Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 14:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sugekreds til diskanten (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Juni 2012 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med moydk, det Mellemtone skriver er noget vrøvl.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Juni 2012 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Til BertelB

Du mener Boydk

Problemet er at nogen tror de ved noget, men slet ikke forstår det rigtigt.

I har helt ret i at en sugekreds foran diskantenheden vil udjævne diskantfilterets modstandskurve omkring resonansfrekvensen, og fjerne den enorme pukkel der er der. Men dette gøres for at beskytte diskantenheden. Den bevægelige masse i en diskantenhed skal være meget lille, derfor er enhedens spoletråd meget meget tynd, så hvis modstanden er stor, vil varmen der udvikles smelte tråden, og dermed brænde enheden af, selv ved en meget beskeden strøm. Så sugekredsen leder langt det meste af strømmen ved resonansfrekvensen uden om diskantenheden, så den derved bliver beskyttet.

Hvis I stadig ikke forstår det, skal jeg gerne skære det endnu mere ud i pap.

Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juni 2012 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Mellemtone, du har helt ret, det er Boydk, resten er nonsens. Diskantens resonansfrekvens ligger under dens arbejdsområde, så der er ingen behov for at beskytte den ved dens resonansfrekvens, det sørger den helt almindelige delefilterfunktion for. Derudover P=U*U/R, så jo større R (Modstand) des mindre effekt. Men du må da gerne skære det ud i pap for os, for jeg forstår det ikke.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Juni 2012 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

hej igen!

jeg ligger inde med sådan et hæfte fra Dansk Audio Teknik

og her finder jeg lige noget om sugekres, men ikke meget, men her kaller man det impedanskurve og sugekres, så må de 2 ting være det samme som jeg kan se det

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2012 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Fint Nhj4, du skærer det fint ud i pap.

Det er dog ikke diskantenhedens impedanskurve der ændres men hvad filteret ser, og det derfor virker bedre, men det er kun en detalje.

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2012 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Til BertelB

Fantasien løb lidt af med mig, undskyld, det med den høje modstand ved resonansfrekvensen, der brænder diskantenheden af er noget vrøvl. Men resten er rigtigt. Sugekredsen er der for at beskytte diskantenheden. Filteret virker mere effektivt. Strøm ledes uden om diskantenheden ved resonansfrekvensen, selv om det er langt fra delefrekvensen, men det er måske to sider af samme sag. Og alt dette har især betydning ved filtre af lav orden.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 Juni 2012 kl. 03:11 | IP-adresse registreret  

Faktisk forklaret her
søg på " Impedans korrektions kredsløb"

I min verden, som måske ikke er den samme som andres, der bruger man LCR kreds for at fremhæve eller fjerne noget med
en bestemt Q, fordi det er en afstemt kreds, man kan faktisk skrive at den har sin egen eksistens ved de frekvenser og
impedanser som den er afstemt til, uanset hvor i kredsløbet den sidder.
En RC kreds bruges til at udglatte impedansen på en enhed da den "modvirker" det impedans forløb som enheden i sig selv
har og skal derfor være udregnet til enheden ellers har den "nok" ingen virkning.
Generelt kan man sige at ingen kreds har nogen virkning hvis kredsen ikke er tilpasset det den skal gøre og hvad skulle det
hjælpe at indsætte et HF sugekreds i en LF højttaler, andet end at "sikkert" ødelægge lyden eller har nada virkning osv

Jeg påstår nu at man kan have et LCR kreds hvor det passer en, fordi det handler om hvad kredsen i systemet skal gøre,
men normalt går man metodisk frem, et RC kreds sætter lige før enheden for at gøre enheden impedans lineær, for at
delefilter komponenterne skal se en næsten "perfekt" enhed, og en LCR kreds indsættes primært for at fjerne en pukken
som kan være egenresonansen eller en peak på frekvens kurven.

Jeg ville gå metodisk frem, set fra enheden og vandre baglæns bagud mod forstærkeren,
0) Enhed, bas, mellemtone eller diskant
1) RC kreds, enhedens impedans gøres optimal
2) Delefilteret ser en næsten optimal enhed
3) LCR kredsen fjerne eller fremhæver det som er tilsigtet.
4) Forstærkeren ser ind i et samlet kreds som for håbentlig gør det som den skal gøre for lyden!

Men men (2) og (3) skal byttes om, hvis LCR opgaven er at udglatte en enheds impedans pukkel, så ville det jo være
smart og nødvendigt at (3) sidder så tæt på enheden som overhoved muligt så delefilteret også ser det som er tilsigtet.

Under alle omstændigheder gælder det jo om at de komponenter man bruger også gør det de skal, med så få unoder som
overhovet muligt med så få komponenter som det kan lade sig gøre, og lyden må være det primære.

RCL kreds

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juni 2012 kl. 06:41 | IP-adresse registreret  

Mellemtone skrev:

Til Boydk

Jeg håber du påskynder at lære nyt.

Vi prøver igen, en sugekreds er beregnet til at udjævne impedansforløb, basta. At det så gi´r en højere belastbarhed, er et ekstra "benefit", men ikke formålet med sugekredsen. Med tæt på 40 år i uddannelsen, tvivler jeg på, at du kan lære mig noget, men prøv da bare.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes