Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 06:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Diskant til VA Strauss (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Juni 2012 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:

Helt enig i dit glimrende indlæg. Og i tillæg til de ting du nævner med investering i, hvad det kræver af grej kan tilføjes både talent og erfaring. Det er ikke mange, der virkelig har talent og derfor er der slet ikke mange, som både har talent og erfaring.Så til dem her i tråden, der mener det ikke kan være så vanskeligt at lave noget selv, der er bedre og billigere end sådan et sæt VA Strauss: Held og lykke, I får virkelig brug for det..!

For lige at rydde en misforståelser af vejen, så har jeg ikke skrive at det ikke kan "så vanskeligt at lave noget selv", men stille det som et spørgsmål ikke som en konstatering.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juni 2012 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Men måske er der nogle der tør at gå samme med mig, om at udviklet nogle højtale der er billige end VA og stor set bruge de samme enheder eller tæt på disse, men med en forberede delfilter og som kan tåle nogle tør tæsk (som VA kan)

OK, så må jeg have misforstået det du skriver her. Jeg troede der står, at du spørger til, om nogen vil være med til at udvikle højttalere, der er billigere og bedre end VA  

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 26 Juni 2012 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:

StarTrek skrev:
Men måske er der nogle der tør at gå samme med mig, om at udviklet nogle højtale der er billige end VA og stor set bruge de samme enheder eller tæt på disse, men med en forberede delfilter og som kan tåle nogle tør tæsk (som VA kan)

OK, så må jeg have misforstået det du skriver her. Jeg troede der står, at du spørger til, om nogen vil være med til at udvikle højttalere, der er billigere og bedre end VA  

Ja hvis det er mulige, hvad det ikke se ud til at være (kunne ellers være en spændende projekt), og det se hele ikke let ud at indbygge en ny diskant i VA højtaler (og man kan så håbe at det lykkes), for nu se det ikke for godt ud, det er surt at miste så mange penge, hvis det altså mislykkes og de er lige til at smide ud.

Håber virkelige at det lykkes, men hvis man også begynde at udskifte bas enhederne, ville det så i sidste end ikke kunne betalige sig med en DIY løsning   
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 26 Juni 2012 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Dine nye enheder behøver du ikke fræse ned! De har lavere egen resonans end de små kinesere så løbetiden/fasen vil være ændret. Ikke noget alvorligt som der umiddelbart SKAL ændres på. Lyt nu først. 2 mm er uendeligt lidt i forhold til de måske 50mm som diskanten skal rykkes tilbage med et første ordens filter. Det er nu nok et 2 ordens, hvor faseforløbet er tilpasset en glidende kontinuerlig kurve og det er ikke hørbart. Et lille hak vil heller ikke kunne høres! De bipolare lytter er nok +/- 10-20%. Jeg tror at et par gode 3,3 uF vil kunne høres (mere hul igennem).

mvh

Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Juni 2012 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

allanowich skrev:
Vil du blot have en anden diskant, eller er den blevet tavs. Måske kan den reppes.
Var det ikke en ide, at lige prøve dette først.
Den ene diskant spiller med et lidt laver output en den anden,
problemet ligger ikke i filteret men i diskanten, jeg har testet outputet fra begge filter med en tonegenerator og et skob,
begge kanaler har identisk output og det hjælper heller ikke at bytte højre og venster kanal på elektronikken. Jeg har haft
fat i Jensen vedr. en ny diskant men han siger at han hat sendt en mail til VA og har ikke fået noget svar, han mener ikke de
kan skaffes mere. Jeg har så selv sendt 2 mails til VA men får ikke noget svar, de kender sku ikke ordet support i østrig
.

Jeg ved ikke lige hvor eller hvordan diskanten kan laves, så eneste udvej som jeg ser det er at få målt den "raske"
diskan og så finde en standart der minder om den, jeg har en bekendt som kan costom lave to ny monterings plader/ front
plader så en sæt nye diskanter kan monteres, det kræver dog nok at hullet i bafleren skal laves større.

