved ikke hvilken rækkefælge du nævnte receiverne?  Det var måske bare for at fortælle om forskelligheden blandt receivere?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:

allanowich skrev:

Og jeg ved ikke hvilken rækkefælge du nævnte receiveren?  Det var måske bare for at fortælle om forskelligheden blandt receivere?

Yezzer.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
wolle_dk skrev:

allanowich skrev:

Og jeg ved ikke hvilken rækkefælge du nævnte receiveren?  Det var måske bare for at fortælle om forskelligheden blandt receivere?

Yezzer.

Øv, jeg håbede, at du kunne sige noget om de enkelte mærker....

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
dan a. skrev:
Den brugte Yamaha der er forslået er et fint bud men den er for dyr, for ikke ret meget mere kan man få denne og så er den ny

http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/forstarker-hojttal er/forstarker-og-afspillere/RXV771BL/yamaha-7-2-receiver-rx- v771-sort

Okay, men en mindre Yamaha kan vel også gøre det?
Har du et input til mit spørgsmål angående den skingre diskant?
jo mindre kan også gøre det, jeg vil forslå dig at holde øje med El-Gigantens tilbudsavis, der er jævnlig gode bud på Yamaha.

Vedr. højtalerne så har jeg kigget lidt rundt omkring men må tilstå at jeg har svært ved at finde noget til 4K jeg vil anbefale, i hvert fald ikke noget nyt, der er dog kommet et par brugt bud på nogle KEF, de er ikke tosset og er ikke et sek. i tvivl om at du får et bedere produkt ved at købe dem. Du kunne også tænke lidt alternetivt, du kunne starte med et 5.0 setup stil at start med, det kræver blot at du vælger en lidt større gulv model til fronter.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

wolle_dk skrev:
dan a. skrev:
Den brugte Yamaha der er forslået er et fint bud men den er for dyr, for ikke ret meget mere kan man få denne og så er den ny

http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/forstarker-hojttal er/forstarker-og-afspillere/RXV771BL/yamaha-7-2-receiver-rx- v771-sort

Okay, men en mindre Yamaha kan vel også gøre det?
Har du et input til mit spørgsmål angående den skingre diskant?
jo mindre kan også gøre det, jeg vil forslå dig at holde øje med El-Gigantens tilbudsavis, der er jævnlig gode bud på Yamaha.

Vedr. højtalerne så har jeg kigget lidt rundt omkring men må tilstå at jeg har svært ved at finde noget til 4K jeg vil anbefale, i hvert fald ikke noget nyt, der er dog kommet et par brugt bud på nogle KEF, de er ikke tosset og er ikke et sek. i tvivl om at du får et bedere produkt ved at købe dem. Du kunne også tænke lidt alternetivt, du kunne starte med et 5.0 setup stil at start med, det kræver blot at du vælger en lidt større gulv model til fronter.

Jeg vil hellere end gerne købe brugt, da jeg på den måde får mere for pengene...
Det skal desværre siges, at jeg er blevet snydt flere gange ved privat internet-handel!!

Ergo, hvis jeg skal købe brugt, så skal det være indenfor en køre-afstand, som er overkommelig... Og angående budgettet, så kan jeg godt nok godt strække mig til 6000 kr for højtalerne, hvis jeg kan nøjes med 2000 kr til receiveren...

Så må jeg bare leve af havregrød i sommerferien

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
allanowich skrev:
wolle_dk skrev:

allanowich skrev:

Yezzer.
Jamen det kan jeg godt. Det er Marantz, Yamaha og Onkyo. I den rækkefølge, som jeg skriver i spillestil i indlægget tidligere.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
wolle_dk skrev:
allanowich skrev:
wolle_dk skrev:

allanowich skrev:

Yezzer.
Jamen det kan jeg godt. Det er Marantz, Yamaha og Onkyo. I den rækkefølge, som jeg skriver i spillestil i indlægget tidligere.

Kan man snakke om, hvad der er rarest, når man ser film?
Eller er det også individuelt?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Der er selvfølgelig også en lyd signatur i surround lyd. Ellers vil det være ubehageligt, at se/høre koncert dvd'er, hvis ikke man sammen sætter det godt nok. Film lyd siden skal jo også være til at holde ud, at lytte til.  Så jo, det kan man.

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Maj 2012 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Sidste råd herfra er, at du selv bruger en time på at køre til Audiovision i Skive. Får en snak med dem og lytter til deres receivere fra pioneer, marantz, harman kardon og samtidig kan du høre det sæt KEF 5005 som de har på tilbud til knap 10k.  og så huske, at der er flere sæt til salg på DBA til 42-4500 kr

http://www.audiovision.dk/prislist.htm

Det vil nok være nemmere end at stille 450 spørgsmål herinde, hvor du får subjektive råd som du i realiteten ikke kan bruge til noget, fordi de enkelte produkter bliver bedømt i et andet set-up end det du ender op med og opfattelsen af god lyd er meget individuel

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Der er selvfølgelig også en lyd signatur i surround lyd. Ellers vil det være ubehageligt, at se/høre koncert dvd'er, hvis ikke man sammen sætter det godt nok. Film lyd siden skal jo også være til at holde ud, at lytte til.  Så jo, det kan man.

Hvilken lyd signatur vil du personligt mene egner sig mest til film og musik-dvd'er? 

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

morten8620 skrev:

Sidste råd herfra er, at du selv bruger en time på at køre til Audiovision i Skive. Får en snak med dem og lytter til deres receivere fra pioneer, marantz, harman kardon og samtidig kan du høre det sæt KEF 5005 som de har på tilbud til knap 10k.  og så huske, at der er flere sæt til salg på DBA til 42-4500 kr

Det vil nok være nemmere end at stille 450 spørgsmål herinde, hvor du får subjektive råd som du i realiteten ikke kan bruge til noget, fordi de enkelte produkter bliver bedømt i et andet set-up end det du ender op med og opfattelsen af god lyd er meget individuel

Det må jeg overveje.... Tak for tippet

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

morten8620 skrev:

Har du hørt omtalte sæt?  Og hvordan vil du beskrive lyden fra dette?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Personligt vil jeg sige, et velopløst lydbilled og med flot dynamik, frem for alt skal det være behageligt, når det går løs i action scenerne. Lidt i denne retning.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2012 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Personligt vil jeg sige, et velopløst lydbilled og med flot dynamik, frem for alt skal det være behageligt, når det går løs i action scenerne. Lidt i denne retning.

Det lyder som en god lyd... Hvilket af mærkerne vil give denne lyd, tror du?

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes