Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 00:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diskant til VA Strauss (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Men så holdte din teori jo i praksis og dine ører løj ikke

Dejligt nyt at få nye scanspeak diskanter istedet for de billige kinøjser Dan. Skønt at det kunne lade sig gøre og fedt at Frequence kunne give en hjælpende hånd.

Det kan jo være en upgrade med de nye diskanter

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

Men så holdte din teori jo i praksis og dine ører løj ikke

Dejligt nyt at få nye scanspeak diskanter istedet for de billige kinøjser Dan. Skønt at det kunne lade sig gøre og fedt at Frequence kunne give en hjælpende hånd.

Det kan jo være en upgrade med de nye diskanter

Jeg er spændt på slut resultatet, Torben sage også det var en billig middelmådig enhed og han var forbavset over at det var den enhed der var brugt i strauss højtaleren taget i betragtning af listeprisen på højtaleren. Selv om det er en rimelig billig scanspeak enhed så skulle der være plads til forbedringer hvis altså det lykkes mig at få den integreret ordentlig.

Selve magnet systemet er noget større på den nye enhed, så der skal også skæres i kabinettet.

PT står mine strauss og ser lidt forkerte ud

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Dejligt at der er lys forude igen

Kan du ikke poste et par nærbilleder af mellemtonerne også? Nu er de jo ude i lyset, og selvom de rent faktisk ikke er Scan Speak-enheder, så er de nu stadig rigtigt fine - og der er temmeligt sikkert ikke mange der har set dem i "levende live".

Spiller du ikke på noget i mellemtiden?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2012 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Hej Ronin

Du får lige et par pic af mellemtonerne.

Nu skal det lige siges at jeg ikke er expert på scanspeak men efter hvad jeg er infomeret om så er mellemtonerne og bassen enheder fra scanspeaks classic serie som har fået  extra stor magnet system og som så er magnetisk afskærmet med den metal kop som dækker selve magneten, måske der er nogen der kan afkræfte eller bekræfte dette ?

PT er der stille, ved ikke helt om jeg gider samle højtaleren med den defekte diskant, har et par kontor højtaler i kælderen der måske får lov at puste liv i stuen, jeg regner med at få lavet skitsen til de nye faceplader her i weekenden så jeg kan få sat fabrikationen i geng, skal også snart på ferie, så mon ikke det kommer til at passe med at de er klar til maling når jeg kommer hjem igen og så er der jo ikke lang vej til at de spiller igen, i hvert fald at der kommer lyd ud igen

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2012 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Ser spændende ud Dan. Egentlig lidt griner at der i sådan en dyr ht sidder så billig en diskant. Det havde jeg heller ikke lige troet. Men sådan er der så meget - de spiller jo godt eller rettere har spillet.

Bliver spændende at følge hvordan slutresultatet bliver

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2012 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

Ser spændende ud Dan. Egentlig lidt griner at der i sådan en dyr ht sidder så billig en diskant. Det havde jeg heller ikke lige troet. Men sådan er der så meget - de spiller jo godt eller rettere har spillet.

Alle der har set den lille pis diskant har været rystet over at det var sådan en billig enhed der var brugt, Torben snakkede om at det måske var en Eton diskan men han var ikke sikker.

Jeg er også selv meget spændt på resultatet men som skrevet før så kommer det til at tage tid

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 23 Juni 2012 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Bas- mellemtonerne minder mig om nogen "kinøjser" Vifa jeg har set før. Membraner og kantophæng stammer fra Dr. Kurt Mullers hånd, lufttørrede og u komprimerede, god kvalitet! Er det 5 1/4" enheder? Udluftningen ser noget mangelfuld ud!
Jeg vil skyde på at der er for max kr. 250,- enheder i hver højttaler (indkøb), jeg tør slet ikke tænke på hvor meget de har sparet på delefilteret. Men derfor kan de jo godt spille tilfredsstillende, de har jo også høj WAF!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2012 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Bas- mellemtonerne minder mig om nogen "kinøjser" Vifa jeg har set før. Membraner og kantophæng stammer fra Dr. Kurt Mullers hånd, lufttørrede og u komprimerede, god kvalitet! Er det 5 1/4" enheder? Udluftningen ser noget mangelfuld ud!
Jeg vil skyde på at der er for max kr. 250,- enheder i hver højttaler (indkøb), jeg tør slet ikke tænke på hvor meget de har sparet på delefilteret. Men derfor kan de jo godt spille tilfredsstillende, de har jo også høj WAF!
det er 6 1/2" enheder.

Cybergringo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 Juni 2012 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hey Dan
Hva med delfilteret, skulle det ik rettes.
Har du spillet med den nye diskant!

// René
Til top Vis Cybergringo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cybergringo Besøg Cybergringo's Websted

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Sendt: 23 Juni 2012 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Music4life skrev:

Alle der har set den lille pis diskant har været rystet over at det var sådan en billig enhed der var brugt, Torben snakkede om at det måske var en Eton diskan men han var ikke sikker.

Jeg er også selv meget spændt på resultatet men som skrevet før så kommer det til at tage tid

Man kan ofte blive ret overrasket over, hvor billige enheder og delefilterkomponenter, der sidder i mange kommercielle højttalere. Det kan man så vælge at være muggen over, men man kan jo også se det på den måde, at det viser hvor dygtige konstruktører der er bag konstruktioner såsom dine Strauss for de har evnerne til at få meget ud af lidt. Omvendt er der også konstruktører, som kun evner at få lidt ud af temmelig dyre enheder i rigtig dyre højttalere...

Super, at det er lykkes at finde diskanter med næsten samme overføringsfunktion som de originale. Det gør arbejdet med implementeringen meget nemmere og eventuelle filter-tweaks tilsvarende nemmere. Og selv med de relativt billige enheder du har købt dér er jeg sikker på resultatet kan blive bedre, end med originalerne.

Som jeg nævnte tidligere i tråden kan du ligeså godt skifte seriekondensatorerne foran diskanten i samme omgang nu du alligevel skal til at integrere de nye enheder lydmæssigt. Der kan være lige så stort lydmæssigt potentiale i at opgradere seriekondensatorerne, som selve enhederne. Og da seriekondensatorerne og diskanterne med fordel kan ses som ét sammenhængende hele rent lydsignatur-mæssigt er det en fordel at arbejde med begge samtidigt

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2012 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Cybergringo skrev:
Hey Dan
Hva med delfilteret, skulle det ik rettes.
Har du spillet med den nye diskant!

// René
jo der skal formentlig rettes lidt på delfilteret, men skal have lavet de faceplader først, syntes ikke der er megen pointe i at samle skidtet midlertidig og så performer diskanten måske en anelse anderledes med den nye feceplade.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2012 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
dan a. skrev:
Music4life skrev:

Man kan ofte blive ret overrasket over, hvor billige enheder og delefilterkomponenter, der sidder i mange kommercielle højttalere. Det kan man så vælge at være muggen over, men man kan jo også se det på den måde, at det viser hvor dygtige konstruktører der er bag konstruktioner såsom dine Strauss for de har evnerne til at få meget ud af lidt. Omvendt er der også konstruktører, som kun evner at få lidt ud af temmelig dyre enheder i rigtig dyre højttalere...

Super, at det er lykkes at finde diskanter med næsten samme overføringsfunktion som de originale. Det gør arbejdet med implementeringen meget nemmere og eventuelle filter-tweaks tilsvarende nemmere. Og selv med de relativt billige enheder du har købt dér er jeg sikker på resultatet kan blive bedre, end med originalerne.