Min forspørgsel er skrevet for at høre om der er andre der har nogle erfaringer med dette.

Jeg kommer lidt sent ind i tråden, men der er ting jeg ikke forstår:

Hvordan kan en diskant (passiv enhed) pludselig miste output, det har jeg aldrig hørt om før. Du skriver outputtet fra de to
filtre er ens - hvor stor er niveau forskellen i diskanternes output og er det noget andre end du bemærker. Du skriver selv:
"Med lidt lavere output"

Er du sikker på det ikke altid har været sådan, men at du først har bemærket det nu, måske ved en tilfældighed og
efterfølgende har haft svært ved at abstrahere fra det. Når man fokuserer på et problem, bliver det ofte større end det i
virkeligheden er, og så hører man det, i dit tilfælde,

Har du spurgt hos ScanSpeak, om en enhed kan miste output, sådan "helt af sig selv".

Med venlig hilsen

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Juni 2012 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg havde nok personligt ikke gjort som Dan nu ihærdigt forsøger på. Jeg havde bare ladet den Diskant sidde og spillet videre. Det er dog Dan der skal leve med højttaleren. De gange jeg har været hos ham har jeg intet bemærket og tror heller ikke mange andre kan høre det som Dan trods alt har levet med rigtig længe. Men der har sørme også været mange halvdøve forbi hans matrikel.

Men Dan er perfektionist, og har man først bemærket fejlen ingen andre har set eller hørt så vil man bevidst høre den fejl og det irreterer os mennesker ganske betydeligt. Husker tydeligt mine gamle Marten Miles ll engang var behæftede med defekte gummiophæng som en bekendt med falkeblik kunne ane gennem gitteret på tæt hold, men kunne ikke høres. Tak fordi du kom ellers havde jeg aldrig lagt mærke til det før det var forsent og der kom mislyde. Ikke helt det samme, men uhyggeligt svært at leve med når man kender fejlen. Mine enheder blev dog skiftet på en 6 års forsikring fra Accuton selvom det var langt over garanti. Det kunne man kalde service, modsat Vienna

Men krydser fingre for hvad han har gang i og mon ikke det lykkedes. Men orginale er de længere og jeg ville have mine betænkeligheder. Der er dog ingen vej tilbage nu.....projektet skal i mål.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 26 Juni 2012 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Dine nye enheder behøver du ikke fræse ned! De har lavere egen resonans end de små kinesere så løbetiden/fasen vil være ændret. Ikke noget alvorligt som der umiddelbart SKAL ændres på. Lyt nu først. 2 mm er uendeligt lidt i forhold til de måske 50mm som diskanten skal rykkes tilbage med et første ordens filter. Det er nu nok et 2 ordens, hvor faseforløbet er tilpasset en glidende kontinuerlig kurve og det er ikke hørbart. Et lille hak vil heller ikke kunne høres! De bipolare lytter er nok +/- 10-20%. Jeg tror at et par gode 3,3 uF vil kunne høres (mere hul igennem).

mvh

I har da haft travlt med tasteturet i dag, jeg har fræst diskanterne ned så de er plan med baflerne, så det giver vist sig selv nu.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 26 Juni 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kom lige i tanke om, at Troels Gravesen har lavet en fin og illustrativ beskrivelse og målinger, der underbygger hans eksempler. Den giver et rigtig fint indblik i, hvad man skal være opmærksom på i montagen af diskanter, og når man måler på dem...

http://www.troelsgravesen.dk/measurements.htm

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2012 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

beta skrev:
dan a. skrev:

allanowich skrev:
Vil du blot have en anden diskant, eller er den blevet tavs. Måske kan den reppes.
Var det ikke en ide, at lige prøve dette først.
Den ene diskant spiller med et lidt laver output en den anden,
problemet ligger ikke i filteret men i diskanten, jeg har testet outputet fra begge filter med en tonegenerator og et skob,
begge kanaler har identisk output og det hjælper heller ikke at bytte højre og venster kanal på elektronikken. Jeg har haft
fat i Jensen vedr. en ny diskant men han siger at han hat sendt en mail til VA og har ikke fået noget svar, han mener ikke de
kan skaffes mere. Jeg har så selv sendt 2 mails til VA men får ikke noget svar, de kender sku ikke ordet support i østrig
.

Jeg ved ikke lige hvor eller hvordan diskanten kan laves, så eneste udvej som jeg ser det er at få målt den "raske"
diskan og så finde en standart der minder om den, jeg har en bekendt som kan costom lave to ny monterings plader/ front
plader så en sæt nye diskanter kan monteres, det kræver dog nok at hullet i bafleren skal laves større.

Min forspørgsel er skrevet for at høre om der er andre der har nogle erfaringer med dette.

Jeg kommer lidt sent ind i tråden, men der er ting jeg ikke forstår:

Hvordan kan en diskant (passiv enhed) pludselig miste output, det har jeg aldrig hørt om før. Du skriver outputtet fra de to
filtre er ens - hvor stor er niveau forskellen i diskanternes output og er det noget andre end du bemærker. Du skriver selv:
"Med lidt lavere output"

Er du sikker på det ikke altid har været sådan, men at du først har bemærket det nu, måske ved en tilfældighed og
efterfølgende har haft svært ved at abstrahere fra det. Når man fokuserer på et problem, bliver det ofte større end det i
virkeligheden er, og så hører man det, i dit tilfælde,

Har du spurgt hos ScanSpeak, om en enhed kan miste output, sådan "helt af sig selv".

Med venlig hilsen
Ja jeg ved det lyder tosset, min egen opfattelse var også et enten spiller en enhed eller så gør den ikke, den opfattelse har jeg så måtte lave om på. Målingern viste at den defekte enhed dykkede volsom under 15Khz (6db i forhold til den anden diskant) det betyder der bliver et hul i lydbilledet fre 15Khz og ned til delfrekvensen mod mellemtonen. Dette kan måske for nogen være svært at høre men for mig syntes jeg der er blevet tydliger og tydliger i takt med at elektroniken er blevet bedere.

Torben's (frequence) bud på hvad der kunne være sket er her (sakset fra en mail jeg fike efter at han havde målt enhederne)

DC var stort set identisk på de to, hvilket ligesom skaber mysteriet; hvordan faen sker det lige…

Min teori er at spolen er låst i magnetgabet. Diskanten i sig selv er ikke centreret i frontpladen, så det kunne godt give mening.

Sven Pal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Juni 2012 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Når man nu er ved at pille ved højttalerne, var det så ikke en idé, at forbedre kabinettet med indre afstivning. Sådan to smalle høje kabinetter kan nok forbedres med nogle gode rundstokke.
Til top Vis Sven Pal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Pal

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 27 Juni 2012 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er overbevist om at Torben har ret i hans antagelse af en for dårligt centreret svingspole. Som Troels ganske rigtigt har vist giver en ikke nedsænket enhed på +4-5mm en ujævn frekvensgang, men 2 mm? og samtidigt en helt anden enhed! Skal det være perfekt er en måling vejen frem. Men så er jeg bange for at det resulterer i et helt andet filter! Stumperne så ikke imponerende ud!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 27 Juni 2012 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er vigtigt at koble sig på, hvad der er Dan's mål med dette projekt: Finde en erstatningsdiskant hvis data og overføringsfunktion er så tæt på originalens som mulig, så det er så let som muligt at få erstatningsdiskanten implementeret i et sæt VA Strauss som Dan gerne vil have skal blive ved med at være et sæt VA Strauss. Jeg kan godt forstå, at det er det Dan vil, når han nu er glad for sine højttalere og ikke ønsker at rode sig ud i at lave dem fundamentalt om.

Nu har han fundet diskanter med data/overføringsfunktion tæt på de originale, det var første step, og han er tæt på at have andet step klar med at få dem fysisk integreret i fronten. Sidste step med at få de lydmæssigt integreret burde være overkommeligt, netop fordi de nye diskanter er så tæt på de oprindelige som mulig i data/overføringsfunktion.

Alt det med også liiiige at skifte basenhederne nu man er i gang, liiige at finde bedre diskanter, liiige at lave et helt andet filter osv osv gør det jo til en helt, helt anden indsats, der skal til. Og resultatet ville blive et sæt DIY højttalere i et sæt VA Strauss kabinetter. Jeg tror ikke det er det Dan ønsker...

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Juni 2012 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hej Dan

Det var sku ærgeligt med den diskant Har du ikke skiftet en før, eller husker jeg forkert?

Nu har jeg ikke læst hele tråden, men har du undersøgt om det var muligt at få en ny membran?

Mvh
Michael
Til top Vis Langendorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langendorf

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2012 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:

Jeg synes det er vigtigt at koble sig på, hvad der er Dan's mål med dette projekt: Finde en erstatningsdiskant hvis data og overføringsfunktion er så tæt på originalens som mulig, så det er så let som muligt at få erstatningsdiskanten implementeret i et sæt VA Strauss som Dan gerne vil have skal blive ved med at være et sæt VA Strauss. Jeg kan godt forstå, at det er det Dan vil, når han nu er glad for sine højttalere og ikke ønsker at rode sig ud i at lave dem fundamentalt om.

Nu har han fundet diskanter med data/overføringsfunktion tæt på de originale, det var første step, og han er tæt på at have andet step klar med at få dem fysisk integreret i fronten. Sidste step med at få de lydmæssigt integreret burde være overkommeligt, netop fordi de nye diskanter er så tæt på de oprindelige som mulig i data/overføringsfunktion.

Alt det med også liiiige at skifte basenhederne nu man er i gang, liiige at finde bedre diskanter, liiige at lave et helt andet filter osv osv gør det jo til en helt, helt anden indsats, der skal til. Og resultatet ville blive et sæt DIY højttalere i et sæt VA Strauss kabinetter. Jeg tror ikke det er det Dan ønsker...

Jeg kunne ikke have skrevet det bedere selv

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2012 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Langendorf skrev:
Hej Dan

Det var sku ærgeligt med den diskant Har du ikke skiftet en før, eller husker jeg forkert?

Nu har jeg ikke læst hele tråden, men har du undersøgt om det var muligt at få en ny membran?

Mvh
Michael
Hej Michael, du har en god hukomelse, men for at andre kan være med må vi viste heller skrive hele historien, for at forklare hele forløbet så smider jeg lige et billede af stuen.

Jeg købte højtalerne brugt for nogle år siden, det tog mig ikke længe om at finde ud af et de performede best med basserne ind af og sådan har de stået siden da det var ret tydelig, der gik heller ikke ret længe inden jeg noterede mig at den højer diskant manglede nivo, jeg kontaktede en ven som havede et skob og en tonegenerator for at teste finde fejlen, for der kom jo lyd ud af den, så brændt af kunne den jo ikke være. Begge filter målte ens og med tone generatoren på kunne man tydelig høre at den højre diskant ikke spillede lige så højt som den venstre.

Jeg kontaktede Jensen for at bestille en ny diskant, han havde aldrig hørt om det problem før men da filterne målte ens så kunne det jo ikke rigtig være andet en diskanten, han spurgte også om jeg var sikke på at den anden var ok, her til svarede jeg at det kunne jeg ikke vide med sikkerhed men syntes at den spillede med et troværdig nivo og jeg bestilte så kun en (en beslutning jeg har fortrut mange gange siden) Den nye diskant ankom og jeg monterede den og vupti problemet var løst.

Jeg har så i lang tid gået og syntes at den anden gamle diskant ikke var helt som den skal være, det der snød mig længe er at den højtaler der har den nye diskant står tædt ved en hård flade (brændeovnen) og den med den gamle diskant står ved siden af hylderne med papkasser med cd i, så man kan hurtig tro at det er den dæmpende virkning fra venstre side kontra den reflekterende hårde brændeovne der giver den effekt, jeg har så erfaret at hvis man stiller sig lige foran højtaleren og bruger den ene hånd til at skærme for mellemtonen og ligger øret til diskanten så er men ikke i tvivl om at det ikke er rummet der driller en. Dette har jeg vist et godt stykke tid men var lidt sløset til at få gjort noget ved det, til dels fordi at jeg ikke forventede at det skulle være noget problem at få en ny diskant og så er det ikke noget der vildt tydelig at høre , men som skrevet længere oppe så er problemet letter at spotte i takt med at jeg har opgraderet elektroniken.

Det gør det lidt extra bittert at tænke på at jeg nok ikke havde stået i dette rød hvis jeg havde reageret noget før

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Sendt: 27 Juni 2012 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Har ikke noget med tråden at gøre; men lækkert grej du har og fint sat op :-)
Ps. Held og lykke m diskant projekt, mvh Søren
Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2012 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

sborup skrev:
Har ikke noget med tråden at gøre; men lækkert grej du har og fint sat op :-)
Ps. Held og lykke m diskant projekt, mvh Søren
Tak

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2012 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Hej, i må vente lidt på første lytte indtryk, postdanmark har svigtet mig, de sidste stumper er ikke nået frem, så får først samlet dem efter jeg kommer hjem fra ferie.

Hylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Juni 2012 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Angående diskanter som mister niveau nedad til, så kan det forekomme, hvis svingspolen sidder fast af en eller anden grund.
Det synes jeg dog ikke virker sandsynlig, ellers har jeg set det hvis svingspolen simpelt hen ikke sidder fast på membranen
mere, det kan ske hvis den lim som bruges bliver blød ved høje temperature, hvis diskanten "prygles" med musik eller test
signaler over lang tid.
Kineserne har måske bare haft en dårlig dag da de limede de her diskanter, for Scan Speak enheder er det i alt fald ikke!!
Til top Vis Hylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hylle

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Sendt: 30 Juni 2012 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:

dan a. skrev:
Nu måler vi begge diskanter hos frequence og så tager jeg den der fra. Jeg er enig i
at resultatet kan blive enu bedere, den originale diskant her et eller andet med betoninger på s-lyde der virker lidt
overdrevet men som du selv skriver så kræver det nok tilpasninger på filteret.

Det giver desværre ikke noget retvisende billede at måle diskanterne i ''løs vægt'' i forhold til andre diskanter. Diskanter
er nogle hystader, og som jeg nævnte, så har eks placeringen af diskanten på fronten af højttaleren betydelig indflydelse på
dens performance / frekvensgang. Derfor er det altid en udfordring at implementere andre diskanter i eksisterende
konstruktioner, for der skal altid tweakes...

Uden tweaking vil det være rent lykketræf, hvis resultatet bare bliver næsten lige godt som det oprindelige, uanset hvor
gode enheder I finder frem.

I øvrigt Dan, så mener jeg da Ronni fra vores fine lille Aarhus hifi klubbi har et Clio målesystem. Måske du kan lokke ham
til at lave nogle målinger / tweaks for at få det optimeret med de nye diskanter..!!??

nu er det sådan en man vælger en erstatningsdiskant udfra hvordan impedancekurven ligger, og denne har ingen udefra
kommende indflydelse, men det har den akustiske performen derimod, som du så rigtigt skriver at kanter kan indvirken på
frekvensgang og sådan, det kaldes også kantdiffraktioner, og det kan være NOGET af en kælling af arbejde med, det kan
både lave peak og dips i frekvensgangen.

men jeg er overbevist om at den diskant dan har fået fat i er en bedre diskant, mange gange kan man faktisk høre det uden
at enheden spiller, ved disse softdomes lavet i silke, der kan man trykke lidt på domen, så den selv springer ud igen, mange
domes har en tendens til at give et lille smeld eller KLIK når de ryger ud igen, hvor andre er fuldstendig lydløse, det kan man
så tænke sig lidt til hvordan det lyder når musikken spiller og domen faktisk bevæger sig ret meget (set i forhold til
enhedens størrelse)

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes