Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 20:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diskant til VA Strauss (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Juni 2012 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
TRX850 skrev:

Hvis nu de ikke svarer, eller de svarer der bare ikke er noget at gøre fordi diskanterne ikke laves mere, så kunne en mulighed være, at få Troels Gravesen til at hjælpe dig med et nyt filter til nogle andere diskanter. På positivsiden om dette vil være, at du helt sikkert får bedre diskanter -og bedre gengivelse- end fra de dér originale  (som altså ikke er noget særligt).

Troels skal nok have lidt for indsatsen, og du skal slæbe den højttaler med rask diskant med hjem til ham, så han kan måle/tweake et filter, men resultatet kan blive alt bøvlet værd.

Lad os nu se, jeg har skrevet til scanspeak og har også fået en PB med en som kenden en hos scanspeak, så måske er der stadig en chance for at få et sæt ny diskanter.

Ja, det bedste er naturligvis et sæt originale diskanter. Min pointe er bare, at du ikke er helt lost, og at der kan laves gode løsninger, hvis det bliver nødvendigt med alternativer.

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juni 2012 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Det er ikke helt den samme, strauss bruger en 1,1" og den der er i Mahler er en 1,2", strauss'ens diskant skrues fast mens Mahlers limes fast.

Det er ikke meget tekst der er på på den.

Spørgsmålet er om det overhovedet er en Scan Speak-enhed. Der var en helvedes diskussion da jeg i sin tid anmeldte Strauss, hvor en flok mennesker kom med klare argumenter for at enhederne i netop Strauss, i modsætning til Mahler, ikke var fra Scan Speak, men nærmere af fjernøstlig oprindelse.

Diskanten ligner da heller ikke en typisk Scan Speak, men ser derimod ud som noget helt andet og meget billigere.

Jeg ville nok også gøre forsøget med at ringe til Vienna, og høre dem ad. De kan være træge at komme igennem til, men er ellers meget hjælpsomme med at supportere deres højttalere.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Så er der lidt nyt at fortælle, 1: jeg har haft forbindelse til nogle medarbejder hos scanspeak og som Ronin er inde på så ligner det ikke en scanspeak enhed, det går den så ikke af den simple grund at det heller ikke er en scanspeak enhed, så ingen hjælp at hente der dog fik jeg en mail fra scanspeak at dere forhandlere vil være behjælpelige med at finde en erstatnings enhed hvis det er det jeg ønsker.

2: Jeg greb knoglen i dag og fangede dem i Østrig, ham jeg snakkede med ment at de stadig havde nogle enheder tilbage så jeg skulle sende ham en direkte mail med hvad jeg skal bruge, så vil han lige se på det og vende tilbage, så må vi se om det kan lade sig gøre.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Jeg krydser både tæer og fingre for dig.

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Jamen der kan du bare se, et personligt opklad kan næsten urette mirakler, mail kommer ikke i første række ved en del producenter, jensen fik ej heller svar.  Håber for dig at de har et sæt diskanter på lager, så dine Vienna´er kommer til at spille max igen, fed højttaler, og selvfølgelig har de da nogle på lager.    
Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2012 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Ja så lige best som der var lidt håb så blev lyset slukket igen, fik en mail i dag at de ikke kan fremskaffe de diskanter, hvis jeg vil kan jeg sende den defekt diskant ned til dem og så er vil de gerne prøve om de kan rede den men ingen garentier .

Har besluttet at det bliver nogle nye diskanter fra scanspeak der vil blive sats på, jeg har snakket med Frequence som vil være behjælpelige med at udvælge den rette diskant, forhåbentlig har de tid næste fredag til jeg afgiver dem et besøg, jeg skal tage de originale diskanter med og de vil for en god ordens skyld blive udmålt begge to, ud fra målingerne vil et sæt erstatnings diskanter blive valgt og jeg kan så få sat min bekendte i gang med at fabrikere to comstom faceplader/frontplader. Her efter skal de males og hullet i frontbafleren skal formentlig  også laves større, så er det bare at montere og lytte på om det er nødvendig med yderlig tilpasning på filteret. Det har kommer til at tage tid

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 15 Juni 2012 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hey Dan,

Mht at redde den nuværende enhed, så behøver du ikke nødvendigvis sende den til Østrig. Der er flere gode firmaer i DK, som renoverer enheder, og som gør det rigtig godt...!

Diskanter er meget følsomme mht filtre, hvordan de er monteret i bafflen osv, så lige så snart du ændrer noget som helst slår det tydeligt igennem på frekvensgangen.  Du skal givetvis have lavet om i filtrene, hvis du vælger en anden type enheder. Som jeg skrev ovenfor, så kan det dog givetvis også føre til et endnu bedre resultat, end med de oprindelige diskanter som ''ikke er fra øverste hylde''.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2012 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Nu måler vi begge diskanter hos frequence og så tager jeg den der fra. Jeg er enig i at resultatet kan blive enu bedere, den originale diskant her et eller andet med betoninger på s-lyde der virker lidt overdrevet men som du selv skriver så kræver det nok tilpasninger på filteret.

Cybergringo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2006
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Hey
Håber at du for dét løst, jeg vil da godt hører hva du
kommer frem til,
Da jeg også har et sæt Strauss:)
Til top Vis Cybergringo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cybergringo Besøg Cybergringo's Websted

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2012 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Cybergringo skrev:
Hey
Håber at du for dét løst, jeg vil da godt hører hva du
kommer frem til,
Da jeg også har et sæt Strauss:)
jeg skal nok lave en opdatering løbende men det er noget der kommer til at tage tid det her, tror næppe jeg kommer til at høre første strofe gennem de nye diskanter før vi er på den anden side af sommerferien og der efter kommer evt. arbejde med filteret.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 15 Juni 2012 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Nu måler vi begge diskanter hos frequence og så tager jeg den der fra. Jeg er enig i at resultatet kan blive enu bedere, den originale diskant her et eller andet med betoninger på s-lyde der virker lidt overdrevet men som du selv skriver så kræver det nok tilpasninger på filteret.

Det giver desværre ikke noget retvisende billede at måle diskanterne i ''løs vægt'' i forhold til andre diskanter. Diskanter er nogle hystader, og som jeg nævnte, så har eks placeringen af diskanten på fronten af højttaleren betydelig indflydelse på dens performance / frekvensgang. Derfor er det altid en udfordring at implementere andre diskanter i eksisterende konstruktioner, for der skal altid tweakes...

Uden tweaking vil det være rent lykketræf, hvis resultatet bare bliver næsten lige godt som det oprindelige, uanset hvor gode enheder I finder frem.

I øvrigt Dan, så mener jeg da Ronni fra vores fine lille Aarhus hifi klubbi har et Clio målesystem. Måske du kan lokke ham til at lave nogle målinger / tweaks for at få det optimeret med de nye diskanter..!!??

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2012 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:

dan a. skrev:

Det giver desværre ikke noget retvisende billede at måle diskanterne i ''løs vægt'' i forhold til andre diskanter. Diskanter er nogle hystader, og som jeg nævnte, så har eks placeringen af diskanten på fronten af højttaleren betydelig indflydelse på dens performance / frekvensgang. Derfor er det altid en udfordring at implementere andre diskanter i eksisterende konstruktioner, for der skal altid tweakes...

Uden tweaking vil det være rent lykketræf, hvis resultatet bare bliver næsten lige godt som det oprindelige, uanset hvor gode enheder I finder frem.

I øvrigt Dan, så mener jeg da Ronni fra vores fine lille Aarhus hifi klubbi har et Clio målesystem. Måske du kan lokke ham til at lave nogle målinger / tweaks for at få det optimeret med de nye diskanter..!!??

jeg har også haft ronnie med ind over dette

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 15 Juni 2012 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
TRX850 skrev:

dan a. skrev:

Fint, så er der kort vej til målingerne. Hvis I sørger for at vælge nogle diskanter, hvis væsentlige data ligger tæt opad de nuværende, så er jeg sikker på Ronni fint kan måle / tweake det på plads, som er nødvendigt... Og så vil du sikkert opleve et klart bedre resultat end med de originale diskanter. Hvis det skal være rigtig godt, så skift seriekondensatorerne i filtret ved samme lejlighed  (før måling / tweaks).

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hej Dan, det lyder som en rough omgang du er på vej til at bevæge dig ind på. Øv at de ikke kunne fremtrylle en ny i
ØStrig;-(

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2012 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
dan a. skrev:
TRX850 skrev:

dan a. skrev:

Fint, så er der kort vej til målingerne. Hvis I sørger for at vælge nogle diskanter, hvis væsentlige data ligger tæt opad de nuværende, så er jeg sikker på Ronni fint kan måle / tweake det på plads, som er nødvendigt... Og så vil du sikkert opleve et klart bedre resultat end med de originale diskanter. Hvis det skal være rigtig godt, så skift seriekondensatorerne i filtret ved samme lejlighed  (før måling / tweaks).

når jeg når så langt så du mig i røret

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2012 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
Hej Dan, det lyder som en rough omgang du er på vej til at bevæge dig ind på. Øv at de ikke kunne fremtrylle en ny i
ØStrig;-(
Ja det er lidt træls at de ikke har reservedele mere, der er jo ikke nogen enheder på den højtaler der er standart enheder, mellemtoner og bass er en scanspeak enhed som har fået extra store magneter og så er der limet et skjold på for magnetisk afskærmning. Humlen må være at ejer man en strauss så pas på med volumekontrolen. 

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

dan a.

Hvis nu du får dem lavet, tør man så forslå dig og evt andre ejere af modellen, at lodde en smeltesikring på diskanterne......bare for en sikkerheds skyld.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2012 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

dan a.

Hvis nu du får dem lavet, tør man så forslå dig og evt andre ejere af modellen, at lodde en smeltesikring på diskanterne......bare for en sikkerheds skyld.

Det kan du da godt forslå men jeg gør det ikke, nu skal skal der jo aligevel en standart diskant i dem, så skulle jeg brænde en så bliver den nem at erstatte.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2012 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

En lille update: Jeg var en tur forbi Torben hos Frequence for at få målet mine to diskanter, til dels for at få bekræftiget om det nå også er diskanten der driller mig og i så fald finde en erstatnings diskant.

Det første Torben måle var DC på diskanterne men de var næsten identisk, ikke lige noget der understytter min teori men en lille test med at banke blidt på facepladen afslørede en let reslende lyd fra den huset på diskant jeg mente der var defekt, den "raske" havde ingen bi-lyde.

Videre til målingerne, hver diskan blev målt og de to målinger blev lagt oven på hinnanden og her kom bekræftigelsen så på min teori, de to diskanter målte ganske vist ens fra 15 Khz og op men den anden vej dykkede den "syge" diskant volsomt, fra 13,5-14 Khz og ned til de 1Khz har der en forskæld på ca. 6db på de to diskanter, så ikke så mærkeligt at jeg syntes der var noget galt.

Ny diskan: ja så måtte vi jo i gang med at måle på lidt scanspeak enheder for at finde en erstatning enhed, personlig havde jeg nok forventet at det blev en enhed fra Classic serien da Mahlerens diskant er beseret på en enhed fra denne serie, sådan gik det dog ikke for det viste sig et en meget billig enhed målte næsten identisk, dog mår den længere ned i frekvens da den har et større megnet system, de to måle kurver lå næsten oven på hinnanden hele vejen op og impedansen er også 4 ohm på den nye enhed, DC målingerne viste dog en lille afviger fra originalen men det var ikke meget. Det blev en billig omgang, 300 kr. pr. enhed , der er tale om et sæt scanspeak D2604/830000.

Så kan jeg godt få sat fabrikationen af nye faceplader i gang, jeg kommer lige som ikke videre før de er lavet og malet.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Nu er forsiden på den originale enhed ikke vist, men jeg tror det er en Vifa BC25SC65-04 ("kinøjser).
Kort og godt ikke noget at råbe hurra over! Enheden er udgået, men der kan nok stadigvæk fås reservedele. Erstat B med OC25SC65-04 (koster under en hund!).

mvh
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum