Faktisk forklaret her
søg på " Impedans korrektions kredsløb"
I min verden, som måske ikke er den samme som andres, der bruger man LCR kreds for at fremhæve eller fjerne noget med
en bestemt Q, fordi det er en afstemt kreds, man kan faktisk skrive at den har sin egen eksistens ved de frekvenser og
impedanser som den er afstemt til, uanset hvor i kredsløbet den sidder.
En RC kreds bruges til at udglatte impedansen på en enhed da den "modvirker" det impedans forløb som enheden i sig selv
har og skal derfor være udregnet til enheden ellers har den "nok" ingen virkning.
Generelt kan man sige at ingen kreds har nogen virkning hvis kredsen ikke er tilpasset det den skal gøre og hvad skulle det
hjælpe at indsætte et HF sugekreds i en LF højttaler, andet end at "sikkert" ødelægge lyden eller har nada virkning osv
Jeg påstår nu at man kan have et LCR kreds hvor det passer en, fordi det handler om hvad kredsen i systemet skal gøre,
men normalt går man metodisk frem, et RC kreds sætter lige før enheden for at gøre enheden impedans lineær, for at
delefilter komponenterne skal se en næsten "perfekt" enhed, og en LCR kreds indsættes primært for at fjerne en pukken
som kan være egenresonansen eller en peak på frekvens kurven.
Jeg ville gå metodisk frem, set fra enheden og vandre baglæns bagud mod forstærkeren,
0) Enhed, bas, mellemtone eller diskant
1) RC kreds, enhedens impedans gøres optimal
2) Delefilteret ser en næsten optimal enhed
3) LCR kredsen fjerne eller fremhæver det som er tilsigtet.
4) Forstærkeren ser ind i et samlet kreds som for håbentlig gør det som den skal gøre for lyden!
Men men (2) og (3) skal byttes om, hvis LCR opgaven er at udglatte en enheds impedans pukkel, så ville det jo være
smart og nødvendigt at (3) sidder så tæt på enheden som overhoved muligt så delefilteret også ser det som er tilsigtet.
Under alle omstændigheder gælder det jo om at de komponenter man bruger også gør det de skal, med så få unoder som
overhovet muligt med så få komponenter som det kan lade sig gøre, og lyden må være det primære.
RCL kreds__________________
vh Hans Lund