Som jeg nævnte tidligere i tråden kan du ligeså godt skifte seriekondensatorerne foran diskanten i samme omgang nu du alligevel skal til at integrere de nye enheder lydmæssigt. Der kan være lige så stort lydmæssigt potentiale i at opgradere seriekondensatorerne, som selve enhederne. Og da seriekondensatorerne og diskanterne med fordel kan ses som ét sammenhængende hele rent lydsignatur-mæssigt er det en fordel at arbejde med begge samtidigt

Jeg piller lige 2,5 vejs filteret ud en af dagene og napper et billede, så kan i der har mere erfaring selv se hvad der er brugt men inden i kommer for godt i gang så har jeg en mente.

Kvaliteten af enhederne skal jeg ikke kunne udtale mig om men hvad Peter har formået med disse enheder er et fantastisk nærværd spicielt i mellemtone området og det er bestemt også hvad jeg elsker ved disse højtalere, så missionen er altså ikke at få dem til at være mere åbne og transperente men blot at tilpasse den nye diskant så den harmonere med resten. Jeg kan levende forstille mig at der dukker 1000 ider op når billedet bliver uploadet og de mennesker har sikkert andre lydmessige preferencer en jeg.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 23 Juni 2012 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
TRX850 skrev:
dan a. skrev:
Music4life skrev:

Jeg piller lige 2,5 vejs filteret ud en af dagene og napper et billede, så kan i der har mere erfaring selv se hvad der er brugt men inden i kommer for godt i gang så har jeg en mente.

Kvaliteten af enhederne skal jeg ikke kunne udtale mig om men hvad Peter har formået med disse enheder er et fantastisk nærværd spicielt i mellemtone området og det er bestemt også hvad jeg elsker ved disse højtalere, så missionen er altså ikke at få dem til at være mere åbne og transperente men blot at tilpasse den nye diskant så den harmonere med resten. Jeg kan levende forstille mig at der dukker 1000 ider op når billedet bliver uploadet og de mennesker har sikkert andre lydmessige preferencer en jeg.

Hey Dan,

Ja, det er jo netop min pointe, at det viser der er en virkelig dygtig konstruktør, når det lykkes at få så meget godt ud af så lidt.

Hvis jeg var dig ville jeg nok ikke vise filtret, da sådan noget på et fora har samme effekt som fluer om en ko-l**t: Det tiltrækker ALT    Og der vil komme en helt masse fordomme om filtret, det har vi jo for nylig set herinde da en viste et Mahler filter.

Desuden er det et spørgsmål om afstemning af tingene og derfor giver det ikke mening at gætte sig frem på et fora. Man skal først have overføringsfunktionen på plads, verificeret med målinger, og dernæst prøve sig frem og lytte mht samspillet mellem kondensator, diskant og integrationen med mellemtonen. Præcis på samme måde som det heller ikke giver mening at gætte sig frem til, hvilke afkoblinger eller kabler, der i praksis giver den bedste synergi. Der må man også prøve sig frem...

Jeg har nogle forskellige kondensatorer liggende, du er velkommen til at låne, så du kan prøve lidt forskelligt.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 23 Juni 2012 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke altid hvad det er man bruger, men hvordan man bruger det, der giver et vellykket resultat.

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Juni 2012 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Hej Ronin

Du får lige et par pic af mellemtonerne.

Nu skal det lige siges at jeg ikke er expert på scanspeak men efter hvad jeg er infomeret om så er mellemtonerne og
bassen enheder fra scanspeaks classic serie som har fået  extra stor magnet system og som så er magnetisk afskærmet med
den metal kop som dækker selve magneten, måske der er nogen der kan afkræfte eller bekræfte dette ?

PT er der stille, ved ikke helt om jeg gider samle højtaleren med den defekte diskant, har et par kontor højtaler i kælderen
der måske får lov at puste liv i stuen, jeg regner med at få lavet skitsen til de nye faceplader her i weekenden så jeg kan få sat
fabrikationen i geng, skal også snart på ferie, så mon ikke det kommer til at passe med at de er klar til maling når jeg kommer
hjem igen og så er der jo ikke lang vej til at de spiller igen, i hvert fald at der kommer lyd ud igen

Uden at være ekspert, så ligner hverken membran eller chassis noget fra Scan Speak, jeg før har set

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 23 Juni 2012 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke skrevet at det er nogen "pis enheder", faktisk har Vifa China ret godt styr på kvaliteten!
De små diskanter er udstyret med neodynium magneter og er lige så kraftige som de større Peerless som Scan Speak har få lov at producere under deres eget brand (en rigtigt god enhed til billige penge)
61/2" ser ud til at være kloner af de gamle SS som man producerede for år tilbage, intet ondt i det. De var faktisk ikke dårlige, det der er ændret er udluftningen af svingspolen/spideren. Hvis man er lidt "religiøs" er det en bagdel, i praksis betyder det ikke ret meget.
Hvad der er mere vigtigt er en opgradering af serie kondensator(er) til diskanten. Brug samme værdi og meget gerne super caps som Mundorff eller Jantzen.
Læs evt om super caps på Troels G.s hjemmeside.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2012 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Lidt sjovt når man læser om Strauss så nævnes Scanspeak flere gang både som mellemtone og diskant. Costum made. Hvorfor skrive scanspeak når det intet har med scanspeak at gøre. Er det for at sælge flere ht?. Synes det er misvisende. Det klinger jo altid mere hult når man skriver made in china. I Strauss tilfælde er det jo fuldstændig ligegyldigt for de spiller rigtig godt og det vidner bestemt om at konstruktøren har fået det optimale ud af konstruktionen selv med billige kinøjser enheder. Det er tilmed for mig en gåde at det ikke er muligt at få en orginal diskant på så relativt dyre ht og så spare sine bekymringer om matchning og tilskæring. Men sket er sket og kunden er fanget. Dårlig service fra Vienna efter min mening.

Vil give Dan ret i at den mellemtone er ganske lækker at høre på og absolut ht stærkeste kort. Kan de nye diskanter fintunes til delefilteret uden at ødelægge harmonien er det fedt.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2012 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:

Lidt sjovt når man læser om Strauss så nævnes Scanspeak flere gang både som mellemtone og diskant. Costum made. Hvorfor skrive scanspeak når det intet har med scanspeak at gøre. Er det for at sælge flere ht?. Synes det er misvisende. Det klinger jo altid mere hult når man skriver made in china. I Strauss tilfælde er det jo fuldstændig ligegyldigt for de spiller rigtig godt og det vidner bestemt om at konstruktøren har fået det optimale ud af konstruktionen selv med billige kinøjser enheder. Det er tilmed for mig en gåde at det ikke er muligt at få en orginal diskant på så relativt dyre ht og så spare sine bekymringer om matchning og tilskæring. Men sket er sket og kunden er fanget. Dårlig service fra Vienna efter min mening.

Vil give Dan ret i at den mellemtone er ganske lækker at høre på og absolut ht stærkeste kort. Kan de nye diskanter fintunes til delefilteret uden at ødelægge harmonien er det fedt.

Du skal ikke være i tvivl om at jeg er skuffet over at man ikke har reservedele længer, det får VA bestemt ikke et plus i bogen for.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2012 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Jeg nappede lige de billeder, jeg tør godt

så lidt tædter på den del af filteret der napper diskanten med lidt tekst

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 24 Juni 2012 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Du er en modig mand    Seriekondensatoren til diskanten er den sorte, der står M.D.L. på. Det ligner en polypropylen i standardkvalitet, og det kan helt sikkert betale sig at skifte den ud når du alligevel skal til at ''voice'' den nye diskant og filtret til at hænge godt sammen med mellemtonerne. Billedet er ikke for godt, men anes det, at det er en 3,3uF kondensator?

I øvrigt lader det til at være et anden ordens filter. Altså først kondensatoren i serie, derefter spolen i hjørnet til stel. Derefter L-pad med de lyseblå modstande til niveautilpasning af diskanten.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes